Ik voel me niets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik voel me niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 00:42

Allereerst weet ik niet precies wat ik met dit topic wil... wellicht gewoon van me afschrijven omdat ik het hier nooit echt over heb gehad.

Ik kom uit een zeer stabiel, gelukkig gezin. Tuurlijk hebben we zo onze probleempjes af en toe, maar niet meer of minder dan andere gezinnen. Mijn ouders zijn gewoon bij elkaar, ik heb een geweldige jeugd gehad, heb een goede band met mijn ouders en broer en zus; ik ben gelukkig. Dat kan ik eigenlijk zonder aarzelen zeggen.

En toch. Ik heb het gevoel dat ik altijd het "zwarte schaap" van het gezin ben. Mijn broer en zus zijn wat ouder dan ik, ik ben het nakomertje. Op zich zit daar het probleem niet, ik weet geeneens of er echt een probleem is.

Mijn zus, de oudste, is ongelofelijk succesvol. Vanaf haar derde speelde ze viool, en vanaf haar achtste won ze alles wat er maar te winnen viel, kreeg les bij de beste docenten, gaf overal in Europa concerten. Ondertussen haalde ze cum laude haar VWO diploma (en sloeg 5 VWO daarbij over). Daarna behaalde ze in London cum laude haar master in viool, en daarna ook cum laude met meerdere onderscheidingen haar artsenstudie. Heel wat, dus. Ik ben ongelofelijk trots op haar, wie heeft er nu zo'n zus? Ze is ook nog ongelofelijk lief.

Dan mijn broer. Heeft zichzelf op zijn vijfde leren programmeren (op computer), en had op zijn 15de al een top(bij)baan bij een vermogensbeheerder voor wie hij software schreef. Behaalde niet cum laude zijn VWO, maar heeft wel ongelofelijk succesvol zijn kunstopleiding gehaald en is nu succesvol filmmaker. Zijn films worden overal in Nederland vertoond, en ook in andere landen op festivals. Hij wint er veel prijzen mee; hij doet het geweldig. Ook op hem ben ik ongelofelijk trots, en ook met hem heb ik een geweldige band.

Mijn ouders zijn overigens geen "ophemelouders" die te koop lopen met hoe geweldig hun kinderen wel niet zijn, of van die ouders die de behoefte hebben om iedereen te vertellen dat hun kind hoogbegaafd is. Dat zullen mijn broer en zus heus zijn, maar getest zijn ze nooit, dat vonden mijn ouders niet nodig. Wat wij ook doen, ze houden van ons allemaal evenveel. Ze steunen ons in alles wat we doen, ze zijn er voor ons, vinden het succes van hun ene kind niet meer waard dan hun andere.

En toch. Dan heb je mij... Ik bleef in 2VWO zitten, in 3VWO weer waardoor ik naar havo ging. Havo gehaald (ook op het nippertje), en toch maar weer VWO gaan doen. Met pijn en moeite naar de zesde gegaan, en nu? Nu moet ik nog maar afwachten of ik geslaagd ben. Waarschijnlijk net wel of net niet. Niet dat ik een universitaire studie ga doen, maar ik moet ook nog maar afwachten of ik op de opleiding die ik wil doen wordt toegelaten.

Ik ben niet jaloers op mijn broer en zus. Ik hou van ze, ben trots op ze. En toch voel ik me zoveel minder. Ik heb niets bereikt zoals zij hebben. Ik haal geen hoge cijfers; ik haal met moeite een 6. Ik ben best wel lui, vind het moeilijk om me tot dingen te zetten. Wat ben ik? Ook al zeggen mijn ouders dat het ze niets uitmaakt wat ik ook doe, dat ze toch wel van me houden en dat ik ook mijn eigen kwaliteiten heb; ik voel me niets.

Ik had zelf niet door hoe moeilijk ik dit vindt totdat ik begon te huilen terwijl ik dit typte... ik weet niet wat ik moet. Ik heb zoveel dromen, maar dat is eigenlijk het enige wat ik kan. Dromen kan ik als de beste. Maar iets bereiken? Ik weet het niet meer. Voor mijn gevoel sta ik in de schaduw van mijn broer en zus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-05-17 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Re: Ik voel me niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 00:47

Iedereen heeft zo zijn kwaliteiten. Jij moet zoeken en doen wat jou gelukkig maakt, focus je op dingen die je wilt doen en waar je goed in bent. Je bent niet niks, dat weet je en het is jammer dat het wel zo voelt. Ga kijken welke dromen je achterna kan gaan, welke realistisch zijn.. probeer ze stapje voor stapje waar te maken en wees verder vooral blij met wie je bent & wat je hebt :+:

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 00:52

Waarom meet je jezelf aan wat anderen bereikt hebben?

