Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roquen

Berichten: 1605
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:43

Nagini schreef:
Interessante discussie.
Als leerkracht verbaas ik me over sommige reacties een beetje of ze maken me aant gniffelen.

Kan mij voorstellen dat het een moeilijke keuze is.

Mbt plannen; ik heb op een openbare, katholieke en jenaplan school gewerkt en overal plannen ze in de bovenbouw met een "weekplanner" aangepast op het kind.
Ik vind dat ze er veel baat bij hebben.

Mbt vrije school; kijk ook naar hoe je kind is.
Zou ze het leuk vinden om elke vrijdag in het bos te spelen?

Als ik naar mijzelf keek als kind zou ik het verschrikkelijk gevonden hebben. Helemaal in de winter maanden. Ik speelde liever binnen met de barbies.
Hutten maken, kikkers zoeken en weet ik wat allemaal zou voor mij echt een verplichting zijn geweest terwijl anderen dat juist het einde vinden. Ook iets om bij stil te staan.



Voor een leerkracht, heb je daar wel een heel groot misverstand te pakken over het vrije school onderwijs... := Ik heb vanaf mijn 6e tot mijn 18e op de vrije school gezeten, niks geen elke vrijdag in het bos spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:46

Ik heb niet het hele topic gelezen maar heb zelf op een basisschool gezeten die toen ik in groep 4 zat werd overgeheveld naar een 'natuurlijk leren' school. Dat betekent veel regie voor de kinderen, zelf inplannen, maar wel adhv een weekrooster en doelstellingen die goedgekeurd moesten worden door de juf.

Voor ons betekende het dat we wel vaste uren rekenen hadden (elke ochtend) en dat we dus ook wel gewoon een eigen klasje hadden. Na rekenen konden we kiezen tussen verschillende workshops, meestal op taal gericht en soms 'leuke' dingen. Daar moesten we ons dan voor inschrijven bij de lokalen waar ze gegeven werden. Als alle workshops vol zaten of er zat niks leuks/interessants bij moesten we zelfstandig werken, wat inhield dat we achter de computers werkten of zelf opdrachten deden uit verschillende boeken.

Voor mij was het een verademing, ik had een hekel aan het statische leren (wat ik later op de middelbare school ook weer kreeg) en fladderde liever een beetje rond. Ik ging dus bijna nooit naar workshops en werkte vooral zelfstandig aan de opdrachten die daar ook klassikaal gedaan werden. Aan de andere kant zijn heel veel schoolgenootjes van school gehaald omdat het gewoon niet lukte met zo veel vrijheid of omdat de cijfers eronder gingen lijden. Ik was slecht met rekenen, ben ik ook altijd gebleven, maar het heeft me wel heel veel zelfstandigheid geleerd en ik ben er best goed vandaan gekomen.

Uiteindelijk denk ik dat het super afhankelijk is van het kind en ook in hoeverre de ouders ervoor open staan. Mijn ouders zagen mij opbloeien en vonden het dus automatisch prettiger.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:47

niet schreef:
Maar door te typen, wordt het handschrift nou niet echt beter.
Dat soort dingen moeten er gewoon ouderwets in worden gestampt, niet alles hoor, maar dat soort dingen, zoals het slechte handschrift, komen juist doordat ze toch niet hoeven te schrijven.
Tevens zijn al die beeldschermen nou ook niet echt goed voor de ogen hoor. Het blauwe licht tevens ook niet.


Oh nee hoor. Ze zitten beide op fysiotherapie en krijgen daar op alle vlakken extra begeleiding voor. geen angst....daar blijven we aan werken. :)


Tja het blauwe licht is niet goed om te gaan slapen. Maar s'avonds mogen ze niet op een Ipad, TV of ander beeldscherm.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-06-17 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9508
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:47

Roquen schreef:
Nagini schreef:
Interessante discussie.
Als leerkracht verbaas ik me over sommige reacties een beetje of ze maken me aant gniffelen.

Kan mij voorstellen dat het een moeilijke keuze is.

Mbt plannen; ik heb op een openbare, katholieke en jenaplan school gewerkt en overal plannen ze in de bovenbouw met een "weekplanner" aangepast op het kind.
Ik vind dat ze er veel baat bij hebben.

Mbt vrije school; kijk ook naar hoe je kind is.
Zou ze het leuk vinden om elke vrijdag in het bos te spelen?

