Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:59

dat schoolzwemmen zal dan ook wel per school afhankelijk zijn.

als ik kijk naar mijn schooltijd vroeger,waren het juist de kinderen die niet konden zwemmen die 'hun plan maar moesten trekken' in het kleine badje.
de anderen leerden duiken,verschillende slagen,duiken achter iets,tot spelletjes op matten toe.
leren zwemmen doe je volgens mij nooit via school,maar het is toch een sportief en leuk tussendoortje.

de kleuters hier nu bv spelen alleen maar in het zwembad,wat mijn zoontje vertelt is dat ze dan bv met een snorkel in de mond moeten proberen onder water te gaan,drijven met een plankje,spelletjes en evenveel vrij spelen met allerlei speelgoedjes. Wij gaan sowieso ook kijken om hem zwemlessen te laten volgen,maar met zijn 4 jaar is dat nog te vroeg nu,nu mag hij lekker plonzen,plenzen en spelen.

waarom je het wil tegenhouden?
hog,ik geloof niet dat al die digitale schermen zo goed zijn voor kinderen.
laat ze zelf een bord tekenen,laat ze samen met de juf een grote plaat maken ipv al dat digitaals.
wie komt tegenwoordig kennis tekort hierrond?
onze 2-jarige kan haar ding doen met de ipad,vindt fouteloos wat ze hebben wil,ze het volume hoger en lager,start en stopt alles wat ze wil,....
waarom dan op school nog?leren ermee werken hoeven ze niet,laat ze dan liever lekker creatief aan de slag gaan met verf,lijm,schaar,.....

ik denk dat er geen dag is dat onze zoon proper van de school naar huis komt. al enkele keren zelfs gekleurde plekken op kleren die niet meer uitgaan.
maar zoiets vind ik veel beter dan dat ze een les pc (in eender welke vorm) zouden krijgen.
liever een trui met vlek op dan....

qua schermen,ik hoopte dat ook.....tijdens de week probeer ik bv nooit voor 18u de kids te laten tv kijken. lukt aardig,vaak zitten ze veel langer buiten,maar acht het bv echt een druilerige dag is of echt koud,regen,wind,dan gaat hij ook soms vroeger aan.
ook de ipad is iets vreselijks.ze zijn er gek op....jammergenoeg.....

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:00

:D :D :D

Het is gewoon bijna niet tegen te houden, zelfs op de basisschool niet, mijn dochter gaat a.s. vrijdag meedoen aan de sponsorloop, en jawel, waar gaan de centjes heen? Naar nieuwe chromebooks. Heel veel onderwijs wordt ook tegenwoordig gegeven dmv digitale apparaten.

Wat ik mij alleen wel afvraag, maak jij wel gebruik van tv, smartphone, Ipad oid :) ?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:03

Een christelijke school waar ze verplicht moeten bidden zou voor mij een no-go zijn. Wij zijn Atheïsten en ik heb heel andere ideeen over dit onderwerp.
Mijn kinderen zitten op een katholieke school, helaas was er geen openbare school bij ons in het dorp, maar er zijn misschien maar 2 kinderen in de klas die daadwerkelijke gelovig worden opgevoed in de klassen waar mijn kinderen in zitten. Ze hoeven niet te bidden. Er wordt ook niet gebeden op school.

Ik zou er niet te licht over denken. Ik heb op christelijke scholen gezeten en ik heb het wel als onprettig ervaren. Het voert te ver om daar over uitweiden.

Wat ik belangrijk vond is wat ze doen voor kinderen doen die buiten de middenmoot vallen. Hoe pakken ze concentratiestoornissen aan? Hoe gaan ze om met kinderen die extra uitdaging nodig hebben?
Ik heb twee aparte kinderen op dat vlak en onze basisschool heeft dat echt geweldig opgepakt.

Qua beeldschermen.....mijn kinderen hebben een dermate slecht handschrift....ik ben blij dat zei moeten werken op de IPad. Alle goede voornemens ten spijt....soms kan je niet anders.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:11

BloemBloem schreef:
:D :D :D

Het is gewoon bijna niet tegen te houden, zelfs op de basisschool niet, mijn dochter gaat a.s. vrijdag meedoen aan de sponsorloop, en jawel, waar gaan de centjes heen? Naar nieuwe chromebooks. Heel veel onderwijs wordt ook tegenwoordig gegeven dmv digitale apparaten.

Wat ik mij alleen wel afvraag, maak jij wel gebruik van tv, smartphone, Ipad oid :) ?


