Zelf tuin catproof maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Zelf tuin catproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 12:00

Hallo bokkers.
Aangezien hier vast mensen zijn met ervaring.
Over een ruime maand krijgen we de sleutel van ons eigen huisje. We gaan samen met onze kindjes en 3 katten van een appartement met balkon, naar een ruime gezinswoning met tuin.
Het lijkt me heerlijk voor de poezebeesten om lekker in de tuin rond de banjeren, maar ik wil niet dat ze uit de tuin gaan. Zowel omdat ik onze nieuwe buurtgenoten niet tot last wil zijn met onze huisdieren als voor de beestjes zelf. Ik geef onze flatkatjes namelijk niet al te veel streetcredit met verkeer, andere katten, de weg terug kennen etc.
Nu mijn vraag, we hebben in ons verbouwingsbudget niet heel veel extra ruimte voor dit soort dingen. Ook vindt mijn man het een beetje onzin, en wil er dus niet heel veel geld aan kwijt zijn. De kant en klare systemen vallen dus af.
Verder wil ik niet het idee hebben dat ik in Alcatraz zit als ik in de tuin zit, dus ik wil geen enorme hekwerken of een heel net over de tuin oid.
Ik heb een filmpje gezien van iemand die met knietjes, staalkabel en pvc buis een rolsysteem maakte. Dit lijkt me wel wat. Dat moet wel te doen zijn, de tuin is 5 bij 11 en volledig omheind met hoge houten schutting met aan de kopse kant een houten schuur. Er staat 1 boom, waar ik een 'kraag omheen wil maken zodat ze dat niet als opstapje gebruiken om over de omheining te komen.
Maar waar moet ik rekening mee houden? Moet het echt schuin omhaag geplaatst worden of is met 90° aan de binnenkant van de schutting genoeg? Is het nog beter als ik een extra draadje span of gaas toevoeg op de constructie? Hoe ver zou het naar binnen moeten steken om onze (niet zo ontsnapperige) beestjes binnen te houden? Hoe doe ik het in de hoeken en hoe hoog moet de kraag om de boom? Wat lager dan de omheining lijkt me?
Misschien heeft iemand van jullie hier al ervaring mee, of praktische tips zodat ik me vast kan voorbereiden op de klus.

maralyn

Re: Zelf tuin catproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:03

Stroomdraadje werkt perfect hoor. En anders meerdere hoogtes...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:32

Super dat je dit wilt doen! Ik heb om de zelfde reden mij tuin afgezet :)
Op m'n oude (lelijke) schutting had ik gaas en dat noemde ik dus ook liefkozend Alcatraz :')
Ik heb inmiddels een nieuwe schutting en daar stroom op laten plaatsten, ik was daar ongeveer 250 euro voor kwijt, maar heb vrij dure isolatoren, je kan ook goedkopere nemen :) Je ziet het amper zitten en de katten blijven braaf in de tuin!
Afbeelding

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:36

Ik lees ook even mee ik wil over 2 weken ook de tuin catproof maken

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:05

het hangt er ook wel een beetje vanaf hoe inventief je katten zijn... Die van mij zouden zo uit de tuin zijn met een stroomdraadje.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:26

Ja? Hebben die van jou daar lak aan, als ze en stroomstoot krijgen?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 14:57

Een stroomdraadje is ook nog een idee inderdaad.
Op de foto zie je er idd haast niets van! Erg mooi!
Onze katten zijn hun hele leven binnen opgegroeid en toen we een tijdje geprobeerd hebben om met ze aan een tuigje te wandelen bleven ze doodsbang. Ik verwacht dus dat de tuin avontuurlijk genoeg voor ze gaat zijn, maarja je weet niet of ze het ineens in hun bol krijgen als het zover is.

Hoe hebben jullie de stroomdraad bevestigd? En wat hadden jullie allemaal nodig? En waar hebben jullie dat gekocht? Is jullie stroomrekening niet enorm omhoog gegaan? Hoeveel stroom hebben jullie er op staan? Ik wil natuurlijk geen gefrituurde katten :') .

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:10

Letizia schreef:
Ja? Hebben die van jou daar lak aan, als ze en stroomstoot krijgen?

Jahoor.. Bengalen hebben lak aan een heleboel ;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:19

Ja, maar daar noem je ook wat :+

Ik was er voor het gemak van uit gegaan dat de ts het normale slag katten heeft :+

M'n stroomrekening weet ik nog niet, verwacht er niks schokkends van. Het lastje is speciaal voor katten, weet even het volt/watt niet uit m'n hoofd.
Je hebt een kastje, isolatoren, draad, bliksemafleider en zo'n pin voor in de grond nodig. Zal even kijken of ik terug kan vinden waar ik het besteld heb :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:23

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:56

Mijn Noorse boskat heeft ook lak aan alles wat ik op en aan de schutting bevestig. Stroomdraad springt meneer doorheen ( door zijn lange vacht geen effect.), kippengaas had ook geen effect hij springt in 1x van een meter voor de schutting eroverheen. Momenteel zit meneer dus met een tuigje aan een lijn. Uiteindelijk wil ik een ren gaan bouwen, maar daar moeten we eerst voor gaan sparen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:59

