Wanneer een huis kopen geen fun meer is

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merida123
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-04-17

Wanneer een huis kopen geen fun meer is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 17:17

Dit is een goedgekeurd SA.

Mochten er mensen zijn die mij of mijn verhaal herkennen wil ik vragen om dit niet in het topic te zetten maar mij hier persoonlijk op te benaderen.

Het zit zo,
Een dikke 2 jaar geleden is mijn vader overleden aan de gevolgen van kanker, en hoewel ik geen goede band met hem had valt het toch zwaar.
Mijn moeder had niet veel later al een nieuwe vriend en binnen een jaar woonde ze al daar.
In het begin heel moeilijk maar ja, het is niet anders.
Een nadelig puntje is dat ik al meerdere niet zo positieve verhalen over hem heb gehoord, maar daar gaat het nu niet om.
Verder heb je mijn broer, die jongen denkt enkel aan zichzelf en geld. Als het niet naar zijn zin gaat gebeurd het niet. Verder kan die jongen niet met geld omgaan. Werkt full-time, betaalt niks zelf en komt toch niet toe met zijn maandelijks loon. Meneer rookt ook wiet voor een heel leger dus we weten wel waarom zijn loon te weinig is...

Het is dat het ouderlijk huis op naam stond van papa waardoor het huis nu verdeeld is.
Mijn moeder heeft vruchtgebruik op het huis, mijn broer en ik hebben ieder de helft van het huis.
Ik heb altijd gezegd dat ik dit huis wil overkopen.
Sinds een tijd zijn we erover bezig om effectief te kopen. Mijn broer heeft toen gezegd voor bedrag X mag je het van me kopen.
Prima, naar de bank en dat zou moeten lukken. Mama heeft toen een voorstel gedaan om het vruchtgebruik onder een regeling terug te betalen waardoor het voor mij haalbaar zou zijn.
Prima.

Dit loopt nu al een paar maanden zo en sinds 2 weken is mama er werk van aan het maken. Omdat mijn broer dus niet betaald, niks wil betalen en niet met geld kan omgaan wil mama niet langer opdraaien voor zijn kosten. Dit wil zeggen het huis waar broer en ik nu nog wonen. Vanaf 1 juli sluit mama alles af en moeten wij zorgen dat we het betalen. Niet zozeer omdat ik nalatig ben, maar omdat broer dus nalatig is en daar ben ik de dupe van.
Ik studeer nog, normaal gezien ben ik in Juli klaar. Werk ondertussen al een aantal uur op een lager niveau in de zorg maar ik werk hier nog niet zo lang. Ik heb dus nog geen tijd gehad om een spaarrekening op te bouwen. Laat staan om iets op te bouwen...

Sinds 2 weken is mama dus aan het pushen omdat ze duidelijkheid wil, begrijpelijk wel.
We hebben de keuze, ofwel zorgen we dat we voor 1 juli hier weg zijn en wordt het huis verhuurd of verkocht.
Ofwel huur ik het met mijn vriend.
Maar zoals ik al zei, ik wil het kopen.
Vorige week aan tafel gezeten met zijn allen en opeens komt broer ermee dat hij veel meer wil vragen dan het oorspronkelijke bedrag X dat hij eerder wou. Dit kan ik niet betalen... Ik ben behoorlijk boos, had alles geregeld, kon lenen en dan opeens gaat hij zijn belofte breken.
We hebben destijds niks op papier gezet, heel stom achteraf gezien, maar omdat ik toch nog moest kijken of het wel ging lukken bij de bank...

Dit hele circus vergt zoveel energie van me. Ik heb me altijd wel groot en sterk gehouden maar nu wordt het opeens te veel.

Het huis is vorige week geschat en heeft een bepaalde waarde. Deze middag krijg ik telefoon van mama dat ze de hele nacht niet heeft kunnen slapen en dat ze die regeling voor het vruchtgebruik niet wil. Ze wil het bedrag in een keer en volledig van het vruchtgebruik af zijn. Iets heel anders wat ze een maand geleden zei dus...
Waardoor ik dus helemaal met mijn rug tegen de muur sta.
Ze wil verkopen dat lijkt haar het beste. Mijn broer deelt die mening en ik... ik moet me er maar bij neerleggen.
Hoewel ze beide weten dat ik dit huis héél graag wou overkopen.