Chromebooks, worden kinderen ook nog eens aangeleerd om al hun bestanden online te gooien, waar iedereen naar kan kijken.
Nee, een kind moet gewoon lekker naar buiten, rennen, vechten, stoeien en gewoon kind zijn. Thuis hebben de meeste mensen toch wel een pc.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:14

Ze zijn niet verplicht in wat ze moeten geloven ;) of moeten doen,
er wordt vooral geleerd dat ze respect moet hebben voor andere die
wel graag willen bidden. Het zijn 5 tellen met ogen dicht en bijbehorend
versje :)

Wat jij verder schrijft vind ik ook belangrijk :) Toevallig heb ik gisteren rapport ontvangen van dochterlief, 5 jaar en over naar groep 3, super knap, maar heb me daar ook zorgen om gemaakt, maar die zijn nu verleden tijd door het feit dat de leerkrachten zo goed naar het kind kijken. Ze is nog lang geen 6, maar wel toe aan groep 3.

Schoolzwemmen zou een NO GO voor mij zijn, echt niet dat ik mijn kind mee zou geven :n Ben als de dood! Dat is ook de reden dat ik mijn dochter zo snel als het kon op zwemles heb gedaan, en ze nu met 5 jaar haar diploma's heeft :)

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:14

NatasjavE schreef:
Een christelijke school waar ze verplicht moeten bidden zou voor mij een no-go zijn. Wij zijn Atheïsten en ik heb heel andere ideeen over dit onderwerp.
Mijn kinderen zitten op een katholieke school, helaas was er geen openbare school bij ons in het dorp, maar er zijn misschien maar 2 kinderen in de klas die daadwerkelijke gelovig worden opgevoed in de klassen waar mijn kinderen in zitten. Ze hoeven niet te bidden. Er wordt ook niet gebeden op school.

Ik zou er niet te licht over denken. Ik heb op christelijke scholen gezeten en ik heb het wel als onprettig ervaren. Het voert te ver om daar over uitweiden.

Wat ik belangrijk vond is wat ze doen voor kinderen doen die buiten de middenmoot vallen. Hoe pakken ze concentratiestoornissen aan? Hoe gaan ze om met kinderen die extra uitdaging nodig hebben?
Ik heb twee aparte kinderen op dat vlak en onze basisschool heeft dat echt geweldig opgepakt.

Qua beeldschermen.....mijn kinderen hebben een dermate slecht handschrift....ik ben blij dat zei moeten werken op de IPad. Alle goede voornemens ten spijt....soms kan je niet anders.


Maar door te typen, wordt het handschrift nou niet echt beter.
Dat soort dingen moeten er gewoon ouderwets in worden gestampt, niet alles hoor, maar dat soort dingen, zoals het slechte handschrift, komen juist doordat ze toch niet hoeven te schrijven.
Tevens zijn al die beeldschermen nou ook niet echt goed voor de ogen hoor. Het blauwe licht tevens ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:15

tengeltje11 schreef:
dat schoolzwemmen zal dan ook wel per school afhankelijk zijn.

als ik kijk naar mijn schooltijd vroeger,waren het juist de kinderen die niet konden zwemmen die 'hun plan maar moesten trekken' in het kleine badje.
de anderen leerden duiken,verschillende slagen,duiken achter iets,tot spelletjes op matten toe.
leren zwemmen doe je volgens mij nooit via school,maar het is toch een sportief en leuk tussendoortje.

de kleuters hier nu bv spelen alleen maar in het zwembad,wat mijn zoontje vertelt is dat ze dan bv met een snorkel in de mond moeten proberen onder water te gaan,drijven met een plankje,spelletjes en evenveel vrij spelen met allerlei speelgoedjes. Wij gaan sowieso ook kijken om hem zwemlessen te laten volgen,maar met zijn 4 jaar is dat nog te vroeg nu,nu mag hij lekker plonzen,plenzen en spelen.

waarom je het wil tegenhouden?
hog,ik geloof niet dat al die digitale schermen zo goed zijn voor kinderen.
laat ze zelf een bord tekenen,laat ze samen met de juf een grote plaat maken ipv al dat digitaals.
wie komt tegenwoordig kennis tekort hierrond?
onze 2-jarige kan haar ding doen met de ipad,vindt fouteloos wat ze hebben wil,ze het volume hoger en lager,start en stopt alles wat ze wil,....
waarom dan op school nog?leren ermee werken hoeven ze niet,laat ze dan liever lekker creatief aan de slag gaan met verf,lijm,schaar,.....

ik denk dat er geen dag is dat onze zoon proper van de school naar huis komt. al enkele keren zelfs gekleurde plekken op kleren die niet meer uitgaan.
maar zoiets vind ik veel beter dan dat ze een les pc (in eender welke vorm) zouden krijgen.
liever een trui met vlek op dan....

qua schermen,ik hoopte dat ook.....tijdens de week probeer ik bv nooit voor 18u de kids te laten tv kijken. lukt aardig,vaak zitten ze veel langer buiten,maar acht het bv echt een druilerige dag is of echt koud,regen,wind,dan gaat hij ook soms vroeger aan.
ook de ipad is iets vreselijks.ze zijn er gek op....jammergenoeg.....




