'Vrienden'club verwaterd

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shaggy09

'Vrienden'club verwaterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-17 15:42

Hoi lieve bokkers,
Ik zit hier nu al een tijdje mee dus ik zet het toch op bokt.

Ik ga inmiddels 3 jaar met ze om, mijn vriend al sinds hij op de basisschool zit. En het zijn sinds 2 jaar terug echte vrienden geworden, de vriendengroep van ons. Bestaande uit mijn (inmiddels niet meer) beste vriendin en 3 jongens, plus mij en mijn vriend een groepje van 7 man. Vorig jaar heel gezellig met z'n 6en op vakantie geweest, had toen ook echt het gevoel dat het gewoon super goede, gezellige vrienden waren. Met z'n allen in een tentje slapen, samen stappen, reuzegezellig. Vrij kort na de zomervakantie al de volgende vakantie (aankomende zomer dus) geboekt naar Bulgarije.
Nu hebben de meeste bij ons na de zomervakantie sowieso een verandering met school situatie gehad, de meeste allemaal naar het MBO gegaan, sommigen fulltime werken. Dus op school zagen we elkaar niet meer, maar dit was echter niet een groot verschil met hoe vaak we elkaar eerst zagen. En alles ging nog helemaal prima.
Sinds een aantal maanden hebben we in de groepschat steeds vaker onenigheden gekregen, dan was het vooral dat ik en mijn vriend met de jongens ruzie/een discussie hadden. Dit ging een paar keer per week zo en soms zo erg dat ik en mijn vriend de groepschat maar verlieten. Maar ik probeerde het maar te vergeten en zat later weer vrolijk te praten met de meeste dan. Mijn beste vriendin kreeg destijds een vriend en kon nooit maar dan ook nooit meer een keer afspreken, winkelen, niet eens een uurtje wat drinken en kletsen. Haar was ik toen al wel 'kwijt' voor mijn gevoel.
De ruzies in de groepschat werden zo kinderachtig... De 3 jongens trokken steeds meer naar elkaar toe, terwijl ze totaal niet meer zich als vriend opstelde tegenover mijn vriend en ik. Zij zijn alle 3 single, hebben het liefst iedere week een andere meid en gaan het liefst ieder weekend op stap. Meiden scoren. Op een gegeven moment barstte de bom in de chat omdat een vriend van ons al de hele middag op een vrouwonvriendelijke manier over meisjes uit zijn klas aan het praten was, toen mijn vriend er iets van zei werd hij weet ik veel hoe vaak voor homo uitgemaakt. :+ Ik was hier ook zo ontzettend pissed om.. Mijn vriend was er echter al helemaal klaar mee en heeft iedereen uit de chat gegooid en de chat verwijderd. Rust.. Even klaar met hun.
We wisten allemaal dat we nog met elkaar op vakantie moesten, dus na anderhalve week geen contact begonnen de meeste van ons wel voorzichtig weer contact met elkaar te zoeken en uit te leggen wat er dwars zat bij elkaar en dat het niet zo bedoeld was.
De 3 jongens hebben een eigen groepschat aangemaakt, waarvan ze liever niet hadden dat we dat wisten, aangezien toen ik het een keer op een van hun telefoons zag verschijnen hij de telefoon gelijk wegtrok. Maakte mij en mijn vriend verder niets uit, wij hadden zoiets van het is beter om geen groepschat meer te hebben om akkefietjes te voorkomen.
Sinds een paar maanden gaat het weer enorm bergafwaarts, wij en onze vrienden ergeren constant aan elkaar omdat onze interesses ook zo verschillend zijn. Echt iets doen voor elkaar bestaat niet meer, laatst toen ik weg was waren 2 van de jongens bij mijn vriend chillen, na een kwartier er zijn geweest kwamen ze ineens op het idee om naar Amsterdam te gaan en zijn ze vertrokken.. :(
En zo de ene na de andere 'naai-actie' Wij moeten áltijd vragen of er iemand langskomt, of er iemand ergens mee naartoe gaat. Of er iemand chillen is. Nooit reactie, maar ze blijken dan natuurlijk gewoon bij elkaar over de vloer te zijn.
Kijk, als je ons er niet meer bij hoeft te hebben kun je dat gerust zeggen. Dan weet ik waar ik sta.
Ik krijg ook steeds meer m'n twijfels over de vakantie, ik denk echt dat het groepjes gaan worden en dat ik helemaal gek word na een tijdje van het egoïstische gedrag en het individuele.

