Keuze maken, studie en of paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Keuze maken, studie en of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 09:21

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten:

Ik werk 36 uur, drukke baan met een groot project die er aan komt waarin ik een belangrijke rol krijg.
Ik heb een paard, reed Z dressuur twee jaar geleden. Ik heb nu dispensatie aangevraagd, omdat nu direct Z starten niet echt prettig voelt. Paard is nu elf jaar.
Ik doe een HBO Bachelor studie, en zit in het laatste jaar. Ook erg druk, eigenlijk heb ik elk weekend nodig hiervoor. Maar ik hoop dan wel in april 2018 af te studeren.
Oh ja, ik woon samen en géén kids.

Nu komt het dilemma en vraagstuk waar ik mee zit;
Ik heb gemiddeld eens in de twee weken les, en de lesgeefmevrouw is ambitieus (gelukkig). En wil mij toewerken naar, weer wedstrijden rijden en door te stomen naar Z en hoger. Dat wil ik ook graag, maar ik heb er domweg de tijd niet voor. Zeker na afgelopen week, had ik een bijeenkomst over de eind scriptie, toen kreeg ik nog meer helder dat ik aan de bak moet voor de studie.
Zij heeft al te kennen gegeven dat ze alleen les wil geven als ik voor het hogere doel ga. Dat is heel eerlijk, maar ik kan die inzet nu niet geven.

Ik overweeg nu, om de lessen stop te zetten met haar en de weekenden hoofdzakelijk te gebruiken voor de studie. Ik blijf paardrijden, lekker het bos in en twee a drie keer in de week in de bak. Ook de wedstrijden laat ik voorlopig nog links liggen.
Daarnaast loop ik nog 1 of twee keer per week hard, heerlijk om mijn hoofd leeg te maken.

Hoe denken jullie hierover?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Keuze maken, studie en of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:23

Ik denk dat je groot gelijk hebt!

Mijn pony's staan door omstandigheden bij mij nu fulltime in de wei, soms is het niet anders

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:24

Dat lijkt mij een heel goed idee :j
Wedstrijden moet je alleen rijden omdat je het zelf leuk vindt, niet omdat een instructeur zegt dat het moet.
Paardrijden doe je nog altijd voor je eigen plezier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:26

Ik denk dat je zelf al een prima oplossing hebt bedacht, eerst je studie afronden en wedstrijden en les even op een lager pitje. Dan kan je daarna kijken of je weer tijd hebt om fanatieker te gaan rijden en starten.
Als beide wil doen, is het waarschijnlijk allebei half en dan is voor jouw studie niks maar dan lukt het op wedstrijden ook niet waarschijnlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:26

Je zit in het laatste jaar. Dus nog even doorbikkelen en je kunt met je paard aan de slag. Zonde om 't nu te laten liggen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 09:26

Klopt, plezier is het belangrijkste. Ik moet zeggen, dat ik het wedstrijdrijden ook echt helemaal niet mis.
Misschien speelt leeftijd ook mee, en interesses in andere hobbies die ik heb gekregen en mij bevallen.

Dank voor jullie reactie

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 09:27

Iris82 schreef:
Je zit in het laatste jaar. Dus nog even doorbikkelen en je kunt met je paard aan de slag. Zonde om 't nu te laten liggen.

Klopt als een bus, hoe eerder de studie klaar is, des te beter :j

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:31

Ik vind het al knap dat je genoeg uren in een dag hebt voor 36 uur werk én een hbo studie! Dan ook nog paardrijden en hardlopen...Laat de lessen voor nu stoppen en ga lekker genieten van je paard in je zeldzame vrije uurtjes. Wedstrijden kan na je studie altijd wel weer. Studie is héél belangrijk!

Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:33

Je bent bijna klaar met je studie, tot die tijd paard gebruiken om je hoofd leeg te maken, lesgeefster zeggen dat je als je klaar bent er helemaal voor gaat en nu dus even daar geen tijd voor hebt.

Jaartje later starten met starten zal het probleem ook niet zijn, gewoon dan weer oppakken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:45

Ik denk ook wel dat je in je hart je keuze al wel gemaakt hebt. Je moet alleen nog ff doorpakken richting je lesgeefster.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 09:45

Ik ben een twijfelkont :D
Jullie sterken me, door jullie gedachten die overeen komen met die van mij.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:59

Het lijkt me dat je daar zelfs niet over na zou moeten denken...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:05

Ik zeg doen. Door deze instructrice ga je twijfelen, terwijl je gewoon alle tijd nodig hebt voor je studie en andere dingen.
Ik zit momenteel in mijn afstudeerjaar. Afstudeerstage heb ik gehaald, ik hoef enkel nog 2 tentamens. De stress die mee komt met het afstuderen is echt niet fijn, ookal kun je met paardrijden die stress er redelijk uitrijden, je stapt er wel mee in het zadel. En dan ook nog wedstrijden rijden met hard trainen? Mij niet gezien!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 10:20

Iris82 schreef:
Ik denk ook wel dat je in je hart je keuze al wel gemaakt hebt. Je moet alleen nog ff doorpakken richting je lesgeefster.