Dat schoolzwemmen mag van mij direct verboden worden...

Ik had vroeger ongelofelijke watervrees. Waar het vandaan komt weten we niet, maar dat terzijde.

Ook ik moest mee naar schoolzwemmen. Inderdaad in een apart klasje. Echter was de zwemleraar zo ongeduldig dat als ik het water niet in durfde ik maar niet moest zeuren. Ik ben meerdere keren het diepe in gegooid (letterlijk; ik durfde gewoon écht niet maar dat kwam niet in hun boekje voor), waarna er nog net niet zo'n zwemplankje achter me aan werd gesmeten. En ik krijsen joh... doodsangsten stond ik uit.

Ze hebben meerdere waarschuwingen van docenten en mijn ouders gehad, maar dat mocht niet baten. Uit de omgeving (ouders hebben pianoschool met veel kleine kinderen) hoor ik vaker nare verhalen over schoolzwemmen.

Mijn ouders hebben uiteindelijk een goede zwemleraar gezocht en ik heb alsnog leren zwemmen, met veel geduld. Nu ben ik over mijn angst heen, die door het schoolzwemmen alleen maar erger was geworden.

Denk na over dat schoolzwemmen; als je kind zwemmen leuk vindt is het natuurlijk geen probleem, maar je weet niet wat er gebeurt met je kind in zo'n zwembad. Je weet niet hoe het behandeld wordt. Zeker als je kind het eng vindt; begin er niet aan en neem zelf de verantwoordelijkheid.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:16

"niet" , er zijn ook zat basisscholen te vinden, die een combinatie
van alles aanbieden ;) :)

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:21

De vrije school (middelbaar) waar ik heb gewerkt, moeten leerlingen nog gewoon lekker veel schrijven. Heerlijk! En de school die we hebben uitgezocht voor onze Caligula heeft geen computeronderwijs tot ze uitgekleuterd zijn.

Kinderen leren snel, ik denk niet dat ze de middelbare school met een achterstand beginnen als ze beeldscherm vrij of beperkend zijn opgevoed.

Schoolzwemmen vind ik ook onzin. Dat regelen we zelf.

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:23

Misschien een beetje off-topic, maar lees ik het goed dat er scholen zijn waarbij de kinderen maar halve dagen school hebben, en dan soms maar 4 dagen per week? Had ik nog nooit gehoord. Hoe wordt dat dan geregeld met opvang? Of gaan daar voornamelijk kinderen heen van ouders die enkel tijdens de schooluren werken? Als ik aan mijn 4-jarige dochter denk, voor haar is een langere schooldag (tot 15.30) geen enkel probleem, maar de overgang school - naschoolse opvang is moeilijker. Alles is natuurlijk een gewoonte, maar ik denk dat zij minder blij zou worden van korte schooldagen en langere tijd in de opvang.
Is de overgang naar lagere school waarbij ze wel volledige dagen naar school moeten gaan en veel meer moeten opletten en stilzitten en leren dan niet een stuk moeilijker (oprechte interesse).

On topic, wij wonen in een klein dorpje met 1 kleuter- en basisschool. Wij zijn uiteraard gaan kijken op voorhand, maar voor ons was het de evidentie dat als deze school goed aanvoelde, onze dochter ook daar naar school zou gaan. Het is heerlijk om te voet of met de fiets naar school te kunnen gaan, en dichtbij de vriendjes en vriendinnetjes te wonen. School is katholiek geïnspireerd, maar tot nu toe merk ik daar eigenlijk weinig van. Wij zijn niet gelovig, maar kunnen ons wel vinden in de waarden die uitgedragen worden, dus voor ons ideaal.
Kleuterschool zijn combinatieklassen : 2,5 en 3 jarigen zitten samen, en de 4 en 5 jarigen zitten samen. Ik vond dat eerst een vreemd idee, maar in de praktijk werkt dat enorm goed. Het is niet zo dat de oudere kindjes verplicht worden om mee voor de kleintjes te zorgen, en ik heb ook niet de indruk dat er veel herhaald wordt. Kleintjes en groteren krijgen vaak verschillende opdrachten, maar als de kleintjes de moeilijkere opdrachten willen proberen is dit steeds mogelijk. 5-jarigen worden wel duidelijk al voorbereid op de lagere school.
Zoals hierboven ook al gezegd, dochter gaat huppelend naar school en komt lachend terug buiten, dus dat is voor mij enorm belangrijk.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:33

