Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fohadie
Berichten: 4316
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:16

Hier een bierkenner/liefhebber.

Is het pils of speciaalbier? En hoelang is het over de Datum?

Pils wordt al snel niet lekker als het over de datum is. Komt er een vaag ranzig smaakje aan. Dit proef je vanaf circa twee maanden over datum. Bevroren is geen ramp, zolang de datum maar niet verstreken is en er geen zuurstof bij is gekomen. Ook het merk verschilt: ene merk is na een week over datum al niet lekker meer, andere duurt langer. Om welk merk gaat het?

Door het eten kan idd, maar vaak heb je maar een half flesje nodig en gerechten met pils zijn er niet veel.

Speciaalbier hangt ervan af. Je hebt speciaalbieren die juist lekkerder worden door lang te bewaren, maar dan moeten ze wel goed bewaard blijven.

Maar ik vermoed dat het om pils gaat?

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:28

Gewoon ordinair Amstel :P

fohadie
Berichten: 4316
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:35

Janine1990 schreef:
Gewoon ordinair Amstel :P



Dat smaakt al heel snel ranzig als dat over de datum is! Kan je ook beter niet mee koken, wordt je eten niet lekkerder van.. Ik zou het toch door de gootsteen gooien ondanks mijn grote hekel aan eten en drinken verspillen. Of heb je toevallig last van slakken? Die houden nl ook niet van bier..

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 23:08

Fruitvliegjes zijn er ook dol op. En kennissen gooien het met in de vliegen vanger.

Mare je kan er ook mee schoonmaken. M'n moeder poetste d'r altijd meubelen en leidingen mee. Zilverpoetsen kan ook.

En anders veel pannenkoeken eten :Y)

gerlindie

Berichten: 4654
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:05

De Who vraag:

Als de docter een van zijn vrienden mist (Amy of Clara bijvoorbeeld), waarom kan hij dan niet gewoon terug in de tijd reizen en hen ophalen op een dag voordat alles mis ging?
Op die manier kan hij toch nog gewoon met ze omgaan? :?

Piekosjj

Berichten: 5484
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:54

Dat zal wel iets te maken met de tijdlijn die dan niet meer klopt en wellicht hemzelf tegenkomen. Iets met wibbly wobbly ofzoiets

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:11

Steeph schreef:
Waar komt de "schoon" in "schoonfamilie" vandaan?


Nu doe ik een gok...

Omdat het nieuwe genen zijn die je niet deelt met elkaar. Je bent genetisch gezien geen familie.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:54

Het voorvoegsel schoon- komt voor bij woorden die een verwantschap aangeven. Wat het bij al die woorden zegt, is dat de familierelatie door aantrouwen tot stand is gekomen. Zo is een schoonmoeder dus een 'aangetrouwde moeder'. De woorden met schoon- komen al in het Nederlands voor vanaf de 16e eeuw en zijn leenvertalingen uit het Frans.

Lees ik op internet.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2131
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:08

Piekosjj schreef:
Dat zal wel iets te maken met de tijdlijn die dan niet meer klopt en wellicht hemzelf tegenkomen. Iets met wibbly wobbly ofzoiets


Afbeelding

Tja, geen idee eigenlijk. Tijdreizen is een moeilijk ding om goed te gebruiken in een verhaal...
edit: Hij is ondertussen vaak wel een andere regeneratie natuurlijk. En het was lang niet altijd zo dat de companions hem herkenden als nieuwe regeneratie.
Dus op zich is een specifieke companion redelijk gebonden aan de regeneratie waar de Doctor in zit. In de moderne verhaallijn iig komt maar bijzonder weinig vermenging voor.
12th Doctor heeft een stukje met River Song geloof ik? In de Day of the Doctor zit Rose, maar enkel als Bad Wolf en het is alleen de War Doctor die haar ziet, en die vergeet haar later weer. Uit mijn hoofd verder niet, afgezien van die companions die aanwezig zijn bij een regeneratie.

Zichzelf tegenkomen maakt ie niet zo'n probleem van, toch? Dat gebeurd af en toe wel.
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 04-09-18 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22336
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:10

Smallheal schreef:
Het voorvoegsel schoon- komt voor bij woorden die een verwantschap aangeven. Wat het bij al die woorden zegt, is dat de familierelatie door aantrouwen tot stand is gekomen. Zo is een schoonmoeder dus een 'aangetrouwde moeder'. De woorden met schoon- komen al in het Nederlands voor vanaf de 16e eeuw en zijn leenvertalingen uit het Frans.

Lees ik op internet.

om daar nog even op door te gaan: waarom heet een schoonbroer in Nederland "zwager"........ >;)
niet echt consequent.......

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:22

Heet elke schoonbroer zwager? En is het pas na trouwen een schoonbroer/ zwager of ook bij een gewone relatie al?
Dus de broer van mijn vriend, is dat mijn zwager?
En de vriend van mijn broer/ zus, is dat mijn zwager?

Kimmie25501

Berichten: 7584
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:30

Volgens mij is het alleen zwager als mensen getrouwd zijn. Verder heb ik geen idee :')

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:34

https://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/cms ... nuari-2013

Kort: zwager en zwagerin is oud NL voor iedereen die aangetrouwd is (voor 15e eeuws) je aangetrouwde vader/broer was dus ook een zwager, je aangetrouwde moeder/zus zwagerin. "schoon-ect" kwam eind 15e eeuw vanuit Frankrijk en belgie. En is dus een leenwoord.

Sommigen gebruiken nog nog steeds zwager(in) (vooral in noorden NL) sommigen gebruiken alleen "schoon-ect" en sommige regio's mixen...
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 04-09-18 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

iirrssjjee

Berichten: 5957
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:35

Officieel is het pas zwager als je getrouwd bent. Maar mijn broers noemen mijn vriend ook gewoon hun zwager.

lor1_1984

Berichten: 12075
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:38

Ik weet niet beter dan zwager, schoonzus en schoonouders.

Morrie

Berichten: 22336
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:46

lor1_1984 schreef:
Ik weet niet beter dan zwager, schoonzus en schoonouders.

ik ken schoonbroer ook alleen uit het Belgisch.

Ik vind het altijd bar ingewikkeld hoe je iemand moet noemen.
Mijn moeder van 92 heeft het dan ook nog over "de warme kant"en "de koude kant"van de familie, dan haak ik echt af dus.... :') %)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33872
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:56

Moet je mijn familie eens horen praten. Die noemen mensen niet bij hun familienamen maar bij hun bijnamen. "Dus henk die getrouwd is geweest met Miep van Henk van Platjes in de Pollen"

Morrie

Berichten: 22336
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:29

MarlindeRooz schreef:
Moet je mijn familie eens horen praten. Die noemen mensen niet bij hun familienamen maar bij hun bijnamen. "Dus henk die getrouwd is geweest met Miep van Henk van Platjes in de Pollen"

ja dat is bij ons ook zo in het dorp Dikke Henk van Lange Jan en manke Harry.... >;)

gerlindie

Berichten: 4654
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:51

Indy_Mouse_9 schreef:
Piekosjj schreef:
Dat zal wel iets te maken met de tijdlijn die dan niet meer klopt en wellicht hemzelf tegenkomen. Iets met wibbly wobbly ofzoiets


[ Afbeelding ]

Tja, geen idee eigenlijk. Tijdreizen is een moeilijk ding om goed te gebruiken in een verhaal...
edit: Hij is ondertussen vaak wel een andere regeneratie natuurlijk. En het was lang niet altijd zo dat de companions hem herkenden als nieuwe regeneratie.
Dus op zich is een specifieke companion redelijk gebonden aan de regeneratie waar de Doctor in zit. In de moderne verhaallijn iig komt maar bijzonder weinig vermenging voor.
12th Doctor heeft een stukje met River Song geloof ik? In de Day of the Doctor zit Rose, maar enkel als Bad Wolf en het is alleen de War Doctor die haar ziet, en die vergeet haar later weer. Uit mijn hoofd verder niet, afgezien van die companions die aanwezig zijn bij een regeneratie.

Zichzelf tegenkomen maakt ie niet zo'n probleem van, toch? Dat gebeurd af en toe wel.


Het blijft ingewikkeld :')

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:15

Ik log in bed en ruik hele sterke salmiak geur, maar echt heel sterk alsof t bijna pijn gaat doen. Ja ik lig dichtbij stopcontacten en ja mijn telefoon zit in een oplader. Ik heb vanavond twee salmiak knotsen op maar dit is niet in mijn neus gekomen. Zou dit het toch zijn of ruik je ook salmiak als ke een stopcontact hebt wat doorbrand etc? Heb al gegoogled maar kan niet de juist info vinden

germie

Berichten: 26090
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:15

Rond Tjernobyl mogen geen mensen wonen wegens straling. Toch blijkt de natuur daar ontzettend gezond te zijn en er veel zeldzame dieren zich daar zonder stralingsschade voortplanten. Waarom blijft het dan toch zgn. voor mensen gevaarlijk?
Er wonen nog een paar mensen binnen de verboden zone, en ook die hebben geen last van de straling. Kun je er imuum voor zijn?

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:24

germie schreef:
Rond Tjernobyl mogen geen mensen wonen wegens straling. Toch blijkt de natuur daar ontzettend gezond te zijn en er veel zeldzame dieren zich daar zonder stralingsschade voortplanten. Waarom blijft het dan toch zgn. voor mensen gevaarlijk?
Er wonen nog een paar mensen binnen de verboden zone, en ook die hebben geen last van de straling. Kun je er imuum voor zijn?


Heb je bronnen van die zeldzame dieren en dat de natuur daar gezond is? Vind het namelijk erg interessant.

Ik was net aan het zoeken en vond dit: https://www.animalstoday.nl/mens-schadelijker-natuur-tsjernobyl/

Hier zeggen ze in het kort o.a. dat het jagen van de mens op wolven etc. grotere gevolgen heeft dan de straling (tot nu toe) op de dieren.

germie

Berichten: 26090
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:28

Alaskan schreef:
germie schreef:
Rond Tjernobyl mogen geen mensen wonen wegens straling. Toch blijkt de natuur daar ontzettend gezond te zijn en er veel zeldzame dieren zich daar zonder stralingsschade voortplanten. Waarom blijft het dan toch zgn. voor mensen gevaarlijk?
Er wonen nog een paar mensen binnen de verboden zone, en ook die hebben geen last van de straling. Kun je er imuum voor zijn?


Heb je bronnen van die zeldzame dieren en dat de natuur daar gezond is? Vind het namelijk erg interessant.

Ik was net aan het zoeken en vond dit: https://www.animalstoday.nl/mens-schadelijker-natuur-tsjernobyl/

Hier zeggen ze in het kort o.a. dat het jagen van de mens op wolven etc. grotere gevolgen heeft dan de straling (tot nu toe) op de dieren.

Ik kwam een stukje tegen op facebook, ze hadden allerlei populaties gefilmd, even kijken of ik het terug kan vinden. Want vond dat erg interessant.
DAt het nu 1 groot natuurgebied is, is natuurlijk mooi. De mens sloopt veel. Maar kennelijk groeit en bloeit er dus ook heel veel zonder schade.

germie

Berichten: 26090
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:33


Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:37

Dat ze op dit moment geen last hebben van de straling betekend natuurlijk niet dat het niet gevaarlijk is.

Straling werkt op de volgende manier: het past je DNA zo aan dat van 2 nucleotiden 1 'gemaakt' wordt. DNA word per 3 nucleotiden afgelezen en 3 nucleotiden worden uiteindelijk 1 aminozuur (in een eiwit). Je kunt je voorstellen dat wanneer er in het begin van een gen een aanpassing word gemaakt dat desastreuze gevolgen heeft voor het eiwit wat je aan het maken bent. Wat er dan precies gebeurd is dat er een "frameshift"-mutatie ontstaat.
Dit plaatje maakt het een beetje duidelijker:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-2ea802e0af3172a8252d6c41e5e7b131.webp
Eiwitten in je lichaam kunnen door zo'n defect niet meer werken.

Maar straling maakt niet altijd een mutatie op een coderend stukje DNA, en de kans is ook vrij klein dat het in het begin gebeurt, maar de kans bestaat wel. En daarna duurt het meestal nog wel even voor je daar iets van merkt (UV licht doet namelijk het zelfde, en daar merk je in het dagelijks leven ook niet veel van).

Als je blootgesteld word aan straling kan het ook dat je schildklier radioactief jodium opneemt. Dit kan uiteindelijk uitmonden in schildklierkanker. Vandaar ook dat de omwonenden van kerncentrales jodiumpillen hebben liggen. Door de schildklier te verzadigen met niet-radioactief jodium neemt het geen radioactief jodium op.