Info gezocht krijgsgevangenen Rusland WO2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Info gezocht krijgsgevangenen Rusland WO2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 08:09

Mijn grootvader weigerde in WO2 te varen voor de Duitsers en werd opgepakt,als dwangarbeider te werk gesteld in Duitsland en daar gevangen genomen door de Russen. Hij is afgevoerd naar een kamp in Rusland en heeft daar 2 jaar gezeten. Nog tijdens de oorlog is hij teruggekeerd naar Nederland.

Hij was zeer spaarzaam met informatie en wilde niets kwijt over deze periode. Het enige dat we weten is dat hij in een kamp heeft gezeten waar de bewakers represailles hebben uitgevoerd na een voorval. De gevangenen moesten opstellen en kregen een nummer toegewezen (1,2,3..) Alle gevangenen met een bepaald nummer moesten een stap naar voren doen en werden dood geschoten. Mijn grootvader redde zichzelf door van plek te wisselen met een kampgenoot. Hij heeft het hier heel moeilijk mee gehad.

Hoe hij tijdens de oorlog is weg gekomen uit het kamp en zijn weg terug naar NL gevonden heeft weten we niet. Ook de lokatie (s) in Rusland zijn onbekend. Wat we wel weten is dat hij onvoorstelbare verschrikkingen mee heeft gemaakt. Hij heeft er nooit over willen praten en kapte ieder gesprek af.

Mijn grootvader leeft niet meer en het verhaal intrigeert me. Hoe is het hem gelukt om weg te komen uit het kamp, dwars door een door oorlog verscheurd Europa terug naar Nederland? Waar heeft hij gezeten in Rusland?

Misschien kunnen jullie me helpen. Waar kan ik terecht om meer informatie te krijgen? Welke opties zijn er zoal?

Groet Cindy

belle_boef

Re: Info gezocht krijgsgevangenen Rusland WO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:20

Jeetje wat een verhaal. Ik zou niet weten waar je informatie erg kan halen maar kan me voorstellen dat het je erg intrigeert en meer zou willen weten.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:25

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:28

Wow indrukwekkend! Misschien zou je naar een museum kunnen gaan? Daar werken vast wel mensen die je meer kunnen vertellen...

Oh edit: zie net dat het hierboven ook al wordt genoemd
Laatst bijgewerkt door sauffi op 29-05-17 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:28

Wat enorm treurig dat je opa zoveel verdriet heeft meegemaakt. Tegelijkertijd is het inderdaad een zeer intrigerend verhaal, zonde dat je er niet meer van weet.
Wellicht kun je iets met oorlogsarchieven van de gemeente waar hij woonde toentertijd. Of via het niod?
Succes, en mocht je wat wijzer zijn geworden ben ik eigenlijk nog wel heel benieuwd naar het hele verhaal.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:29

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:42

Laatst bijgewerkt door Boras op 29-05-17 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:48

Wat een heftig verhaal, zeg. Ik kan me zo voorstellen dat je opa het moeilijk heeft gehad met die plekwisseling. Wat een verschrikking moet die tijd in het kamp zijn geweest en de tijd daarvoor als dwangarbeider.

Het verhaal intrigeert mij ook. Dus dat jij graag meer wil weten, lijkt me logisch. Buiten de nuttige tips die al gegevn zijn, vraag ik me nog af of er wellicht een geschiedkundige is die over dit obderwerp geschreven heeft? Russische gevangenenkampen wellicht? Als dat zo is, zou ik een poging wagen de betreffende auteur eens een mailtje te sturen. Wellicht heeft die nog ideeën waar je informatie zou kunnen vinden. Succes!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:52

Er is een hele grote database die wordt bijgehouden van alle slachtoffers van de oorlog (levend en overleden). Deze konden wij vinden toen we in het Oorlogsmonument in Berlijn waren.

Ik zou inderdaad via het Nederlandse Oorlogsmuseum in Amsterdam proberen verder te komen.

Heftig hoor, voor je opa natuurlijk maar ook voor jullie. (mijn opa heeft in Indië gezeten en daar nooit over willen praten).

Weet je zeker dat je alles wilt weten? De gruwelijkheden die misschien naar boven komen kunnen erg heftig zijn. Gezien het zwijgen van je opa zal het niet 'meevallen' wat hij mee heeft gemaakt.
Dat moet je wel willen en kunnen verwerken. Daarnaast zal ook (een deel) van de familie natuurlijk meekrijgen dat je aan het 'graven' bent in zijn verleden, kan/wil iedereen dit?
Zaken om wel van te voren rekening mee te houden!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:04

Wat een verhaal. Maar fijn dat jou opa het overleefd heeft. Rode kruis of niod zou meer moeten weten. Al zouden jullie als familie maar een stukje kunnen achterhalen. Daardoor snap je dan meer van je opa.

