Eerder studiefinanciering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bridleless

Eerder studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 21:50

Hoi!

Ik ga in september beginnen met een hbo-studie en ga daarvoor op kamers. Ik heb dus stufi aangevraagd daarvoor, maar nu lees ik op de site van DUO dat die pas vanaf 1 september ingaat, omdat dan het schooljaar officieel begint. Dat betekent dat ik dus pas 22/23 september mijn stufi krijg. En laat ik dan net in de knoop komen met het betalen en onderhouden van mezelf qua geld. Ik wil niet van mijn ouders geld lenen. Nu las ik wel tijdens het aanvragen van de stufi dat je ook een andere ingangsdatum kan opgeven. Er staat alleen niet bij of dat eerder kan. Op de site van DUO kan ik daar verder ook niks over vinden.

Vandaar mijn vraag of iemand weet of je het bijv. ook al vanaf 1 augustus kan laten ingaan, aangezien ik mijn kamer vanaf half augustus al huur.

MarianneW

Re: Eerder studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:52

Lijkt me niet, want je opleiding is dan nog niet gestart. Idem dito voor je ov pas lijkt me.

Tijdelijk baantje zoeken misschien?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:58

Kun je ze niet even bellen? Dan weet je het meteen

denk alleen niet dat het zo werkt omdat je opleiding pas officieel in September start en je dan pas Stufi krijgt, je moet alleen niet afhankelijk zijn van je stufie voor het betalen van je appartement, als dat wegvalt dan hang je. Wat Marianne ook zegt een baantje zoeken?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:59

Eerder uitbetalen kan volgens mij alleen als je recht hebt op een vevroegde uitbetaling. Bijvoorbeeld als je het in oktober aanvraagt en kiest dat het vanaf september in had moeten gaan, dan kan je vragen of dit vervroegd uitbetaald kan worden. Maar aangezien jij er pas vanaf september recht op hebt ben ik bang dat dit bij jou niet gaat lukken..

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 22:08

Momenteel werk ik ook fulltime, maar dat (extra) contract vervalt per 1 september. Ik blijf wel bij mijn huidige werkgever, maar dan alleen in de weekenden omdat ik dan thuis ben. Op en neer doordeweeks is niet mogelijk. Ik werk dan dus max. 8 uur in de week. Dus misschien is een tweede baantje erbij een idee, maar ik wil eerst kijken hoe ik het ga handelen met de studie enzo.

@xMalibu,
Daar was ik eerlijk gezegd ook al een beetje bang voor, maar omdat ik het nergens echt duidelijk kon vinden twijfel ik dus.

@Keell94,
Misschien is een telefoontje plegen geen slecht idee. Helaas is de service nu gesloten, maar morgen is een nieuwe dag.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:10

Volgens mij kan dit inderdaad niet... Maar als je gaat zoeken is er een lijstje met data wanneer de lening uitbetaald wordt. En als je hem aanvraagt staat er volgens mij vanaf welke maand en dan kan je op dat lijstje de exacte datum opzoeken.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:10

Bridleless schreef:
Momenteel werk ik ook fulltime, maar dat (extra) contract vervalt per 1 september. Ik blijf wel bij mijn huidige werkgever, maar dan alleen in de weekenden omdat ik dan thuis ben. Op en neer doordeweeks is niet mogelijk. Ik werk dan dus max. 8 uur in de week. Dus misschien is een tweede baantje erbij een idee, maar ik wil eerst kijken hoe ik het ga handelen met de studie enzo.

@xMalibu,
Daar was ik eerlijk gezegd ook al een beetje bang voor, maar omdat ik het nergens echt duidelijk kon vinden twijfel ik dus.

@Keell94,
Misschien is een telefoontje plegen geen slecht idee. Helaas is de service nu gesloten, maar morgen is een nieuwe dag.

Ja alleen zij kunnen je echt precies vertellen hoe het zit, ik bel liever want wordt van internet ook nooit zo wijs haha

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:14

Als je tot en met augustus full time werkt krijg je toch eind augustus nog een keer salaris waar je in september van kunt leven?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:14

Als je nu fulltime werk moet het toch lukken om die maand te overbruggen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:17

En mocht t echt niet lukken kun je bij duo ook lenen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:18

Of alvast een buffer sparen van wat je overhoudt met je baan..? Je kunt daar nu op anticiperen neem ik aan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:19

Maar als je nu fulltime werkt, dan bouw je toch alvast een buffer om die eerste maand te overbruggen?

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:28

amoj schreef:
En mocht t echt niet lukken kun je bij duo ook lenen.