Kortom, de rest is enorm aan het samenspannen de laatste tijd, totaal geen vriendschap of iets voor elkaar overhebben is er aanwezig t.o.v ons. Ik en mijn vriend vragen zo vaak of er iemand langskomt o.i.d maar na een kwartiertje hebben ze altijd weer wat beters te doen..
Ik heb er zo geen zin meer in, wat zeggen jullie hier van? Ik wou het daarnaast ook even van me afschrijven %)
Btw, ik ben 16. Dus vandaar dat wij nog met vrienden doen 'chillen' en dat soort termen. Niet dat je denkt dat ik een kinderachtige 30 plusser ben :')

Kan goed zijn dat ik wat informatie ben vergeten, maar daar zijn vragen voor :D
Thanks for reading :) X

JM :#

Daantjee12

Re: 'Vrienden'club verwaterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:47

Het hoort er gewoon een beetje bij denk ik :) Leuk is anders, maar geloof me, iedereen gaat straks zijn eigen kant op en ja dan verwatert de vriendschap. Zal iedereen overkomen zijn, zeker op die leeftijd.

En als ze geen moeite meer in jou steken, ook geen moeite meer in hun steken. Dat is lastig, maar geloof me het geeft zoveel rust, dat is iets wat ik echt heb geleerd na een tijd!

En echt, je maakt wel weer nieuwe vrienden die je niet laten zittten! :)

Angelllll

Wybrig BD

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:47

Tsja, dit soort dingen gebeuren, al helemaal als je van school verandert. Klinkt niet alsof het echt een gezellige vakantie gaat worden. Sowieso, 16 en dan al alleen/met vrienden naar Bulgarije? Ik mocht dat echt nog niet :+
Kan de vakantie niet nog geannuleerd worden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:50

Ik denk dat ze niet genoeg lef hebben om te zeggen dat ze jullie er niet meer bij willen? Hun acties zijn ook niet die van vrienden, dus ik zou mijn eigen conclusie wel trekken na dit soort gedoe.
Maar ipv dat gedoe via app, zou ik gewoon eens in alle rust met elkaar bespreken of het nog wel een goed idee is om samen op vakantie te gaan en ook gewoon recht op de man af te vragen of ze jullie er nog wel bij willen hebben. Maak dan niet de fout om boos te worden etc. maar beëindig het gewoon op een normale manier.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:51

Vakantie annuleren en het geld uitgeven aan iets waar je wel blij van wordt.

Vriendschappen verwateren. Soms is het beter om er maar een einde aan te breien, dan te wachten tot het escaleert.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 08-05-17 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:52

In de titel suggereer je al dat je niet iedereen meer als vrienden ziet?

Accepteer dat jullie allemaal je eigen weg gaan, misschien groeien jullie nog wel naar elkaar toe in de toekomst, misschien ook niet.

Het leven is te kort om je met mensen bezig te houden die (te) weinig om jou geven. Laat ze los, en heb een goede tijd met jouw dierbaren. ;)

Vakantie afblazen dus, of proberen dit aan te kaarten en kijken wat daar uit voort komt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-17 16:03

Niemand heeft echt zoiets van; bij deze is de vriendschap over. Maar daarom merk je gewoon dat het allemaal niet zoveel uitmaakt in hun ogen, tenminste dat gevoel krijg ik dan. Dat het ze niet echt boeit wat voor labeltje er nou op zit. Vrienden of geen vrienden..
Mijn vriend heeft zoiets van, we zitten al heel het jaar te sparen voor die vakantie en hebben ze aanbetaling al gedaan (die je niet meer terug kan krijgen) dus laten we gaan en gewoon ons eigen ding doen.
Aan de ene kant geef ik hem gelijk, mede omdat ik hun niet mijn vakantie wil laten ruineren en lekker naar bulgarije wil. Aan de andere kant ben ik bang dat het echt een grote egoïstische chaos word... maar dat kun je niet ruiken natuurlijk..

Ik wil zo graag andere vrienden, maar ik heb het idee die nergens te kunnen maken. We wonen allemaal in hetzelfde dorp/omgeving en iets soortgelijks lijkt me bijna onmogelijk |o Echt een poedersuiker zooitje zeg.
Het is al een keer geescaleert.

@ Destination, de school verandering was echt geen big influence.. Vorig jaar ook al met hun op vakantie geweest en dat was hartstikke leuk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:12

Ik denk dat de schoolverandering een grotere impact heeft dan jij door hebt. Daarbij komt dat duidelijk te lezen is dat jij en je vriend andere interesses hebben gekregen dan de 3 single vrienden die nog volop bezig zijn met scoren. Probeer in jullie vakantie vooral leuke dingen te doen met je vriend en minder met de rest. En laat het daarna voor wat het is. Er komen wel weer nieuwe vriendschappen met mensen die dan beter bij jou/jullie passen.

