ZZP-er met Youngtimer. Hoe gaat dat bij Belastingdienst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

ZZP-er met Youngtimer. Hoe gaat dat bij Belastingdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 14:36

Sinds dit jaar is mijn Mini Cooper uit 2002 officieel een youngtimer *\o/* . Ik ben ZZP-er en ik denk dat er genoeg voordelen zijn om mijn Mini 'op de zaak' te zetten. Het groene monster is al een jaar lang gepimpt met reclame, dus dat hoeft het probleem niet te zijn :+

Wie heeft hier ervaring mee? En vooral: hóe regel je dit bij de belastingdienst?

Zijn er ook ZZP-ers die hebben besloten om hier (om wat voor reden dan ook) niet voor te kiezen?

Ik heb mijn autootje nu 1 jaar en 3 maanden en heb in die tijd ruim 25.000 km gereden. Mijn verwachting is dat dit voor de komende jaren wel (een stuk) minder zal zijn, omdat ik dichter bij mijn paard ga wonen (scheelt toch bijna 800 km per maand dan).

Iemand tips & tricks? Thanx in advance!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: ZZP-er met Youngtimer. Hoe gaat dat bij Belastingdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:56

Volgens mij kan je alleen grijs kenteken auto's op de zaak zetten (dus alle belastingen van aftrekken). Grijs kenteken houdt in dat er voldoende laadruimte moet zijn waardoor je vaak maar 2 zitplaatsen hebt (een achterbank is dan ook gewoonweg niet toegestaan, tenzij je een bus met dubbele cabine hebt). Grijze kentekens beginnen altijd met een V of een B.

Uiteraard kan je wel zakelijke kilometers met je privevoertuig ook opgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:29

Jans schreef:
Volgens mij wordth et ook duurder, want bij meer dan 500 privékm's per jaar ga je alsnog bijtelling betalen over die privekilometers. Bij een Youngtimer is dat 35% over dagwaarde.

http://www.zzpservicedesk.nl/721/hoe-ze ... o-zaak.htm

Klopt inderdaad. Wij hebben overwogen om een +15 jaar oude auto op de zaak te zetten, maar 500km zit je al vrij snel aan zonder dat je het door hebt eigenlijk.

Uiteindelijk hier voor een iets jongere auto gegaan en wordt er KM vergoeding gedeclareerd bij het bedrijf. M'n vriend betaalt zichzelf dus kilometervergoeding :+
Enige nadeel daarvan is dat je dus wel je KM's bij moet houden, maar als dat het ergste is..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:31

Mijn man rijdt als ZZPer alleen maar youngtimers. Juist omdat fiscaal gunstiger is als de auto op de zaak staat en je hem toch privé rijd.

Anders moet je namelijk net als bij een leasewagen belasting er over betalen.

Hoe het helemaal exact werkt weet ik niet maar kan het vragen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:35

Hier ook uitsluitend young timers. Voordeel is dat je geen km hoeft bij te houden en je gewoon een vast percentage bijtelling over de dagwaarde (ipv cataloguswaarde) betaalt. Omdat je verder alle kosten (banden, benzine, onderhoud, wegenbelasting enz.) mag aftrekken omdat dit ook zakelijke kosten zijn weegt dat al heel snel op tegen de bijtelling.

kwestie van goed aangeven bij de je aangifte IB en het opmaken van je jaarcijfers. Als een accountant hebt moet die dat probleemloos voor je kunnen regelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:58

Jans schreef:
Volgens mij wordth et ook duurder, want bij meer dan 500 privékm's per jaar ga je alsnog bijtelling betalen over die privekilometers. Bij een Youngtimer is dat 35% over dagwaarde.

