Sociale angst & [***] vinden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 16:55

Hallo allemaal,
de titel spreekt een beetje voor zich.. :o Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met (sociale) angst en hoe jullie werk vinden/wat voor werk jullie doen?
Ik studeer dit jaar normaal gezien namelijk af en ik zou een tussenjaar willen nemen om te gaan werken en te sparen. Het probleem is dus enkel dat heel veel dingen mij niet liggen omdat ik enorm angstig/paniekerig ben op bepaalde gebieden. Zo zou kassawerk bijvoorbeeld ongelofelijk stressvol voor mij zijn en ik denk ook niet dat ik zoiets dus zou kunnen volhouden. Gewoon het continue contact met mensen, geld wisselen (wat klinkt dit belachelijk eigenlijk, maar hierbij panikeer ik dus echt, en eens ik dat doe sla ik meestal gewoon dicht) en van die dingen.. Laat dit dan nu ook de sector zijn waar ze meestal heel wat studenten voor vragen..
Ik heb zelf al heel wat rondgekeken maar voor veel dingen hebben ze vaak de vereiste dat je een rijbewijs moet hebben, maar dat heb ik (nog) niet.
Nu weet ik zelf wel dat er sowieso wel een aantal dingen zullen zijn waarvoor je niet direct met klanten om moet gaan, zoals afwasser ofzo of vakkenvuller, maar toch blijf ik schrik hebben dat ik niet genoeg ga kunnen presteren. Soms heb ik namelijk wel momenten dat ik zelfzeker ben, maar eens ik in mijn angst zit kom ik er moeilijk weer uit.

Alvast bedankt voor het lezen, ik hoop dat het een beetje duidelijk was. :)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:00

Zou je niet juist kassa of horeca werk kunnen proberen? Misschien helpt het je juist om over je angst heen te komen als je het veel doet. Je zit meestal niet direct aan een langlopend contract vast dus als het echt niet gaat kan je altijd nog stoppen en iets anders zoeken. ;)

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:01

Ik ben van mening dat dat soort dingen vaker tussen je oren zitten dan dat het echt een issue zou zijn. Je zult misschien de eerste paar dagen veel spanning ervaren maar ook merken dat mensen niet bijten en het werken met [***] juist leuk is ipv saai alleen! :)

Edit: ik had vroegee bijvoorbeeld bel angst. Toen ik voor mijn [***] meer dan 30 telefoontjes per dag op moest nemen was het binnen een week klaar. :) Nu bel ik alles en iedereen, ik moest er gewoon even 'doorheen'.

Lszaa
Berichten: 128
Geregistreerd: 15-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:08

Ik heb ook last van sociale angst, ik had het geluk een schoonmaak bijbaantje bij familie te hebben, maar dat was maar 1x in de week.

Mijn situatie was alleen wel iets anders, ik heb anderhalf jaar thuis gezeten zonder dat ik een studie deed of (naast dat bijbaantje) werkte. Ik ben na een tijdje, onder begeleiding van de GGZ, vrijwilligerswerk gaan doen in de ouderenzorg. Waar juist heel veel sociaal contact is. Ik had nooit verwacht het leuk te vinden, maar het is goed uitgepakt en ik haal over 2 maanden als alles nog volgens plan gaat mijn diploma als verzorgende.

Soms is het juist heel goed om iets te doen wat je eigenlijk heel eng vind. In het begin zal het moeilijk gaan, maar daar groei je in. Je moet je vooral niet door je angst in de weg laten zitten!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:13

Ik heb ook last van angst aanvallen ee ene keer meer dan de andere keer, omdat ik eerst bij de post werkte had ik recht op een bijstand en omdat ik pdd-nos hebben is iemand van daar meegegaan naar sollicitatie en daar ging het heel anders dan andere. Ik werk achter de kassa en ondanks dat soms de paniek komt kan je dat snel laten afvloeien doordat je ook afgeleid bent.

Edit; ik werk 15 uur elke dag 3 uurtjes dit is voor mij meer dan genoeg, als je uitlegd wat je hebt dan kan je het ook opbouwen.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:49

Misschien kun je kijken naar een manier om de angst aan te pakken dmv bijvoorbeeld gesprekken met een hulpverlener? Een baan kiezen omdat je in die baan kunt vermijden waar je bang voor bent, is in mijn ogen namelijk symptoombestrijding en juist toegeven aan je angst.

