Stiefvader tot adoptie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

Stiefvader tot adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 22:56

Graag wil ik weten of het mogelijk is om mijn stiefvader mij te laten 'adopteren'. Sinds mijn 4e woont hij al met mij en mijn moeder. Ik ben nu 17 jaar oud. Mijn vader is jaren geleden overleden.

Hoe zou ik zoiets kunnen aanvragen?
Voor mijn gevoel is hij gewoon mijn vader, hij heeft mij ook groot gebracht samen met mijn moeder.

Ik wil het als verassing doen.

Heeft iemand hiermee?
Laatst bijgewerkt door xRiiannex op 21-05-17 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Re: Stiefvader tot adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:00

Normaliter is adoptie een flink traject. Maar ik weet niet hoe het zit met een bijna volwassen kind en al zolang in jullie leven zijn.

Wil je stiefvader dit trouwens ook? :) Dan kan hij er namelijk wellicht beter achteraan gaan. Omdat hij uiteindelijk diegene is die iemand adopteerd. Niet jij. :)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 23:02

Palmera schreef:
Normaliter is adoptie een flink traject. Maar ik weet niet hoe het zit met een bijna volwassen kind en al zolang in jullie leven zijn.

Wil je stiefvader dit trouwens ook? :) Dan kan hij er namelijk wellicht beter achteraan gaan. Omdat hij uiteindelijk diegene is die iemand adopteerd. Niet jij. :)

Nee hij weet het niet, wil het als verassing doen. Heb de OP even aangepast

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:02

Je kunt in ieder geval wel zijn achternaam aannemen als je dat nog niet hebt gedaan! Kost wel een paar centen.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 23:06

Sonja89 schreef:
Je kunt in ieder geval wel zijn achternaam aannemen als je dat nog niet hebt gedaan! Kost wel een paar centen.

Om de achternaam gaat het mij niet. Het gaat mij echt om het gebaar. Dat ik dankbaar ben dat hij mijn 'vader' wilt zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:08

Dat kan maar dat kun jij niet alleen regelen. Logisch ook, want anders zou ieder kind zomaar een andere vader kunnen nemen. :D
Vertel hem dag je het heel graag zou willen en dag je graag samen met hem wil uitzoekem hoe jullie dit kunnen regelen. Ik denk dat de verrassing voor hem dan groot genoeg is.
Wat fijn dat je zo gek op je stiefvader bent trouwens.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:09

Naar mijn weten kan dit wel. Heb het in elk geval andersom meegemaakt in de kennissenkring dat ze haar stiefdochter adopteerde.
Je zou eens navraag kunnen doen bij je gemeente. Die hebben als het goed is een jeugd- en gezinloket waar je deze vragen kan stellen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:09

Met echte adoptie spitten ze het hele leven om van de adoptie ouder(s). Er word gekeken naar stabiliteit, financieën, omgeving, etc, etc. Er gaan heel veel gesprekken aan vooraf met de bureaus. En dan zwijgen we nog over de kosten. -O- Dit is dus niet iets wat jij 'even' als verassing kunt regelen.

Kun je niet iets symbolisch doen? :) Bijvoorbeeld een mooie hanger en een kaart waarin jij hem officieel tot jouw vader benoemt? :) Dat is toch ook al een heel mooi gebaar? :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:15

Ik ken een familie die een 17-jarige heeft geadopteerd. Dat was nog een hele stressgedoe, want het moest rond zijn voor die jongen 18 werd. Daarna ben je geen kind meer en kun je dus ook niet meer geadopteerd worden.

Dat is wel een tijd geleden. Het kan zijn dat het nu anders is.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:16

Ik wil je droom niet verpesten maar als je tot adoptie over gaat gaat dat onwijs veel geld kosten en een heel traject. (Je moet dit indienen bij de rechtbank en hiervoor moet je weer een advocaat in de arm nemen) Meer dan een naamswijziging. Ik heb mijn stiefvader 2 jaar geleden als vaderdag kado het besluit van de koning gegeven dat mijn achternaam gewijzigd is. Ook dit was al een traject van 5 a 6 maanden en zo'n 1000 euro (ook al je passen etc vervangen)

Zijn je ouders getrouwd? Wat je wel eventueel kan doen is je stiefvader gezag geven :)

Hoe dan ook als je dit allemaal officieel wil doen dan is een verrassing hier niet van toepassing. Je kan hem wel bijvoorbeeld een lijst geven met daarin een soort certificaat of naambord waarop jij zijn naam draagt en daaronder dan iets in de trant van hoe vind je dat dit staat? zullen we dit in werking zetten? oid

Overigens kan je alle info hierover op rijksoverheid vinden :j daar kan je brochues downloaden die heel handig zijn :j
Laatst bijgewerkt door _Friemel op 21-05-17 23:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:17

Ik weet niet of dit kan, en hoe maar ik wil wel even zeggen dat ik het een onwijs lief gebaar vind naar je stiefvader +:)+ _/-\o_

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:18

Laatst bijgewerkt door MissBmx op 21-05-17 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:20

Alleen je stiefvader kan (via een advocaat) een verzoek tot adoptie doen, jij moet daar (omdat je ouder dan 12 bent) toestemming voor geven, net zoals je moeder.
Jij kan geen verzoek tot adoptie doen.
https://www.ouders.nl/artikelen/stiefouderadoptie

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 23:21

Gillbo schreef:
Adoptie is in dit geval anders omdat hij al jaren voor je zorgt.
Ik denk dat je dit sowieso samen met me moeder moet regelen.En als verrassing de papieren leveren en dan alleen nog zijn handtekening erop.