Als ik naar mijzelf keek als kind zou ik het verschrikkelijk gevonden hebben. Helemaal in de winter maanden. Ik speelde liever binnen met de barbies.
Hutten maken, kikkers zoeken en weet ik wat allemaal zou voor mij echt een verplichting zijn geweest terwijl anderen dat juist het einde vinden. Ook iets om bij stil te staan.



Voor een leerkracht, heb je daar wel een heel groot misverstand te pakken over het vrije school onderwijs... := Ik heb vanaf mijn 6e tot mijn 18e op de vrije school gezeten, niks geen elke vrijdag in het bos spelen.


Vrije school onderwijs stimuleert creativiteit op persoonlijke wijze en bewustwording over de wereld om je heen. In mijn ogen worden kinderen op het vrije school onderwijs juist niét in een hokje geduwd.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:52

Roquen schreef:
Voor een leerkracht, heb je daar wel een heel groot misverstand te pakken over het vrije school onderwijs... := Ik heb vanaf mijn 6e tot mijn 18e op de vrije school gezeten, niks geen elke vrijdag in het bos spelen.



Dat zegt ze naar aanleiding van een moeder hier in het topic met een kind op een vrije school ;) die gaat elke vrijdag met de klas het bos in e.d.
Denk dat dat per school enorm verschilt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:59

pmarena schreef:
Wat het schrijven betreft lijkt het mij toch ook dat iedereen (tenzij echt gehandicapt) de letters van het alfabet na moet kunnen leren schrijven? Wij waren daar in de eerste klas (nu groep 3) heel veel mee bezig, tussen van die vage lijntjes schrijven :P En in de kleuterklassen daarvoor deden we dan al letters natekenen enzo :)


Nou dus niet iedereen. :) Mijn kinderen hebben problemen met de fijne motoriek.
Het kost zoveel tijd om ze leesbaar te leren schrijven. Dat zou ten koste gaan van de gewone lesstof. De jongste gaat nu wel maar de oudste... Het zou jammer zijn als ze qua stof achterblijven vanwege dat schrijven. De jongste heeft overigens direct blokschrift geleerd. Dat gaat al veel beter.

Ze maken met name de toetsten op de computer dan wel Ipad zodat ze tenminste een leesbare toets in kunnen leveren.

Ze moeten nog steeds veel oefeningen doen voor het schrijven. Dat blijven ze nodig hebben.

Overigens kregen ze geen computer onderwijs op de kleuterschool. Dat kwam pas vanaf groep 4.
Het is ook niet zo dat alle kinderen een Ipad gebruiken. Alleen die kinderen die dat nodig hebben.

En dan vind ik het dus fijn als een school, binnen de grenzen van wat mogelijk is, maatwerk bied voor een kind. Ook voor wat betreft het aanbieden van de leerstof.

pmarena

Berichten: 48346
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:12

Leren kinderen nu nog steeds dat maffe aan elkaar schrijven op school?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:13

pmarena schreef:
Leren kinderen nu nog steeds dat maffe aan elkaar schrijven op school?



Jij bij ons wel.

Met uitzondering van die twee van mij...die mogen in blokschrift.

Onze kinder fysio vond het ook behoorlijk mal.

pmarena

Berichten: 48346
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:34

Ik vind dat ook echt een ouderwets en onpraktisch / kriebelig kinderhandschrift dat volgens mij de meeste volwassenen niet gebruiken?

Met die rare boogjes er tussen, krijg je van die rare letters s, t en r enzo, die slaan echt nergens op :o

Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:43

Weet niet waar je woont, maar op katholieke scholen speelt het geloof meestal niet echt een belangrijke rol meer. Heb zelf in de jaren negentig op een katholieke basisschool gezeten en daar werd toen al niet meer gebeden :') , dat is volgens mij wel op gereformeerde scholen of scholen met een hervormde/protestantse inslag. Ik zit in Brabant, dus hier veel katholieke scholen. Ook in ons dorp maar één school en die is katholiek, maar speelt geloof ook geen grote rol meer. Ze hebben wel vieringen elke twee weken, maar kinderen treden daar op met een liedje of toneelstuk zonder enige christelijke inslag. Wel worden feesten als Pasen en Kerstmis nog gevierd, maar dat gebeurt ook speels met een toneelstuk en gezellig met elkaar eten. Dus wellicht eens kijken op een katholieke school?

verootjoo
Berichten: 35676
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:21

tengeltje11 schreef:
is helemaal niet verwijtend bedoeld hoor,ik schrik er gewoon van,kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat mijn eigen kinderen juist beter zouden eten,omgekeerd,ze zouden gewoon kijken en niet eten,vandaar de verwondering.