Als het je lukt om dit probleem bij de wortel aan te pakken dan heb je daar nog heel lang plezier van en kun je ook een baan kiezen met je hart, ipv met de angst. Dat ben je waard, succes!
Laatst bijgewerkt door Corelli op 30-04-17 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 17:53

Deoiridh schreef:
Zou je niet juist kassa of horeca werk kunnen proberen? Misschien helpt het je juist om over je angst heen te komen als je het veel doet. Je zit meestal niet direct aan een langlopend contract vast dus als het echt niet gaat kan je altijd nog stoppen en iets anders zoeken. ;)

Ik heb horecawerk al geprobeerd. Een hele tijd op de manege waar mijn paard stond, soms ging het goed maar het werd nooit echt beter. Een andere keer heb ik een dag proef gelopen in een restaurant en ondanks dat er weinig volk was was ik echt vermoeid. Ik probeer liever eerst iets waarmee ik mijn zelfvertrouwen wat kan verbeteren, want als het nu weer mis gaat ga ik mezelf waarschijnlijk nog moeilijker aan de bak krijgen.

Corelli; Op dit moment ga ik al naar een psychiater, maar daar behandel ik nu eerder concentratieproblemen en depressie, waardoor ik de angst eigenlijk vaak vergeet op te brengen als gespreksonderwerp. x) Maar ik ga bij mijn volgende afspraak wel proberen om hierover te praten.

Bedankt voor jullie reacties allemaal. :)

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:19

Werken in de tuinbouw is misschien iets voor je, geen idee of dat bij je in de buurt zit. Of anders fabriek/ lopende band werk?
Ga eens langs bij een uitzendbureau en vraag eens of die wat tips hebben qua type werk.

zonnebloem18

Berichten: 24839
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:20

Je zou kunnen denken aan het schoonmaken van kantoren bijvoorbeeld via Asito of CSU. Ik heb toen mijn angst heel hoog was de post bezorgd. Lekker alleen op pad, wel van vluchtig contact, maar lang niet zo intensief.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:28

Ik zou in jouw geval net wel een kassajob aannemen.
Toen ik net van school kwam was ik ook niet zo sociaalvaardig, zelf een brood gaan kopen vond ik eigenlijk al behoorlijk eng.
Ik ben aan de slag geraakt in een winkel aan de kassa en ben uiteindelijk daar 4 jaar kassaverantwoordelijk, jaar knaagdierverantwoordelijke en 3 jaar assistent winkelverantwoordelijk geweest, inclusief leiding geven over de jobstudenten en vaste krachten in het weekend (met +-1000 betalende klanten op een zondag) en dan op die dagen ook uiteraard het verkoopswerk.

Een kassajob is ideaal om over die sociale angst heen te komen. Je zit behoorlijk veilig en je hebt grotendeels je standaard zinnetjes.
In mijn geval ging een gemiddelde transactie als volgt:

-Goeiedag Bonjour (klant antwoordt terug in de taal dat die spreekt)
- postcode aub? (postcode intikken)
Producten inscannen, eventuele bonnetjes aftrekken, kassasysteem geeft het totaalbedrag aan
- Zoveel euro zoveel alsjeblieft
*klant geeft aan of die cash betaald, bancontact of carte blue*
* ontvangen bedrag intikken op de kassa of de knop voor de bancontact indrukken*
- Dankjewel
*kassa geeft aan hoeveel geld je terug moet geven en kassalade gaat open, je haalt het correcte bedrag eruit, neemt het kassaticketje en geeft dit aan de klant, eerst het losgeld, dan het briefgeld)
- zoveel euro zoveel terug, alsjeblieft
- bedankt en een prettige dag!

-Goeiedag Bonjour

...

Ikzelf kreeg vrij veel andere vragen, omdat er aan mijn kassa ook dingen lagen zoals chinees poeder voor de vijvers, terrarium en vijverlampen, wisselstukken, dieren, etc, maar in een winkel zoals de AH oid komt dat niet zo heel vaak voor. Indien er klanten problemen maken kan je dit ook vrij simpel af te handelen door te zeggen:
- een momentje meneer, ik bel even mijn leidinggevende erbij die dit kan afhandelen voor u.

Dus een kassajob is een vrij beschermde omgeving die jou wel mondiger zal maken en meer vertrouwen zal geven, je kan meestal terug vallen op een paar "scripten" en als je het niet weet kan je er een verantwoordelijke bijhalen.
Dus gewoon doen! Je kan het wel :)

Anoniem

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:46

Soms is het gewoon tussen je oren zitten of het gewoon doen geen remedie. Als de angst echt te intens is, is 'het gewoon doen' geen oplossing, dat maakt de angst alleen maar groter.