Mijn moeder ga ik morgen op de hoogte brengen. Ik denk hier al zo lang over na en besef dat het wel tijd word aangezien ik niet lang meer minderjarig ben.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:22

Gillbo schreef:
Adoptie is in dit geval anders omdat hij al jaren voor je zorgt.
Ik denk dat je dit sowieso samen met me moeder moet regelen.En als verrassing de papieren leveren en dan alleen nog zijn handtekening erop.

Dit is dus helaas niet mogelijk omdat er een verzoek ingediend moet worden bij de rechtbank en dat moet weer via een advocaat. Je vult zelf geen papieren in etc.

Waar je ook rekening mee moet houden, het gebeurt weleens dat ze afwijzen (naamswijziging ook) dan ben je wel al het geld kwijt.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 23:23

_Friemel schreef:
Ik wil je droom niet verpesten maar als je tot adoptie over gaat gaat dat onwijs veel geld kosten en een heel traject. (Je moet dit indienen bij de rechtbank en hiervoor moet je weer een advocaat in de arm nemen) Meer dan een naamswijziging. Ik heb mijn stiefvader 2 jaar geleden als vaderdag kado het besluit van de koning gegeven dat mijn achternaam gewijzigd is. Ook dit was al een traject van 5 a 6 maanden en zo'n 1000 euro (ook al je passen etc vervangen)

Zijn je ouders getrouwd? Wat je wel eventueel kan doen is je stiefvader gezag geven :)

Hoe dan ook als je dit allemaal officieel wil doen dan is een verrassing hier niet van toepassing. Je kan hem wel bijvoorbeeld een lijst geven met daarin een soort certificaat of naambord waarop jij zijn naam draagt en daaronder dan iets in de trant van hoe vind je dat dit staat? zullen we dit in werking zetten? oid

Overigens kan je alle info hierover op rijksoverheid vinden :j daar kan je brochues downloaden die heel handig zijn :j

Mijn ouders zijn niet getrouwd maar hebben al (ik schat) 14 jaar een samenlevingscontract.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:23

Je kan ook een onofficieel document maken waarin jij hem adopteerd als vader en zo de officiele procedure in gang zetten

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:29

xRiiannex schreef:
_Friemel schreef:

Mijn ouders zijn niet getrouwd maar hebben al (ik schat) 14 jaar een samenlevingscontract.

Dan draag je ook niet zijn naam? ik zou dan voor een naamswijziging gaan.

Hier vind je alles en ook de procedure en wat je kan verwachten :j (iets naar beneden scrollen en op procedure klikken) ook de doorlooptijd en kosten :j

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... en/Adoptie

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:00

Maar heel wat anders he,

Vind je het dan niet fijn om kind van je eigen vader te zijn, ondanks dat hij overleden is? Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je je moeder hier mee een soort van kwetst ofzo. Zij heeft jou van haar vorige man, en ondanks dat ze nu een nieuwe partner heeft, heeft ze van je vader gehouden (ga ik van uit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:09

Ik zou het ook symbolisch doen. Schrijf hem een brief, geef hem een paard met papa erop oid. Adoptie is idd een onwijs proces, dat ga je niet afronden voordat je 18 wordt ;)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:10

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:27

Ladybird schreef:
Maar heel wat anders he,

Vind je het dan niet fijn om kind van je eigen vader te zijn, ondanks dat hij overleden is? Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je je moeder hier mee een soort van kwetst ofzo. Zij heeft jou van haar vorige man, en ondanks dat ze nu een nieuwe partner heeft, heeft ze van je vader gehouden (ga ik van uit).

Hier ben ik het wel mee eens eerlijk gezegd. Mijn vader is a.s. september 9 jaar geleden verongelukt. Maar ik zou het zelf erg kwetsend vinden als mijn broertje en/of zusje dit in werking zou stellen met de nieuwe partner van mijn moeder...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:06

Typhoon schreef:
Ladybird schreef:
Maar heel wat anders he,

Hier ben ik het wel mee eens eerlijk gezegd. Mijn vader is a.s. september 9 jaar geleden verongelukt. Maar ik zou het zelf erg kwetsend vinden als mijn broertje en/of zusje dit in werking zou stellen met de nieuwe partner van mijn moeder...

We weten niet hoe het contact van ts/moeder van ts met de vader was. Ik zou voorzichtig zijn met zulke uitspraken doen. Ts zal de situatie zelf wel het beste in schatten, en ze vraagt hier een andere hulpvraag :o

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:46

Waarom zou je dat willen? Je bent bijna 18 en dus volwassen en dan mag je alle keuzes zelf maken.
Doe je het voor hem? Of wil je er verder iets meer bereiken?