Studeren & werken met studenten ov chipkaart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1997

Studeren & werken met studenten ov chipkaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 11:48

Hoi allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat maaar.....

Ik studeer voltijd HBO rechten en heb dus recht op mijn reisproduct welke ik ook gebruik, ik heb gelezen dat dit een lening is van ongv. 87 euro per maand. Deze kosten worden kwijt gescholden als je het papiertje haalt binnen 10 jaar.

Nu werk ik voor een uitzendbureau bij een gemeente en heb ik in mijn contract recht op reiskosten, nu is er specifiek opgenomen bij mij dat dit alleen met OV is... mijn collega (ook student) kan ook losse km's declaren van 0,15 cent.

Ik vroeg mij af of het uitzendbureau verplicht is alsnog reiskosten te vergoeden aan mij.. al maak ik ze niet werkelijk maar stel ik haal mijn papieren niet dan heb ik deze kosten er dus wel overheen....

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? op internet kan ik lezen dat ze wel verplicht zijn. :7 :')

KyaraMyBest

Re: Studeren & werken met studenten ov chipkaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:54

Vgm is de ov lening een vast bedrag per maand en onafhankelijk van hoeveel je gebruik gemaakt hebt van het ov. Dus als je gebruik maakt van het ov voor je werk, heeft dat geen invloed op het bedrag dat je terug moet betalen als je je studie niet haalt. Ik zou het dus erg raar vinden als je nu alsnog reiskosten vergoed krijgt. Ik bedoel, de overheid betaalt je ov toch al?

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 11:56

Klopt inderdaad. het is meer gaan spelen bij mij omdat mijn collega dus wel vergoed krijgt.. en ik ook af en toe op de scooter ga of met de auto....

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 11:57

en deze kms dus niet kan krijgen vergoed.. en hey waarom hij wel en ik niet ;)

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:17

Janine1997 schreef:
Hoi allemaal,

Ik studeer voltijd HBO rechten en heb dus recht op mijn reisproduct welke ik ook gebruik, ik heb gelezen dat dit een lening is van ongv. 87 euro per maand. Deze kosten worden kwijt gescholden als je het papiertje haalt binnen 10 jaar.

Nu werk ik voor een uitzendbureau bij een gemeente en heb ik in mijn contract recht op reiskosten, nu is er specifiek opgenomen bij mij dat dit alleen met OV is... mijn collega (ook student) kan ook losse km's declaren van 0,15 cent.

Ik vroeg mij af of het uitzendbureau verplicht is alsnog reiskosten te vergoeden aan mij.. al maak ik ze niet werkelijk maar stel ik haal mijn papieren niet dan heb ik deze kosten er dus wel overheen....

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? op internet kan ik lezen dat ze wel verplicht zijn. :7 :')
Ja, ik heb ook een studenten oV en kreeg ook nog reiskosten vergoeding@
Zo niet, heb je alvast een goede CASUS voor je studie

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:21

Het uitbetalen van een reiskostenvergoeding is voor zover ik weet niet bij wet verplicht, tenzij dit in je arbeidsovereenkomst staat of bijv. in de cao, heb je hier al in gekeken? :)

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:22

horsezz578 schreef:
Janine1997 schreef:
Hoi allemaal,

Ja, ik heb ook een studenten oV en kreeg ook nog reiskosten vergoeding@
Zo niet, heb je alvast een goede CASUS voor je studie

Haha jep! moest jij ook bewijzen aanleveren van je reisbewegingen?

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:23

GrumpyCat schreef:
Het uitbetalen van een reiskostenvergoeding is voor zover ik weet niet bij wet verplicht, tenzij dit in je arbeidsovereenkomst staat of bijv. in de cao, heb je hier al in gekeken? :)

Dat klopt, in mijn contract staat ind opgenomen dat ik hier recht op heb... vandaar

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:29

T uitzendbureau heeft toch niets met jouw ov vanuit je studie te maken. Ze moeten als dat in t contract staat gewoon de gebruikelijke km vergoeding betalen. Als je geen student was geweest had je ook niet goedkoop kunnen reizen dus dan zouden ze wel ineens de normale vergoeding betalen? T uitzendbureau probeert te profiteren van t feit dat jij voor je woonwerk km goedkoop kan reizen, maar dat hoeft alleen als jij daar apart iets over afspreekt dat ze jou minder km vergoeding hoeven te betalen.