Voordat je een baantje gaat zoeken, zou ik eerst eens met je psychiater bespreken. Wat maakt je angstig, waar ben je bang voor? Pas als je vragen kunt geven op deze antwoorden, kun je verder.

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:59

Is er iets dat je leuk lijkt om te doen? Misschien kun je ergens administratief aan de gang of inderdaad schoonmaakwerk/post rondbrengen. Hoef je niet veel met mensen om te gaan maar je bent er toch uit. Zeker bespreken met je psychiater, die kan je adviseren wat het beste is op dit moment en eventueel ook je doorverwijzen naar mensen die kunnen helpen met het vinden van werk

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:02

Wat ik je aanraad is om niet specifiek te kijken naar een baantje waarin jij zo veel mogelijk 'safe' zit, maar meer naar een fijne werkomgeving waarin het oké is als je in het begin wat fouten maakt en aan het leren bent, met mensen die het respecteren dat je je best ervoor doet en zo misschien wel dingen kunt gaan leren die je niet voorzien had wanneer je gewoon in je comfortzone zou blijven.
Ik vond het zelf ook ontzettend spannend om aan een baantje te beginnen en er ging (en gaat) echt nog genoeg fout, maar dat weegt niet op tegen hoeveel er goed gaat (omdat alles duidelijk wordt uitgelegd, en als het niet duidelijk is gewoon nog een keer) en ik alles mag vragen. Ik denk dat zodra je je op je gemak voelt bij je collega's en in je werkomgeving, je redelijk goed zit wat betreft werken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:03

Misschien een rare vraag maar als je afstudeert zoek je toch werk in de sector waarin jij bent afgestudeerd? :o?

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:17

Ik heb een jaar geworsteld als telefoniste, echt een rotberoep als je niet makkelijk tussen verschillende taken kunt schakelen en slecht namen verstaat en onthoudt.
Ik heb ook een kassa baan gehad.

En bij elkaar heb ik er heel veel van geleerd. Omgaan met mensen. Dat mensen niet kwaad worden als je beleefd vraagt of ze nog een keer (of twee) willen zeggen voor wie ze komen. Dat je fouten kunt herstellen. Dat je mopperende mensen in de rij ook overleeft zonder kleerscheuren.

Gewoon doen en uitproberen dus. Ja, dat is erg eng. Ja, je gaat fouten maken. Ja, gaat vervelende mensen tegenkomen. En dat is niet leuk, nee.
Maar daardoor leer je heel veel, je zult zien dat je veel meer kan dat je denkt.

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:24

Wat vervelend voor je zeg! Wel knap dat je horecawerk al diverse malen hebt uitgeprobeerd. Dat kan behoorlijk pittig zijn. Zonder angsten kan je daar de eerste dagen al doodmoe van thuiskomen. Ik ook, terwijl ik juist energie krijg van met en voor mensen werken.

Ik kan je dus niet helpen uit eigen ervaring maar misschien is het een idee om in overleg met je psychiater iets geschikts voor jezelf te vinden waarin je jou angsten niet helemaal uit de weg gaat. Zal het zo zonde voor je vinden als je iets gaat doen wat je niet leuk vind omdat hetgeen wat je wellicht wel leuk lijkt niet durft om je angsten. Misschien kan je daar wel mee geholpen worden?

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:48

Magrathea schreef:
Misschien een rare vraag maar als je afstudeert zoek je toch werk in de sector waarin jij bent afgestudeerd? :o?
Volgens mij zeggen ze in België ook dat je afstudeert als je van het VO komt. :P

TS: de beste manier om er vanaf te komen is door uit je comfort zone te blijven stappen. Je hoeft niet per se dingen te doen die gewoon écht niet bij je passen (voor horeca zou ik bijvoorbeeld ook niet geschikt zijn), maar ik ben het wel eens met Lonni: je werk hoeft niet per se altijd "safe" te zijn, maar je werkomgeving moet dat wel zijn. En wees ook niet bang om gewoon te zeggen dat je nieuw bent of iets niet weet of begrijpt en het even moet navragen; 9 van de 10 mensen heeft daar alleen maar begrip voor (en zo niet, dan moet je maar denken dat het voor die mensen heel, heel zwaar is om perfect te zijn in een imperfecte wereld. :(:) :') ).