De mijne heeft een werkkamp in duitsland waar ze werkten aan een nep spoorbaan net niet overleefd. |( Paar dagen voor de bevrijding overleden door ziekte. |( daar zijn de verhalen inmiddels wel van bekend. De plaats houdt de gruwelijke verhalen en beelden en archieven zelf bij en levend.om te hopen dat het nooit meer voorkomt.

Paar jaar geleden is het massa graf/monument gerestaureerd en een stukje verplaatst. Daarvoor zijn alle bekende familieleden uitgenodigd samen met de toen nog enige overlevende meneer. Die dankzij goed klimwerk, een lieve bakker uit die plaats en veel geluk heeft kunnen overleven.

Maar de verhalen daar van zowel de werkers maar ook de vreselijke dingen die de bewoners is aangedaan als ze hadden geholpen ( kinderen doodgeschoten op plein onder de ogen van ouders en medebewoners als lesje %) ). Dag was heel erg heftig, indrukwekkend, gruwelijk maar zo warm en fijn. Ben blij en dankbaar dat ik die heb mogen meemaken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:10

Dat niet willen praten ken ik. Mijn opa heeft ook in Duitsland gewerkt. Hij had wel 'mazzel'. Het kamp waar hij eigenlijk moest verblijven zat vol en hij is samen met een vriend ondergebracht bij een gastgezin. Dat is zijn geluk geweest. Hij heeft altijd contact gehouden met de familie en wij zijn altijd in Duitsland op vakantie geweest in dat gebied. Pas later begreep ik waarom, want opa praatte nooit.

Tot hij ouder werd, ons in Duitsland echt meegenomen heeft naar de plekken waar hij heeft gezeten. Toen heeft hij heel veel verteld. Kort daarna is hij overleden. Maar zo waardevol om te weten wat er in hem omging. En dan heeft hij het nog relatief goed gehad.

Het Rode Kruis heeft inderdaad heel veel informatie. Daar zou ik beginnen, samen met het Nederlands oorlogsmuseum. Succes met het speuren naar meer info.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 17:32

Dank voor alle tips en handvaten. Hier kan ik zeker verder mee. *\o/*

Ik heb inmiddels een verzoek om meer informatie ingediend bij het NIOD en zal vanavond even kijken bij het Rode Kruis en Oorlogsgetroffenen.

Amsterdam zal dan sowieso een bezoek waard zijn i.v.m. het oorlogsmuseum en het NIOD. De aflevering van Andere Tijden is zeer relevant, dat kunnen wij ons maar moeilijk voorstellen. Dank voor de link!

Qua documentatie en literatuur is het tot dusver een magere oogst. In de jaren net na de oorlog werden de mensen die gedwongen ter werk waren gesteld niet echt gezien als slachtoffers. Vaak werd er getwijfeld aan de loyaliteit. Eigenlijk pas na de 80'er jaren zijn er echt diepgravende onderzoeken gedaan en getuigenissen opgeschreven.

Marliesv, je hebt helemaal gelijk. Daarom heb ik ook eerst toestemming gevraagd alvorens op pad te gaan. De verhalen die je leest zijn niet mis, en ik ga er vanuit dat het verhaal van mijn grootvader grote overeenkomsten zal hebben.

Ik houd jullie op de hoogte, alle tips en ideeën blijven welkom. :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:44

Boeiend verhaal. Als je opa 2 jaar in een Sovjet kamp heeft gezeten en voor het einjd van de oorlog weer is vrij gekomen hebben de Duitsers hem dus een heel stuk Rusland ingesleept. In 1943 lag het Oostfront nog diep in de Sovjet Unie. Rond die tijd moet hij zijn gevangen genomen. Wil je ons van je vorderingen op de hoogte houden? Ik ben wel benieuwd.

Edit: http://www.go2war2.nl/artikel/1715/Dwan ... e-Rijk.htm
Het schijnt dat in 1945 en 1946 veel Nederlanders per boot zijn gerepatrieerd uit Odessa (tegenwoordig de Oekraine). Wellicht van belang voor je zoektocht. Het maakt de kans op documentatie wat groter. Passagierslijsten en zo.

Hoe goed is je Duits trouwens? Er zijn ook nog aardig wat Duitse sites die over Nederlandse SS Frontarbeiter berichten.....