Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:24

Sheran schreef:
Trui schreef:
elk jaar leest/ las sint een paar namen voor uit het grote boek. ik dacht altijd dat die standaardnamen waren, in combinatie met grote steden. zoals ‘lisa uit amsterdam’. gewoon willekeurig. nu kom ik uit n (toentertijd) klein dorpje met 1 dorpsstraat en 1 nieuwbouw wijkje waar iedereen elkaar kende, er was 1 iemand met mijn naam, ik. (ja duhh)

dus toen ik acht was, begon sint ineens te lezen.
‘...en ‘naam’ uit ‘mijn dorp’.

wat?!

ja we hoorde het goed, mijn naam, ons kleine dorpje! ik natuurlijk helemaal in shock

nu vraag ik me af hoe dit kan? heb ik wellicht vlak voor sinterklaas me ooit geregistreerd voor een bepaalde site en hebben ze daar dit vandaan? of was het toch wel willekeurig? (wat me dus wel onwaarschijnlijk leek omdat t zon klein dorpje is, en stel hij zou het dorpje wel noemen maar n willekeurige naam, dan zou iedereen daar wel zo zijn van ‘hu wie is dat die woont hier helemaal niet?’. ) dus hoe kon t dat ie mijn naam + achternaam in combinatie met t kleine dorpje zei?

wellicht kom ik hier nooit achter maar ik vind het nog altijd speciaal en ik vergeet dat moment echt nooit meer!


Misschien kun je iemand wel op zo'n lijst laten zetten en heeft je moeder dat gedaan?



nee helaas

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:16

Word efendi ook als naam gebruikt of alleen als titel?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:01

Je verzint het zo gek nog niet of het word gebruikt als naam (dus ja er lopen kinderen met die naam rond). Maar het is een Titel

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:50

Ik heb een collega met die naam, maar ik twijfel dus of het zijn echte naam is. T is een oudere man dus misschien is dit zijn manier van ervoor zorgen dat hij respectvol wordt aangesproken

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:52

fleurtjeuh schreef:
Ik heb een collega met die naam, maar ik twijfel dus of het zijn echte naam is. T is een oudere man dus misschien is dit zijn manier van ervoor zorgen dat hij respectvol wordt aangesproken

Dat zou ook zomaar kunnen. Vroeger ook docenten gehad die zich de eerste dag voorstelden met: "Mijn naam is ... en mijn voornaam is Meneer."

Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:30

Kan ik vanaf mijn telefoon Netflix besturen op mijn laptop? Ik weet dat het wel kan vanaf telefoon naar televisie.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:18

Kan vast met een chromecast

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:21

Een chromecast steek je in je tv. Netflix besturen vanaf je telefoon naar laptop zoals bij Spotify gaat volgens mij niet, omdat je op verschillende apparaten tegelijk kan kijken.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:25

Chromecast is toch gewoon USB? Waarom zou dat niet werken? Het is gewoon een vertaalprogramma.

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:37

Kun je aan 1 oog nachtblind zijn?

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:28

Vriendin en ik hebben uit onze merries allebei een veulentje (IJslanders) gefokt. Twee hengstjes en we hebben ze tegelijk laten schetsen en chippen etc.
Nu kregen we de paspoorten en zo een papier, en die van haar is in het basisboek geregistreerd en mijne in het veulenboek. Wat is het verschil en hoe komt dit?

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:39

Waarom moeten leerlingen op veel scholen de leraren met 'u' en hun achternaam aanspreken, en conciërges met 'je' en hun voornaam?
Waarom je leraren met u aanspreekt snap ik wel maar waarom niet ook u zeggen tegen conciërges? Zal vast niet overal zo zijn maar dit zie ik vaak.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:46

ik spreek mijn ene conciërge aan met u maar met voornaam, andere ook met u en met voornaam, docenten bij u en achternaam, en docenten van de kunstvakken ook met u (vaak willen ze dat je je zegt) en met voornaam. maar alleen bij kunstdocrnten

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:51

Ik spreek de conciërges ook met u aan maar de meeste leerlingen op school zeggen je, en dat is nooit een probleem. Terwijl als je 'je' zegt tegen een docent kun je er zomaar uit gestuurd worden als je pech hebt.