Cowgirl83 schreef:
Misschien een beetje off-topic, maar lees ik het goed dat er scholen zijn waarbij de kinderen maar halve dagen school hebben, en dan soms maar 4 dagen per week? Had ik nog nooit gehoord. Hoe wordt dat dan geregeld met opvang? Of gaan daar voornamelijk kinderen heen van ouders die enkel tijdens de schooluren werken? Als ik aan mijn 4-jarige dochter denk, voor haar is een langere schooldag (tot 15.30) geen enkel probleem, maar de overgang school - naschoolse opvang is moeilijker. Alles is natuurlijk een gewoonte, maar ik denk dat zij minder blij zou worden van korte schooldagen en langere tijd in de opvang.
Is de overgang naar lagere school waarbij ze wel volledige dagen naar school moeten gaan en veel meer moeten opletten en stilzitten en leren dan niet een stuk moeilijker (oprechte interesse).

On topic, wij wonen in een klein dorpje met 1 kleuter- en basisschool. Wij zijn uiteraard gaan kijken op voorhand, maar voor ons was het de evidentie dat als deze school goed aanvoelde, onze dochter ook daar naar school zou gaan. Het is heerlijk om te voet of met de fiets naar school te kunnen gaan, en dichtbij de vriendjes en vriendinnetjes te wonen. School is katholiek geïnspireerd, maar tot nu toe merk ik daar eigenlijk weinig van. Wij zijn niet gelovig, maar kunnen ons wel vinden in de waarden die uitgedragen worden, dus voor ons ideaal.
Kleuterschool zijn combinatieklassen : 2,5 en 3 jarigen zitten samen, en de 4 en 5 jarigen zitten samen. Ik vond dat eerst een vreemd idee, maar in de praktijk werkt dat enorm goed. Het is niet zo dat de oudere kindjes verplicht worden om mee voor de kleintjes te zorgen, en ik heb ook niet de indruk dat er veel herhaald wordt. Kleintjes en groteren krijgen vaak verschillende opdrachten, maar als de kleintjes de moeilijkere opdrachten willen proberen is dit steeds mogelijk. 5-jarigen worden wel duidelijk al voorbereid op de lagere school.
Zoals hierboven ook al gezegd, dochter gaat huppelend naar school en komt lachend terug buiten, dus dat is voor mij enorm belangrijk.


Maar dan zit je in België en heb je het echt over de kleuterschool. Dat kennen we in die vorm in NL niet. Je gaat naar groep 1 als je 4 (meestal) of 5 (sommige ouders kiezen daarvoor) bent en dan blijf je op dezelfde school tot en met groep 8.

voor 2,5 en 3-jarigen zou ik een combinatieklas ook niet erg vinden, maar voor 7-9-jarigen (dus groep 4-5) vind ik dat heel anders, die zijn toch echt op een ander niveau met stof bezig.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:34

Wauw ik had niet verwacht dat er zoveel en zulke verschillende reacties zouden zijn.
Uiteraard wilden we al bij verschillende scholen kijken maar de bevestiging dat dat goed is blijkt wel uit al jullie reacties.
Uiteindelijk kiezen we voor de school waar we ons het beste bij voelen.

Wat betreft computers Ed. Wat mij betreft hoeft daar in de kleuterklassen niet teveel mee gedaan te worden. Helemaal niet is mooi, maar als het in beperkte mate aanwezig is, is dat ook prima.
Zo was er in beide klassen waar we nu geweest zijn maar 1 tablet. Dus zoveel zullen ze er niet achter zitten... Thuis zitten ze hier eigenlijk nooit op de telefoon. Heel af en toe mogen ze foto's kijken en de oudste doet weleens een spelletje op de telefoon met papa. Ik ga liever lekker naar buiten met ze, of zelf lekker knutselen etc. Ik probeer zelf ook niet teveel overdag de telefoon te pakken. Enkel nu bv als jongste slaapt, oudste zelf relax aan het spelen is, pak ik een soort rust moment voor mezelf. Zodra ook maar één van de kinderen er ook op wil leg ik m weg en gaan we samen spelen...
Dat ze daar op school wat van mee krijgen vind ik dus geen probleem. Afhankelijk van hoeveel dat is, pas ik dat thuis ook aan.

Op een van de Jenaplan scholen waar we willen gaan kijken hebben ze ook tuintjes en mooie natuurlijke speeltoestellen. Ik denk dat ze daar ook veel buiten gaan komen. Het beeld wat ik nu heb heerst daar een mooie combinatie van alle aspecten die wij belangrijk vinden. Hopelijk blijkt dat straks ook uit ons bezoek..

