Honden fietskar, waar op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Honden fietskar, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 15:53

Omdat ook ik graag met mijn honden erop uit wil en geen auto bezit, zit ik eraan te denken om een honden fietskar aan te schaffen. Nu heb ik al even gespiekt op marktplaats maar er zijn veel soorten!

Daarbij komt kijken dat ik er 2 honden in wil hebben: Labrador 30 kilo, Stafford 15.

Wie kan mij tips en raad geven? :)

Sjolvir

Re: Honden fietskar, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:04

Zijn ze beiden echt zo licht?
Dan nog is dat voor veel karretjes al best veel, bijkomend probleem is dat veel karretjes ook best wel klein zijn.

Ik heb geluk gehad, karretje gekregen van een vriendin (is kinderkarretje, maar who cares), vroeger hadden we mooie dichte kar zelf gemaakt, was wel veel zwaarder, maar ook veel steviger.

Grootste nadeel, je trapt je het schompus... (zeker met 2 honden erin)
Let op de aansluiting aan je fiets of die stevig genoeg is en handig is met af en aan koppelen en of je fiets blijft staan met aan/af koppelen of laden en lossen van je karretje.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:06

Dat er 2 honden in moeten maakt het denk ik wel een stuk lastiger sowieso kwa ruimte maar ook kwa maximum aan gewicht. Zelf gebruik ik een electrische bakfiets om de honden in mee te nemen, ik heb 3 honden die alle 3 rond de 30 kg wegen zonder trapondersteuning is het echt zwaar trappen als ze er alle 3 inzitten, meestal laat ik ze omstebeurt meerennen naast de fiets zodat ik minder gewicht in de bak heb en ze gelijk beweging krijgen.
Ik heb voordat ik de bakfiets heb aangeschaft een ruime fietskar gehad maar dit was toch wel echt te krap met 2 grote honden. Ik had eerst 2 honden en liet ze dan om en om meerennen later kwam er een pup bij en als pup ging t wel om m bij een grote erbij te hebben in de kar maar naarmate hij groter werd werd het toch echt te krap en te zwaar.

Bakfiets vind ik echt een aanrader maar moet natuurlijk wel binnen je mogelijkheden liggen!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 16:18

Voordeel van een fietskar is dat deze inklapbaar is! Wij hebben in de schuur niet veel ruimte.

Precieze gewicht van beide weet ik niet, kan zijn dat ze enkele kilo's meer wegen. Ze zijn vrij klein voor hun ras.

maar eigenlijk is het niet te doen? :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:43

Onze golden retriever is denk ik ongeveer even zwaar als jou labrador en de fietskar was wat mij betreft wel gewoon vol als ze er in zat. Volgens mij was het maximum gewicht van die kar ook ong 50 kg dus dan is het wel gauw te zwaar met een tweede.
Je trapt je inderdaad het schompes met zo'n kar, als je gewoon veel fiets en je een beetje conditie hebt zijn kleine stukken echt wel te doen maar echt lekker fiets het niet. Mijn moeder heeft later een electrische fiets gekocht waarbij je wel een kar kan aankoppelen (wat hangt er vanaf waar in de fiets de ondersteuning zit) en dat fiets dan natuurlijk ook een stuk makkelijker :o .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:57

Oh, ik heb trouwens geluk gehad, vlak is wel te trappen inderdaad (20 kilo hond maar!) maar hier ligt een brug.. kom er echt niet op.
Heb van mijn vader zijn electrische fiets gehad (hij mag niet meer fietsen, mijn gelukkie), moet standaard nog wel laten veranderen (mijn fietskar moet vast waar deze inklapt, gaat dus niet), maar dan kom ik wel boven.

Had inderdaad electrische bakfiets overwogen die hier ook genoemd wordt, maar had daar geld niet voor en zat dat te overleggen met een vriendin die toen riep ik heb nog kinderfietskarretje in de schuur dat ik niet gebruik.. Tja, toen is bakfietsplan snel overboord gegooid, dit was gratis. :+

Zit met 20 kilo hond naar mijn idee al vol.
Afbeelding

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:18

Ik heb een doggyride novel en die heeft als maximum laadgewicht 50 kilo. Mijn twee mannen kan net (die wegen samen ongeveer hetzelfde als de jouwe, momenteel namelijk 47 kilo) maar je trapt je inderdaad het schompes :') Ik heb de wandelkit er ook bij en ik gebruik 'm met name op show om ze samen naar binnen te krijgen, da's makkelijker dan met een trekkar :+ Achter de fiets vind ik al een crime met 1 hond maar 2 bewegen nog meer en hoe meer ze bewegen hoe moeizamer je fietst. Die brug waar Sjolvir het over heeft kom ik er met 1 inderdaad al niet op, laat staan met 2.. Een elektrische fiets er voor is wel een uitkomst inderdaad!

