.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:40

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kalender7

Re: Wanneer noem je iemand een "vriendin"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:43

Ik noem mensen al snel een vriendin, maar echte vriendinnen zijn er maar een aantal. Ik vind het woord kennis zon gek woord. Maar dat ligt vast aan mij.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:50

Dat vind ik ook altijd een lastige. Zo heb ik een collega waar ik het ontzettend goed mee kan vinden, we blijven ook bijna altijd na werk nog een tijdje met z'n tweeën, zijn wel eens samen de stad in geweest, maar of ik dr nou vriendin zou noemen? Voor nu zeg ik meestal collega/vriendin.

Ik denk dat het in dit geval vooral wordt bepaald door hoeveel je elkaar buiten werk ziet

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:52

Vriendschap is iets wat moet groeien. Dus na een, al dan niet toevallige, kennismaken en een paar keer wandelen, koffie drinken, etc is iemand niet direct mijn vriendin. Wél een gezellig wandelmaatje of iemand om leuk mee te kletsen. Pas bij voldoende wederzijdse interesse, gesprekken die zonder problemen ook serieus kunnen zijn en het idee hebben dat iemand er écht voor mij is en ik er ook graag voor die persoon ben; dan pas noem ik het een vriendschap.

Met mijn meest recente vriendin, nu zo'n twee jaar ging het vreemd. Ik kende haar en haar man van hun vakanties hier op la palma. Toen ik en mijn ex onze zaak opende kwamen ze een paar keer voorbij. Ik heb ze weleens naar huis gebracht omdat ze een taxi nodig hadden en hun vakantiehuis op de route lag. Er waren eens nummers uitgewisseld maar zonder dat we daar gebruik van maakten. :+
Toen hoorde ik dat ze hier wilden wonen en een huis zochten. Ik zag een paar weken later een leuk huis dus toch eens gebeld. Ik heb geholpen dat huis te regelen. Toen ze hier eenmaal zaten ben ik eens uitgenodigt. We zijn eens gaan wandelen. We wandelen tegenwoordig wekelijks en hebben inmiddels een fijne vriendschap opgebouwd.
En o erigens had ik deze klik toen ik haar en haar man vroeger vaagjes kende nooit verwacht. :)

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:58

Voor mij wisselt het een beetje. De meeste mensen leer ik kennen via 1 ding (werk, hobby, sport) en eigenlijk als we buiten dat afspreken en spreken noem ik iemand een vriend(in). Dan heb ik vaak ook wel dat de gespreksstof persoonlijker en algemener is en niet meer alleen over onze gemeenschappelijke interesse. Op school ligt dat een beetje anders, daar is het net hoe aardig ik iemand vind en hoe diegene contact houd. Daar ligt het toch lastiger.

Échte vriendschap is weer wat anders, dat is iets wat echt tijd nodig heeft om te groeien en daar ben ik ook wel een stuk kritischer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:20

Ik ben heel voorzichtig met mensen "vriendin(nen)" te noemen. Vind dat namelijk echt een bijzonder en ook een kwetsbaar iets. Meestal als de andere partij mij bijv voorstel als "een vriendin" aan iemand, dat ik wel zoiets heb van ok, diegene is serieus met me en dan durf ik diegene ook wel voorzichtig als een vriendin te benoemen in gesprekken. Vriendschap moet echter wel groeien. Ik weet helaas ook, hoe vriendschap plotsklaps ineens over kan zijn. Daarom gebeurd het wel met regelmaat dat ik mensen vaak kennissen, buurvrouw, stalgenoot blijf noemen bijv. Dat schept toch ietsjes meer afstand en dan doet het minder zeer, als ze ineens een ander pad des levens inslaan, waar ik niet meer tussen/in pas. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:28

Dat gesprek heb ik ook gehad met mijn vriendin.Zij was 93 en ik toen 35.ik kwam bij haar voor de thuiszorg en we konden het al gauw goed met elkaar vinden.Zelf had ze geen kinderen,maar ze wilde ook weleens de deur uit.Dus gingen we samen lunchen,naar de afhaal Chinees.Voor een ijsje.Kleine dingen.Ik noemde haar altijd Mevrouw.....maar daar was de vriendschap te diep voor.Dus ik noemde haar gewoon Janny.Ze is ook op de bruiloft geweest en ze was een oma voor onze dochter.Ze voelde zich ook een echte oma.Bij de doop zat ze supertrots vooraan in de kerk en een foto in de woonkamer.Ze had zich zo verheugt op onze tweede dochter.Maar een maand voor de geboorte is Janny gestorven.Ze is nu 14 geleden gestorven maar ik mis haar nog steeds.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:24