http://www.zzpservicedesk.nl/721/hoe-ze ... o-zaak.htm

http://www.mkbservicedesk.nl/8873/wat-youngtimer.htm#

Als je een +15 jaar (= youngtimer) auto op de zaak zet hoef je geen km registratie bij te houden.
En kun je ALLE kosten van je winst aftrekken: dus aankoop, wegenbelasting, parkeergeld, autowasstraat, benzine, onderhoud/reparatie. Je betaalt wel een bijtelling, maar dit is maar 35% van de dagwaarde (niet de cataloguswaarde) en dat is natuurlijk een 'lachertje' vergeleken bij de kosten die je kunt aftrekken. Voorbeeld: Bij een auto met een dagwaarde van 2000 euro heb je een bijtelling van 700 euro.
Er is 1 "maar": als je youngtimer een zgn 'margeauto' is (een marge-auto is een auto die je zonder btw, bijv van een particulier hebt gekocht) en je bent BTW-plichtig, dan moet je de prive gereden kilometers compenseren. Daarvoor hoef je nog steeds geen kilometerregistratie bij te houden, maar moet je 1,5% van de cataloguswaarde opnemen als BTW in de laatste BTW-opgave van het jaar. (Hoe groter je auto, hoe hoger dat bedrag is). Bij een auto met een cataloguswaarde van bijv 60.000 (en dan heb je toch een flinke bak) is dat 900,00 BTW. Bij een auto met een cataloguswaarde van bijv. 24.000 (modelletje VW) is dat 360 euro.

Al met al blijft het dus de meest aantrekkelijke optie om je youngtimer 'op de zaak' te zetten.
Alle kosten kunnen aftrekken, minimale bijtelling en klein bedrag aan BTW bijdragen als compensatie voor de prive gereden km-er) Geen gedoe en geen zorgen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 16:11

Ah! Super bedankt alvast. Hier kan ik wat mee.

Het is me nu al duidelijk dat ik nu geen vooraankondiging hoef te doen bij de belastingdienst, maar dat het volgend jaar bij de aangifte IB meegenomen moet worden.

Ik heb de dagwaarde inmiddels achterhaald via de site van de ANWB. Maar ik denk, na het bericht van Babootje, dat ik dus een marge-auto heb (gekocht van m'n inmiddels ex-schoonloeder).

Kilometers hoef ik dus niet te registreren blijkbaar? Had net zo'n handig appje gevonden daarvoor haha.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:03

Olympia96 schreef:
Kilometers hoef ik dus niet te registreren blijkbaar? Had net zo'n handig appje gevonden daarvoor haha.

Niet meer nodig :D :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 17:10

Hándig!

Maar voor zover ik het nu begrijp zijn er geen redenen om het níet te doen? Ik zou een dief van m'n eigen portemonnee zijn als ik het niet deed toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:14

Shanna schreef:
Volgens mij kan je alleen grijs kenteken auto's op de zaak zetten (dus alle belastingen van aftrekken). Grijs kenteken houdt in dat er voldoende laadruimte moet zijn waardoor je vaak maar 2 zitplaatsen hebt (een achterbank is dan ook gewoonweg niet toegestaan, tenzij je een bus met dubbele cabine hebt). Grijze kentekens beginnen altijd met een V of een B.

Uiteraard kan je wel zakelijke kilometers met je privevoertuig ook opgeven.

Nee hoor, de meeste zakelijke auto's zijn "normale" personenauto's.
De wegenbelasting van een grijskenteken auto is wel veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:35

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:34

Olympia96 schreef:
Hándig!

Maar voor zover ik het nu begrijp zijn er geen redenen om het níet te doen? Ik zou een dief van m'n eigen portemonnee zijn als ik het niet deed toch?

Inderdaad. Wij doen het zo al jaren.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:12

op de site van de belastingdienst staat alles uitgelegd

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:31

Ik ga even roet in het eten gooien!

Je hebt de auto al langer... En op dat moment heb je (om financiële redenen waarschijnlijk?) gekozen dat je auto "privé" is. Je kan dan niet opeens zeggen (zonder veranderende omstandigheden) dat je auto nu hij 15 is, opeens zakelijk gaat zijn en dus op de balans komt te staan omdat dat nu financieel aantrekkelijker is.

Verder klopt het wel dat de bijtelling dan 35% van de dagwaarde is etc. Dat staat er allemaal juist. Grijs kenteken is ook niet nodig. Als het om een eenmanszaak gaat, hoef je ook je auto niet over te schrijven. Maar je zit wel met het bovenstaande probleem.

Je moet echt kunnen beargumenteren waarom nu opeens wel zakelijk. En dan moet er echt iets ingrijpend zijn veranderd (30% of meer ofzo). Anders kunnen ze hier moeilijk over gaan doen. (Zeg niet dat ze het doen.. maar het is niet de bedoeling dat er "zo maar" voor financieel voordeel wordt geswitcht van privé naar zakelijk vermogen.

