HBO Technische bedrijfskunde - Kosten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yltje

HBO Technische bedrijfskunde - Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 13:14

Hi!

Ik ben in 2014 geslaagd voor mijn MBO 4 Bedrijfsadministrateur opleiding.
Daarna ben ik gaan werken, inmiddels ben ik 23 en wil ik toch graag nog een HBO papiertje op zak.

Graag zou ik zoveel mogelijk informatie en ervaringen hierover krijgen!
Ik ben al op studiekeuze gesprek geweest en daar kwam een HBO Technische Bedrijfskunde Deeltijd opleiding bij InHolland uit. Naar wat ze mij hebben verteld over de opleiding spreekt deze mij ook wel aan, veel uitdaging en dat is precies wat ik zoek.

Nu zit ik alleen met het kostenplaatje..
Ik ben dus 23, moet nu gewoon werken om mijn kosten als in huur/boodschappen e.d. te betalen. Heb helaas geen familie waar ik op terug kan vallen aangezien die allemaal ver weg wonen. Dus weer thuis gaan wonen zit er niet in.

Ik woon nu anti kraak wat wel goed drukt in mijn huurkosten.

Mijn vraag is voornamelijk waar ik nu precies recht op heb qua lenen? Ik hoorder over het Leven lang leren krediet, maar ik kom er nou niet uit of ik ook recht heb op eventueel meer lenen i.v.m. boekengeld en dergelijke. Helaas heb ik geen spaarpot en ik wil dus zeker weten dat ik het financieel kan redden. Dat ik na m'n opleiding moet terug betalen ben ik op ingesteld. Dat is ook geen probleem, maar ik wil niet halverwege moeten stoppen vanwege financiële problemen. Vandaar ook de deeltijd opleiding dan moet ik gewoon 4 dagen werken.

Ik zou echt graag gelijkwaardige ervaringen horen!

Alvast heel erg bedankt!
:D

Dee_Es

Re: HBO Technische bedrijfskunde - Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:24

Ik heb TB deeltijd gedaan aan Fontys. Het is hierbij verplicht om bij een technisch bedrijf te werken (anders moet je heel veel stage lopen). Heb dus naast de studie gewoon 40uur p/wk gewerkt en niets geleend (en heb gewoon een appartement, auto etc.). Boekenkosten lagen in de eerste 2jaar rond de 500euro maar daarna was het niet veel meer. Ik kocht alles 2e hands. Vergeet ook de belastingteruggave niet. Meeste van mijn klasgenoten zaten trouwens op een mbo functie en hun werkgever betaalde dan de studie om door te stromen naar een hbo functie. Is dit voor jou niet mogelijk?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:28

Zoals ik lees op internet (ben geen ervaringsdeskundige) heb je alleen recht op vergoeding van het collegegeld, dus via het Leven Lang Leren krediet. En daar stopt het.

Dee-Es geeft aan dat je ook moet kijken naar de voorwaarden van de opleiding, zodat je geen stages hoeft te lopen, anders heb je geen inkomen (naast je werk stage lopen is vaak onmogelijk).

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 13:45

Dee_Es schreef:
Ik heb TB deeltijd gedaan aan Fontys. Het is hierbij verplicht om bij een technisch bedrijf te werken (anders moet je heel veel stage lopen). Heb dus naast de studie gewoon 40uur p/wk gewerkt en niets geleend (en heb gewoon een appartement, auto etc.). Boekenkosten lagen in de eerste 2jaar rond de 500euro maar daarna was het niet veel meer. Ik kocht alles 2e hands. Vergeet ook de belastingteruggave niet. Meeste van mijn klasgenoten zaten trouwens op een mbo functie en hun werkgever betaalde dan de studie om door te stromen naar een hbo functie. Is dit voor jou niet mogelijk?

Oke, dan moet ik sowieso al op zoek naar een andere baan.. ik werk nu bij een bedrijf dat het onderhoud aan CV ketels verzorgd. Heb al geïnformeerd of ik met die opleiding hier kon blijven werken maar dat was niet te doen, er is hier te weinig Technisch om dagenlang mee bezig te zijn.

Ik ga hem dus ook deeltijd doen en ben ook zeker van plan om daarnaast te blijven werken om zo min mogelijk te hoeven lenen, maar vanuit het bedrijf waar ik nu werk is het dus niet mogelijk om HBO te gaan doen. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik me nu gaan prijzen bij een bedrijf.. Hoi, ik heb nog geen ervaring, wil een hbo gaan doen deze richting op maar moet werken :Y)

Zou jij wat dieper kunnen ingaan op wat er aan bod komt bij de opleiding? viel hij jou mee of tegen?

Rena100 schreef:
Zoals ik lees op internet (ben geen ervaringsdeskundige) heb je alleen recht op vergoeding van het collegegeld, dus via het Leven Lang Leren krediet. En daar stopt het.

Dee-Es geeft aan dat je ook moet kijken naar de voorwaarden van de opleiding, zodat je geen stages hoeft te lopen, anders heb je geen inkomen (naast je werk stage lopen is vaak onmogelijk).

Dat dacht ik dus ook te lezen, van het leven lang leren krediet. Nu vind ik het idee dat in ieder geval te hebben al een prettig idee. Het boekengeld dat moet zelf wel op te hoesten te zijn.
Ik wil inderdaad ook echt geen stage lopen maar gewoon te werk!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:16

Korte versie: leuke, veelzijdige maar pittige studie. Begin gewoon een zoek tijdens de studie naar een geschikte job bij een technisch bedrijf.

