VWO-deficiënties wegwerken met HBO vooropleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GerenGer

VWO-deficiënties wegwerken met HBO vooropleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 10:51

Omdat ik na mijn HBO bachelor Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek graag verder zou willen gaan met een universitaire studie, zou ik graag willen weten of er meer zijn die na een HBO studie een WO studie hebben gedaan en toen ook VWO-deficiënties hebben moeten wegwerken.
Tijdens mijn studie heb ik een hoop biologie, wiskunde en ook scheikunde gehad. En ik begreep dat het ook mogelijk is om op basis van wat je tijdens je studie al hebt gehad, je niet meer deficiënt met voor de vakken en dit dus niet hoeft op te halen voor je WO studie.
Ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat en hoe jullie dit hebben aangepakt.
Alle informatie is welkom! Alvast bedankt! :)

Serena_Milco

Re: VWO-deficiënties wegwerken met HBO vooropleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:03

Niet helemaal met een hbo bachelor, maar ik ga komend jaar naar de universiteit met een hbo propedeuse. Hierbij moet ik ook 4 vwo deelcertificaten halen.
Ik denk dat je het best contact op kunt nemen met je gewenste universiteit, zij kunnen goed doorspreken wat je wilt en ook vrijstelling en dergelijke geven, ik heb bijvoorbeeld vrijstelling gekregen voor Nederlands en Engels op VWO vanwege hoge cijfers op de havo.
Weet je al welke studie je wilt gaan doen? Wil je door naar een master? Dan zou je kunnen kijken naar een schakeljaar, deze worden vaak op dezelfde universiteit ook aangeboden.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 11:20

Bedankt voor je reactie! Ik wilde eerst ook alleen m'n HBO propedeuse hebben, maar destijds vond ik de studie wel leuk. Nu echter weet ik zeker dat ik dit werk later niet wil gaan doen. Ik zou graag hierna diergeneeskunde willen gaan doen. Ik heb al contact gehad met Boswell Bèta. Van hun moest ik informatie doorsturen over betreffende onderdelen van de vakken, maar met mijn studie heb ik andere soorten vakken gehad (bestond uit hoorcolleges maar ook projecten enzo). Het is mij daarom niet helemaal duidelijk op wat voor manier ik hun die informatie moet geven. Het zou daarom wel fijn zijn als ik weet hoe anderen dit hebben aangepakt.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:28

Ik denk dat het ook veel af kan hangen van de opleiding die je hebt gedaan en wilt gaan doen. Ik zou dus contact opnemen met iemand van de studie die je wilt gaan volgen. Toelating bij diergeneeskunde heeft best wel veel eisen waar je aan moet voldoen als je niet direct van vwo af komt en die veranderen ook nog wel eens. Zelf heb ik mijn hbo studie Dier- en Veehouderij afgerond en begin ik aankomend schooljaar aan een master op de universiteit in Wageningen. Dit sluit goed aan en hiervoor zijn geen aanvullende eisen en ik hoef geen vakken in te halen.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:00

Wil je in het eerste jaar van de bachelor beginnen? Je kan ook kijken bij www.ccvx.nl
Beetje oude site, maar hun vwo voortentamens zijn erkend bij alle universiteiten in Nederland, hier haal ik mijn certificaten ook. Dit zijn wel alleen de toetsen, alle stof moet je zelf leren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:07

Voor Diergeneeskunde gok ik dat je de VWO certificaten moet halen en dat BM hier niet (volledig) aan voldoet. En je weer als bachelor moet beginnen.

Voor andere biologie-gerelateerde WO opleidingen kan je vaak een pre-master doen en daarna een master of in Amersterdam een toelatingstoets doen en direct in een van de twee masters instromen.

Edit
Hier staat meer over de toegang tot de opleiding, ze zijn een stuk strenger dan de meeste opleidingen:
https://www.uu.nl/bachelors/diergeneesk ... elating/nl

@TS, je wilt ook niet in een diergeneeskundig lab werken?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:12

Bij mijn weten kun je (in elk geval in Nederland) geen diergeneeskunde gaan doen zonder VWO vooropleiding. Het is niet mogelijk om in te stromen met een HBO vooropleiding.

Dat zal met sommige andere universitaire opleidingen wel anders zijn denk ik. Heb je geen studie adviseur op je huidige opleiding? Die kunnen je vaak goed helpen met dit soort dingen.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 12:52

RianneH schreef:
Voor Diergeneeskunde gok ik dat je de VWO certificaten moet halen en dat BM hier niet (volledig) aan voldoet. En je weer als bachelor moet beginnen.

Voor andere biologie-gerelateerde WO opleidingen kan je vaak een pre-master doen en daarna een master of in Amersterdam een toelatingstoets doen en direct in een van de twee masters instromen.

Edit
Hier staat meer over de toegang tot de opleiding, ze zijn een stuk strenger dan de meeste opleidingen:
https://www.uu.nl/bachelors/diergeneesk ... elating/nl

@TS, je wilt ook niet in een diergeneeskundig lab werken?

Nee, ik zie echt af van het laboratoriumwerk. En de masters lijken me ook niet leuk.

Jasmijn159 schreef:
Bij mijn weten kun je (in elk geval in Nederland) geen diergeneeskunde gaan doen zonder VWO vooropleiding. Het is niet mogelijk om in te stromen met een HBO vooropleiding.

Dat zal met sommige andere universitaire opleidingen wel anders zijn denk ik. Heb je geen studie adviseur op je huidige opleiding? Die kunnen je vaak goed helpen met dit soort dingen.