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:14

Bij ons spreken we de docenten gewoon bij de voornaam en 'je' aan. Oudere docenten, of waarvan ik weet dat ze het fijner vinden als ze met u worden aangesproken, spreken we gewoon met u aan.
Volgens mij is onze school daar wel uniek in. Was iets met het niet geloven in respect afdwingen geloof ik.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:38

Trui schreef:
ik spreek mijn ene conciërge aan met u maar met voornaam, andere ook met u en met voornaam, docenten bij u en achternaam, en docenten van de kunstvakken ook met u (vaak willen ze dat je je zegt) en met voornaam. maar alleen bij kunstdocrnten

Hahaha, ja, bij mij op school wilden de kunstdocenten ook altijd met 'je' aangesproken worden :D

Nu zit ik op het HBO en is iedereen 'je'/voornaam.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:24

Pindakaa7 schreef:
Waarom moeten leerlingen op veel scholen de leraren met 'u' en hun achternaam aanspreken, en conciërges met 'je' en hun voornaam?
Waarom je leraren met u aanspreekt snap ik wel maar waarom niet ook u zeggen tegen conciërges? Zal vast niet overal zo zijn maar dit zie ik vaak.

Bij ons worden niet alle conciërges bij hun voornaam genoemd. Vaak gewoon u en meneer/mevrouw. Aantal wil liever bij de voornaam genoemd worden. Ik zelf doe niet zo moeilijk over je en u. Hoef verder niet zo nodig bij mijn voornaam genoemd te worden. Mevrouw is prima. Heb verder mijn voornaam ook in de les nog nooit gehoord. Verder is mijn achternaam zo lang dat ik die zelf liever al af kort. Mijn leerlingen vinden het dan wel weer leuk deze te leren.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:56

Waar ik les geef is het gewoon een algemene regel dat de leerlingen met 'u' en mevrouw/meneer + achternaam de docenten, conciërges en stagiaires aanspreken. Daar kan ik helaas niets aan veranderen, om ook wat duidelijkheid naar de leerlingen te scheppen.
Maar het is wel een gek gevoel als je 2 tot 8 jaar in leeftijd met je leerlingen scheelt :')
Soms zeggen ze wel eens 'je' en dat vind ik dan echt niet erg.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 23:24

Denk dat dat ook komt omdat conciërges niet echt een functie hebben over jou maar er meer zijn voor de school zelf? (Klinkt heeel wazig maar hopelijk snap je wat ik bedoel :')) en dat ze daarom ook vaak met ´je´ worden benaderd en benaderd willen worden.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:22

waarom krijg je n loopneus in de kou?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:17

Kun je ergens statistieken vinden van om welk tijdstip bokt het meest bezocht word?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:07

Citaat:
Vriendin en ik hebben uit onze merries allebei een veulentje (IJslanders) gefokt. Twee hengstjes en we hebben ze tegelijk laten schetsen en chippen etc. 
Nu kregen we de paspoorten en zo een papier, en die van haar is in het basisboek geregistreerd en mijne in het veulenboek. Wat is het verschil en hoe komt dit?

Ik weet niet exact hoe het zit maar volgens mij is het soort papier dat je erbij krijgt als je een veulen aanmeldt bij het NSIJP afhankelijk van of de ouders al dan niet goedgekeurd zijn o/h zadel. Wij hebben 1 merrie met twee ouders die (ruim) boven de 8 zijn gekeurd en daar zit een veulenboekpapier bij. De paarden waarvan alleen de vader goedgekeurd is, wat vaak het geval is want er wordt best veel gefokt met ongekeurde merries, hebben een basisboekpapier.
De merrie waar jij mee gefokt hebt, is dus als het goed is onder het zadel voorgebracht en goedgekeurd (7.75 of hoger).

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:15

Askja schreef:
Citaat:
Vriendin en ik hebben uit onze merries allebei een veulentje (IJslanders) gefokt. Twee hengstjes en we hebben ze tegelijk laten schetsen en chippen etc. 
Nu kregen we de paspoorten en zo een papier, en die van haar is in het basisboek geregistreerd en mijne in het veulenboek. Wat is het verschil en hoe komt dit?

Ik weet niet exact hoe het zit maar volgens mij is het soort papier dat je erbij krijgt als je een veulen aanmeldt bij het NSIJP afhankelijk van of de ouders al dan niet goedgekeurd zijn o/h zadel. Wij hebben 1 merrie met twee ouders die (ruim) boven de 8 zijn gekeurd en daar zit een veulenboekpapier bij. De paarden waarvan alleen de vader goedgekeurd is, wat vaak het geval is want er wordt best veel gefokt met ongekeurde merries, hebben een basisboekpapier.
De merrie waar jij mee gefokt hebt, is dus als het goed is onder het zadel voorgebracht en goedgekeurd (7.75 of hoger).


Dankjewel! Dat zou inderdaad goed kunnen. Maakt dat verder in de toekomst nog iets uit?

Britta31

Berichten: 13154
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:44

Geven ze op het vmboT wiskunde a of b?

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:24

Gewoon, "wiskunde". Geen keuze tussen a of b.