Ja, dat moet nog gebeuren. Morgen heb ik les, en ga het dan vertellen.
Voorafgaand aan de les uiteraard.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 10:22

J0anieke schreef:
Ik zeg doen. Door deze instructrice ga je twijfelen, terwijl je gewoon alle tijd nodig hebt voor je studie en andere dingen.
Ik zit momenteel in mijn afstudeerjaar. Afstudeerstage heb ik gehaald, ik hoef enkel nog 2 tentamens. De stress die mee komt met het afstuderen is echt niet fijn, ookal kun je met paardrijden die stress er redelijk uitrijden, je stapt er wel mee in het zadel. En dan ook nog wedstrijden rijden met hard trainen? Mij niet gezien!

Jij hebt er ervaring mee, waardevol voor mij om te lezen. Ik verwacht ook dat het niet alleen hard studeren is, maar ook de stress die erbij komt kijken.
De studie wilde ik al zo lang en nu ben ik er bijna. Dus ff tandjes op elkaar en keuzes maken.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:03

Ja precies! En dan ben je mega blij en trots dat je het gehaald hebt en dan kun je daarna met volle moed weer aan het rijden gaan! :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:32

Ik snap het nut van dit topic niet zo goed? Er is hier echt niemand die gaat zeggen van: "nee joh, laat die studie lekker en ga vol wedstrijden rijden want je instructrice vindt dat zo leuk" +:)+ Tuurlijk gaat je studie voor, met een x aantal maanden ben je klaar en dan komen dan die wedstrijden wel weer.

Vind de titel van je topic nogal sensatie zoekend :o het is nou niet alsof je moet kiezen tussen je paard weg doen of je studie niet halen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:52

Heel eerlijk? Ik zou je instructrice uitleggen dat je nu met de eindfase van een hbo studie bezig bent. En dat je graag met haar en haar lessen verder wilt. En haar eis van gemotiveerde leerlingen heel goed begrijpt. Dat graag ook wil. Maar nu ivm Eindfase studie niet haalbaar is om goed te doen. En daarom een pauze voorstellen tot eind van je studie.

Kun je in de tussentijd mooi focussen op de studie. En met je paard ontspannen bezig zijn. Daar even geen druk van moeten trainen.

Hier iets andere context maar basically zelfde verhaal. Vanwege zeer intensief werkproject staat paardlief voornamelijk vakantie te vieren. ipv lekker fanatiek trainen en opbouwen naar concoursen rijden. Gelukkig een hele fijne stal. En de momenten dat ik op stal ben genieten van de ontspanning en " kleine dingen". Ik kan niet wachten tot we weer echt aan de bak kunnen. Al is het werk project ook megagaaf.

Succes met je keuze en gesprek met je instuctrice.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 15:42

__Sannne schreef:
Ik snap het nut van dit topic niet zo goed? Er is hier echt niemand die gaat zeggen van: "nee joh, laat die studie lekker en ga vol wedstrijden rijden want je instructrice vindt dat zo leuk" +:)+ Tuurlijk gaat je studie voor, met een x aantal maanden ben je klaar en dan komen dan die wedstrijden wel weer.

Vind de titel van je topic nogal sensatie zoekend :o het is nou niet alsof je moet kiezen tussen je paard weg doen of je studie niet halen.

Ik snap het nut van jouw post niet zo goed.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 15:44

Samirah bedankt voor je reactie.

Jij snapt, en anderen kunnen zich inleven, hoe het werkt en welke vragen ik heb.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:56

Je maakt de juiste keuze, ts... De paarden even op een lager pitje,gewoon voor de hobby en voluit voor je toekomst gaan!
Ik vind het absoluut not done wat je instructrice doet, je zet iemand niet onder druk voor een hobby! Wat maakt het uit of je wedstrijden rijdt, je kunt in de training even goed op een leuk niveau rijden en daarvan genieten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:19

Ik zou je de komende periode op je studie richten en daarna weer volop met het wedstrijdrijden.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:30

Persoonlijk vind ik het best raar van je lesgever om dit van je te verlangen. Heeft ze klanten te veel? Zeker als iemand werk + studie combineert is het gewoon geen doen om in je vrije tijd nog extra wedstrijdstress te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:44

Ik heb precies hetzelfde als jij! Ik werk 40 uur en zit nog middenin mijn HBO studie. Woon ook (zo goed als) samen en geen kinderen.

Ik heb er ook voor gekozen het "echte trainen" en de wedstrijden (voor mij was het dan alleen de springsport) links te laten liggen en m'n paard puur en alleen te gebruiken voor ontspanning! Lekker bosritjes of een sprongetje voor de lol :)

Dus ik kan deze keuze alleen maar beamen!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 17:51

Wel fijn te lezen, dat er 'lotgenoten' zijn :D

En lesgeefmevrouw, zal het vast snappen hoor. Geen twijfel over.
Zit meer in mij :j