Wanneer ik iemand een vriendin noem, is vaak wanneer ik vaker bij iemand ben geweest of met iemand ben geweest en dat klikt goed. Hoeft niet elke dag elkaar te spreken maar dat het contact als vanzelf gaat en van beide kanten komt. En dat er op regelmatige basis wordt afgesproken of dat we elkaar zien. Vaak maak ik er ook gewoon een geintje van en spreek je naar elkaar uit dat je maatjes bent of dat je het gezellig hebt samen. Dat is voor mij wel een teken dat het goed zit.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:55

goh ja.. goeie vraag.

ik noem inderdaad mensen meestal waar ik ze van kan als ik er met andere mensen over praat (ooh ja ik ga met iemand van stal, een collega, iemand uit mijn buurt etc). al heb ik tegenwoordig meerdere paardendames waar ik mee op pad ga (oude stal, wat echt wel een vriendinnengroep is, de vereninging waar ik in het bestuur zit en de het nieuwe dorp waar ik nu rij (hebben een app groep). dus als mijn man dan vraagt.. met welke paardendames, dan moet ik het even uitleggen hahaha.

zijn maar een paar mensen die ik aanspreek met "vriendin". en zelfs voor hen kennen ze degene vaak waar ik het over heb en noem ik ze bij naam (zulke goeie vriendinnen zijn het dan haha).

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:22

Euforie schreef:
Ik ben heel voorzichtig met mensen "vriendin(nen)" te noemen. Vind dat namelijk echt een bijzonder en ook een kwetsbaar iets. Meestal als de andere partij mij bijv voorstel als "een vriendin" aan iemand, dat ik wel zoiets heb van ok, diegene is serieus met me en dan durf ik diegene ook wel voorzichtig als een vriendin te benoemen in gesprekken. Vriendschap moet echter wel groeien. Ik weet helaas ook, hoe vriendschap plotsklaps ineens over kan zijn. Daarom gebeurd het wel met regelmaat dat ik mensen vaak kennissen, buurvrouw, stalgenoot blijf noemen bijv. Dat schept toch ietsjes meer afstand en dan doet het minder zeer, als ze ineens een ander pad des levens inslaan, waar ik niet meer tussen/in pas. :)

Dat is precies zoals ik het ook zou verwoorden :)

Ik noem dus ook niet snel iemand vriendin. Echte vriendinnen (of vrienden) zijn zo zeldzaam.
Maar dat is voor ieder verschillend. Ik vind kennis ook niet leuk klinken dus dat zou ik ook niet zo snel zeggen, dan eerder inderdaad stalgenoot, of iemand van stal of .. etc etc

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:52

Ik ben in de loop van de jaren voorzichtig geworden met iemand tot mijn vrienden te rekenen. Ik noem iemand een vriend op het moment dat ik zeker weet dat die persoon er ook is als het niet allemaal rozengeur en maneschijn is.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:22

Ik vind dat zelf ook lastig te bepalen, op een gegeven moment vraag ik het gewoon aan degene waar we staan in de 'relatie'. Het klinkt heel zwaar :) Een paar jaar geleden was iemand bij mij thuis voor een feestje. Ik wilde haar voorstellen aan een ander en toen heb ik gewoon gevraagd hoe ik haar zou voorstellen. Een vriendin of kennis? Daar moest zij ook even over nadenken, maar uiteindelijk hebben we samen ervoor gekozen dat 'vriendinnen' wel gezegd kon worden.

Verder luister ik naar mijn gevoel. Soms voel je overduidelijk dat zij een vriending voor jou is en soms voelt het toch echt meer als een kennis of een maatje van een club o.i.d.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:35

Met sommige mensen heb ik direct een klik, is er gewoon een bepaald verbond en anderen worden gewoon nooit meer dan kennissen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:36

.