Ik was op jouw leeftijd ook heel verlegen en bang voor contact met vreemden, maar dat is helemaal goed gekomen. Hoe meer je je grenzen verlegt, hoe meer resilient je wordt, vaardigheden ontwikkelt en zelfvertrouwen kweekt. Wat Dammie ook zegt: je gaat fouten maken en vervelende mensen tegenkomen, maar een deel van het leerproces is ook om in die situaties je schouders op te halen en te denken: is de apocalypse nu nabij? Nee, dan is er niets aan de hand. :) En ook om dingen niet persoonlijk op te vatten.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 21:13

cobiie schreef:
Werken in de tuinbouw is misschien iets voor je, geen idee of dat bij je in de buurt zit. Of anders fabriek/ lopende band werk?
Ga eens langs bij een uitzendbureau en vraag eens of die wat tips hebben qua type werk.
Voor de tuinbouw heb je hier meestal een diploma nodig, heb al verschillende keren gekeken. Toch bedankt. :) Lopende band kan wel, maar het lijkt me vrij zwaar om dat een jaar lang te doen.

zonnebloem18 schreef:
Je zou kunnen denken aan het schoonmaken van kantoren bijvoorbeeld via Asito of CSU. Ik heb toen mijn angst heel hoog was de post bezorgd. Lekker alleen op pad, wel van vluchtig contact, maar lang niet zo intensief.
De post of poetsen klinkt nog wel oké eigenlijk. Ik zal eens wat rondkijken of ik ergens kan solliciteren eventueel.

Duhelo; zo klinkt het nog wel mooi eigenlijk, maar ik vrees toch dat ik er nog niet direct aan ga beginnen. Een vriendin van mij heeft ook redelijk fel anxiety is zit ook soms achter de kassa, uiteindelijk blijft ze het nu wel doen maar de eerste dagen zat ze achter de kassa te trillen en zijn de medewerkers komen vragen of het wel ging. x) Zij kende die mensen daar uiteindelijk ook wel, gelukkig.

Joolien; klopt helemaal wat je zegt. :) Zeker als het terug fout zou gaan zou het het waarschijnlijk erger maken.

Lillith24 schreef:
Is er iets dat je leuk lijkt om te doen? Misschien kun je ergens administratief aan de gang of inderdaad schoonmaakwerk/post rondbrengen. Hoef je niet veel met mensen om te gaan maar je bent er toch uit. Zeker bespreken met je psychiater, die kan je adviseren wat het beste is op dit moment en eventueel ook je doorverwijzen naar mensen die kunnen helpen met het vinden van werk

Goh, iets met paarden leek me wel leuk natuurlijk, maar in mijn omgeving vind je niet snel mensen die een groom nodig hebben (al is het gewoon om de stallen uit te mesten). Een brevet voor kampen te geven heb ik helaas ook niet. Toen ik jonger was heb ik wel regelmatig meegeholpen met kampen te geven, dat ging uiteindelijk wel altijd goed.
Voor administratie heb ik denk ik niet genoeg concentratie. :') Maar gewoon post of schoonmaak is wel oké inderdaad. Iets met dieren zou natuurlijk ook fijn zijn, maar dat zullen veel mensen wel vinden.

Lonni; dat klopt inderdaad, maar in het begin weet je natuurlijk nooit of je werkomgeving fijn is. Het restaurant waar ik een dag heb geholpen, daar waren de mensen ook wel leuk en behulpzaam, maar uiteindelijk was het me toch te zwaar.

Magrathea schreef:
Misschien een rare vraag maar als je afstudeert zoek je toch werk in de sector waarin jij bent afgestudeerd? :o?

Zoals Summerly inderdaad zegt ben ik gewoon nog maar net van het middelbaar af, en dan ook nog een richting waar je dus niks aan hebt als je niet verder studeert haha.x)

Wat mooi Dammie dat je het uiteindelijk toch geprobeerd hebt! Voorlopig denk ik enkel niet dat ik daar de kracht/moed voor heb..

Dankjewel Stampeltje.^^ Misschien kan ze mij daar inderdaad wel mee helpen, maar het is meestal wel vrij moeilijk. Ben al naar verschillende therapieën geweest die zouden moeten helpen maar meestal doet het niet echt veel eigenlijk.