Ik heb wel geïnformeerd naar een studieadviseur, maar die hebben ze helaas niet.

Ik had van iemand gehoord die ook BM had gedaan, dat zij geen deficiënties hoefde weg te werken voor diergeneeskunde, maar misschien dat het nu dit jaar strenger is. Ik weet wel dat ik deficiënt ben voor diergeneeskunde, maar biologie, wiskunde en scheikunde niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:56

De opleiding die je nu doet heeft gen studieadviseur? Dat kan ik me niet voorstellen.

Besef je wel dat DGK minimaal 6 jaar duurt en dat het daarmee nog een pittige investering van tijd en geld wordt. Zeker doen als je het wilt, maar dit is wel iets om mee rekening te houden.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 13:06

RianneH schreef:
De opleiding die je nu doet heeft gen studieadviseur? Dat kan ik me niet voorstellen.

Besef je wel dat DGK minimaal 6 jaar duurt en dat het daarmee nog een pittige investering van tijd en geld wordt. Zeker doen als je het wilt, maar dit is wel iets om mee rekening te houden.

Ik heb er meerder malen naar geïnformeerd. Ik volg de studie op het van Hall Larenstein en wordt dan doorverwezen naar het NHL. Ben hier toen een keer geweest, maar zij konden mij ook niet veel informatie geven helaas.
Ik weet heel goed wat de studie inhoud en heb er ook jaren over na gedacht. :o
Daarnaast doen mijn beide zussen de studie ook, dus ik weet wat er van je gevraagd wordt.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:11

Als je een VWO bachelor wilt volgen na een HBO bachelor betaal je het instellingstarief. Daarbij weet ik, dat je bij Geneeskunde toch je VWO certificaten moet hebben, ongeacht de vooropleiding die je hebt gedaan.
In Belgie is dat niet zo. Dus mogelijk zou je ook daar kunnen gaan studeren?

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 13:27

Sannens schreef:
Als je een VWO bachelor wilt volgen na een HBO bachelor betaal je het instellingstarief. Daarbij weet ik, dat je bij Geneeskunde toch je VWO certificaten moet hebben, ongeacht de vooropleiding die je hebt gedaan.
In Belgie is dat niet zo. Dus mogelijk zou je ook daar kunnen gaan studeren?

Dit heb ik al uitgezocht. De bachelor BM valt niet onder de gezondheidszorg maar techniek. Na deze bachelor mag je dus wel een bachelor in de gezondheidszorg doen en betaal je gewoon het collegegeld. Dat was ook een reden dat ik diergeneeskunde wil gaan doen, want bij een andere studie die niet onder de gezondheidszorg valt betaal je inderdaad wel het instellingstarief.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:37

Maar ook op het VHL heb je je eigen studieadviseur. Ik heb de opleiding vorig jaar afgerond en kon met al mn vragen bij de studieadviseur/studiebegeleider terecht zonder van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

Maar terug naar de vraag, vermoedelijk zul je je certificaten gewoon moeten halen, mijn klasgenoot die GNK wou doen moest ook alles nog gaan halen. Voor de details zal je contact moeten leggen met DGK, maar vermoed dat je hooguit vrijstellingen krijgt.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:11

Hi! Ik ben met een propedeuse hlo overgestapt een paar jaar geleden naar biologie. Daarvoor hoefde ik geen vwo certificaten te halen. Na die bachelor biologie wilde ik dgk of gnk studeren. Ik kreeg vrijstelling voor biologie en voor scheikunde. Maar voor scheikunde was ik het laatste jaar die vrijstelling kon krijgen op basis van hlo propedeuse en bachelor biologie. Met een hlo bachelor weet ik vrij zeker dat je 4 certificaten moet behalen. Jb zal waarschijnlijk ook prima zijn maar is niet perse makkelijker, wel goedkoper.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 21:29

hidsiiiggg schreef:
Hi! Ik ben met een propedeuse hlo overgestapt een paar jaar geleden naar biologie. Daarvoor hoefde ik geen vwo certificaten te halen. Na die bachelor biologie wilde ik dgk of gnk studeren. Ik kreeg vrijstelling voor biologie en voor scheikunde. Maar voor scheikunde was ik het laatste jaar die vrijstelling kon krijgen op basis van hlo propedeuse en bachelor biologie. Met een hlo bachelor weet ik vrij zeker dat je 4 certificaten moet behalen. Jb zal waarschijnlijk ook prima zijn maar is niet perse makkelijker, wel goedkoper.

Ik heb eerst ook over nagedacht om na mijn propedeuse biologie te gaan doen, maar ik heb dat toen uitgezocht en dat kon toen niet helaas.
Hoe heb je dat precies voor elkaar gekregen die vrijstellingen? Ik heb namelijk tijdens mijn studie heel veel biologie en wiskunde gehad, dus ergens zou ik ook een vrijstelling kunnen krijgen.
En wat bedoel je met Jb? :)

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:43

James boswell. Vrijstelling moest ik volgens mij met de universiteit zelf regelen. Je hebt wel veel biologie bij het hlo maar niet alle onderwerpen die behandeld worden op het vwo. Dus de kans is echt minimaal dat je daarvoor vrijstelling krijgt. Zelfde geld voor wiskunde waarschijnlijk. Snel de boeken bestellen en thuis studeren! Biologie en wiskunde zijn makkelijk te halen als je al meer voorkennis hebt.