Maar die lening krijg je tegelijk met je eventuele aanvullende beurs op je rekening en daar heb je in dit geval dus niks aan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:31

Je studenten OV begint ook pas per 1 september, dit betekende voor mij en aardig wat medestudenten dat ze nog aardig wat geld kwijt waren aan het vervoer naar school. Mij heeft dit ongeveer €75 gekost, maar er waren studenten die een onbeperkt maandabonnement hadden afgesloten omdat dat voordeliger zou zijn...

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:32

Je krijgt toch je stufie/lening voor maand x op de 24e ervóór? Dus dan zou je 24 augustus de stufie van september krijgen ?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:34

Elise_K schreef:
Je krijgt toch je stufie/lening voor maand x op de 24e ervóór? Dus dan zou je 24 augustus de stufie van september krijgen ?

Nee je krijg de stufi van september op 24 september, het wordt achteraf uitbetaald.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:36

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om al in de zomervakantie je lening te ontvangen, dit probleem heb ik namelijk bij meerdere studenten voorbij horen komen. Ik vraag me alleen af waarom je geen maand kunt overbruggen als je tot 1 september fulltime werkt. Je hebt dan toch je salaris van augustus om in september van te leven?

Het collegegeld wordt ook pas afgeschreven op het moment dat je lening gestort wordt (of rond dezelfde datum).

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:38

Volgensmij wordt het inderdaad achteraf betaald, dus eind september (altijd netjes de 24e) krijg je stufi

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 23:48

Ik heb momenteel ook een redelijke buffer opgebouwd en als ik het zuinig aan doe met het inrichten van de kamer, moet ik nog wel wat overhouden daarvan. Maar het probleem is meer dat ik een onafgemaakte mbo-studie nog voor een deel aan mijn ouders moet terugbetalen (zelf voor gekozen om het voor de zomervakantie af te ronden), vandaar dat ik waarschijnlijk niet genoeg over hou om september helemaal door te komen. Ik heb overigens wel recht op huurtoeslag, maar ik weet ook niet precies wanneer ik die dan krijg. Aan het begin van september of juist aan het eind. De huur zelf moet volgens mij aan het eind overgemaakt worden, maar dat zou ik even in mijn contract moeten nakijken.
Mijn salaris van vorige maand en juli zijn in ieder geval voor de inrichting en het aanschaffen van alle benodigdheden.

Maar morgen bel ik DUO dus dan hoor ik van hun wel hoe en wat :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:14

Bridleless schreef:
Ik heb momenteel ook een redelijke buffer opgebouwd en als ik het zuinig aan doe met het inrichten van de kamer, moet ik nog wel wat overhouden daarvan. Maar het probleem is meer dat ik een onafgemaakte mbo-studie nog voor een deel aan mijn ouders moet terugbetalen (zelf voor gekozen om het voor de zomervakantie af te ronden), vandaar dat ik waarschijnlijk niet genoeg over hou om september helemaal door te komen. Ik heb overigens wel recht op huurtoeslag, maar ik weet ook niet precies wanneer ik die dan krijg. Aan het begin van september of juist aan het eind. De huur zelf moet volgens mij aan het eind overgemaakt worden, maar dat zou ik even in mijn contract moeten nakijken.
Mijn salaris van vorige maand en juli zijn in ieder geval voor de inrichting en het aanschaffen van alle benodigdheden.

De kans daarop schat ik niet bepaald hoog in. Ik ben benieuwd wat er in je contract blijkt te staan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:20

Stufi gaat pas lopen vanaf de 24e, omdat ook pas vanaf de 27e je incasso's ingaan van t schoolgeld. Ze zorgen altijd dat de stufi 2-3 dagen eerder wordt uitbetaald dan je schoolgeld wordt geint. Je incasso gaat over september, je stufi dus ook. In augustus ben je officieel nog Geen student, schooljaar begint pas (na) 1 september. Je kan dus ook echt niet eerder stufi krijgen :n

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:54

Klopt, veel vriendinnen met hetzelfde probleem gehad. Helaas kan ik je met zekerheid vertellen dat je je eerste stufi krijgt op de 24ste van september en je ov ingaat op 1 september. Eerder reizen is dus ook nog eens voor eigen kosten...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 06:53

Je huurt toch een kamer? Heb je dan recht op huurtoeslag? Daar moet je toch je eigen voordeur voor hebben? of zijn de regels veranderd (inmiddels al een lange tijd koop woning ;))

Bridleless schreef:

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:04

Bridleless schreef:

Ik zou als ik jou was nu even niet alle inrichting aanschaffen maar de noodzakelijke dingen, en dan aan het eind van september de rest. Dan 'spaar' je in ieder geval nog iets aan buffer.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:23

KimD schreef:
Bridleless schreef:

Ik zou als ik jou was nu even niet alle inrichting aanschaffen maar de noodzakelijke dingen, en dan aan het eind van september de rest. Dan 'spaar' je in ieder geval nog iets aan buffer.

Lijkt mij ook de meest logische en voor de hand liggende oplossing.