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 15:38

WillemYntJee schreef:
T uitzendbureau heeft toch niets met jouw ov vanuit je studie te maken. Ze moeten als dat in t contract staat gewoon de gebruikelijke km vergoeding betalen. Als je geen student was geweest had je ook niet goedkoop kunnen reizen dus dan zouden ze wel ineens de normale vergoeding betalen? T uitzendbureau probeert te profiteren van t feit dat jij voor je woonwerk km goedkoop kan reizen, maar dat hoeft alleen als jij daar apart iets over afspreekt dat ze jou minder km vergoeding hoeven te betalen.

Dankjewel, het staat inderdaad opgenomen in mijn contract maar op dit moment kan ik alleen de OV kosten terug vragen en omdat ik daarvoor bewijsmiddelen moet inleveren komt er bij te staan dat ik gratis reis. hierdoor ben ik dan ook bang dat ze zeggen hier gaan wij niet mee akkoord.

Ik heb inmiddels mijn leidinggevende gevraagd om voor mij ook de km declaratie aan te zetten zodat ik deze met terugwerkende kracht kan krijgen. omdat ik straks sws niet gratis kan rijden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:44

Als er in je contract staat dat je recht hebt op kilometer vergoeding voor het openbaar vervoer doet het er niet toe dat jij de mogelijkheid hebt gratis te reizen. Je kunt toch via 9292.nl uitzoeken hoeveel reiskosten je maakt van en naar je werk? Deze kosten kun je dan vervolgens bij je werkgever declareren en horen zij dan terug te storten.

Echter zou ik hier niet voor kiezen omdat ik denk dat het de verstandhouding niet ten goede komt als zij er weet van hebben dat jij gratis reist. Je zou wel kunnen proberen te regelen dat je de km's vergoed krijgt die je met de scooter/auto rijdt in plaats van de kilometers met het OV.

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 15:55

AnnaB schreef:
Als er in je contract staat dat je recht hebt op kilometer vergoeding voor het openbaar vervoer doet het er niet toe dat jij de mogelijkheid hebt gratis te reizen. Je kunt toch via 9292.nl uitzoeken hoeveel reiskosten je maakt van en naar je werk? Deze kosten kun je dan vervolgens bij je werkgever declareren en horen zij dan terug te storten.

Echter zou ik hier niet voor kiezen omdat ik denk dat het de verstandhouding niet ten goede komt als zij er weet van hebben dat jij gratis reist. Je zou wel kunnen proberen te regelen dat je de km's vergoed krijgt die je met de scooter/auto rijdt in plaats van de kilometers met het OV.

`

Klopt, dit vind ik dus ook zo raar.. voor kilometers hoef je geen bewijs te leveren die je dan aflegt met auto/scooter of dergelijk.. maar reis je met de OV dan moet je deze bewegingen uitprinten via mijn ov chipkaart.

ik ga de kilometer vergoeding afwachten en zal dit dan met terugwerkende kracht maar gaan declareren, het lijkt mij ook dat het er niet toe doet dat ik gratis reis maar ik ben wel bang dat ze hier moeilijk over gaan doen als ik deze declareer.

Ik heb het al geprobeerd met een aangepast bestand waar ik inderdaad de reiskosten bij heb toegevoegd maar dat was niet goed helaas.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:41

Ik heb zelf enkel ervaring met het declareren van kilometers die gemaakt zijn met de auto, maar heb even in het systeem hier gekeken en daar kun je gewoon een bedrag invoeren voor de gemaakte kosten met het OV. Apart dat ze bij jou dan echt om een bewijsstuk vragen, maar dit is misschien juist wel ter controle van studenten die zo wat extra's willen verdienen. Al blijf ik erbij dat ze dan in je contract hadden moeten vermelden dat de reiskostenvergoeding niet geldt als er sprake is van een door de overheid gefinancierd reisproduct. Interessante casus om tijdens je opleiding eens te behandelen, wellicht lopen er meerdere studenten tegen dit probleem aan?

Als ik jou was zou ik in gesprek gaan met je werkgever om te kijken of het mogelijk is een reiskostenvergoeding te ontvangen voor de kosten die je maakt met de auto/scooter aangezien je nu geen profijt hebt van de andere regeling. Dat lijkt mij voor nu de meest logische stap om te nemen. Mochten ze hier niet aan mee willen werken dan kun je altijd nog verder uitzoeken hoe het in elkaar steekt en op welke manier jij toch aan een reiskostenvergoeding kunt komen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:52

Wat ook zou kunnen.. hoever van je werk woon jij vandaan TS en hoever je collega? Vaak als het in een straal van 10 of 15km ligt, maak je namelijk geen aanspraak op de km-vergoeding. moet dan wel in de voorwaarden staan uiteraard.