Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dan kan hij er namelijk wellicht beter achteraan gaan. Omdat hij uiteindelijk diegene is die iemand adopteerd. Niet jij.
Palmera schreef:Normaliter is adoptie een flink traject. Maar ik weet niet hoe het zit met een bijna volwassen kind en al zolang in jullie leven zijn.
Wil je stiefvader dit trouwens ook?Dan kan hij er namelijk wellicht beter achteraan gaan. Omdat hij uiteindelijk diegene is die iemand adopteerd. Niet jij.

Dit is dus niet iets wat jij 'even' als verassing kunt regelen.
Bijvoorbeeld een mooie hanger en een kaart waarin jij hem officieel tot jouw vader benoemt?
Dat is toch ook al een heel mooi gebaar?
daar kan je brochues downloaden die heel handig zijn
Gillbo schreef:Adoptie is in dit geval anders omdat hij al jaren voor je zorgt.
Ik denk dat je dit sowieso samen met me moeder moet regelen.En als verrassing de papieren leveren en dan alleen nog zijn handtekening erop.
Gillbo schreef:Adoptie is in dit geval anders omdat hij al jaren voor je zorgt.
Ik denk dat je dit sowieso samen met me moeder moet regelen.En als verrassing de papieren leveren en dan alleen nog zijn handtekening erop.
_Friemel schreef:Ik wil je droom niet verpesten maar als je tot adoptie over gaat gaat dat onwijs veel geld kosten en een heel traject. (Je moet dit indienen bij de rechtbank en hiervoor moet je weer een advocaat in de arm nemen) Meer dan een naamswijziging. Ik heb mijn stiefvader 2 jaar geleden als vaderdag kado het besluit van de koning gegeven dat mijn achternaam gewijzigd is. Ook dit was al een traject van 5 a 6 maanden en zo'n 1000 euro (ook al je passen etc vervangen)
Zijn je ouders getrouwd? Wat je wel eventueel kan doen is je stiefvader gezag geven![]()
Hoe dan ook als je dit allemaal officieel wil doen dan is een verrassing hier niet van toepassing. Je kan hem wel bijvoorbeeld een lijst geven met daarin een soort certificaat of naambord waarop jij zijn naam draagt en daaronder dan iets in de trant van hoe vind je dat dit staat? zullen we dit in werking zetten? oid
Overigens kan je alle info hierover op rijksoverheid vindendaar kan je brochues downloaden die heel handig zijn
xRiiannex schreef:_Friemel schreef:Ik wil je droom niet verpesten maar als je tot adoptie over gaat gaat dat onwijs veel geld kosten en een heel traject. (Je moet dit indienen bij de rechtbank en hiervoor moet je weer een advocaat in de arm nemen) Meer dan een naamswijziging. Ik heb mijn stiefvader 2 jaar geleden als vaderdag kado het besluit van de koning gegeven dat mijn achternaam gewijzigd is. Ook dit was al een traject van 5 a 6 maanden en zo'n 1000 euro (ook al je passen etc vervangen)
Zijn je ouders getrouwd? Wat je wel eventueel kan doen is je stiefvader gezag geven![]()
Hoe dan ook als je dit allemaal officieel wil doen dan is een verrassing hier niet van toepassing. Je kan hem wel bijvoorbeeld een lijst geven met daarin een soort certificaat of naambord waarop jij zijn naam draagt en daaronder dan iets in de trant van hoe vind je dat dit staat? zullen we dit in werking zetten? oid
Overigens kan je alle info hierover op rijksoverheid vindendaar kan je brochues downloaden die heel handig zijn
Mijn ouders zijn niet getrouwd maar hebben al (ik schat) 14 jaar een samenlevingscontract.
(iets naar beneden scrollen en op procedure klikken) ook de doorlooptijd en kosten
Ladybird schreef:Maar heel wat anders he,
Vind je het dan niet fijn om kind van je eigen vader te zijn, ondanks dat hij overleden is? Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je je moeder hier mee een soort van kwetst ofzo. Zij heeft jou van haar vorige man, en ondanks dat ze nu een nieuwe partner heeft, heeft ze van je vader gehouden (ga ik van uit).
Typhoon schreef:Ladybird schreef:Maar heel wat anders he,
Vind je het dan niet fijn om kind van je eigen vader te zijn, ondanks dat hij overleden is? Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je je moeder hier mee een soort van kwetst ofzo. Zij heeft jou van haar vorige man, en ondanks dat ze nu een nieuwe partner heeft, heeft ze van je vader gehouden (ga ik van uit).
Hier ben ik het wel mee eens eerlijk gezegd. Mijn vader is a.s. september 9 jaar geleden verongelukt. Maar ik zou het zelf erg kwetsend vinden als mijn broertje en/of zusje dit in werking zou stellen met de nieuwe partner van mijn moeder...