Ik heb verder wel heel goeie ervaringen met de doggyride, het is een heel degelijk en stevig ding, makkelijk in te klappen en ook de wielen klik je er zo op en af :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 22:25

Bedankt voor de reacties!

Dan is het minder mooi dan ik dacht haha! Nou houdt dat op. Moet ik toch maar een auto zien te regelen!

Als je zo hard moet trappen ben ik al kapot voordat we uberhaupt een rondje gaan wandelen! Hihi

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:32

Je trapt je inderdaad rot met zo'n kar. Leuke uitvinding maar ik vind het echt geen doen en dan weegt mijn hond nog geen 20kg en zit netjes stil. En het inklappen en in elkaar zetten is ook mooier dan gedacht ik heb er laatst een half uur en veel gevloek over gedaan om dat pokke ding in elkaar te krijgen :')

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:35

Kan je de hond van 15 kg niet voorop in een mand ofzo vervoeren? Hoewel dat denk ik ook echt wel behoorlijk zwaar is op je stuur en het erin en eruit tillen zal ook niet heel makkelijk gaan.
Is ze om beurten naast de fiets mee laten rennen geen optie?

Hier in de buurt is ook iemand die heeft zo n kar achter de brommer hangen dat werkt ook goed! Das wellicht een goedkopere optie als een auto regelen

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 22:40

bcd94 schreef:
Kan je de hond van 15 kg niet voorop in een mand ofzo vervoeren? Hoewel dat denk ik ook echt wel behoorlijk zwaar is op je stuur en het erin en eruit tillen zal ook niet heel makkelijk gaan.
Is ze om beurten naast de fiets mee laten rennen geen optie?

Hier in de buurt is ook iemand die heeft zo n kar achter de brommer hangen dat werkt ook goed! Das wellicht een goedkopere optie als een auto regelen

De stafford gaat echt niet braaf in een mandje stil zitten :D
En naast rennen heeft geen nut, de stafford is op leeftijd en als ik ze ernaast laat rennen hoef ik niet meer te wandelen.

Aan de brommer is een idee maar heb geen kenteken en ga niet waar auto's rijden met mijn hondjes in een niet sterke kar! Het idee is wel leuk!!

Helaas :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:42

Als je op andere plekken wil wandelen, is het dan geen simpelere optie om een stukje met de trein/bus naar een ander bos te gaan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:49

Ik heb een fietskar die geschikt is voor 70 kilo hond. Past ook achter scootmobiel maar helaas. Witte herder raakt helemaal in paniek in het ding, een metalen bench op wielen vindt hij ok. Deze dichte vindt hij niks. Jammer hij staat nu werkeloos te staan hier maar,

Belangrijk om op te letten. De maximale aantal kilos. De bevestiging aan de fiets en train je hond goed,

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:07

voordat ik een auto had hadden we ook zo'n kar, als pup kon hij erin maar groeide er al snel uit, vind het meer voor kleine hondjes, zijn ook niet super stevig vind ik (nieuw gekocht voor €120,00 dus geen goedkope) nadeel ook was mijn hond vond het verschrikkelijk, had het idee opgesloten te zitten.

Onderweg kakte hij steeds de kar vol, krabte het gaas stuk omdat hij eruit wilde en zat de hele weg te piepen, nee voor de onze was het niks, maar snap best dat als je geen auto hebt je wel eens weg wilt met je honden en daarvoor hadden wij hem ook, kan alleen niet heel veel gewicht in en je trapt je het schompes, stoepje op en af wordt ook in ene een heel ding :P, wij lieten hem gewoon in mekaar staan want het in elkaar zetten was ook nog een dingetje op zich
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 08-06-17 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:09

Is een elektrische bakfiets geen optie?