Ik heb het gevoel dat ik tussen alle vuren in sta en dat er langs alle kanten aan mij getrokken wordt.
Mijn moeder die me 'pusht' om te verkopen, zo voelt het toch.
mijn broer die me door middel van agressief gedrag en dreigingen tot verkopen toe dwingt en mijn vriend die me de hele tijd zegt dat ik niks mag tekenen en vooral niet moet toegeven om te verkopen.

De afgelopen 3 dagen gingen alle gesprekken met mijn vriend over dat stomme huis. Dat ik naar hem moet luisteren en niet moet toegeven.
Dit is ook zo, ik mag eigenlijk niet toegeven als ik niet wil verkopen is dat zo.

Alle gesprekken met mijn moeder gaan over het huis. Het eerste wat ze vraagt is 'heb je al iets beslist'. Nou nee ik wil nadenken.

Het is zo dat het een redelijk groot huis is met stalling erbij waardoor ik mijn paard dus aan huis kan houden. Er is een ruimte waar mijn vriend handelsruimte in kan zetten en dan heeft ieder zijn hobby aan huis.
Ik ben verwend, ik heb mijn hele leven mijn paard aan huis gehad en om haar nu opeens op een pension te zetten is voor mij een heel raar, en moeilijk idee. Dit is puur verwendheid maar het is een hele stap als je nooit anders gewend bent geweest.

De vriend van mijn moeder zit me al 2 weken in het hoofd te praten dat ik moet verkopen en een leuk boerderijtje met wat grond moet kopen om op te knappen.
Ten eerste, het geld wat ik krijg voor dit huis is nooit genoeg om iets anders voor te kopen, laat staan een stukje grond van een hectare. Ten tweede hebben wij beide geen tijd om grote verbouwingswerken te doen. Kleine renovaties dat gaat, maar volledig nieuwe badkamer en keuken erin zetten hebben we de tijd niet voor.
Al zou ik me daar nog wel in kunnen vinden om dit wel te doen.
Ik heb ook het gevoel dat hij mijn moeder van alles in praat zodat zij er baat (geld) bij heeft.
Ik beweer niks, maar dit gevoel geeft hij mij door mij zo te pushen om te verkopen.

Ik zit echt in een strijd met mezelf en doe al dagen niks anders als huilen als ik weer met de kwestie te maken heb.
De verstandhoudingen gaan ook gewoon steeds slechter. De gesprekken met mijn vriend gaan altijd over het huis en vrij vaak verwijtend naar mij toe. Alsof ik er geen keuze meer over heb. Vorige week ben ik zo boos geweest dat ik hem een avond genegeerd heb, gewoon geen zin meer om nog met hem te praten.

Hetzelfde geld voor mijn moeder, normaal eet ik bij hun op de dagen dat ik niet moet werken maar vandaag heb ik afgebeld. Ik heb gewoon geen zin om bij hun te zitten en alweer een confrontatie of gesprek aan moeten gaan.

Ik merk aan mezelf dat ik er onder door aan het gaan ben. Ik heb er gewoon geen plezier meer in, pieker hele dagen en sta bij het minste beetje met de tranen in mijn ogen.
Het plezier dat verbonden zou moeten zitten aan het kopen van een huis is er niet. Het hoeft voor mij zelfs gewoon niet meer.
Ik kan niet anders want vanaf 1 juli moet ik ofwel mijn ouderlijk huis huren of maken dat ik ergens anders terecht kan.
Ik heb geen keuze en geen rust. Gewoon geen energie meer.

Sorry voor het veel te lange verhaal, waarschijnlijk ben ik nog wel wat dingen vergeten te schrijven maar dit is al lang genoeg.

