App voor auto delen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

App voor auto delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:04

Dag allen.

Ik deel op dit moment een auto met mijn zusje (en haar vriendje) en zit een beetje met een probleem. Ik ben op dit moment de hoofdgebruiker van de auto en gebruik hem dan ook aanzienlijk meer dan zij, maar we komen niet uit het delen van de benzinekosten. Het plan was om dit op goed vertrouwen te doen maar dat lijkt niet te lukken. Ik ben totaal niet krenterig en ga niet zeuren over 2 euro op een volle tank, maar ze lijken zich niet helemaal te realiseren hoe duur het is om auto te rijden en maken regelmatig ritjes van circa 50 km en doen alsof hun neus bloedt als ik vraag om het geld voor de benzine.

Omdat mijn zusje vanaf augustus ook intensiever gebruik zal gaan maken van de auto zoek ik iets waarmee we het gewoon bij kunnen houden. Mijn eerste gedachte was een schriftje in de auto leggen en daar de kilometerstanden bij thuiskomen noteren, en daarmee een berekening maken op het moment dat een van ons getankt heeft. Ik vraag me alleen af of het niet makkelijker kan. Zijn er apps die je bijvoorbeeld samen kan gebruiken dmv een internetverbinding voor dit soort dingen?

Er zullen vast meerdere mensen zijn die een auto delen, ben benieuwd of jullie ideeën hebben :)

Froukje
Forever young

Re: App voor auto delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:07

Je kunt toch allebei gewoon zorgen dat de tank vol zit zodra de ander de auto gebruikt? Dan tank je alleen je eigen kilometers en zit je ook niet met al die berekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:13

Daar hebben we inderdaad aan gedacht, maar zusje + vriendje zagen het niet zitten om elke keer na een ritje te tanken, en ik eerlijk gezegd ook niet. We gebruiken hem allemaal niet voor super lange afstanden en het laatste tankstation dat ik tegenkom op mijn gebruikelijke route is 20km voor het huis, wat weer problemen oplevert.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:26

Denk dat jouw idee van km's bijhouden niet eens zo gek is. En of je dat nu via een app of schriftje doet maakt volgens mij niet veel uit.
Of ze het dan eerlijk zal bijhouden zou je zelf moeten inschatten..

En anders als jullie de auto allebei evenveel gaan gebruiken, gewoon de tankkosten elke keer delen of 'om en om' tanken.
Dan zal het de ene keer voorkomen dat één van jullie daar 'voordeel' uithaalt als die in die periode het meest gereden heeft, maar zo heel veel zal dat dan niet schelen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:30

Wij deden dat ook. Volle tank starten. In een schriftje kilometers bij houden. Dan tanken.
Kilometers totaal optellen. Prijs volle tank delen door kilometers en je weet wat 1 kilometer kost. Dan uitrekenen wie wat gereden heeft. Geen idee of er een app voor is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:32

Stomme vraag misschien, maar is dat delen verzekeringstechnisch wel afgedekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:33

Paris_ schreef:
Denk dat jouw idee van km's bijhouden niet eens zo gek is. En of je dat nu via een app of schriftje doet maakt volgens mij niet veel uit.
Of ze het dan eerlijk zal bijhouden zou je zelf moeten inschatten..

En anders als jullie de auto allebei evenveel gaan gebruiken, gewoon de tankkosten elke keer delen of 'om en om' tanken.
Dan zal het de ene keer voorkomen dat één van jullie daar 'voordeel' uithaalt als die in die periode het meest gereden heeft, maar zo heel veel zal dat dan niet schelen.

Of ze het eerlijk bijhouden daar kom je snel genoeg achter als je ook de kilometerstand bijhoudt. Dan zie je vanzelf een gat wat niet klopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:38

Wendy schreef:

Dat is inderdaad gedeeld :) We staan allemaal als bestuurders van de auto in de verzekering.

Ik denk dat het inderdaad een schriftje wordt. Of misschien een Google Docs documentje ofzo, iets van excel wat we kunnen invoeren. Kan ik er een formule ingooien, maakt het wat makkelijker.

Vertrouw mijn zusje absoluut met dit soort dingen hoor, en ze bedoelt het niet verkeerd. De gaten die erin zitten van ritjes naar de appie oid laat ik ook gewoon voor wat het is, maar ik vind het toch wel prettig om iets van een administratie te hebben over hoe veel we de auto nou echt allemaal gebruiken. Heb gewoon geen zin om te betalen voor hun ritjes :+

We zullen de auto nooit precies even veel gaan gebruiken dus om en om zou voor ons allebei niet voordelig uitpakken. Ik ben de hoofdgebruiker en zal dat tot in ieder geval februari 2018 ook blijven voor oa woon-schoolverkeer. Het klinkt ook enorm krenterig maar autorijden is gewoon heel duur en als zij elke keer 20 euro op een volle tank verzuimen heb ik geen zin om degene te zijn die daarvoor opdraait.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:55

En allebei 1 grote jerrycan benzine kopen voor thuis en elke keer de auto thuis aftanken?

