Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
BloemBloem schreef:
Het is gewoon bijna niet tegen te houden, zelfs op de basisschool niet, mijn dochter gaat a.s. vrijdag meedoen aan de sponsorloop, en jawel, waar gaan de centjes heen? Naar nieuwe chromebooks. Heel veel onderwijs wordt ook tegenwoordig gegeven dmv digitale apparaten.
Wat ik mij alleen wel afvraag, maak jij wel gebruik van tv, smartphone, Ipad oid ?
NatasjavE schreef:Een christelijke school waar ze verplicht moeten bidden zou voor mij een no-go zijn. Wij zijn Atheïsten en ik heb heel andere ideeen over dit onderwerp.
Mijn kinderen zitten op een katholieke school, helaas was er geen openbare school bij ons in het dorp, maar er zijn misschien maar 2 kinderen in de klas die daadwerkelijke gelovig worden opgevoed in de klassen waar mijn kinderen in zitten. Ze hoeven niet te bidden. Er wordt ook niet gebeden op school.
Ik zou er niet te licht over denken. Ik heb op christelijke scholen gezeten en ik heb het wel als onprettig ervaren. Het voert te ver om daar over uitweiden.
Wat ik belangrijk vond is wat ze doen voor kinderen doen die buiten de middenmoot vallen. Hoe pakken ze concentratiestoornissen aan? Hoe gaan ze om met kinderen die extra uitdaging nodig hebben?
Ik heb twee aparte kinderen op dat vlak en onze basisschool heeft dat echt geweldig opgepakt.
Qua beeldschermen.....mijn kinderen hebben een dermate slecht handschrift....ik ben blij dat zei moeten werken op de IPad. Alle goede voornemens ten spijt....soms kan je niet anders.
tengeltje11 schreef:dat schoolzwemmen zal dan ook wel per school afhankelijk zijn.
als ik kijk naar mijn schooltijd vroeger,waren het juist de kinderen die niet konden zwemmen die 'hun plan maar moesten trekken' in het kleine badje.
de anderen leerden duiken,verschillende slagen,duiken achter iets,tot spelletjes op matten toe.
leren zwemmen doe je volgens mij nooit via school,maar het is toch een sportief en leuk tussendoortje.
de kleuters hier nu bv spelen alleen maar in het zwembad,wat mijn zoontje vertelt is dat ze dan bv met een snorkel in de mond moeten proberen onder water te gaan,drijven met een plankje,spelletjes en evenveel vrij spelen met allerlei speelgoedjes. Wij gaan sowieso ook kijken om hem zwemlessen te laten volgen,maar met zijn 4 jaar is dat nog te vroeg nu,nu mag hij lekker plonzen,plenzen en spelen.
waarom je het wil tegenhouden?
hog,ik geloof niet dat al die digitale schermen zo goed zijn voor kinderen.
laat ze zelf een bord tekenen,laat ze samen met de juf een grote plaat maken ipv al dat digitaals.
wie komt tegenwoordig kennis tekort hierrond?
onze 2-jarige kan haar ding doen met de ipad,vindt fouteloos wat ze hebben wil,ze het volume hoger en lager,start en stopt alles wat ze wil,....
waarom dan op school nog?leren ermee werken hoeven ze niet,laat ze dan liever lekker creatief aan de slag gaan met verf,lijm,schaar,.....
ik denk dat er geen dag is dat onze zoon proper van de school naar huis komt. al enkele keren zelfs gekleurde plekken op kleren die niet meer uitgaan.
maar zoiets vind ik veel beter dan dat ze een les pc (in eender welke vorm) zouden krijgen.
liever een trui met vlek op dan....
qua schermen,ik hoopte dat ook.....tijdens de week probeer ik bv nooit voor 18u de kids te laten tv kijken. lukt aardig,vaak zitten ze veel langer buiten,maar acht het bv echt een druilerige dag is of echt koud,regen,wind,dan gaat hij ook soms vroeger aan.
ook de ipad is iets vreselijks.ze zijn er gek op....jammergenoeg.....
Cowgirl83 schreef:Misschien een beetje off-topic, maar lees ik het goed dat er scholen zijn waarbij de kinderen maar halve dagen school hebben, en dan soms maar 4 dagen per week? Had ik nog nooit gehoord. Hoe wordt dat dan geregeld met opvang? Of gaan daar voornamelijk kinderen heen van ouders die enkel tijdens de schooluren werken? Als ik aan mijn 4-jarige dochter denk, voor haar is een langere schooldag (tot 15.30) geen enkel probleem, maar de overgang school - naschoolse opvang is moeilijker. Alles is natuurlijk een gewoonte, maar ik denk dat zij minder blij zou worden van korte schooldagen en langere tijd in de opvang.
Is de overgang naar lagere school waarbij ze wel volledige dagen naar school moeten gaan en veel meer moeten opletten en stilzitten en leren dan niet een stuk moeilijker (oprechte interesse).