Ik besef ook wel dat ik over kom als een verwend nest, want joh ik ben nog jong en niemand kan op deze leeftijd zo een groot pand overnemen.
Nou, als iedereen zich aan zijn eerder gemaakte afspraken zou houden, ging dit wel. Maar sinds iedereen weet wat de waarde van het huis is (is dezelfde geschatte waarde als waaraan zij het huis hebben gekocht trouwens) zitten ze maar te pushen om te verkopen.
Waar mijn moeder vroeger nog wou luisteren naar mijn 'wensen' en me het huis graag genoeg gunde is niks meer te bespeuren als enkel haar mening 'dat zij geld achter de hand wil hebben voor later en liefst zo snel mogelijk en in een bedrag. Dit gevoel zou haar rust geven.'

Ik ben er gewoon onderdoor aan het gaan. Op mijn werk kan ik me nog goed concentreren, daar heb ik genoeg afleiding. Maar door heel dit gepieker, nadenken over een oplossing en afspraken bij de bank en notaris lijdt mijn eindwerk van mijn studie eronder, net zoals mijn avondschool.
Ik ben op, en sta op het punt om iedereen maar zijn zin te geven en contact te verbreken. Maar dan sta ik nog met lege handen.

Sorry voor het veel te lange verhaal.
Ik moet het eigenlijk van me af schrijven, gewoon eens even mijn hart kunnen luchten. Het is een vrij complexe situatie (juridisch gezien) en er lijkt gewoon geen eind aan te komen.

Alvast bedankt voor het lezen!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:31

Begrijp ik het goed als ik zeg dat jij het huis eigenlijk heel 'goedkoop' dus voor veel minder lasten als normaal kon krijgen en je broer en moeder dus eigenlijk inleverde? En zij daar nu niet meer mee akkoord gaan?

Ik snap je moeder, ik snap je broer en ik snap jou. Ik denk dat de zowieso aan de verliezende hand zit en dat JIJ (dus niet je vriend) je moet afvragen wat je nu, met kennis van de nieuwe situatie dan wil. Wat is het huis je waard en wat zijn je familiebanden je waard.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:34

Phoe zeg, dat is niet leuk voor je. Ze hebben je een worst voor je neus gehouden en trekken die nu weg.
Maar toch is dit iets waar jullie alledrie uit moeten gaan komen. Zoals ik dit lees, ben óf jij blij, of je moeder, of je broer. Alledrie gaat nog erg moeilijk worden.

Ik ben heel bang dat dit huis voor jou nu niet haalbaar gaat zijn. Je bent nog aan het studeren en verdient nog te weinig. Was dit alles 5 jaar later gebeurt dan was het anders geweest. Kan je moeder niet bij jullie in blijven wonen voorlopig? En dat het huis nog even van jou en je broer blijft. Dat jullie alles een jaar of 5 uitstellen? Want op dit moment denk ik dat je het niet gaat redden. Dat dat niet leuk en ook niet eerlijk is gegaan, klopt helemaal, maar ik ben bang dat je weinig in te brengen hebt...

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:39

Dus even kort samengevat. Je vader is 2 jaar terug overleden waardoor het huis nu van jou en je broer is en je moeder vruchtgebruiker. Broer wil zijn deel voor een x bedrag aan jou verkopen.

Nu is de vraag wat is in dat opzichte het huis getaxeerd door een makelaar? Komt dit overeen met het bedrag wat jou broer bij verkoop zou krijgen. En hoe wat voor bedrag zou jou moeder krijgen bij verkoop? Kan jij het bedrag voor zowel je broer als moeder ophoesten?

Wat staat er in een overlijdensakte van je vader? Want als het huis nu van jou en je broer is, hoe kunnen jou broer en moeder dan eisen dat jij per 1 juli er uitgaat om het bijvoorbeeld te verkopen terwijl jij hier niet mee eens bent.

Anders als je dit nog niet hebt gedaan eens een goed gesprek met de notaris over jou rechten.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:49

Laat het gaan. Het is het niet waard. Het klinkt echt super mooi en snap dat je niks liever wilt dan die woning met lekker je paard bij huis in zijn vertrouwde omgeving.

De kosten liggen nu echter te hoog. Ik heb het dan niet over financieel
* Het kost je je nachtrust
* het kost je studiepunten
* het kost je je relatie met je moeder
* het kost je de relatie met je vriend.