Even linkje erbij:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... heden_auto

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:10

Dat maakt niet uit Liannetje86. Je kunt ervoor kiezen om je auto "op de zaak" te zetten of kilometers te gaan bijhouden. De reden dat de TS er nu voor kiest om de auto op de zaak te zetten, is omdat het nu een zgn 'youngtimer' is. Daarvoor was de auto dat niet. Nu heb je dus de mogelijkheid om tegen 35% van de dagwaarde bijtelling alle autogerelateerde kosten af te trekken van je winst.
Je hoeft niets te beargumenteren. Als je auto geen BTW auto is (dus prive gekocht) en je bent zelf wel BTW plichtig, dan moet je aan het einde van dit jaar een "vergoeding" betalen voor de prive gereden kilometers. Het maakt daarbij echt niet uit of je de auto al had of hebt gekocht. Als je de auto al had, dan kun je alleen niet het 'aankoopbedrag' van je winst aftrekken.
De vergoeding voor de prive gereden kilometers is dus vastgesteld op 1,5% van de cataloguswaarde. Die geef je aan het einde van het boekjaar als extra te betalen btw op.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 00:16

IB en BTW staan sowieso los van elkaar ;)

Voor de inkomstenbelasting maakt dat wel uit...

In de aangifte IB is in 2016 (jaar dat de auto gekocht is) zo te lezen (als ik het fout heb, mag je het zeggen ;)) gekozen om hem als privé vermogen te zien. Want nog geen youngtimer dus "dure bijtelling". Echter is het feit dat het nu een youngtimer is, niet genoeg om te zeggen dat de auto nu opeens maar zakelijk is. Anders zou ik elk jaar kunnen kijken wat het voordeligst is. In een jaar met veel onderhoudskosten, zou ik dan misschien ook zo maar kunnen switchen. Dit is niet de bedoeling van de wet.

Kijk ook even naar de link:

Voor de inkomstenbelasting:

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. [b]Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.
[/b]

Keuzemogelijkheden voor de btw

Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol. Ook niet als de auto voor de inkomstenbelasting verplicht als een auto van uw onderneming wordt aangemerkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:46

Liannetje86 schreef:
IB en BTW staan sowieso los van elkaar ;)
Dat weet ik :D

Liannetje86: Zoals ik deze bepaling lees, kun je na de afschaf van een nieuwe auto, maar 1 x kiezen hoe je hem gaat gebruiken: prive of op de zaak. In uitzonderlijke gevallen kun je switchen, die staan er niet bij gedefinieerd. Die switch moet dan hebben plaatsgevonden binnen het verslaggevingsjaar, in ieder geval voor de definitieve aanslag.

Daarna is de auto niet "nieuw" meer en kun je de BTW niet meer aftrekken van de opbrengsten. Het gaat hier dus om de mogelijkheid van het aftrekken van de BTW op een nieuwe auto.

Misschien is dit iets duidelijker:

Uw eigen auto wordt een auto van uw onderneming
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nderneming

Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen. Voortaan zijn de kosten voor de auto voor rekening van uw onderneming. Deze autokosten kunt u van de opbrengsten aftrekken. Houd daarbij rekening met uw privégebruik van de auto.

Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, kunt u de btw die u hebt betaald bij de aanschaf van de auto, niet alsnog als voorbelasting aftrekken. U had de auto immers al aangeschaft voordat u uw onderneming begon. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal verreden kilometers op jaarbasis.

Voor de laatste regels, gelden er voor een youngtimer dus weer andere regels.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:16

Ib en btw staan los van elkaar! Dus we hebben het nu over 2 dingen. Bij de btw is, klopt het wat jij zegt. Bij de ib heb je alleen het keuze moment bij de aanschaf of bij het eerste gebruik van de auto voor de zaak. Dan kies je, die keuze kun je herzien tot de aangifte onherroepelijk vaststaat. Wil je later nog wijzigen, dat kan alleen nog maar bij die bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld een substantiële wijziging (30% of meer) in het gebruik. Anders moet dit schriftelijk voorgelegd worden, waarin je zelf je standpunt beargumenteert waarom dit nu gewijzigd zal moeten worden.

Het is heel vervelend dat de ib en btw anders zijn op veel punten. Dit maakt het vaak onduidelijk.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:24

Zo lees ik het anders niet Liannetje86. Je kan de keuze herzien zolang er nog geen onherroepelijke dingen gebeurt zijn. Ik ga er even voor het gemak vanuit dat dat nog niet gebeurt is, in elk geval nog niet voor dit belastingjaar, dus de keuze kan rustig nog herroepen worden.

