Mijn nieuwe hobby...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 23:45

Ohjaaa dan is het dus toch wel hetzelfde. Kijk scoop kon ik dan niet opkomen hahaha. Ken nog niet alle namen overal helemaal van. Maar komt vanzelf....

Anoniem

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:48

Moet je inderdaad maar net weten ;)

Ik vergeet het woord 'scoop' ook nog regelmatig :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:50

Hier vliegen ook elke dag ballonnen over en ik vind ze erg mooi om te zien, maar het grote nadeel is dat als zij in de problemen komen in de lucht, je als paardenmens bijna automatisch problemen krijgt op de grond. Mijn ouders wonen ook nog eens bij een rivier en van het aantal luchtballonnen dat daar door de afwijkende thermiek in de problemen is gekomen en dus boven het paardenweiland aan de rivier nog even flink moest gassen om de overkant te halen (of daar zelfs midden tussen de fokmerries in te landen) werd de buurman niet bepaald vrolijk...


Hier kwam ik vorig jaar in de problemen toen er blijkbaar een ballon in het weiland van de buren probeerde te landen. Ik wist dat niet, want de weilanden zijn van elkaar gescheiden door een flinke rij wilgen. Ik liep door de wei met paard aan het halster toen we ineens een geweldig kabaal hoorden en ik tot mijn absolute verbijstering ineens een luchtballon boven de wilgen heen zag opdoemen, waarna die rap daalde naar waar ik met de paarden stond en vervolgens heel flink te gassen omdat ons weiland veel te smal was (hij zou dan met de snelheid die hij nog had tegen het huis van de buren klappen), rakelings over een tweede, hogere rij bomen en een drukke 80-weg te duiken om aan de andere kant midden tussen de koeien te landen.
Het zal vast allemaal nodig zijn geweest, maar sindsdien zie ik ze liever vanaf een grote afstand. 8-)

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:58

cobiie schreef:
Leuk om te zien!
apart dat je er als vrijwilliger helpt terwijl er goed geld per deelnemend persoon betaald wordt, ik zou het netter vinden als jou ook wat toegestopt wordt.


Dit verbaasd mij dan ook weer als ik zie hoeveel een vlucht opbrengt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 00:01

Taffje schreef:
cobiie schreef:
Leuk om te zien!
apart dat je er als vrijwilliger helpt terwijl er goed geld per deelnemend persoon betaald wordt, ik zou het netter vinden als jou ook wat toegestopt wordt.


Dit verbaasd mij dan ook weer als ik zie hoeveel een vlucht opbrengt.....

Ballonvaren is eenmaal duur , onderhoud is duur . Paar banen stof vervangen ben je zo duizend euro kwijt , een nieuwe ballon kost rond de 30 a 40 a 50,000 euro . Dan nog belastingen , flessen met gas de benzine voor de volgauto . Blijft niet veel over , en betaal liever 165 euro bij een bedrijf met max 6 gasten in een ballon dan 99 euro per persoon en dan met 30 man opgepropt

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 00:08

Juist idd, het is gewoon heel duur het ballonvaren. En ach zolang ik het met plezier doe....en idd die massa ballonnen lijkt me ook helemaal niks. Blij dat we er niet aan doen bij ons.

Ik heb verhalen gehoord over datsoort bedrijven, lijkt me echt niks....dan zou ik idd ook liever meer betalen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 00:23

Hier ook slechte ervaringen met laag overvliegende luchtballonnen.In de omgeving al meerdere keren paarden Door het lint en in de sloot, met ernstig letsel tot gevolg. Is ongelooflijk dat dit mag als je geen absolute controle hebt over zo'n vervoermiddel. Kreeg gewoon te horen van de ballonvaarder dat hij er niks aan kon doen, omdat zo'n ballon geen stuur heeft. We gaan toch ook niet met een onbestuurbaar paard het verkeer in? Vind het een vrij egoïstische hobby en verdienste.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 02:56

Ik zie er ook meer last dan lust in. Mooi om te zien, hoooooog in de lucht. Maar ga dan ergens varen waar het onbewoond is.

Ook al een keer gehad dat ze bij mij in het land terecht kwamen. Zelfs ik stond stijf van schrik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:23

Niello schreef:
Hier ook slechte ervaringen met laag overvliegende luchtballonnen.In de omgeving al meerdere keren paarden Door het lint en in de sloot, met ernstig letsel tot gevolg. Is ongelooflijk dat dit mag als je geen absolute controle hebt over zo'n vervoermiddel. Kreeg gewoon te horen van de ballonvaarder dat hij er niks aan kon doen, omdat zo'n ballon geen stuur heeft. We gaan toch ook niet met een onbestuurbaar paard het verkeer in? Vind het een vrij egoïstische hobby en verdienste.


Aan de ene kant heeft hij inderdaad gelijk. Een ballon vaart op de wind en dus is de richting niet te bepalen. Vaarder heeft ook een pilotenbrevet, ik men rond zonder menbewijs _O-


Dus in dat opzichte is een ballon onbestuurbaar, want de wind en thermiek bepalen.

Wel ben ik van mening dat een piloot moet letten op de omgeving. Als er paarden 'op de route' staan en je ziet ze van veraf: 'veebrander aan en branden'!
Hierdoor kom je hoger in de lucht, en kun je een weilandje wel overvaren met zo weinig mogelijk branden.


Neemt niet weg dat ik het ook ** vind dat er dieren verwond raken door deze hobby. Als het nu komt door ongelukken (piloot moet daar landen ivm hoeveelheid gas of de parden zijn niet te zien) of met opzet (aa, we leggen die ballon daar wel neer) vind ik ook al een verschil maken. Met 'opzet' is not done. Waar mogelijk moet de piloot echt rekening houden met paarden en andere dieren.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:19

Mijn dieren hoeven toch niet te verongelukken Door andermans hobby of verdienste? Indien de paarden uitbreken lopen ze hier ook nog zo op de rijksweg en dan zijn de gevolgen voor mens en dier helemaal niet meer te overzien.

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:36

Toch apart dat, hoe leuk en interessant en topic ook is, er altijd weer mensen moeten zijn die de sfeer weer moeten verpesten. Niet dat jullie geen punt hebben, maar na 1 reactie is het toch wel genoeg. De strekking blijft hetzelfde. Het is geen 'wie heeft er nare ervaringen met luchtballonen'-topic.

Ik vind dit trouwens super interessant! Hoe zijn jullie vrijwilliger geworden? Het lijkt me opzich ook wel leuk, hoewel ik het denk ik wel iets te druk heb. :)

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:37

Waarom ik er bang voor ben? Geen idee vondt als klein kind die ballonen die wapperden voor de winkel ook eng. Die mensen moesten voor stellen?

Misschien komt het door de grote?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:01

Het gaat hier niet over sfeer verpesten. Ik zou alleen geen hobby of verdienste willen hebben waarmee ik onschuldige dieren of mensen in gevaar kan brengen. Dit gebeurt namelijk mijn inziens te vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:09

Niello schreef:
Mijn dieren hoeven toch niet te verongelukken Door andermans hobby of verdienste? Indien de paarden uitbreken lopen ze hier ook nog zo op de rijksweg en dan zijn de gevolgen voor mens en dier helemaal niet meer te overzien.


Is het dan wel oke dat mensen zwaargewond raken door onze paardenhobby?
'Automobilist gewond door ontsnapt paard op snelweg'
'Menwagen omgeslagen, 3 omstanders gewond'

Ik snap je punt heel erg goed hoor ;) Vooral als je zelf de gevolgen hebt gezien.
Daarnaast vind ik het ook naar als er ongevallen gebeuren.
Maar wees je ervan bewust dat er aan meerdere hobby's risico's zitten. Ook voor omstanders.


Hiraeth schreef:
Toch apart dat, hoe leuk en interessant en topic ook is, er altijd weer mensen moeten zijn die de sfeer weer moeten verpesten. Niet dat jullie geen punt hebben, maar na 1 reactie is het toch wel genoeg. De strekking blijft hetzelfde. Het is geen 'wie heeft er nare ervaringen met luchtballonen'-topic.

Ik vind dit trouwens super interessant! Hoe zijn jullie vrijwilliger geworden? Het lijkt me opzich ook wel leuk, hoewel ik het denk ik wel iets te druk heb. :)

Via Rebecca :P

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:43

Niello schreef:
Hier ook slechte ervaringen met laag overvliegende luchtballonnen.In de omgeving al meerdere keren paarden Door het lint en in de sloot, met ernstig letsel tot gevolg. Is ongelooflijk dat dit mag als je geen absolute controle hebt over zo'n vervoermiddel. Kreeg gewoon te horen van de ballonvaarder dat hij er niks aan kon doen, omdat zo'n ballon geen stuur heeft. We gaan toch ook niet met een onbestuurbaar paard het verkeer in? Vind het een vrij egoïstische hobby en verdienste.