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:29

Citaat:
Maar door te typen, wordt het handschrift nou niet echt beter.
Dat soort dingen moeten er gewoon ouderwets in worden gestampt, niet alles hoor, maar dat soort dingen, zoals het slechte handschrift, komen juist doordat ze toch niet hoeven te schrijven.
Tevens zijn al die beeldschermen nou ook niet echt goed voor de ogen hoor. Het blauwe licht tevens ook niet.


Uhg en hier zie je de onkunde.
Ja, je hebt schrijflessen.. maar ggeloof me.. schrijven kan er niet ingestampt worden. Sommige kkinderen zullen altijd een spinnenhandschrift houden.
En wat is nu belangrijker? Dat het kind mooi schrijft en al zijn tijd en concentratie daar ingaat... of dat het kind die frustratie wordt ontnomen zodat hij/zij kan laten zien welke kwaliteiten hij/zij heeft tijdens de taalles? Of tijdens een werkstuk maken?

Kinderen kunnen niet op alles tegelijk focussen. Heb je liever ddat je kind thuis komt met onvoldoendes voor taal omdat juf het niet lezen kan? "Maar mam, ik heb zulke goede ideeen."
Dan heb ik het nog niet over de kinderen met slechte fijne motoriek die er al helemaal niets aan kunnen doen en al getreiterd worden bij de ergo door te oefenen met schrijven.

En zeg nu eerlijk, hoeveel schrijven we tegenwoordig nog? Met de hand?

En mbt de rest leren ze thuis wel... ja ipad spelen. Maar wat dacht je van onderzoek doen? De juiste bronnen vinden. Hoe werkt word en powerpoint? Hoe knip en plak ik? Hoe maak ik de internet tekst in een gewone tekst? Dat is de toekomst. Wat doe je een kind aan als je dat niet doet? Op de middelbare school schrikken ze zich een ongeluk.

Edit: computers in kleuterklas hoeft voor mij ook niet overigens.

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:37

ja,maar word,powerpoint,....dat krijgen wij vroeger in het middelbaar,1 uurtje per week.
daarvoor hoe je in het lager nog geen uren per week achter een scherm te zitten,want dat gebeurt nu wel al(jammergenoeg)

hier bv ook geen fan van kinderen van 6-7-8-9-10-11 jaar die een uur huiswerk meekrijgen. komaan zeg,ze zijn nog zo jong,je kindertijd vliegt al voorbij,zitten al uren per dag op een schoolbank,laat ze dan lekker thuis ff werken voor school(kwartiertje) en daarna genieten van het spelen(niet pc of tv).

@resistance,ik geloof dat je ook wel ziet dat de manier van omgaan met zwemmen in jouw situatie niet onmiddellijk erg pedagogisch verantwoord was/is,en ik kan me moeilijk voorstellen dat zoiets nu nog gebeurt....

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:42

@nagini: laten we wel wezen, alles is te leren. En ja, ik was ook iemand met een slechte motoriek, en nee, dat was vaak absoluut niet leuk (oefenen, oefenen, oefenen en dan nog slechter presteren dan de rest). Maar door het kind dan maar niet die taken te laten uitvoeren, leer je ze ook niks. Daar creeer je alleen maar verwende rotkinderen mee, die nooit leren doorzetten, niet in staat zijn om te gaan met teleurstellingen en niet beseffen dat de wereld niet alleen om hen draait.
Als wat jij schrijft pedagogisch verantwoord is tegenwoordig, dan begrijp ik ineens waar al die vervelende rotkinderen toch vandaan komen.

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:48

@Wendy, prima joh.
Totdat jij thuiskomt met een kind die niet presteert en dan is opeens de juf de slechterik want ze ziet het potentieel van het kind niet. Want kindlief zit vol goede ideen maar het komt er niet uit want juf moppert altijd dat het handschrift niet in orde is en pietje komt elke dag huilend thuis omdat hij het niet kan en al zijn vriendjes wel.

School verwent kinderen niet. Ouders doen dat. Ouders voeden op en ouders zijn verantwoordelijk voor het gedrag van het kind buiten school. Niet de leerkracht. Die werkt met wat het binnen krijgt en probeert zoveel mogelijk in het hoofd te stoppen als in een jaar mogelijk is. Incl, hopelijk normen en waarden.

Edit: overigens stel ik nergens dat het kind niet moet oefenen. Maar je moet 1 doel kiezen.
Is je doel dat het kind 1 A4 verhaal kan schrijven met het gebruik van de juiste werkwoordsvormen en aanhalingstekens in de juiste plek?