Het is een beetje omslachtig maar ik snap dat het behoorlijk irriteerd als jij voor haar kosten kan gaan opdraaien.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:11

Vriendin van me rijdt samen met zusje/broer in de auto van haar ouders, en daar hebben ze inderdaad ook een schriftje. Vroeger als ik de auto van mn vader gebruikte zette ik "Eva 25km" op de kalender, eind van de maand werd t opgeteld.

Je kan natuurlijk ook de teller op 0 zetten, je eigen km's bijhouden (is vaak vrij makkelijk als je eenmaal de afstand huis-werk en/of huis-paard weet :P ) en dat aftrekken van de gereden km's. Hou je ook die van haar over.

Maar andere vraag... Hoe doe je dat met onderhoud? Nu ik een eigen auto heb besef ik me pas hoeveel dat kost, en al rijdt zij 'slechts' 1/3 van de totale kilometers, dan zou ik ook 1/3 onderhoud bij haar in rekening brengen... Of haar prijs per kilometer omhoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:35

Onderhoud hebben we nog niet over gezeten. We hebben de auto pas sinds december en ik heb zelf ook pas twee weken m'n rijbewijs dus voor nu is dat nog even niet aan de orde. Het is in principe ook een 'familieauto', mijn moeder gaat hem in de toekomst ook gewoon gebruiken. Ik gok dat we alle onderhoud door 4 delen en gewoon allemaal een deel betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:38

Emmaa_ schreef:
Onderhoud hebben we nog niet over gezeten. We hebben de auto pas sinds december en ik heb zelf ook pas twee weken m'n rijbewijs dus voor nu is dat nog even niet aan de orde. Het is in principe ook een 'familieauto', mijn moeder gaat hem in de toekomst ook gewoon gebruiken. Ik gok dat we alle onderhoud door 4 delen en gewoon allemaal een deel betalen.

Wat je dan ook kan doen is een bepaald bedrag per kilometer bepalen die de brandstof, verzekering en onderhoud dekt. Degene die niet betaald mag geen autorijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:40

Anoniem schreef:
Emmaa_ schreef:

Wat je dan ook kan doen is een bepaald bedrag per kilometer bepalen die de brandstof, verzekering en onderhoud dekt. Degene die niet betaald mag geen autorijden..

Verzekering + belasting wordt nu door mijn vader betaald, wij staan erbij als bestuurders maar hebben daar nu nog geen kosten aan :o Gaat in de toekomst wel komen, maar aangezien ik nu 2 weken m'n rijbewijs heb en m'n zusje hem als het goed is 14 augustus haalt is dit zijn 'kadootje' aan ons zodat we fijn kunnen oefenen en zelf kunnen rondtoeven in ons eigen wagentje zonder dat we gelijk zelf al die kosten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:44

Dan zou je ook zoiets voor de brandstof alleen kunnen doen.. dat betekent waarschijnlijk dat 1 van jullie de kosten voorschiet. Wie dan weigert over te maken mag de autosleutel inleveren zou ik zeggen :+ autorijden is duur zat.. en dat zeg ik zonder rijbewijs :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 00:01

We hebben nu een spreadsheet documentje aangemaakt voor de kilometerstand, gewoon afgesproken dat elke keer als we het dorp uit gaan met de auto we de stand noteren en dat we uitrekenen wie wat moet betalen voor een volle tank. Dan schiet een van ons het idd gewoon voor (geen probleem) en betaalt de rest het terug.

Autorijden is inderdaad ontzettend duur. Ik vond het eerst prima om het op goed vertrouwen te doen en gewoon te vragen of zij af en toe willen tanken, tot ik mijn eerste volledige tank moest betalen en daar toch wel even van schrok :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:25

Neem een tankpas en een gezamelijke rekening (kan heel simpel via Bunq) en geef een schatting hoe vaak ieder hem gebruikt.
Bv jij 60% zij 40%.
Bereken even wat jullie per maand ongeveer kwijt zijn aan benzine kosten (wellicht is dat 200 euro??)
dan stort jij bijvoorbeeld iedere maand 120 euro en zij 80 of allebei iets meer dat je wat kunt opbouwen gedurende het jaar.
Gewoon naar rato verdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:27

We doen het op dit moment met een spreadsheet waar we de kilometerstand in bijhouden :) Als we binnen het dorp blijven schrijven we het niet op, aan het einde van een tank verrekenen we dat en betalen we ieder de helft van die ritjes (gaat om even 2 minuten naar de supermarkt enzo). Een gezamenlijke rekening wil ik al helemaal niet aan beginnen aangezien mijn zusje minderjarig is en we op dit moment totaal niet kunnen inschatten hoe veel ieder naar ratio rijdt en hoe veel we kwijt zijn aan benzine, omdat we het allebei moeilijk vinden om in te schatten hoe veel we rijden.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:39

Denk dat je een aardig goed systeem heb. Ik reed ook wel eens in de auto van mijn ouders. Mijn ouders waren hoofdgebruikers en tankten de auto altijd af. Als ik er in gereden had schreef ik de kilometers op. Wanneer mijn ouders getankt hadden zeiden ze dat tegen mij en maakte ik het bedrag over uitgerekend n.a.v. de gereden kilometers van mij..