En wat dacht je van landen in je wei als je op het punt staat te hooien. _-:( De avond voordat de maaimachine kwam was het bingo. Ik kon ze wel vermoorden. Alles plat. Hooien kon ik vergeten. Komen ze aan met een doosje chocola, die stumperds. |o

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:53

@ joaltijd
Het is mijn omgeving te druk en omdat ik geen andere mensen of dieren in gevaar wil brengen, rijd ik niet op de openbare weg.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 15:32

Niello, ik denk dat je punt duidelijk is. Dankjewel.

Dat van het hooien kan ik me goed voorstellen dat het erg vervelend is. Maar zoals eerder in het topic soms heb je als piloot geen keuze. Maar we proberen wel altijd te landen op weilanden die al kort zijn.

Hoe ik er in terechtgekomen ben. Een bekende die bij een zelfde site zat als ik zat in het wereldje. Haar schoonouders hadden een ballonvaartbedrijf. Zo ben ik er in terecht gekomen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:48

Ricie schreef:
Niello, ik denk dat je punt duidelijk is. Dankjewel.

Dat van het hooien kan ik me goed voorstellen dat het erg vervelend is. Maar zoals eerder in het topic soms heb je als piloot geen keuze. Maar we proberen wel altijd te landen op weilanden die al kort zijn.

Hoe ik er in terechtgekomen ben. Een bekende die bij een zelfde site zat als ik zat in het wereldje. Haar schoonouders hadden een ballonvaartbedrijf. Zo ben ik er in terecht gekomen.

Hoi Richie,ik gun je alle plezier hoor. Maar het is toch wel vreemd dat je zonder toestemming op iemands grond mag landen en daar evt. Schade aanricht. Ik laat mijn paarden toch ook niet los in iemands achtertuin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:52

Nog los van wat ik van luchtballonnen vind (vind ze leuk als ze hoog in de lucht zijn maar thats it, ga er zelf never nooit niet in), vraag ik me af hoe het juridisch zit, het landen op andermans terrein zonder toestemming. Je mag je auto toch ook niet zomaar bij iemand op het erf zetten omdat er geen parkeerplek was en je nou eenmaal niet anders kon? :+

Of stippel van tevoren je route (globaal) uit en speur de eigenaren van de weilanden op om daar te informeren of het toegestaan is om daar te landen. Met paarden et cetera kan ik me goed voorstellen dat je daar geen luchtballon op wil. En als dat dan betekent dat je niet kan luchtballonnen op die route, moet je misschien ergens anders je luchtballon op laten stijgen.

Maar ik vraag me dus oprecht af hoe dat juridisch zit. Heeft een van de luchtballonvaarders dat al eens uitgezocht?

Overigens vind ik de vergelijking met een menongeval een beetje misplaatst; als omstander van een grote menwedstrijd neem je zelf actief deel aan de sport (door toeschouwer te zijn) en weet je dat je het kleine risico kan lopen dat er een ongeval gebeurd waarbij je betrokken raakt.

Vind ik toch een andere situatie dan een luchtballon die schade achterlaat in een weiland of mogelijk zelfs bij paarden.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 16:06

Het uitstippelen van de route gebeurd wel gedeeltelijk. We hebben vaak van te voren wel een vaar richting. Maar je weet nooit exact waar je uit gaat komen. Dus ik denk dat van te voren contact opnemen lastig is. Hoe het juridisch precies allemaal zit weet ik ook niet. Heb ik in mijn positie ook nog niet heel veel mee te maken. Maar ik vind het wel een interessante om eens uit te zoeken inderdaad. Al moet ik zeggen dat we het in de praktijk maar heel weinig hebben dat land eigenaren moeilijk doen.

Niello, wat ik al zei ik denk dat je punt duidelijk is. Je blijft contineu maar doorgaan wat in mijn ogen niet nodig is.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:10

Juridisch is het om te gillen. En een vergoeding krijg je echt met heel veel dreigen pas van ze. Uiteindelijk na een brief van een vriend van mijn vader hebben ze mij het bedrag gegeven wat ik aan hooien en verpakken kwijt zou zijn geweest. Dus heb ik flink verlies gehad dat jaar want ik moest hooi kopen en dat is altijd duurder dan zelf hooien.