Lange versie:
De opleiding is vrij pittig. In het eerste jaar kregen we veel basis vakken (soms wat saai) zoals wiskunde, natuurkunde, financiële bedrijfskunde. Verder leer je 'iets' over alle functies in het bedrijf omdat je als TB'er te maken krijgt met alle functies, denk aan personeelsmanagement, finance, operations en supply chain, sales en procurement. Verder in de opleiding kregen we ook vakken als innovatiemanagement, change management (leuk!) en bedrijfspsychologie. We kregen heel veel praktijk opdrachten. In de eerste 2 jaar hebben we een financieel jaarverslag geanalyseerd en een operationsafdeling opgezet. Daarnaast hebben we een digitaal managementgame gespeeld om te leren wat voor invloed keuzes in de bedrijfsvoering hebben op omzet, rentabiliteit, doorlooptijden, you name it. Ik heb in totaal 3 opdrachten van een half jaar bij bedrijven gedaan, 1 op het gebied van verbetering van de operations, 1 ter verbetering van de klanttevredenheid en 1 om vebeteringen door te voeren op strategisch niveau. Dit kost gruwelijk veel tijd maar je leert wel veel bedrijven en mensen kennen. Ik kan je dus zeker aanraden om gewoon te beginnen aan de studie en via docenten en klasgenoten te gaan netwerken om zo een andere baan te zoeken. Ik werkte bij de Primark een gedeelte van de studie :') maar zit nu bij een technische multinational. Ook goed gebruik maken van je LinkedIn, hier stromen de uitnodigingen gewoon binnen zonder zelf actief op zoek te gaan.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 14:38

Klinkt als een uitdaging, ik heb tot nu toe maar weinig gevonden waar ik ook echt mijn ei in kwijt kan en ik moet echt geprikkeld worden en het zelfs een tikje lastig krijgen om gemotiveerd te blijven.

Tot nu toe gaat het me vrij soepel af, als in, zonder leren het vmbo en mbo 4 door. Maar ik merk dat ik bij de banen waar ik tot nu toe heb gewerkt me gewoon na een paar weken begin te vervelen.

Ik ben erg benieuwd naar de specifieke vakken inderdaad zoals inderdaad die Change Management en bedrijfspsychologie ( wat mij dan weer leuk lijkt :+ )

Ik vind het opzich geen probleem om al gaandeweg een bedrijf te zoeken, maar jij geeft aan dat je 3 opdrachten bij bedrijven heb gedaan. Heb je dus ook echt bij verschillende bedrijven over die tijd gewerkt? het is niet de bedoeling om al die tijd bij 1 bedrijf te werken?

De twijfel is er voornamelijk of ik straks geen problemen krijg met een ander bedrijf vinden. Want ik werk bij dit bedrijf op uitzend basis, ik kan ieder moment stoppen maar dat is andersom natuurlijk ook.
Dus ik zou zeg maar gewoon hier bij ESNW kunnen blijven werken en door te netwerken via de studie een technisch bedrijf zoeken? Want het gaat natuurlijk niet om een stage maar ze moeten je neem ik aan wel ook gewoon fulltime betalen?

Een LinkedIn aanmaken is wel een goeie optie inderdaad! dat heb ik nog niet eens :+

Ik voel me ineens weer zo dom.. alsof ik niet meer weet wat school is haha Ik wil alleen 100% zeker zijn dat ik alles kan regelen voor ik straks zonder baan en zonder opleiding zit :')

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:45

Die opdrachten bij bedrijven doe je gewoon naast je werk. Bij 1 bedrijf moest ik wel regelmatig tijdens werktijd langs (van 4 tot 5) dus dan is het wel handig als je baas een beetje flexibel is. Maar ik heb geen idee of dat bij elke TB-opleiding zo is hoor. 1 van de andere bedrijven ben ik maar 2x geweest, verder kon ik op school aan die opdracht werken en de laatste opdracht was voor mijn eigen werkgever dus dat was makkelijk.

Je verhaal klinkt erg bekend verder. Ik raak ook gedemotiveerd als ik niet uitgedaagd word. Probeer in ieder geval niet te veel beren op de weg te zien. Het is goed om na te denken over de risico's maar om verder te komen moet je soms gewoon in het diepe springen. Ik heb altijd de studie kunnen betalen, op één of andere manier vind je toch wel een manier.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 15:03

Ooh op die manier, ik begrijp het! ja een beetje flexibiliteit is dus wel handig.
Ja de opleidingen zullen onderling natuurlijk wel op het e.e.a. punt verschillen, maar grote lijnen zal vast overeen komen.

Wat je zegt qua risico's nemen heb je ook wel gelijk, nu ik het allemaal aan het doorlezen ben, ervaring zoek en informatie inwin over het inschrijven krijg ik er wel heel makkelijk weer zin in om aan de gang te gaan. Door te leren en straks veel meer te kunnen als waar ik nu op blijf hangen!

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 08:11

Verder geen ervaringen? :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:15

een kennis van mij doet deze deeltijd opleiding (naast zijn baan).

Het grootste gedeelte van de mensen haakt binnen 6 maanden al af ivm te moeilijk/ te zwaar. zeker omdat het naast een baan is. Daarnaast heb je een MBO administratieve achtergrond..met 0 wiskunde en natuurkunde.

Kun je niet beter kijken naar een HBO bedrijfskunde opleiding ipv technische bedrijfskunde..ik denk dat je het anders echt niet gaat halen