If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey
"Keep Buggering On", W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019
"Under a cherry tree there are no strangers", Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:12

Maar toen zijn jullie wel allemaal van school veranderd toch? Of gaan werken. Vaak maak je op je nieuwe school ook nieuwe vrienden. Ik praat echt nog nauwelijks met mensen van mijn middelbare school.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-17 16:17

Ik had het misschien iets specifieker moeten uitleggen :Y)
Ik en mijn vriend en een van de jongens zat op dezelfde middelbare school. De andere 2 jongens deden al ergens anders werken.
Maar op de nieuwe scholen heeft niemand van ons echt nieuwe vrienden gemaakt in de zin van ermee afspreken, leuke dingen doen enz. Natuurlijk trekken we op school wel met mensen op, maar buiten school om is er zegmaar weinig veranderd.

Destination schreef:
Maar toen zijn jullie wel allemaal van school veranderd toch? Of gaan werken. Vaak maak je op je nieuwe school ook nieuwe vrienden. Ik praat echt nog nauwelijks met mensen van mijn middelbare school.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:31

Dit is heel normaal. Op die leeftijd ben je nog heel erg zoekende naar in welke groep je hoort en je thuisvoelt, met wie je om wil gaan en wie niet. Juist op die leeftijd komen en gaan vriendschappen, het zal je nog vaker gebeuren in het leven en het hoort erbij.

Ik begrijp dat jullie komende zomer nog op vakantie gaan? Misschien eens in de app een avondje plannen voor voorpret? Lekker een avondje kletsen over waar jullie naar toe gaan en wat jullie allemaal willen doen. Je hebt dan iig iets dat je bindt.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:38

Mijn ervaring is hoe ouder je wordt hoe meer iedereen zijn eigen leven gaat leiden en zijn eigen weg gaat.
En dat kan soms hard zijn maar hierin goed communiceren is wel belangrijk.
Je hoeft een vriendschap niet te verbreken als je allebei een andere weg op gaat.
Ja iedereen krijgt vriendjes en vriendinnetjes en steekt daar tijd in waardoor de tijd met vrienden door brengen minder wordt of zelfs bijna niks meer.
Maar daarin doet iedereen waar hij/zij zich zelf goed bij voelt en hier is naar mijn mening niks fouts aan.
Ze gaan gewoon hun eigen weg.

Maar als je je er niet meer fijn bij voelt kun je inderdaad het beste het geld besteden aan iets waar je je beter bij voelt..

Velvet MH (Niveau x Ahorn)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:39

Klinkt herkenbaar (we zijn dan niet samen op vakantie oid geweest :P ). Ik had een vriendengroep, waarvan ik er nu nog maar 2 omga. De andere 2 zijn er als vanzelf uitgegaan (uit de app, nooit meer willen afspreken oid) en mis ik ze? Nee. Het ging al langer niet goed en het koste me erg veel energie. Die energie bewaar ik liever voor de 2 waar ik nog wel mee omga.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:44

Mensen veranderen, zeker op die leeftijd waar jullie nu opzitten, nieuwe scholen, nieuwe baan, nieuwe vrienden of "een" vriendin of vriend. Dan groei je nog al eens uit elkaar en dan blijkt dat je of echte vrienden bent of dat je vanaf nu maar als kennissen door het leven moet gaan.

Hoort er allemaal bij, is de vakantie te annuleren dan zou ik dat doen. Hoe hebben jullie het geboekt? Met zijn allen 1 huisje of verschillende kamers, in het laatste geval zou ik zeggen gewoon gaan en daar ieders lekker zijns weegs gaan, dus jij met je vriend, heb je geen ruzie en wel een leuke tijd.
Is het niet te annuleren en zit je met zijn allen in 1 huisje, dan van te voren goede afspraken maken, geforceerd daar met zijn 6en precies hetzelfde willen doen als avond en dagprogramma gaat hem niet worden als ik het zo hoor, dus dan maar lekker asociaal ieder stel voor zich, heb je in ieder geval leuke vakantie met je vriend.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-17 16:55