Waarom schrik je daar van? Een iPad is niet gevaarlijk hoor... Ik ken meerdere kinderen die dan beter eten.

De mijne ook niet idd, maar die is van zichzelf al een goede eter.

En ja, ik wilde m'n kids ook tv-loos laten opgroeien de eerste jaren, en nee, dat is niet gelukt :')

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:38

omdat,als mijn kids naar ipad of tv kijken,ze doofstom zijn.
ze horen of zien niets meer,kijken alleen maar......

vandaar lijkt het in mijn idee heel erg bijzonder dat ze dan wel plots vlot beginnen eten.....

zou hier bv juist het omgekeerde zijn.

tweetty
Berichten: 118
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: 's-gravenzande

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:49

ik moet zeggen dat ik niet alles heb gelezen maar snap de Ts helemaal, wij liepen hier ook tegenaan, wij wilde ook geen dalton onderwijs ofzo.uiteindelijk zijn wij uitgekomen op een grote christelijke school ondanks dat wij niet christelijk zijn en ook de grote schrikte me af, maar uiteindelijk zo'n fijne school. We zijn naar de opendag geweest en daarna nog een keer met onze dochter erbij. ze ondernemen veel, heb een vast ritme en kleine klassen en de school denkt echt met je kind mee. gewoon je gevoel volgen!

Tink89
Berichten: 2994
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:15

Mazida schreef:
Weet niet waar je woont, maar op katholieke scholen speelt het geloof meestal niet echt een belangrijke rol meer. Heb zelf in de jaren negentig op een katholieke basisschool gezeten en daar werd toen al niet meer gebeden :') , dat is volgens mij wel op gereformeerde scholen of scholen met een hervormde/protestantse inslag. Ik zit in Brabant, dus hier veel katholieke scholen. Ook in ons dorp maar één school en die is katholiek, maar speelt geloof ook geen grote rol meer. Ze hebben wel vieringen elke twee weken, maar kinderen treden daar op met een liedje of toneelstuk zonder enige christelijke inslag. Wel worden feesten als Pasen en Kerstmis nog gevierd, maar dat gebeurt ook speels met een toneelstuk en gezellig met elkaar eten. Dus wellicht eens kijken op een katholieke school?


Ik heb van 1993 tot en met 2001 op een katholieke basisschool gezeten in het zuiden en daar werd dagelijks gebeden. Is dus niet op elke katholieke school hetzelfde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:21

Bij mijn dochter op de kbs bidden ze niet, maar slaan ze wel dagelijks een kruisje.

eclair98

Berichten: 11606
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:52

Even inhaken over de vrije school, maar mijn moeder is lerares en heeft op meerdere vrije scholen gewerkt. Er zijn een groot aantal pluspunten (!!) maar ze heeft van de andere kant ook erg veel nadelen meegemaakt (ik ga hier op internet niet te veel over uitweiden), maar denk dan bijv. aan het feit dat er erg veel leerlingen naar toe gaan die niet mee kunnen komen op 'normaal' onderwijs. En dit zorgt voor rare balansen in de klas en rare omgangsnormen die er soms kunnen heersen.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:00

eclair98 schreef:
Even inhaken over de vrije school, maar mijn moeder is lerares en heeft op meerdere vrije scholen gewerkt. Er zijn een groot aantal pluspunten (!!) maar ze heeft van de andere kant ook erg veel nadelen meegemaakt (ik ga hier op internet niet te veel over uitweiden), maar denk dan bijv. aan het feit dat er erg veel leerlingen naar toe gaan die niet mee kunnen komen op 'normaal' onderwijs. En dit zorgt voor rare balansen in de klas en rare omgangsnormen die er soms kunnen heersen.

Dat herken ik niet en mijn beide ouders, die jaren op de vrijeschool werken als leraar en/of directeur ook niet. Er wordt gekeken naar elk kind
als individu. Voor kinderen met een rugzakje is er een extra klassenassistent. Is ons ervaring. Het zou best kunnen dat het bij sommige scholen zo is dat er rare balansen zijn en er veel kinderen zijn die niet mee kunnen komen. Maar dit is geen algemeen feit zoals jij dat brengt. Zo breng je een vertekend beeld van een bepaalde (soort) school naar buiten.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:11

finnens schreef:
eclair98 schreef:
Even inhaken over de vrije school, maar mijn moeder is lerares en heeft op meerdere vrije scholen gewerkt. Er zijn een groot aantal pluspunten (!!) maar ze heeft van de andere kant ook erg veel nadelen meegemaakt (ik ga hier op internet niet te veel over uitweiden), maar denk dan bijv. aan het feit dat er erg veel leerlingen naar toe gaan die niet mee kunnen komen op 'normaal' onderwijs. En dit zorgt voor rare balansen in de klas en rare omgangsnormen die er soms kunnen heersen.