Teksten als 'je moet je bek houden, wij doen ook gewoon ons werk' zijn héél normaal.
En een dag nadat het geld was overgemaakt was de oude melkwagen (de hooiopslag dus) ondergespoten met woorden die het herhalen niet waard zijn. Héél toevallig

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 16:13

Palmera schreef:
Juridisch is het om te gillen. En een vergoeding krijg je echt met heel veel dreigen pas van ze. Uiteindelijk na een brief van een vriend van mijn vader hebben ze mij het bedrag gegeven wat ik aan hooien en verpakken kwijt zou zijn geweest. Dus heb ik flink verlies gehad dat jaar want ik moest hooi kopen en dat is altijd duurder dan zelf hooien.

Teksten als 'je moet je bek houden, wij doen ook gewoon ons werk' zijn héél normaal.
En een dag nadat het geld was overgemaakt was de oude melkwagen (de hooiopslag dus) ondergespoten met woorden die het herhalen niet waard zijn. Héél toevallig


Dat is inderdaad wel heel naar. De meeste bedrijven en ballonvaarders zouden dit zo niet doen. Denk dat het precies een rotte appel geweest is.

Heb even opgezocht over het landen, kon daar het volgende over vinden.

Citaat:
De ballonvaarder moet zich voor een vlucht aanmelden bij de verkeersleiding. ’s Avonds vliegen mag niet; landen in een weiland mag wel. Een luchtballon is namelijk onbestuurbaar. De ballonvaarder is hierdoor niet verplicht op een vliegveld te landen. Hij mag landen in een buitengebied, met uitzondering van terreinen van Defensie, paleizen en de openbare weg.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:15

Ricie schreef:
Het uitstippelen van de route gebeurd wel gedeeltelijk. We hebben vaak van te voren wel een vaar richting. Maar je weet nooit exact waar je uit gaat komen. Dus ik denk dat van te voren contact opnemen lastig is. Hoe het juridisch precies allemaal zit weet ik ook niet. Heb ik in mijn positie ook nog niet heel veel mee te maken. Maar ik vind het wel een interessante om eens uit te zoeken inderdaad. Al moet ik zeggen dat we het in de praktijk maar heel weinig hebben dat land eigenaren moeilijk doen.

Niello, wat ik al zei ik denk dat je punt duidelijk is. Je blijft contineu maar doorgaan wat in mijn ogen niet nodig is.

Ik snap dat je de negatieve kanten van je nieuwe hobby niet wil horen. Toch jammer.Door hiervoor open te staan zijn er wellicht oplossingen mogelijk.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:16

Dan is mijn vraag wat zo'n fatsoenlijk bedrijf wél zou doen bij het verpesten van de hooioogst door een avond tevoren daar te landen. :) Daar ben ik oprecht nieuwsgierig naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:41

Niello schreef:
Ricie schreef:
Het uitstippelen van de route gebeurd wel gedeeltelijk. We hebben vaak van te voren wel een vaar richting. Maar je weet nooit exact waar je uit gaat komen. Dus ik denk dat van te voren contact opnemen lastig is. Hoe het juridisch precies allemaal zit weet ik ook niet. Heb ik in mijn positie ook nog niet heel veel mee te maken. Maar ik vind het wel een interessante om eens uit te zoeken inderdaad. Al moet ik zeggen dat we het in de praktijk maar heel weinig hebben dat land eigenaren moeilijk doen.

Niello, wat ik al zei ik denk dat je punt duidelijk is. Je blijft contineu maar doorgaan wat in mijn ogen niet nodig is.

Ik snap dat je de negatieve kanten van je nieuwe hobby niet wil horen. Toch jammer.Door hiervoor open te staan zijn er wellicht oplossingen mogelijk.

Ik weet de negatieve kanten. Ook binnen de ballonwereld.

Zoals gezegd: ballonnen zijn deels onbestuurbaar, en helaas zijn er bedrijven die geen of weinig rekening met andere mensen houden.
En dat haalt: zoals nu te zien is, de reputatie van ballonvaren omlaag.

Hier is ook eens een ballon geland:
Fles champagne, een vergoeding én kans op een ballonvaart.
Vader heeft daardoor ook nog gevaren!