Dan is dat je focus. En niet t handschrift. Zo krijgen ze nooit een kans om te laten zien wat ze kunnen.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:00

Nagini schreef:
Citaat:
Maar door te typen, wordt het handschrift nou niet echt beter.
Dat soort dingen moeten er gewoon ouderwets in worden gestampt, niet alles hoor, maar dat soort dingen, zoals het slechte handschrift, komen juist doordat ze toch niet hoeven te schrijven.
Tevens zijn al die beeldschermen nou ook niet echt goed voor de ogen hoor. Het blauwe licht tevens ook niet.


Uhg en hier zie je de onkunde.
Ja, je hebt schrijflessen.. maar ggeloof me.. schrijven kan er niet ingestampt worden. Sommige kkinderen zullen altijd een spinnenhandschrift houden.
En wat is nu belangrijker? Dat het kind mooi schrijft en al zijn tijd en concentratie daar ingaat... of dat het kind die frustratie wordt ontnomen zodat hij/zij kan laten zien welke kwaliteiten hij/zij heeft tijdens de taalles? Of tijdens een werkstuk maken?

Kinderen kunnen niet op alles tegelijk focussen. Heb je liever ddat je kind thuis komt met onvoldoendes voor taal omdat juf het niet lezen kan? "Maar mam, ik heb zulke goede ideeen."
Dan heb ik het nog niet over de kinderen met slechte fijne motoriek die er al helemaal niets aan kunnen doen en al getreiterd worden bij de ergo door te oefenen met schrijven.

En zeg nu eerlijk, hoeveel schrijven we tegenwoordig nog? Met de hand?

En mbt de rest leren ze thuis wel... ja ipad spelen. Maar wat dacht je van onderzoek doen? De juiste bronnen vinden. Hoe werkt word en powerpoint? Hoe knip en plak ik? Hoe maak ik de internet tekst in een gewone tekst? Dat is de toekomst. Wat doe je een kind aan als je dat niet doet? Op de middelbare school schrikken ze zich een ongeluk.

Edit: computers in kleuterklas hoeft voor mij ook niet overigens.


In een aantal opzichten heb je wel gelijk, ikzelf heb nooit op school met de computer leren werken, dat heb ik zelf gedaan, even als klein jochie Windows XP ontdekken, was mammie niet zo blij mee helaas.

Misschien ben ik er in het dagelijkse leven niet zo mee bezig; nu ik nadenk schrijf ik nog best veel, al is het maar voor een boodschappenlijstje, een kerstkaart, in m'n notitieblok of gewoon wat anders, ik merk dat goed kunnen schrijven (is iets anders dan een handschrift hebben dat goed leesbaar is voor anderen) toch wel handig is.

Ikzelf snap ook wel dat de meeste dingen nu allemaal digitaal gaan; een mail ipv. een brief etc., maar die "ouderwetse" motoriek kan soms toch wel verdomd handig zijn.

Ik merk trouwens nu ook dat veel mensen om mij heen compleet niet kunnen tekstverwerken en niks van de computer weten terwijl ik alles zo weet te vinden, dus in die zin heb je wel gelijk, maar goed kunnen schrijven is natuurlijk nooit iets mis.

Maar aan de andere kant; Een kind moet gewoon kunnen spelen, met lego, buiten whatever, ik mocht vroeger maar een half uur bij elkaar achter de tv of pc, en dat was wel ten voordele, ik ben veel creatiever geworden daardoor.

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:06

Tuurlijk en dat ben ik ook met je eens. Ik zal de laatste zijn die zegt het kind moet achter de computer!

En tuurlijk is goed schrijven ook van belang.. maar ik vind zelf dat het onderwijs daar in doorslaat. Wat boeit het nu of het kind in aangesloten letters in schoolschrift schrijft? Of als het losse wiebelige blokletters zijn.

90% van de dokters kun je het handschrift ook niet van lezen.
Maakt t niet een minder slimme dokter toch. Tegenwoordig zijn diw recepten toch uitgetypt :p

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat alles nuanceren is.
Te is nooit goed. Maar (helaas) moet ook school met de tijd mee. Zelfs als dat voor de oudere generatie op vertuttelen lijkt en "niets leren".

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:10

lieveli schreef:
Hier willen we ook een klas zonder computers. Dat komt allemaal wel als ze ouder zijn. Maar we willen ons kind zeker tot aan de kleutertijd beeldschermvrij opvoeden.