Dat herken ik niet en mijn beide ouders, die jaren op de vrijeschool werken als leraar en/of directeur ook niet. Er wordt gekeken naar elk kind
als individu. Voor kinderen met een rugzakje is er een extra klassenassistent. Is ons ervaring. Het zou best kunnen dat het bij sommige scholen zo is dat er rare balansen zijn en er veel kinderen zijn die niet mee kunnen komen. Maar dit is geen algemeen feit zoals jij dat brengt. Zo breng je een vertekend beeld van een bepaalde (soort) school naar buiten.


Ik denk dat er rotte vrije scholen zijn en hele fijne openbare. Een bepaald systeem aanhangen zegt nog niet zoveel over de sfeer of de kunde van de leraren. Dat ik de vrije school waar ik zelf stage heb gelopen heel fijn vindt, wil niet zeggen dat het nog een fijne school is tegen de tijd dat Caligula er aan toe is.

pmarena

Berichten: 48346
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:18

Ben je nou niet bang dat je straks zo aan Caligula gewend bent dat je die kleine echt zo gaat noemen :P

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:20

Nee. Dat is iets waar ik vanuit ga }>

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:21

Resistance schreef:
Maar waar komt het idee vandaan dat je op een christelijke school 3 psalmen per week moet leren? Ik volg het niet zo. Misschien dat dat in de biblebelt zo is, maar dat is toch even een ander geval.


Ik heb op zo'n soort kleuterschool gezeten. Ondanks dat mijn moeder zeer gelovig is heeft ze me er als de wiedeweerga weer afgehaald. Blijkbaar zong ik allemaal van die zware doemliederen over zondaars enzo.
Ik weet het zelf niet meer trouwens.

pmarena

Berichten: 48346
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:23

lieveli schreef:
Nee. Dat is iets waar ik vanuit ga }>


Nouja, als je een kale baby krijgt dan klinkt "Kali" als roepnaam wel leuk :P

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:25

Lieveli, dat ben ik helemaal met je eens. Zitten slechte tussen, absoluut. Misschien leek het in mijn bericht een beetje alsof ze allemaal geweldig zijn. Waar ik vooral op reageerde was dat het als feit verkondigd werd dat er veel leerlingen op zitten die niet mee kunnen komen. Dit geldt voor sommige scholen, niet allemaal. Sowieso is geen enkel school hetzelfde.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:37

NatasjavE schreef:
En dan vind ik het dus fijn als een school, binnen de grenzen van wat mogelijk is, maatwerk bied voor een kind. Ook voor wat betreft het aanbieden van de leerstof.

Dat ben ik helemaal met je eens en dat zou op onze school nog wel eens een "dingetje" kunnen worden. Maar voor de kleutertijd ben ik er erg blij mee.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:49

finnens schreef:
eclair98 schreef:
Even inhaken over de vrije school, maar mijn moeder is lerares en heeft op meerdere vrije scholen gewerkt. Er zijn een groot aantal pluspunten (!!) maar ze heeft van de andere kant ook erg veel nadelen meegemaakt (ik ga hier op internet niet te veel over uitweiden), maar denk dan bijv. aan het feit dat er erg veel leerlingen naar toe gaan die niet mee kunnen komen op 'normaal' onderwijs. En dit zorgt voor rare balansen in de klas en rare omgangsnormen die er soms kunnen heersen.

Dat herken ik niet en mijn beide ouders, die jaren op de vrijeschool werken als leraar en/of directeur ook niet. Er wordt gekeken naar elk kind
als individu. Voor kinderen met een rugzakje is er een extra klassenassistent. Is ons ervaring. Het zou best kunnen dat het bij sommige scholen zo is dat er rare balansen zijn en er veel kinderen zijn die niet mee kunnen komen. Maar dit is geen algemeen feit zoals jij dat brengt. Zo breng je een vertekend beeld van een bepaalde (soort) school naar buiten.

Ik schreef het een paar pagina's geleden al maar ook hier staat de vrije school erom bekend dat er veel kinderen heen gaan die in een reguliere school niet mee zouden komen. Zal vast niet bij iedere vs zo zijn maar die wat ik ken dus wel.