Vind je het (zo) belangrijk dat anderen je leuk vinden, of dat je hun goedkeuring krijgt?

Ik weet nog dat ik je voor het eerst op bokt tegen kwam, en een pb heb gestuurd omdat jouw avatar uit mijn favo Muse liedje komt. Daarna ben je altijd 'op blijven vallen' en van wat ik zie ben je een leuk, slim en aardig persoon.

Persoonlijk vind ik dát soort kwaliteiten veel belangrijker dan wat iemand bereikt heeft.

Je zit er echter mee dat je je niets voelt, dus we kunnen gezamelijk erachter proberen te komen waarom, en je hopelijk overtuigen dat je je echt iemand mag voelen, want je doet ertoe!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 00:54

Hoi TS wat naar dat je je zo voelt.
Ondanks dat ik de oudste ben van 3 herken ik je verhaal.
Ik ben inmiddels bijna 40 en kan je eigenlijk maar 1 tip geven...maak het bespreekbaar. Vertel je ouders hoe je je voelt.
Helpt dit niet (voldoende) praat er dan eens met een professioneel iemand over, voor het groter wordt dan nodig en het je verder in de weg gaat zitten.
Pb mag altijd....sterkte!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 01:00

Ik heb toevallig vanavond een bericht naar iemand gestuurd met deze alinea, hij lijkt me op jou van toepassing:

M.b.t xxxxx ben ik simpel van mening. Sommige mensen zijn gemaakt om uren te studeren en op die manier aan een top-job te komen. Andere mensen zijn gemaakt om te dóen!
Een voorbeeld is yyyyy: hij kan niet leren en concentreren. Hij kan wel werken. En hij heeft nu in Nederland, in het poepchique Gooi, één van de beste schoonmaakbedrijven. Zuiverschoon en discretie is zijn handelsmerk. En daar verdient hij goud geld mee. Zijn vrouw doet trouwens de administratie.
Kortom: ga vooral door met trots op xxxxx zijn, want hij doet het uitstekend!

Neem alsjeblieft van mij aan dat er niets mis is met jou, TS!
Accepteer jezelf hoe je bent. Leer je eigen interesses en talenten kennen en werk hard daarvoor. Dan kun je met een tevreden blik naar jezelf kijken en daar gaat het om. Niet om wat de rest van de wereld doet en denkt. :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 01:05

Ik ken je gevoel wel deels. Had het ook toen ik jonger was alleen in mijn geval met een jonger zusje. Die deed havo en daarna hbo. En ik vbo(tegenwoordig vmbo) en daarna mbo met ook nog een jaar blijven zitten. Zusje kan goed tekenen won ook vaak kleur wedstrijden etc. Ik won nooit iets. Zusje vond goede baan vast contract goed salaris, vriend, koophuis alles dus. Ik switchte van baantje naar baantje minimum loon, werkeloos, uitzendwerk dik in de 20 nog geen huis relatie liep stuk. Leefde ook echt in haar schaduw want van mij zou niks terecht komen bla bla.. Maar nu zit zus lief al dik 5 jaar thuis op de bank met dr dikke diploma's. Doet geen moeite ander werk te vinden vind het wel best zo. En ik heb inmiddels ruim 5jaar een vaste baan en al aan paar jaar een eigen huur huisje en dop me eigen boontjes zonder afhankelijk te zijn (al zou een leuke vent wel welkom zijn in mijn leven). Waar zij zonder haar vriend nergens is. Dus ja het zegt niet altijd alles.
Jij bent nog jong en je ouders vinden alles prima wat je bereikt, dus maak je niet druk je bent niet minder dan je broer en zus. Jou succes komt nog wel wie weet wat de toekomst je brengt als je straks een diploma hebt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 01:37

Hoi Resistance, ik ga je niet tegenspreken. Je weet heel goed dat je zelf genoeg talenten hebt, en toch weer niet. Je weet dat je broer en zus niet de personen zijn aan wie je je moet spiegelen, en toch weer niet. Want een mens doet dat, zichzelf vergelijken met anderen.

Dat ik soms problemen heb met mijn zelfbeeld weten jullie onderhand. Voor een groot deel komt dat ook door vergelijken, niet alleen met broertje en zusje, maar gewoon met iedereen. Ik vind mezelf zo'n waardeloze, nutteloze, kansloze oet-banketstaaf, ik heb echt het idee dat ik mezelf spontaan in elkaar zou schoppen als ik me op straat tegenkwam. (De afgelopen dagen had ik dat toevallig heel erg.)

