Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:41

Steeph schreef:
Dat ze op dit moment geen last hebben van de straling betekend natuurlijk niet dat het niet gevaarlijk is.

Straling werkt op de volgende manier: het past je DNA zo aan dat van 2 nucleotiden 1 'gemaakt' wordt. DNA word per 3 nucleotiden afgelezen en 3 nucleotiden worden uiteindelijk 1 aminozuur (in een eiwit). Je kunt je voorstellen dat wanneer er in het begin van een gen een aanpassing word gemaakt dat desastreuze gevolgen heeft voor het eiwit wat je aan het maken bent. Wat er dan precies gebeurd is dat er een "frameshift"-mutatie ontstaat.
Dit plaatje maakt het een beetje duidelijker:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-2ea802e0af3172a8252d6c41e5e7b131.webp
Eiwitten in je lichaam kunnen door zo'n defect niet meer werken.

Maar straling maakt niet altijd een mutatie op een coderend stukje DNA, en de kans is ook vrij klein dat het in het begin gebeurt, maar de kans bestaat wel. En daarna duurt het meestal nog wel even voor je daar iets van merkt (UV licht doet namelijk het zelfde, en daar merk je in het dagelijks leven ook niet veel van).

Als je blootgesteld word aan straling kan het ook dat je schildklier radioactief jodium opneemt. Dit kan uiteindelijk uitmonden in schildklierkanker. Vandaar ook dat de omwonenden van kerncentrales jodiumpillen hebben liggen. Door de schildklier te verzadigen met niet-radioactief jodium neemt het geen radioactief jodium op.


Daarom was ik benieuwd hoe ze nu al konden zeggen dat de natuur daar ‘gezond’ is. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:45


Jolien87

Berichten: 17507
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:57

Wanneer kun je een boom het beste kappen?
De boom van onze buren gaat eruit, de boom heeft niet een heel brede stam maar is wel vrij hoog.
Onze tuin wordt opgeknapt dus het mooist zou natuurlijk zijn als de boom is gekapt voordat de tuin gedaan wordt. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het praktischer is om te doen als er geen blad aan zit.

Dit is hem:
Afbeelding

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:22

Alaskan schreef:
germie schreef:


Bedankt! Aan het eind zeggen ze ook dat ze niet weten of de dieren wel ‘zo’ gezond zijn. Wel bijzonder om te zien overigens.

ja precies. op facebook was ook nog iets over prezwalskipaarden die daar gewoon een hele kudde zijn en ook veulens krijgen e.d. Zag er heel mooi uit. Is ook een enorm gebied he. En alles is overwoekerd,dieren hebben daar inderdaad de ruimte, zouden er mensen wonen was het nooit zo'n natuurgebied geworden.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:59

Je had vroeger eetppier maar dan met van die tubes erbij met soort gel om erop te doen, is dit er nog?

BarryPlopper

Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Zwartsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 06:04

germie schreef:
Rond Tjernobyl mogen geen mensen wonen wegens straling. Toch blijkt de natuur daar ontzettend gezond te zijn en er veel zeldzame dieren zich daar zonder stralingsschade voortplanten. Waarom blijft het dan toch zgn. voor mensen gevaarlijk?
Er wonen nog een paar mensen binnen de verboden zone, en ook die hebben geen last van de straling. Kun je er imuum voor zijn?


ooit eens een docu gezien en er blijken dus gewoon mensen te wonen

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 06:51

BarryPlopper schreef:
germie schreef:
Rond Tjernobyl mogen geen mensen wonen wegens straling. Toch blijkt de natuur daar ontzettend gezond te zijn en er veel zeldzame dieren zich daar zonder stralingsschade voortplanten. Waarom blijft het dan toch zgn. voor mensen gevaarlijk?
Er wonen nog een paar mensen binnen de verboden zone, en ook die hebben geen last van de straling. Kun je er imuum voor zijn?


ooit eens een docu gezien en er blijken dus gewoon mensen te wonen

Ja een paar. Die hebben verder niets, dus dan kun je niet weg. Maar ook die lijken gezond.
Best interessant eigenlijk.
Ik wil het daar zeker nog eens bezoeken.

Lumi

Berichten: 4441
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:11

Waarom fietsen er in de binnenstad van Enschede zoveel mensen rond met een blauw voorwiel?

fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:11

Swapfiets!

AnnetteFlame

Berichten: 1447
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:12

Dat zijn swapfietsen. Die lease/huur je voor 15 euro ofzo per maand en daar zit onderhoud bij in, geen aanschafkosten.

Hier in Groningen en waarschijnlijk andere grote steden zie je ze ook

fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:14

Wageningen sinds kort ook

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:27

In Rotterdam ook echt al heel lang!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:32

Breda ook :j

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:21

Bij bepaalde doseringen straling heb je zelf geloof ik minder last, maar daarvoor bij de voortplanting/baby in buik wel.

Wat ik begreep van de dieren bij tjernobyl is dat er wel veel deformaties plaats vinden/vonden of wellicht verkorte levensduur. Maar omdat het ongestoord kan ontwikkelen alsnog een stabiele populatie is ontstaan.

Nyaleti

Berichten: 6308
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:32

Weet iemand of de Beekse bergen bereikbaar is zonder over de snel weg te moeten? Volgens mij kan je vanaf het ziekenhuis in Tilburg over een grote weg erheen maar Google maps zegt van niet :Y) volgejsbmijt zelfde route dan hoe de bus rijdt ..