En ja, dat is waarschijnlijk ambitieus. We zijn nieuwe ouders, laat ons! :')


Zou tof zijn als het je lukt :P

Ik was het ook van plan om zoveel mogelijk er van weg te houden, maar al sinds een jaar oud zetten we vaak de tablet aan tijdens het eten (met Peppa Pig in het Engels of Buurman & Buurman ofzo :P ) want dan eet hij tenminste goed :o

De keuze tussen bij iedereen heel veel frustratie & irritatie tijdens het eten en amper wat binnen krijgen, of gewoon heerlijk smikkelen en blij een filmpje kijken, is dan toch simpel vind ik...maar baal er wel behoorlijk van dus is zeker de bedoeling om het weer af te bouwen :roll:

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:12

jeetje,tijdens het eten?
hier is dat net het moment waarop niemand ook maar enige vorm van scherm tevoorschijn mag halen.

tijdens het eten maken zet ik de kleinste vaak voor de ipad. is 's morgens een slechte eter,dus heeft altijd grote honger tegen het middaguur en zaagt anders de oren van mijn hoofd....met de ipad zit ze braaf te kijken tot ik zeg dat we eten. vind ik ook niet fijn,maar eten maken met een jammerend kind aan je been is ook geen leuke optie....

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:26

tengeltje11 schreef:
jeetje,tijdens het eten?
hier is dat net het moment waarop niemand ook maar enige vorm van scherm tevoorschijn mag halen.

tijdens het eten maken zet ik de kleinste vaak voor de ipad. is 's morgens een slechte eter,dus heeft altijd grote honger tegen het middaguur en zaagt anders de oren van mijn hoofd....met de ipad zit ze braaf te kijken tot ik zeg dat we eten. vind ik ook niet fijn,maar eten maken met een jammerend kind aan je been is ook geen leuke optie....


Dat 'jeetje' klinkt wel een beetje veroordelend. Als het de enige manier is om het kind genoeg te laten eten, wat geeft het dan? Bij jou is het de enige manier om je kind niet te laten jammeren. Laten we elkaar vooral niet gaan zitten veroordelen.


On-topic:

Schrijven vind ik belangrijk, maar niet ten koste van alles. Het is wel iets waar spelenderwijs aan gewerkt kan worden. Het belangrijkste is uiteindelijk de balans: niet alleen maar spelen, niet alleen maar leren, niet alleen maar buiten, niet alleen maar sporten... En de balans waar een school voor kiest, moet passen bij jou en je kind.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:32

Wat het schrijven betreft lijkt het mij toch ook dat iedereen (tenzij echt gehandicapt) de letters van het alfabet na moet kunnen leren schrijven? Wij waren daar in de eerste klas (nu groep 3) heel veel mee bezig, tussen van die vage lijntjes schrijven :P En in de kleuterklassen daarvoor deden we dan al letters natekenen enzo :)

Dat aan elkaar leren schrijven met die rare ouderwetse boogjes hoeft van mij nu ook weer niet, maar gewoon fatsoenlijke grote en kleine letters die niet afgeraffeld worden, dat moet toch te leren zijn :)

Ik heb geen idee wat andere ouders doen, maar ik vind het niet nodig dat een kind 5 dagen in de week tijdens kantooruren van huis is... niet voor een baby maar ook niet voor een kleuter.

Hier gaat het geleidelijk :)

Kleine is nu 2 jaar en 3 maanden en gaat vanaf nu 1 ochtendje in de week naar een superleuke peutergroep waar ze een geweldige tuin hebben om in te spelen, niet normaal zo leuk! Heel veel buiten, lekker rotzooien in en met de natuur zeg maar.

En dan straks als hij 4 is, en aan school toe is, dan zou ik graag eerst een poosje alleen de ochtenden naar school doen en daarna dus het standaard rooster hier voor de kleuters:

ma. 8:45 - 14:45
di. 8:45 - 14:45
wo. alleen de ochtend
do. vrij
vr. 8:45 - 14:45


Als ze dan uitgekleuterd zijn na die eerste 2 jaar komt de donderdag er natuurlijk ook bij.

Ik vind dat wel een mooie manier van gelijkmatig de hoeveelheid "school" opvoeren :j

En tja ik krijg er alleen maar meer tijd om te werken door, want nu gaat hij helemaal niet naar school ofzo :P

Ik zou het ook niks vinden om dan dagelijks kind naar BSO te doen. Maar kan me voorstellen dat mensen soms niet zo gek veel keuze hebben wat dat betreft, alleenstaande moeder ofzo...