En toch: nu ik het opschrijf vind ik dat zwaar overdreven. Dat is dan ook het enige wat ik je kan aanraden: probeer je eigen zelfbeeld van een afstandje te bekijken. Zou je een ander zo streng beoordelen als jezelf? Zou je de prestaties van een ander ook afmeten aan mensen als je broer of zus? Nee? Waarom jezelf dan wel? :)

Tot slot: staar je niet blind op hoogbegaafdheid. Mijn broertje en zusje hebben allebei een goeie baan, een relatie en een vriendenkring. Drie dingen die ik niet kan zeggen. Maar ik ben wel hoogbegaafd (getest en zo...). Schiet ik daar iets mee op? Geen donder.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 06:58

Ach, je legt de lat ook wel heel hoog. Het overgrote gedeelte van de wereld kan daar niet aan tippen, hoor. Uiteindelijk draait het om of jij jezelf kan accepteren en waarderen, dan kan je trots zijn op jezelf al woonde je in een doos :D (er zijn delen in de wereld waar dat al een voorrecht is :o )
Ga je eigen gang en zorg ervoor dat je de dingen doet die je naar jezelf kan verantwoorden. Zet hem op *\o/*

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:02

Je zou hiervoor niet je verhaal op Bokt moeten zetten, maar naar een professional moeten gaan.

Dat is me al vaker opgevallen met een aantal van je topics.
Je hebt hiervoor hulp nodig, maar dat doe je hier niet op de juiste plek.
Laatst bijgewerkt door upendo op 29-05-17 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:18

Goedemorgen zeg.... zeg je dat ook tegen alle andere bokkers die topics openen?
Ik reageer vanmiddag even uitgebreid zit nu met m'n telefoon en dat typt niet handig

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:28

Ja. Wel als ik een trend zie van wat er gezegd wordt.

Bokt is geen psycholoog en als je je hulp niet op een goede plek gaat halen verzand je alleen maar meer in een negatieve spiraal.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:34

Kijk naar degene die minder kunnen ipv degene die meer kunnen! Als ik je verhaal zo lees kan jij ook heel veel! Een afgeronde havo en waarschijnlijk ook vwo is niet niks! Stel jezelf een doel dat haalbaar is en wees trots op wat jij bereikt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:45

Kijk naar wat je heb niet naar wat je niet heb. Wees tevreden met wat je hebt of wie je ben, en ben je ontevreden dan moet je er vol voor gaan om tevreden te worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:46

Ik ken het ook wel een beetje.. waar al mijn vroegere vriendinnen met gemak naar 6 atheneum hupste, moest ik van 2 atheneum terug naar 3 havo, want ik kon niet zo goed leren en had er vooral niet het geduld voor en heel andere interesses.
Maar weet je wat het is? Ik zou ook helemaal niet gelukkig zijn met een belangrijke functie, ik hecht totaal geen waarde aan succesvol zijn. Ik heb een lieve vriend gevonden en we maken nu plannen om de wereld rond te gaan zeilen. Dáár maak je mij gelukkig mee. Succesvol zijn staat niet gelijk aan gelukkig zijn en het hoeft niet eens te betekenen dat mensen tegen je op kijken of dat je een verschil zal maken in de wereld.
Een toiletjuffrouw kan zomaar gelukkiger zijn dan een hoog opgeleide directeur.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:55

mirm schreef:
Kijk naar degene die minder kunnen ipv degene die meer kunnen! Als ik je verhaal zo lees kan jij ook heel veel! Een afgeronde havo en waarschijnlijk ook vwo is niet niks! Stel jezelf een doel dat haalbaar is en wees trots op wat jij bereikt!

Dus iemand die minder "kan" is minderwaardig?

Resistance: succes is geen begrip waar een niveau aan hangt. Ik kwam laatst bij een onderwijs instelling binnen en daar hing: "Je mag alles worden wat je wil, behalve ongelukkig."

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:58

mirm schreef:
Kijk naar degene die minder kunnen ipv degene die meer kunnen!