Die quote zal ik onthouden Summerly. :p Je grenzen verleggen is inderdaad belangrijk, maar ik denk dat het het best is als ik bij iets kleins begin. Ik denk dat ik dingen niet snel persoonlijk opvat (gelukkig), maar mijn mood geraakt wel ongelooflijk snel naar de klote als er (vervelende) mensen rond me zitten. Al is dat natuurlijk ook een werkpuntje voor mezelf.

zonnebloem18

Berichten: 24839
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:24

Ik was na therapie en anderhalf jaar post toe aan iets anders en ben toen vrijwilligerswerk erbij gaan doen. De cognitieve gedragstherapie is dan ook wel echt een goede om mee te beginnen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 19:21

zonnebloem18 schreef:
Ik was na therapie en anderhalf jaar post toe aan iets anders en ben toen vrijwilligerswerk erbij gaan doen. De cognitieve gedragstherapie is dan ook wel echt een goede om mee te beginnen.

Over cognitieve therapie heb ik ook wel al wat gelezen. Misschien kan ik het wel proberen maar ik ben het de laatste tijd wel wat aan het opgeven op therapeuten. :o
Vorige donderdag had ik een afspraak en ik heb geprobeerd om het sociale gedeelte te bespreken waarop zei dus ook gewoon zei 'Misschien is het wel eens goed om het eens te proberen, het is toch maar voor een paar weken.' Waarop ik iets zei van dat ik snel in paniek geraak bij bijvoorbeeld dingen als geld teruggeven waarop zei zegt dat de kassa dat toch voor je doet. En dat is het nu net, het boeit me niet of de kassa het voor me doet of niet, het gaat gewoon níet. :') En uiteindelijk probeerde ze de halve paniekaanvallen op mijn aandachtsprobleem af te schuiven.
Dus ik ben wel weer vrij teleurgesteld in mijn therapeut. Zal binnenkort misschien weer naar iets anders gaan moeten kijken.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:26

Ik start 7 juni met emdr therapie.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:39

Heb je iemand in de buurt die je vertrouwt en eventueel een keer mee kan naar je therapeut? Het klinkt alsof je wel wilt maar dat jij en je therapeut soms niet op dezelfde lijn zitten?

Verder denk ik dat het vooral belangrijk is om werk te doen waar je nog een beetje plezier in hebt, heb je bijvoorbeeld hobby's of interesses? Misschien eens op een vacaturesite kijken als indeed en kijken wat daaruit komt?
Of aan je omgeving vragen... Misschien hebben zij een idee wat bij je past.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:47

Misschien eens de zaak omdraaien, eerst doen en dan kijken of het wel zo erg is als je denkt, je schiet bijna alles waar ook maar een ander mens aan te pas komt bij voorbaat al af. Wat is nu het ergste wat je kan gebeuren, juist, dat je paniek voelt. Dat is heel erg vervelend, zal het niet ontkennen maar volgens mij is het bij jou ook een groot gedeelte de angst om te falen. Kamp ging goed, daar heb je ook te maken met mensen. Soms is doen en ervaren dat het best meevalt beter dan van te voren denken, ik durf niet want wat als??? Dus proberen, ook al zie je er tegen op.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:18

Ik lees ook even mee! Heb dit zelf ook heel erg, heb nu een schoonmaak baantje 1 keer in de 2 weken, dan hoef je misschien niet veel met mensen om te gaan, maar wil het zo graag zo goed doen dat ik er heel veel spanning van krijg.

Gewoon doen helpt niet altijd, ik heb dat schoonmaak baantje nu 3 maanden, ging er fris in, maar krijg met de week meer nachtmerries en angsten om een fout te maken. Het word dus juist hoe langer ik werk hoe erger het word.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Sociale angst & werk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:37

Ts: als je therapeut ook denkt dat het een goed idee is om het eens te proberen, ga dat dan gewoon eens doen! Kies bijvoorbeeld eens vrijwilligerswerk. Een hele makkelijke is rolstoelen duwen in het bejaardentehuis (bijv mensen van de kamer naar de bingo brengen). De verzorging in een bejaardentehuis is vaak heel blij dat er extra handjes zijn en de oudjes zijn je altijd super dankbaar, zelfs als je rolstoelen tegen elke muur aan botst.

Op die manier kun je oefenen met sociaal contact.

Een andere tip is werken bij een zaak zoals de McDonalds. Hier zijn verschillende taken te doen, waarvan een deel sociaal is en een ander deel niet zo (kassa vs frietjes bakken). Vaak hoef je niet perse de hele dag aan de kassa, maar juist wel als het bijvoorbeeld even druk is. Dan kun je eventjes een uurtje oefenen, en daarna weer lekker op je eigen plekje friet bakken. Wat ik daar ook heb ervaren is dat veel personeel verschillende taken kan. Gaat iets die dag niet zo lekker, dan kunnen ze je daarom makkelijk wisselen met een collega op een andere plek in het restaurant.