Waarom zou de belastingdienst een regel maken voor BTW indien je je auto van privé overzet naar zakelijk, als dat niet mogelijk zou zijn? Ze zeggen zelf, als uw eigen auto van uw onderneming word. Dat is gewoon mogelijk en dat mag, alleen niet meer als er al dingen onherroepelijk vast staan (en dat lijkt me logisch, want dat is waar onherroepelijk immers voor staat).

Ik heb het destijds ook gedaan, was geen enkel probleem, hoefde ook niks uit te leggen, alleen zorgen dat het administratief klopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:35

Liannetje86 schreef:
Ib en btw staan los van elkaar! Dus we hebben het nu over 2 dingen. Bij de btw is, klopt het wat jij zegt. Bij de ib heb je alleen het keuze moment bij de aanschaf of bij het eerste gebruik van de auto voor de zaak. Dan kies je, die keuze kun je herzien tot de aangifte onherroepelijk vaststaat. Wil je later nog wijzigen, dat kan alleen nog maar bij die bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld een substantiële wijziging (30% of meer) in het gebruik. Anders moet dit schriftelijk voorgelegd worden, waarin je zelf je standpunt beargumenteert waarom dit nu gewijzigd zal moeten worden.

Het is heel vervelend dat de ib en btw anders zijn op veel punten. Dit maakt het vaak onduidelijk.

Ik weet dat IB en BTW los van elkaar staan Liannetje. Ik ben al jaren ondernemer namelijk...

Maar in deel twee staat het toch toch heel duidelijk (en ik weet niet beter) dat je een reeds in bezit zijnde auto op de zaak kunt zetten. Alleen kun je de BTW van de aanschaf niet meer aftrekken van de voorbelasting (maar dat is meer dan logisch).
De auto "as it is" gaat voor de inkomstenbelasting van het privevermogen naar het vermogen van de onderneming. (Eventuele schade aan de auto die al aanwezig was, kun je dan ook niet voor rekening van de onderneming laten repareren) Voortaan zijn de kosten voor de auto van de onderneming. De autokosten kun je van de opbrengsten aftrekken (Dat is de IB).

Voor de BTW kun je de BTW op onderhouds- reparatie en gebruikskosten aftrekken van de voorbelasting, voor zover je de auto voor de onderneming gebruikt. Voor een youngtimer geldt dan de regeling voor prive gereden kilometers van 1,5% van de cataloguswaarde als compensatie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:39

TS, als je het helemaal goed wil doen, zou je de auto bij het op de zaak zetten nog even kunnen laten taxeren (inclusief foto's) zodat je bij een reparatie geen gezeur krijgt. (Ik heb dat overigens nooit gedaan en nooit gezeur gehad)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:53

Babootje schreef:
Liannetje86: Zoals ik deze bepaling lees, kun je na de afschaf van een nieuwe auto, maar 1 x kiezen hoe je hem gaat gebruiken: prive of op de zaak. In uitzonderlijke gevallen kun je switchen, die staan er niet bij gedefinieerd. Die switch moet dan hebben plaatsgevonden binnen het verslaggevingsjaar, in ieder geval voor de definitieve aanslag.

Hier schrijf je het zelf al... De auto van ts is niet nieuw aangeschaft, nieuw is iets net uit de showroom. Op dat moment is de keuze gemaakt om de auto op privé te zetten. Nu kan dat alleen veranderd als daar gegronde reden voor zijn.

Overigens is kilometers doorbelasten naar de zaak helemaal niet zo verkeerd en in sommige gevallen zelfs voordeliger.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:00

TS, waarom bel je de fiscus (jouw controleur dus) niet gewoon even? Mijn ervaring is dat ze je keurig helpen, die mensen zijn er echt niet op uit om jou als eenpitter voor een paar honderd euro op jaarbasis een poot uit te draaien hoor.

Ik durf het niet aan om uitspraken te doen in dit soort gevallen. Inspecteurs kunnen iets anders interpreteren dan iedereen hier.

Wij hebben het juist omgekeerd gedaan. Auto uit de zaak gehaald en een km-registratie opgetuigd. Was voor ons interessanter.