Ook ik ga binnenkort verhuizen. 1 kat is n buitenkat. De andere komt soms aan n tuigje buiten.
Wij gaan naar n woning met aan twee zijdes n stenen muur en achteraan waarschijnlijk schutting of ook steen.
Lees dus graag even mee.
Stroomdraad lijkt mij ook wel wat! Is het nu zo dat ze daar echt n keer n schok van krijgen of zullen ze dat al aanvoelen met hun snorharen?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:04

Ik kwam dit een tijdje geleden tegen, http://catproofgardens.eu/en/.
Wel duur, maar vond het wel een slim systeem.

Volgens mij is jouw idee van hetzelfde met de staaldraad en pvc buis principe. Ik wil dat binnenkort op ons balkon maken, alleen dan met een bezemsteel ipv staaldraad. Ben zo bang dat ze op het randje springt en eraf dondert.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:10

Dat is zeker een slim en ook mooi systeem. Maar zullen slimmerikken dan niet via die tussenstukjes proberen weg te sneaken?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:23

Kenyada schreef:
Ook ik ga binnenkort verhuizen. 1 kat is n buitenkat. De andere komt soms aan n tuigje buiten.
Wij gaan naar n woning met aan twee zijdes n stenen muur en achteraan waarschijnlijk schutting of ook steen.
Lees dus graag even mee.
Stroomdraad lijkt mij ook wel wat! Is het nu zo dat ze daar echt n keer n schok van krijgen of zullen ze dat al aanvoelen met hun snorharen?

Ze krijgen een keer een goede tik en blijven dan vaak weg van de schutting 8-)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:48

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:49

Wij hebben ook stroomdraad op de schutting zitten en onze katten zijn er nog geen een keer over heen gegaan ( we hebben ze nu bijna een jaar), ze hebben wel al een keer een stroomstoot gehad. Wij hebben verschillende bomen langs de schutting en daar hebben wij ook stroomdraad omheen gedaan, zodat ze er niet via de bomen uit kunnen. Ik denk dat stroomdraad de makkelijkste en goedkoopste oplossing is :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 16:56

Bedankt, ik heb een verzoek tot lid worden van die pagina gedaan.
Wellicht wordt het dan inderdaad toch stroomdraad.
Steekt dat altijd boven de schutting uit? Wat vinden jullie buren daarvan? Of zou het ook iets lager gemonteerd kunnen worden zodat ze het helemaal niet zien zeg maar?
Is dat wat jij op de schutting hebt zo'n pakket letizia? Met wat voor 'haken'/ isolatoren zit het aan de schutting?

Het zijn trouwens inderdaad huis/balkon/keuken vuilnisbakken die binnen opgegroeid zijn. Ik denk dat het qua uitbreken dus wel mee zal vallen.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 02-07-17 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:58

Wij hebben het stroomdraad net boven de schutting zetten, dus het kan ook lager. Ik kan er straks even een foto van maken

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:14

Het kan zeker lager, maar ik woon op een hoek en er is alleen een stuk van 3 meter tussen m'n buurvrouw en mij, het stroom staat ook naar binnen gebogen, dus geeft geen overlast :)
En ik denk dat de meeste mensen liever een beetje draad zien, dan poep in hun tuin :)
Laatst bijgewerkt door Letizia op 02-07-17 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 17:23

Ja dat is waar. In jouw geval al helemaal een top oplossing dus!
Ons huis is gewoon op de rij en ik heb van een kant nog geen idee wat voor mensen ernaast wonen. De andere kant hebben we al wel ontmoet. Lijken me makkelijke mensen. Hebben ook konijnen, dus denk dat die ook blij zijn dat er geen katten naar hun beestjes komen loeren. Hoewel ik de kans dat die konijnen onze katten opvreten groter inschat dan andersom.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 08:36

Mijn man is niet overtuigd van de stroomdraadoplossing. Zeker omdat de isolatoren zo duur zijn.
Ik zou dus heel graag toch nog van iemand met een diy roloplossing horen.
Op die Facebook zag ik alvast een prachtig voorbeeld met tuinpaaltjes, maar wel wat lastig te maken met lassen enzo. Misschien is dat nog een optie als mijn oom zou kunnen helpen.
En anders blijft de pvc buis ook nog in the running.
Dus wie o Wie heeft ervaring?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:53

Als je naar een boerenwinkel gaat zijn de isolatoren €0,25, je hebt er 4 per keer nodig, dus €1,- per paal van je schutting :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:56

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:05

Heb gehoord dat die rolbuizen binnen de kortste keren ontdekt zijn door katten en ze dus niet meer tegenhouden :)

Wij hebben een ren in de tuis gebouwd voor onze Birmanen :)

Denk dat stroom een goede oplossing is :) kleine investering voor langere tijd :)