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:24

Waarom gaat een boer eerst mest uitrijden en een dag later ook nog kunstmest?

(Of zou het kalk zijn geweest)

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:37

Omdat ze met de mestwet zitten. Er zit een lagere grens aan wat je aan meststoffen met dierlijke mest mag uitrijden dan met kunstmest, daarnaast kan het zijn dat je met de dierlijke mest wel bijvoorbeeld de stikstof-grens bereikt hebt, maar nog ruimte hebt bij het fosfaat (of andersom) en dat kan je dan compenseren met kunstmest. Je kunt ook specifieke spoorelementen te moeten voegen aan je land in een concentratie die je met je gewone mest niet voor elkaar krijgt.

Kalk is zeer onwaarschijnlijk. Kalken op net bemest land kost je stikstof (en boeren vinden al dat ze veel te weinig stikstof op het land mogen aanbrengen) en de kalk werkt ook minder goed, daar moet dacht ik minimaal 6 weken tussen zitten, maar het kan ook nog langer zijn.

Overigens kan het ook zo zijn dat hij nog even de put moest leegrijden en dat hij daarna sowieso nog ruimte over had, dan is kunstmest gemakkelijker dan ergens even snel andere dierlijke mest vandaan trekken, zeker als het maar over relatief kleine hoeveelheden gaat.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:02

Ik heb korte nagels want ik bijt ze, nep nagels blijven nooit plakken want ze hebben niet veel ruimte om zich aan vast te houden omdat mijn eigen nagels zo kort zijn :’)

Ik hoef geen extreem lange nagels etc, maar is er een manier om voor een bepaalde tijd nagels op mijn nagels te laten zetten zodat ze niet zo afgekloven eruit zien, en je ze niet kan bijten? Dus die maar iets langer zijn dan normaal maar die dan even blijven zitten en niet heel slecht of prijzig zijn?

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:06

Trui schreef:
Ik heb korte nagels want ik bijt ze, nep nagels blijven nooit plakken want ze hebben niet veel ruimte om zich aan vast te houden omdat mijn eigen nagels zo kort zijn :’)

Ik hoef geen extreem lange nagels etc, maar is er een manier om voor een bepaalde tijd nagels op mijn nagels te laten zetten zodat ze niet zo afgekloven eruit zien, en je ze niet kan bijten? Dus die maar iets langer zijn dan normaal maar die dan even blijven zitten en niet heel slecht of prijzig zijn?


Bij een goede nagelstyliste voor gelnagels gaan zonder verlenging. Zo kunnen je eigen nagels gewoon rustig groeien eronder.
Afbeelding
Dit zijn mijn eigen nagels. Ik kluif alles eraf altijd. Ik heb wel gelnagels met verlenging maar zou je aanraden om in het begin zonder te doen.

Ik ben een extreme bijter en bijt ook aan mijn gel nagels maar hoef maar om de 3 of 4 weken terug.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:10

Ja ik wil ook geen hele lange want met paardrijden in de handschoenen etc etc. En met schrijven op school... en ook geen heel
Opvallende kleur natuurlijk. Moet beetje neutraal zijn. Kan je gel nagels voor gelegenheden nog lakken?

Edit: en Hoelang zitten die ongeveer? Dus stel ik laat ze zetten en kan een aantal welen niet bijten dus mijn nagels hebben een net wit randje, dan neem ik aan dat de gelnagel erop ook ‘uitgroeit’? Als het echt lang zit?

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:15

Trui schreef:
Ja ik wil ook geen hele lange want met paardrijden in de handschoenen etc etc. En met schrijven op school... en ook geen heel
Opvallende kleur natuurlijk. Moet beetje neutraal zijn. Kan je gel nagels voor gelegenheden nog lakken?


In principe zou je ze gewoon kunnen lakken hoor. Weet alleen niet of je het gewoon met aceton weer kunt verwijderen maar dat zou je gewoon moeten vragen.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:21

ik zou geen aceton gebruiken maar er is ook nagellak zonder aceton, iets meer boenen maar werkt prima. :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:05

Wat voor opties zijn er om thuiswerk te doen, om wat bij te verdienen? Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe kom je aan dat soort werk?

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:22

Trui schreef:
Ik heb korte nagels want ik bijt ze, nep nagels blijven nooit plakken want ze hebben niet veel ruimte om zich aan vast te houden omdat mijn eigen nagels zo kort zijn :’)

Ik hoef geen extreem lange nagels etc, maar is er een manier om voor een bepaalde tijd nagels op mijn nagels te laten zetten zodat ze niet zo afgekloven eruit zien, en je ze niet kan bijten? Dus die maar iets langer zijn dan normaal maar die dan even blijven zitten en niet heel slecht of prijzig zijn?


Bytex (zoiets heet het geloof ik), is een soort nagellakje wat echt heeeel ranzig smaakt. Geloof me, je gaat echt niet meer met je nagels in de buurt van je mond komen en je brood eet je met mes en vork :')
weekje of 2 ophouden en je leert het wel af! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:23

Nikass schreef:
Wat voor opties zijn er om thuiswerk te doen, om wat bij te verdienen? Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe kom je aan dat soort werk?

Er is echt maar heel weinig legaal thuiswerk waar je ook nog iets fatsoenlijks mee kan verdienen. Ik weet dat er wel iets is met dozen inpakken ofzo, maar daar verdien je echt geen rooie cent mee. De tijd in ieder geval niet waard.