Thuisstudie verzorgende IG/Verpleegkunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Thuisstudie verzorgende IG/Verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:33

Hallo,

Ik ben op zoek naar ervaringen van bokkers die hun verzorgende IG 3 of Verpleegkunde 4 diploma hebben gehaald dmv een thuisstudie.

Ik overweeg dit namelijk sterk. Ik heb 3 opleidingen BBL afgerond, 2 daarvan gelijktijdig gestart en diploma's van alle 3 de studie's hiernaast werkte ik 32-40 uur pw. Op het moment werk ik niet en wil ik dus een thuisstudie gaan doen.

Wat is de studiebelasting, waar hebben jullie het gevolgd?

Ik heb niks aan antwoorden dat ik er de discipline voor moet hebben ik heb namelijk 4 dagdelen p.w. Dagbesteding waar ik dan ook begeleiding krijg van een docent en de tijd om huiswerk te maken naast natuurlijk de stage die ik dan moet gaan lopen.

Alvast bedankt!

Concorde

Re: Thuisstudie verzorgende IG/Verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:56

Ik doe HBO-V (deeltijd op een gewone hogeschool, geen thuisstudie), maar merk in het werkveld dat het lastig is om een stageplek te regelen als je een thuisstudie doet. Bijna alle zorginstellingen hebben afspraken met scholen in de regio over stages, en plaatsen geen studenten die de opleiding elders doen. Instituten zoals LOI hebben ook niet zo'n goede naam, wat het nog lastiger maakt. Ze hebben liever iemand die de opleiding aan een 'normale' school heeft gedaan. Is het geen optie om deeltijd te studeren (avond/ volwassenenonderwijs) aan een ROC o.i.d.? Als VIG of VPK student zal je ook praktijkuren hebben voor bijv. verpleegtechnische vaardigheden, die kun je niet uit een boekje leren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:58

Ik wou zeggen, hoe ga je je vpk handelingen dan oefenen?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:05

Jester_ schreef:

Dit. En dingen zoals professionele communicatie enzo..
En wat Concorde zegt..

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 22:56

Bij een thuisstudie heb je ook praktijk dagen op school heb ik begrepen. Deeltijd studie heb ik voor gesolliciteerd en zat bij de laatste 6 van de circa 250 sollicitanten maar helaas vonden ze me toch te jong. Voltijd naar school is niet echt een optie vanwege prive problemen vandaar dat ik uit kwam bij thuisstudie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:38

En deeltijd?

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:27

Mijn ervaring is ook dat het vinden van een stage lastiger is. Veel instellingen hebben banden met scholen, deze stagiaires krijgen dan voorrang. Sommige instellingen werken alleen met stagiaires van bepaalde scholen.
Is het niet een idee om te solliciteren op een werken en leren vacature voor verzorgende IG? Dan werk je, maar daarbij volg je de opleiding. Ik zeg verzorgende IG, omdat mijn ervaring is, dat deze opleiding vaker wordt aangeboden voor ook mensen die niet al uit de zorg komen of daar nog niet de geschikte papieren voor hebben. Voor vpk moet je toch al snel IG'er zijn om aangenomen te worden om deze verkort te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:43

Idd.
Is ook het traject dat ik ga volgen Ookal heb ik een spw4 diploma en zou ik dus ook verpleegkunde kunnen doen.
Werkplek vinden is reuze lastig dan.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 22:50

Zoals ik al zei heb ik daarvoor gesolliciteerd maar nergens aangenomen, in zeeland zijn deze werkplekken echt schaars. De opleidingsinstantie zoekt stageplekken dus dat hoeft geen probleem te zijn en of ik er werk mee vind of niet is nu niet de pre. Ik wil het vooral gaan doen omdat het beroep me intresseert en ik nu niet veel om handen heb, maar niet naar een reguliere school kan. Ik hoop dat dit in de toekomst wel weer kan en dan een niveau hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:40

Ik ben benieuwd of je nog iets verder gekomen bent?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:07

Jester_ schreef:

In een skills lab, net als op school.
Zo worden er diverse praktijktrainingen georganiseerd, bijv. mbt communicatie.
Alleen de dingen die jij thuis uit het boek leert, leer je met thuisstudie ook uit het boek. Alles wat jij in de praktijk leert, leer je met thuisstudie ook in de praktijk. Alleen zit je niet in een klas.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:46

Ilja000 schreef:
Jester_ schreef:

Alleen de dingen die jij thuis uit het boek leert, leer je met thuisstudie ook uit het boek. Alles wat jij in de praktijk leert, leer je met thuisstudie ook in de praktijk. Alleen zit je niet in een klas.

Maar hoe vaak zit je dan op school? Wij hebben bijvoorbeeld wekelijks praktijk en communicatielessen... Alleen nu niet omdat we een stageperiode hebben, maar volgend jaar krijgen we tijdens de stageperiode ook gewoon communicatielessen..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:53

[

Jester_ schreef:

Alleen de dingen die jij thuis uit het boek leert, leer je met thuisstudie ook uit het boek. Alles wat jij in de praktijk leert, leer je met thuisstudie ook in de praktijk. Alleen zit je niet in een klas.[/quote]
Maar hoe vaak zit je dan op school? Wij hebben bijvoorbeeld wekelijks praktijk en communicatielessen... Alleen nu niet omdat we een stageperiode hebben, maar volgend jaar krijgen we tijdens de stageperiode ook gewoon communicatielessen..[/quote]
Dat verschilt per opleiding en instituut. Staat tegenover dat je met thuisstudie vaak efficient leert. Kan me nog een spwopleiding.herinneren waarbij ik in de klas zat te knutselen en.de theorie als huiswerk kreeg. Dat heeft natuurlijk nauwelijks toegevoegde waarde dan.
En de eindtermen en toetsen voldien aan dezelfde eisen als jullie toetsen, dus kennis en kunde is uiteindelijk even.hoog.
Jij leert op school iets meer samenwerken waarschijnlijk. Met thuisstudie wellicht iets zelfstandiger, zelfdiscipline.
Beiden hebben voor en.nadelen

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:03

Anoniem schreef:
Ik ben benieuwd of je nog iets verder gekomen bent?

Ik ga eerst vrijwilligers werk doen op een woon en logeerhuis voor geestelijk gehandicapte kinderen en jongeren. 2x in de week ga ik daar samen met de jongeren koken en verder mee als begeleider bij dagjes weg :D .