Dit is een woning niet waard, hoe fantastisch die ook is.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:54

Ik heb hetzelfde gedaan. Ik zou een onafhankelijke schatting laten doen.
Ook als je het niet zelf koopt, is zo een schatting waardevol.
Dan heb je iets in handen.

Maar allereerst goed nadenken of je persee dit huis wilt.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:01

Om eerlijk te zijn vind ik dat je moeder gelijk heeft, ze heeft er recht op, want ze hebben het samen met je vader het huis gekocht en er voor betaald, ook hard voor gewerkt en ze is zijn vrouw. Alleen had ze dat nog niet eerder beseft en nu wel.

Ze heeft groot gelijk om ervanaf te willen komen, want het kost gewoon een hoop geld aan onderhoud etc. terwijl ze er niet eens meer woont. Dan kan ze van het geld leuk van gaan leven of iets anders met het geld te gaan doen van wat ze wilt. Waarom zou ze zichzelf tekort doen, ze zou wel gek zijn.

Nu je vader is overleden is het huis gewoon in mijn ogen van haar en pas als ze zelf komt te overlijden is het huis van jou en jouw broer, ieder 50%, wel zo eerlijk toch?

Maar nu jouw moeder ervanaf wilt en dat lijkt mij heel logisch nu ze er zelf niet meer woont, dan is het huis van jou als jij het wilt kopen maar dan wel gewoon voor wat ie waard is en anders is het niet eerlijk tegenover jouw moeder en jouw broer.

Want jouw broer heeft er evenveel recht op als jij en jouw moeder heeft er recht op, om gewoon het geld te krijgen voor wat het huis waard is en dat is ook wat ze zou krijgen als het huis verkocht is.

Wil je het huis dan zeg ik: koop het gewoon voor wat ie waard is en koop jouw broer zijn deel uit, klaar! Het probleem is juist nu dat je dat nog niet betalen kan, dan is het niet haalbaar, klaar en leg je erbij neer.

Komen jullie er niet uit, dan is het beste om gewoon het huis te gaan verkopen en van wat er wettelijk vastgelegd is van wie wat en hoeveel er recht op heeft en of van wat er in het testament staat van jullie vader/ man (tenminste als dat er is) zo te gaan verdelen en te regelen.

Het is een beslissing wat jullie 3 moeten gaan nemen (eigenlijk jouw moeder, die heeft er de meeste stem in) en daar heb je gewoon weinig in te brengen. Het is niet jouw huis en jouw alleenrecht.

Dat jouw broer niet met het geld kan omgaan, dat is zijn eigen zorg/ probleem, dan gaat hij er maar uit en elders wonen. Want dat zal hij toch ook moeten als het huis verkocht is, ik neem aan dat hij volwassen is en hij heeft werk dus hoog tijd om zijn eigen broek omhoog te houden.

Helaas, voor nu alvast goed gaan sparen en met wat je jouw kinddeel nog krijgt bij verkoop van het huis, een opknap boerderij kopen, zoals wat de vriend al zegt van jouw moeder, geen gek idee vind ik, want je kan het NU toch niet betalen.

Ooit hadden jouw ouders dat ook gedaan, zelf ervoor gewerkt en gekocht en dat kan jij ook gaan doen samen met jouw vriend/ man. I.p.v. heel goedkoop over te nemen en dat dan nadelig voor jouw moeder en broer en zit jij er warmpjes bij.........is toch niet eerlijk vind je ook niet?

Ik begrijp jouw moeder en jouw broer heel goed en maar jou ook, maar van wat jij wilt is gewoon niet fair naar ze toe.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:18

Hebben jullie dit wettelijk uitgezocht? Want als je ouders in gemeenschap van goederen waren gertrouwd, is volgens mij het huis gewoon van jouw moeder en hebben jij en je broer er niks over te zeggen. Je hebt alleen een geldvordering op je moeder, maar die kan je pas vorderen als je moeder dood is, failliet gaat of in de schuldsanering beland. Tenzij je vader een testament heeft gemaakt, dan telt wat daar in staat.