?
Of vergelijk jezelf niet met anderen TS ;)
Focus op jezelf, je eigen kunnen en je eigen doelen. Wees gelukkig met je leven en de keuzes die je maakt. Wat een ander doet en hoe zich dat verhoudt tot jou is niet belangrijk.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:58

Ik kan mij ook wel beetje inleven. Ik heb 7 jaar over middelbare school gedaan. Universiteit 2x geprobeerd. En uiteindelijk in 7 jaar mijn HBO papiertje gehaald. Daarentegen had ik na mijn HBO wel direct een baan waar ik nu nog steeds met veel plezier werk.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:07

je moet je eigen leven leiden. En niet die van je broer of zus. Dat jij je in de schaduw voelt staan, komtdat je zelf die schaduw creëert.Zorg dat je gewoon happy met jezelf bent. We hebben overal mensen nodig in deze maatschappij. Een topfunctie hebben is ook niet alles.
Leef je eigen leven en kijk watdat betreft niet teveel naar je familie. Al moet je die zeker niet links laten liggen. Volgens mij hebben jullie een fijn gezin.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:46

Er zullen altijd mensen zijn die rijker, slimmer, succesvoller en mooier zijn. Of dat nou je broer en zus zijn of collega's of vrienden etc. Jij bent niet iemand anders, jij bent jezelf. Stop jezelf te vergelijken met anderen, je moet je eigen weg vinden in het leven. Er zijn vast dingen waar jij goed in bent. En anders ontdek je die vast nog wel. Voor iemand zoals jij zou stoppen met Facebook ook goede dingen doen. Ik weet niet of dit hebt maar daar kan je ook onzeker en ongelukkig van worden.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:09

Ik ben jalours op mijn 2 zussen; ze zijn alletwee heel crafty, genieten van het het leven, hebben veel vrienden, etc

Ik aan de andere kant heb op papier veel bereikt.....maar ben ik nou gelukkig? Nee eigenlijk niet. Maar ik druf te wedden dat zij ook een beetje jalours zijn op mij

Op school deed ik het trouwens slecht. Dacht dat ik nooit een job zou kunnen vinden....ben nog nooit werkloos geweest :D

Dus:
1. gras is altijd groener aan de andere kant
2. success hebben maakt je niet noodzakelijk gelukkig.
3. School prestaties betekend helemaal niets.... hoe je omgaat met problemen in de echte wereld is veel belangrijker.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:14

Je hebt de pech 2 kennelijk vrij succesvolle siblings te hebben in een gezin van 3 kinderen. Waren jullie thuis met 6 kinderen geweest en was er eentje zo succesvol geweest, dan viel dat minder op.

Op dit moment hebben jouw broer en zus heel veel succes, maar bedenk dat jij nog heel jong bent. Wie weet ontdek jij op je 25e, of je 30e of je 40e iets waar je heel succesvol in bent en/of wat heel veel bevrediging geeft; een baan waarin je het fantastisch doet, de ontdekking dat je voor iemand een rolmodel bent, een hobby waarin je super goed bent, misschien doe je een fantastische uitvinding die grote impact op de wereld heeft ... Dat je nu niet weet waar je goed in bent, maakt niet dat je dat nooit zult weten. Je broer en zus hebben het geluk dat ze vanaf jong af aan iets vonden waar ze heel goed in waren en dus veel tijd en energie in wilden stoppen (want ze hadden het idee dat dat effect zou hebben, wat klopte). Maar dat wil niet zeggen dat jouw tijd nooit komt.

Misschien ben jij nu al op bepaalde manieren iemand die fantastisch werk doet. Misschien heb jij anderen gesteund of dingen tegen ze gezegd die ze enorm helpen of hebben geholpen en ben je op die manier een positieve kracht in de wereld. Misschien heb je ooit iets tegen iemand gezegd dat hem/haar door een vreselijk moeilijke tijd heeft geholpen, maar weet je dit niet omdat je geen contact meer hebt met die persoon.
Dat voor jou nu niet super zichtbaar is wat jouw afdruk op de wereld is, maakt niet dat deze er niet is.

Wat betreft jouw lui zijn op schoolgebied; toen ik dat las, kwamen er vragen bij mij op. Heb jij misschien last van faalangst of perfectionisme? Als je dat zou hebben, zou ik dat wel snappen, met twee zeer goed presterende siblings. Er bestaat ook negatieve faalangst (maladaptive perfectionism), waar je zaken/werk gaat ontwijken omdat je doodsbang bent deze niet tot een goed einde te brengen. En dat kan je aardig blokkeren. (als dit niet t geval is, negeer de laatste alinea)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:16

Misschien ben je wel een laatbloeier! Je bent pas 19, wie weet wat jij nog gaat bereiken :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:27

En al bereik je niks: dan nog ben jij de moeite waard, omdat jij gewoon jezelf bent. Niet je broer of je zus. Gelukkig heb je ouders die jou stimuleren jezelf te zijn. Nu moet je het alleen zelf nog willen zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:29

Weten je ouders en broer/zus dat je je zo voelt?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:32

Maar zijn je broer en zus ook gelukkig?Misschien verlangen ze wel naar een rustig leven.En dat leven kan jij hebben als je geslaagd bent en kan doen wat je wilt.