Dus eigenlijk 1 iemand die standaard tankt, en 1 iemand die zijn kilometers bijhoudt en overmaakt bij elke keer dat er getankt was. Dan moet je er wel op vertrouwen dat de km door je zusje eerlijk wordt bijgehouden.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:43

Slim hoe je het nu doet.
Juist de korte ritjes binnen een dorp slurpt een auto benzine hè, vergeet dat niet

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:51

MarianneW schreef:
Slim hoe je het nu doet.
Juist de korte ritjes binnen een dorp slurpt een auto benzine hè, vergeet dat niet

Ik wilde net zeggen, kilometers tellen is leuk. Maar de ene auto zuiniger met veel kilometers rijden en de ander met korte stukjes.

Ook gaat je benzineverbruik anders. Als ik alleen naar mn werk rij (verschillende plaatsen) via alleen 80 kmwegen en naar de paarden dan is mijn verbruik aanzienlijk lager dan wanneer ik naar mn ouders ga, 80 km over de snelweg.

Om het eerlijker te houden kan je beter steeds aftanken ipv kmstand bijhouden.
Leert je gelijk af om voor onnodige korte ritjes de auto te pakken.
Maar dat is mijn mening :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:10

Daar hebben we het inderdaad over gehad maar kwam gewoon echt niet goed uit. Zo zit het laatste tankstation voordat ik weer thuis kom op mijn vaste route zo'n 20 km van thuis af, waardoor het nooit evenredig kan zijn. Ritjes binnen het dorp is hier echt 3 minuten naar de Appie, en dat doen we ongeveer even vaak dus splitten we gewoon eerlijk. Ik heb nu ook een flink stuk in de file gestaan van de week dus zal een groter deel van de 'overgebleven' km's van de binnendorpse ritjes doen. Is ook gewoon een stukje eerlijkheid naar elkaar toe imo.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:02

Emmaa_ schreef:
Wendy schreef:

Dat is inderdaad gedeeld :) We staan allemaal als bestuurders van de auto in de verzekering.

Ik denk dat het inderdaad een schriftje wordt. Of misschien een Google Docs documentje ofzo, iets van excel wat we kunnen invoeren. Kan ik er een formule ingooien, maakt het wat makkelijker.

Vertrouw mijn zusje absoluut met dit soort dingen hoor, en ze bedoelt het niet verkeerd. De gaten die erin zitten van ritjes naar de appie oid laat ik ook gewoon voor wat het is, maar ik vind het toch wel prettig om iets van een administratie te hebben over hoe veel we de auto nou echt allemaal gebruiken. Heb gewoon geen zin om te betalen voor hun ritjes :+

We zullen de auto nooit precies even veel gaan gebruiken dus om en om zou voor ons allebei niet voordelig uitpakken. Ik ben de hoofdgebruiker en zal dat tot in ieder geval februari 2018 ook blijven voor oa woon-schoolverkeer. Het klinkt ook enorm krenterig maar autorijden is gewoon heel duur en als zij elke keer 20 euro op een volle tank verzuimen heb ik geen zin om degene te zijn die daarvoor opdraait.

Ik wilde net een Excelletje voorstellen toen ik dit las. Ik heb voor m'n vakantie voor m'n werk een Excelsheet in elkaar geknutseld wat er simpel gezegd neerkomt op een aantal getallen onder elkaar met daarvoor namen, en onderaan wordt dan per naam de regels opgeteld waar die naam in staat. Die op m'n werk is een stuk uitgebreider (is om inzicht te krijgen in wat we per maand per klant factureren, waar we geld laten liggen, door wie dat komt, etc) en ik kan daar dan ook geen screenshot van maken, maar komt in de simpelste vorm op het volgende neer.

Afbeelding

Je kan zeg maar instellen dat cel B18 kijkt naar wat in cel A18 staat, en kijkt waar die waarde in kolom A verder nog voorkomt (met een bereik erbij, in dit geval A2:A15). Als in een cel binnen dat bereik Jan staat, wordt de waarde in de cel ernaast meegeteld. Staat er Kees of Piet, dan wordt de waarde ernaast overgeslagen. Is natuurlijk heel simpel uit te breiden zodat onderaan uitgerekend wordt hoeveel procent van het totaal aantal gereden kilometers dat aantal kilometers is, en dat percentage is gelijk het percentage van de tankbon dat ieder moet betalen. :)

Ik zou 'm wel zo maken dat je enkel de begin- en eindstand van je rit op hoeft te geven en dat het aantal kilometers aan de hand daarvan uitgerekend wordt, scheelt weer rekenen. :P