Liannetje86 schreef:Ib en btw staan los van elkaar! Dus we hebben het nu over 2 dingen. Bij de btw is, klopt het wat jij zegt. Bij de ib heb je alleen het keuze moment bij de aanschaf of bij het eerste gebruik van de auto voor de zaak. Dan kies je, die keuze kun je herzien tot de aangifte onherroepelijk vaststaat. Wil je later nog wijzigen, dat kan alleen nog maar bij die bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld een substantiële wijziging (30% of meer) in het gebruik. Anders moet dit schriftelijk voorgelegd worden, waarin je zelf je standpunt beargumenteert waarom dit nu gewijzigd zal moeten worden.
Het is heel vervelend dat de ib en btw anders zijn op veel punten. Dit maakt het vaak onduidelijk.
Ik weet dat IB en BTW los van elkaar staan Liannetje. Ik ben al jaren ondernemer namelijk...
Maar in deel twee staat het toch toch heel duidelijk (en ik weet niet beter) dat je een reeds in bezit zijnde auto op de zaak kunt zetten. Alleen kun je de BTW van de aanschaf niet meer aftrekken van de voorbelasting (maar dat is meer dan logisch).
De auto "as it is" gaat voor de inkomstenbelasting van het privevermogen naar het vermogen van de onderneming. (Eventuele schade aan de auto die al aanwezig was, kun je dan ook niet voor rekening van de onderneming laten repareren) Voortaan zijn de kosten voor de auto van de onderneming. De autokosten kun je van de opbrengsten aftrekken (Dat is de IB).
Voor de BTW kun je de BTW op onderhouds- reparatie en gebruikskosten aftrekken van de voorbelasting, voor zover je de auto voor de onderneming gebruikt. Voor een youngtimer geldt dan de regeling voor prive gereden kilometers van 1,5% van de cataloguswaarde als compensatie