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:40

is helemaal niet verwijtend bedoeld hoor,ik schrik er gewoon van,kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat mijn eigen kinderen juist beter zouden eten,omgekeerd,ze zouden gewoon kijken en niet eten,vandaar de verwondering.

qua school,hier is mijn zoontje(en dochter ook),altijd thuis bij mij geweest,en dan plots naar school,in een vreemde taal,was een hele aanpassing.Is enkele volle dagen geweest,maar dat liep niet goed,daarna overgeschakeld naar halve dagen tot dat goed,vlot en graag ging,daarna volle dagen.

dochter start in september in dezelfde school. zij is enorm onafhankelijk en een echte durfal. ik denk eigenlijk dat zij heel makkelijk naar school zal gaan,maar mochten volle dagen niet lukken,dan zal ook zij eerst halve dagen gaan.

de kleinste kunnen slapen in de namiddag op school,wat ik een groot voordeel vind,want nu slaapt ze bv nog makkelijk 3u in de namiddag,dus onmogelijk dat ze dan plots volledige dagen wakker en fris naar school kan.

schooluren zijn hier:
ma-di-do van 8.55u-12.00u en van 13.10u tot 16.00u
woe: 8.55u -12.00u
vrij: gedaan om 14.55u

alleen komen de kids 's morgens niet erg stipt op school aan,ik denk dat de helft van mijn zoon zijn klasje er nog niet is als de bel klinkt.zelf ben ik meestal tegen 9.00u op school.

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:41

Ik zit/zat op een vrije school. Weliswaar voortgezet onderwijs, maar wel een vrije school. Ben ook een keer op een vrije basisschool geweest.

Ik vind dit onderwijs wel iets om te overwegen. Het zweverige valt op mijn eigen school behoorlijk mee. Daarnaast wordt er bij mij op school nagenoeg niet gepest, en gebeurt dat wel wordt het uiterst serieus genomen en opgepakt. Mijn school is ook wat kleiner (500 kinderen) en dat vind ik zelf ook heel erg prettig. Geeft niet zo erg dat massa-gevoel zoals op de grotere colleges in mijn omgeving.

Toen ik op de vrije basisschool was vond ik het een prettige omgeving. Elke klas was totaal anders ingericht, er hingen tekeningen van de kinderen en het voelde allemaal heel huiselijk en prettig aan. Dat vind ik sowieso belangrijk aan een basisschool - dat een kind zich er thuis kan voelen. Ik ben op een Rooms-Katholieke basisschool echt plat gepest en daar werd nagenoeg niets aan gedaan. Heb overigens maar een juf gehad die ons regelmatig liet bidden, dat was in groep 5.

Het zweverigste aan de vrije school dat ik heb gemerkt is euritmie (soort bewegingstherapie, een dansvorm dat wel) en hoe sommige docenten praten tijdens de vieringen (pasen, kerst, etc.). Maar dat is erg afhankelijk van de docent die spreekt. Al met al valt het heel erg mee en heb ik dit onderwijs als zeer prettig ervaren.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:41

Tink89 schreef:
tengeltje11 schreef:
jeetje,tijdens het eten?
hier is dat net het moment waarop niemand ook maar enige vorm van scherm tevoorschijn mag halen.

tijdens het eten maken zet ik de kleinste vaak voor de ipad. is 's morgens een slechte eter,dus heeft altijd grote honger tegen het middaguur en zaagt anders de oren van mijn hoofd....met de ipad zit ze braaf te kijken tot ik zeg dat we eten. vind ik ook niet fijn,maar eten maken met een jammerend kind aan je been is ook geen leuke optie....


Dat 'jeetje' klinkt wel een beetje veroordelend. Als het de enige manier is om het kind genoeg te laten eten, wat geeft het dan? Bij jou is het de enige manier om je kind niet te laten jammeren. Laten we elkaar vooral niet gaan zitten veroordelen.


Senks :)

Ik vind een schermpje gebruiken om af te leiden van gejammer minstens zo fout als tijdens het eten :P Allebei liever niet.

Die van ons "moet" zichzelf gewoon lekker bezig houden als ik eten sta te koken. En als dat een keer niet lukt dan heb ik nog wel een paar troeven waar die weer even tevreden mee is, dan mag hij even de la met bewaarbakjes "opruimen" of lekker naast me spelen met 2 bekertjes in de wasbak ofzo :)

Een ieder zet het "mind-control-device" in waar het het hardste nodig is, als je even geen andere opties hebt en bij ons is dat dus vaak tijdens het eten.

Dat interesseert hem namelijk niet zoveel, hij gaat dan liever met het eten zitten prollen, wegduwen, op de grond gooien en heel hard "neej!" roepen en lepel / vork / stukje brood of fruit / groente / whatever wegslaan als je hem een hapje probeert te geven als hij zelf niks pakt.

Zetten we dat stomme ding aan dan gaat die snavel wel goed open elke keer, kunnen we allemaal ontspannen eten, hij gaat met een goed gevuld buikje naar bed en leert nog Engels ook van Peppa Pig :P

Dus tja, als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het (wel) gaat, kinderen houden zich nou eenmaal niet perfect aan al de idealen die je voor of tijdens je zwangerschap wel even dacht vol te houden :+