On topic, wij wonen in een klein dorpje met 1 kleuter- en basisschool. Wij zijn uiteraard gaan kijken op voorhand, maar voor ons was het de evidentie dat als deze school goed aanvoelde, onze dochter ook daar naar school zou gaan. Het is heerlijk om te voet of met de fiets naar school te kunnen gaan, en dichtbij de vriendjes en vriendinnetjes te wonen. School is katholiek geïnspireerd, maar tot nu toe merk ik daar eigenlijk weinig van. Wij zijn niet gelovig, maar kunnen ons wel vinden in de waarden die uitgedragen worden, dus voor ons ideaal.
Kleuterschool zijn combinatieklassen : 2,5 en 3 jarigen zitten samen, en de 4 en 5 jarigen zitten samen. Ik vond dat eerst een vreemd idee, maar in de praktijk werkt dat enorm goed. Het is niet zo dat de oudere kindjes verplicht worden om mee voor de kleintjes te zorgen, en ik heb ook niet de indruk dat er veel herhaald wordt. Kleintjes en groteren krijgen vaak verschillende opdrachten, maar als de kleintjes de moeilijkere opdrachten willen proberen is dit steeds mogelijk. 5-jarigen worden wel duidelijk al voorbereid op de lagere school.
Zoals hierboven ook al gezegd, dochter gaat huppelend naar school en komt lachend terug buiten, dus dat is voor mij enorm belangrijk.
Citaat:Maar door te typen, wordt het handschrift nou niet echt beter.
Dat soort dingen moeten er gewoon ouderwets in worden gestampt, niet alles hoor, maar dat soort dingen, zoals het slechte handschrift, komen juist doordat ze toch niet hoeven te schrijven.
Tevens zijn al die beeldschermen nou ook niet echt goed voor de ogen hoor. Het blauwe licht tevens ook niet.
Nagini schreef:Citaat:Maar door te typen, wordt het handschrift nou niet echt beter.
Dat soort dingen moeten er gewoon ouderwets in worden gestampt, niet alles hoor, maar dat soort dingen, zoals het slechte handschrift, komen juist doordat ze toch niet hoeven te schrijven.
Tevens zijn al die beeldschermen nou ook niet echt goed voor de ogen hoor. Het blauwe licht tevens ook niet.
Uhg en hier zie je de onkunde.
Ja, je hebt schrijflessen.. maar ggeloof me.. schrijven kan er niet ingestampt worden. Sommige kkinderen zullen altijd een spinnenhandschrift houden.
En wat is nu belangrijker? Dat het kind mooi schrijft en al zijn tijd en concentratie daar ingaat... of dat het kind die frustratie wordt ontnomen zodat hij/zij kan laten zien welke kwaliteiten hij/zij heeft tijdens de taalles? Of tijdens een werkstuk maken?
Kinderen kunnen niet op alles tegelijk focussen. Heb je liever ddat je kind thuis komt met onvoldoendes voor taal omdat juf het niet lezen kan? "Maar mam, ik heb zulke goede ideeen."
Dan heb ik het nog niet over de kinderen met slechte fijne motoriek die er al helemaal niets aan kunnen doen en al getreiterd worden bij de ergo door te oefenen met schrijven.
En zeg nu eerlijk, hoeveel schrijven we tegenwoordig nog? Met de hand?
En mbt de rest leren ze thuis wel... ja ipad spelen. Maar wat dacht je van onderzoek doen? De juiste bronnen vinden. Hoe werkt word en powerpoint? Hoe knip en plak ik? Hoe maak ik de internet tekst in een gewone tekst? Dat is de toekomst. Wat doe je een kind aan als je dat niet doet? Op de middelbare school schrikken ze zich een ongeluk.
Edit: computers in kleuterklas hoeft voor mij ook niet overigens.
lieveli schreef:Hier willen we ook een klas zonder computers. Dat komt allemaal wel als ze ouder zijn. Maar we willen ons kind zeker tot aan de kleutertijd beeldschermvrij opvoeden.
En ja, dat is waarschijnlijk ambitieus. We zijn nieuwe ouders, laat ons!
tengeltje11 schreef:jeetje,tijdens het eten?
hier is dat net het moment waarop niemand ook maar enige vorm van scherm tevoorschijn mag halen.
tijdens het eten maken zet ik de kleinste vaak voor de ipad. is 's morgens een slechte eter,dus heeft altijd grote honger tegen het middaguur en zaagt anders de oren van mijn hoofd....met de ipad zit ze braaf te kijken tot ik zeg dat we eten. vind ik ook niet fijn,maar eten maken met een jammerend kind aan je been is ook geen leuke optie....
Tink89 schreef:tengeltje11 schreef:jeetje,tijdens het eten?
hier is dat net het moment waarop niemand ook maar enige vorm van scherm tevoorschijn mag halen.
tijdens het eten maken zet ik de kleinste vaak voor de ipad. is 's morgens een slechte eter,dus heeft altijd grote honger tegen het middaguur en zaagt anders de oren van mijn hoofd....met de ipad zit ze braaf te kijken tot ik zeg dat we eten. vind ik ook niet fijn,maar eten maken met een jammerend kind aan je been is ook geen leuke optie....
Dat 'jeetje' klinkt wel een beetje veroordelend. Als het de enige manier is om het kind genoeg te laten eten, wat geeft het dan? Bij jou is het de enige manier om je kind niet te laten jammeren. Laten we elkaar vooral niet gaan zitten veroordelen.