Bedankt voor de reacties! :) Ik vind het fijn dit kwijt te kunnen en te horen dat dit ook redelijk normaal is. Iedereen heeft vrienden en ik heb het gevoel dat ik nog maar amper vrienden heb, laat staan vriendinnen :+
Ik mis die vriendin van mij enorm, alleen heb dat nu echt gelaten voor wat het is. Heb zovaak ruzie hierover gehad met haar, zij heeft zovaak gezegd dat ze vaker initiatief zal tonen en meer haar best voor onze vriendschap zou doen, en alsnog kan ze nooit afspreken. Dus dat laat ik lekker links liggen (ookal gaat ze ook mee op vakantie)
We hebben 2 appartementen gehuurd, dus dan zou het inderdaad ik en mijn vriend worden en de andere 4 in hun appartement. Dit kan prima denk ik, alleen ik baal ook gewoon van het feit dat het dan allemaal zo in groepjes leven word. Een beetje een buitengesloten gevoel krijg ik hierbij, en ik vind het bijna nog erger dat ze zich zo opstellen t.o.v mijn vriend die ook al jaren met hun bevriend is...
Ik heb trouwens ook al anderhalf jaar met mijn vriend, dus het is niet zo dat ze 'ineens' afstand nemen omdat wij een stel zijn ofzo.. Want dat zie je ook vaak gebeuren, maar dat is hier dus niet het geval :)

We hadden tot op heden nog vaak avondjes dat we toch gingen drinken met zijn allen, en dat was vaak wel gezellig, alleen de ergenissen naar elkaar toe komen dan toch wel weer heel erg boven water wat ik dan toch jammer vind..

Delphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:25

Het is niet leuk, maar het hoort er inderdaad bij. Bij bepaalde fases merk je vaak dat je ineens uit elkaar groeit. Ik denk ook dat de verschillende scholen/werk daar invloed op hebben, maar ook dat zij alle 3 vrijgezel zijn en jullie een stelletje.
Vaak merk je ook dat sommige wat sneller volwassen worden en serieus bezig zijn met hun toekomst en andere juist meer lang leve de lol wat rondhangen en doen.
Rond mijn 16/17 kreeg ik inderdaad ook andere vrienden toen ik naar het MBO ging.

Uiteindelijk nadat ik klaar was met mijn MBO en al 3 jaar werkte, verwaterde sommige vriendschappen ook weer wat. Ik had inmiddels al weer 5 jaar verkering en ging meestal met mijn vriend en zijn vriendengroep uit. Dat werden uiteindelijk ook mijn vrienden.

Een paar jaar later zijn wij in een ander dorp gaan wonen en waren wij in de groep het 2e stelletje dat een kindje kregen. Ook toen merkte ik weer veel verschil. Uiteindelijk is er geen ruzie geweest in die groep, maar zijn diverse vriendschappen ook weer verwaterd. Zij gingen volop stappen, terwijl wij wat meer burgerlijk met een kleintje op de bank zaten op zaterdagavond :')

Uit die groep heb ik 1 beste vriendin overgehouden. Wij kennen elkaar nu 13 jaar. Zij waren de eerste in de groep die kinderen kregen.
De rest van die groep woont allemaal in hetzelfde dorp, een ander dorp dan waar ik woon, en ik zie ze soms nog wel eens. Ik heb me er lang ongemakkelijk bij gevoeld. Het zat echt tussen vrienden en kennissen in. Nu heb ik geaccepteerd dat het gewoon kennissen zijn en dat ik er geen energie meer in ga stoppen om elkaar vaker te zien. Er is geen ruzie en als we elkaar tegenkomen dan kletsen we wat bij en komen we elkaar lang niet tegen ... ook prima.

Mijn oudste dochter is veel te vroeg geboren. De moeder van het jongetje dat naast haar in de couveuse lag is nu ook één van mijn beste vriendinnen, samen met een moeder van een tweeling die een paar dagen later bij ons op 'onze' kamer kwam. Wij trekken met zijn drieën veel op en kennen elkaar alweer 9 jaar.

Een andere leuke vriendin heb ik ontmoet op de manege waar mijn dochter rijdt. Haar dochter en mijn dochter zijn beste vriendinnetjes. Wij hebben onlangs samen parachute gesprongen :D . Ook is er nog een andere leuke moeder waar het erg goed mee klikt.

En ik help veel op de basisschool waar we een leuke club jonge moeders hebben. We hebben een groepje van 5 vrouwen waar we elke vrijdag lekker mee wandelen en wat bijkletsen over van alles en nog wat.

En de 'wijk' (wonen buitenaf, maar wel met meerdere huizen/boerderijen) waar we wonen is een leuke wijk waar ik echt wel leuke contacten heb.

Ik ben nu 33 en heb nu 8 hele goede vriendinnen waar ik zo bij aan zou kloppen als er iets is. En 3 waar ik echt lief en leed mee deel. En niet in een vaste groep, maar echt verspreid zeg maar.

Van toen ik 16 was heb ik helemaal geen vriendinnen meer overgehouden. Ik zie ze zelfs nooit meer. Mijn ervaring is dat je gaandeweg je ouder wordt vriendschappen krijgt die weer overgaan en wat oppervlakkige kennissen worden en dat je weer andere nieuwe mensen tegenkomt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie