Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:38

Ik zag toevallig laatst op TV een documentaire over een Russisch experiment waarbij ze de kop van een hond aan een andere hond hadden vast gemaakt. Ze hadden toen dus 1 hond met 2 koppen. Beide koppen hadden hun eigen 'karakter' en ze gingen bijvoorbeeld ook met elkaar spelen (in de oren bijten e.d.). Beetje creepy als je het mij vraagt . Maar ze hadden hierdoor wel veel geleerd over de mogelijkheden van orgaantransplantatie ofzo.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:45

oomens schreef:
Jolien87 schreef:
Dat denk ik niet, je hebt immers ook nog met je ziel te maken.

Is dat zo? Wat is dat dan?


Vraag ik me ook af. Ziel is toch een verzamelwoord voor onze persoonlijkheid omdat we niet weten waar het zit?

little_birdy
Berichten: 12232
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:48

Volgens mij is je ziel je hersenen gewoon

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:21

Dan moet je verder leven met de herinneringen en het karakter van de donor.Of je daar zo blij van wordt.

Jolliegirl

Berichten: 32991
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:32

Britta31 schreef:
Dan moet je verder leven met de herinneringen en het karakter van de donor.Of je daar zo blij van wordt.


Je hebt je eigen herinneringen niet meer.. Daar weet je niets van..
Dus je kunt niet oordelen of je er blij van zal worden.

Esther_r20

Berichten: 2414
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:35

Als het mogelijk is denk ik eerder dat degenen van wie de hersenen waren een nieuw lijf krijgt en dus "doorleeft" ipv andersom

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:36

Britta31 schreef:
Dan moet je verder leven met de herinneringen en het karakter van de donor.Of je daar zo blij van wordt.

Nee, je leeft verder in het lichaam van de ontvanger. Los van dat het een volstrekt hypothetische vraag is.

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 09:45

Maar stel dát het kan.. neemt diegene dan mijn accent over? Want dat heb ik niet bewust ofzo

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:58

_Anke schreef:
Maar stel dát het kan.. neemt diegene dan mijn accent over? Want dat heb ik niet bewust ofzo


Er zijn gevallen bekend van mensen die na een val op het hoofd spontaan een vreemd accent kregen. Zonder ooit in die regio te zijn geweest. Weet niet meer hoe dat heet. Maar google er maar eens op, super freaky!

Captain

Berichten: 21406
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:02

Esther_r20 schreef:
Als het mogelijk is denk ik eerder dat degenen van wie de hersenen waren een nieuw lijf krijgt en dus "doorleeft" ipv andersom


Dit! :j

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:08

_Anke schreef:
Maar stel dát het kan.. neemt diegene dan mijn accent over? Want dat heb ik niet bewust ofzo

Nee, jij houdt je accent en neemt het lichaam van diegene over. Of waarschijnlijker, je hebt geen accent meer want het lukt je überhaupt niet om je strottenhoofd en mond fatsoenlijk aan te sturen.

little_birdy
Berichten: 12232
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:39

Nee jij blijft gewoon jezelf in een nieuw lichaam
Bewustzijn zit in je hersenen niet in je lijf

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:52

oomens schreef:
_Anke schreef:
Maar stel dát het kan.. neemt diegene dan mijn accent over? Want dat heb ik niet bewust ofzo

Nee, jij houdt je accent en neemt het lichaam van diegene over. Of waarschijnlijker, je hebt geen accent meer want het lukt je überhaupt niet om je strottenhoofd en mond fatsoenlijk aan te sturen.


Hoezo zou je bij een hypothetisch geslaagde transplantatie je mond en strottenhoofd niet meer kunnen aansturen?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:11

Janine1990 schreef:
Hoezo zou je bij een hypothetisch geslaagde transplantatie je mond en strottenhoofd niet meer kunnen aansturen?

Omdat een 'geslaagde' transplantatie waarschijnlijk hooguit inhoudt dat het lukt om de getransplanteerde hersenen in een ander lichaam enige tijd in leven te houden (kunstmatig uiteraard). De boel zo aansluiten dat die hersenen ook daadwerkelijk iets van betekenis kunnen aansturen in dat nieuwe lichaam, dat gaat echt niet lukken. Sowieso zal het, als de ingreep al zou mogen (wat natuurlijk niet het geval is), ethisch nooit verantwoord zijn om de patiënt/het slachtoffer op enig moment weer bij bewustzijn te brengen.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:30

Maar nu ga je dus niet uit van een geslaagde transplantatie én je haalt de ethiek erbij, wat in de vraag niet relevant was.

Staat toch buiten kijf dat het ethisch niet verantwoord is. :+ maar daarom mag een mens zich het wel afvragen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:46

Janine1990 schreef:
Maar nu ga je dus niet uit van een geslaagde transplantatie én je haalt de ethiek erbij, wat in de vraag niet relevant was.

Staat toch buiten kijf dat het ethisch niet verantwoord is. :+ maar daarom mag een mens zich het wel afvragen.
Ik ga wel uit van een geslaagde transplantatie, namelijk een waarbij het donororgaan in de ontvanger (even) blijft leven. Daadwerkelijk op een zinvolle manier functioneren, is heel veel stappen daarvoorbij.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:32

Oké prima oomens, maar ik interpreteer de vraag dan anders dan jij. Aan de vraagsteller de vraag welke interpretatie de juiste is.

Heel iets anders...
Ik heb zo'n mooi (heel groot) schaap (zo'n vacht dus), maar die blijft zo enorm ruiken. Hij hangt best wel regelmatig buiten, en in de winter helpt dit. Maar nu niet. Hoe krijg ik die geur er nú uit? Want het komt met het warme weer juist sterker terug.

Tevens heb ik een gekleurde jeans, waar vermoedelijk door de kleuring een vreemde geur aan blijft zitten. Hoe krijg ik die geur er uit? Was 'm bijna wekelijks mét schoonmaakazijn, maar het mag niet echt baten. Vind het zonde om de broek zo vaak te wassen terwijl hij niet vies is.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:50

Ruikt de poep van een veganist minder dan dat van een mens dat gewoon vlees eet?

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:52

Waarom eten mijn paarden een hoog stuk gras niet?Er om heen is wel kort maar het stuk niet.Ook als het stukje gemaait is en terug groeit eten ze het niet.En elk jaar hetzefde stuk.Er zitten ook geen weidekabouters in :+

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:30

Britta31 schreef:
Waarom eten mijn paarden een hoog stuk gras niet?Er om heen is wel kort maar het stuk niet.Ook als het stukje gemaait is en terug groeit eten ze het niet.En elk jaar hetzefde stuk.Er zitten ook geen weidekabouters in :+


Gebruiken ze het als poep/plasplek soms?

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:37

Nee.Mijn ruin gaat er als we rijden in de wei ook niet vrijwillig doorheen.Laat ik hem zelf lopen gaat hij er met een boog omheen.Stuur ik hem er doorheen loopt hij heel langzaam,snuift en kijkt naar het gras.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:41

SavannahNx schreef:
Ruikt de poep van een veganist minder dan dat van een mens dat gewoon vlees eet?


Als de veganist een flinke portie bruine bonen met uien heeft gegeten denk ik dat ie erger stinkt dan een vleeseter.

Hangt van het dieet af denk ik.

Nyaleti

Berichten: 6281
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:38

Ik vraag me af waarom de moederpoes continu dit te miauwen, terwijl haar kittens dichtbij haar zijn, er geen bijzondere dingen in de omgeving gebeuren en ze het absoluut niet erg vind dat ik er bij zit

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:43

casperzazoe schreef:
Ik vraag me af waarom de moederpoes continu dit te miauwen, terwijl haar kittens dichtbij haar zijn, er geen bijzondere dingen in de omgeving gebeuren en ze het absoluut niet erg vind dat ik er bij zit


Dit doet onze poes ook naar haar kittens! Volgens mij doet ze dat om ze dingen te leren, bijvoorbeeld bij haar komen van een afstandje ofzo. Tenminste daar lijkt het bij ons altijd op.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:16

SavannahNx schreef:
Ruikt de poep van een veganist minder dan dat van een mens dat gewoon vlees eet?

Ja.
Poep van vleeseters stinkt.

Hoezo: 'iemand die gewoon vlees eet'? ;)

(Van bruine bonen kun je idd gaan winden - categorie 'harde klinkers', er is ook een categorie 'zachte stinkers'.)