Ik zou eerst eens goed juridisch advies inwinnen over hoe de situatie nu is, dan weet je ook hoe zinvol het is je er druk om te maken.

Verder, je zegt het zelf ook al, je bent jong. Er komt nog zoveel op je pad terwijl dit je zo veel kost en nog veel meer gaat kosten. Stop eens met luisteren naar anderen en overweeg voor jezelf wat jij wil (indien je wettelijk iets te willen hebt, tenminste!). In mijn ogen is je vriend je niet behulpzaam door zo te pushen, juist hij zou wat meer ruimte voor jou moeten laten.

Maar zoek eerst goed uit hoe dit wettelijk zit.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 07-05-17 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:20

Ragdollcat schreef:
Nu je vader is overleden is het huis gewoon in mijn ogen van haar en pas als ze zelf komt te overlijden is het huis van jou en jouw broer, ieder 50%, wel zo eerlijk toch?


als ik het goed begrijp, heeft het huis nooit op de naam van TS haar moeder gestaan. dus is ze enkel gebruiker en geen eigenaar.


ik vind het lastig. ik zit nu nog niet in zo'n situatie maar ik erf samen met mijn zus en broer het huis van mijn oma. Ik wil er dolgraag wonen, maar dat hangt idd af van wat zij er voor zou willen hebben. is dat 1/3e van de WOZ-waarde of mogelijke verkoopprijs... ik heb het er wel eens over gehad, en tis ook een kwestie van gunnen denk ik.


blijkbaar gaat het jouw broer meer om het geld dan om de emotionele waarde die wellicht aan het huis verbonden is. dat is helaas wel zijn goedrecht. jullie moeten er samen uitkomen, anders is er niks andere te doen dan te verkopen/verhuren. want ook de erfbelasting van de WOZ zou betaald moeten worden (mocht dit nog niet betaald zijn)



Lalidan schreef:
Hebben jullie dit wettelijk uitgezocht? Want volgens mij is het huis gewoon van jouw moeder en hebben jij en je broer er niks over te zeggen. Je hebt alleen een geldvordering op je moeder, maar die kan je pas vorderen als je moeder dood is, failliet gaat of in de schuldsanering beland. Tenzij je vader een testament heeft gemaakt, dan telt wat daar in staat.

Ik zou eerst eens goed juridisch advies inwinnen over hoe de situatie nu is, dan weet je ook hoe zinvol het is je er druk om te maken.

Verder, je zegt het zelf ook al, je bent jong. Er komt nog zoveel op je pad terwijl dit je zo veel kost en nog veel meer gaat kosten. Stop eens met luisteren naar anderen en overweeg voor jezelf wat jij wil (indien je wettelijk iets te willen hebt, tenminste!). In mijn ogen is je vriend je niet behulpzaam door zo te pushen, juist hij zou wat meer ruimte voor jou moeten laten.

Maar zoek eerst goed uit hoe dit wettelijk zit.


dat geldt alleen als de ouder getrouwd waren in gemeenschap van goederen of samen de hypotheek voor dit huis hebben afgesloten. als ik de OP goed begrijp stond het huis volledig op de naam van haar vader en zijn de kinderen de erfgenaam.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Wanneer een huis kopen geen fun meer is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:26

Een vruchtgebruiker moet ook voor het huis zorgen aks een goede huusmoeder of vader zoals ze zeggen.

Geen van de 3 kan het huis ook verkopen zonder toestemming van iedereen.

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer een huis kopen geen fun meer is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:32

Je kunt het beste juridisch advies inwinnen.Ik weet dat dit vervelend is en de familiebanden gaan er aan kapot.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:34

Het leed dat erfenissen heet... In al zijn ellende.

Ik ga ervan uit dat het huis voor 50% van je moeder is en 25% van jou en 25% van je broer?
Meest eerlijke en logische (snap niet dat dat niet ooit zo is afgesproken, want andere afspraken geven later altijd geruzie omdat ze of de een of de ander benadelen) netjes onafhankelijk laten taxeren en naar die waarde verkopen, dan wel diegenen die er niet willen wonen uitkopen.

Dat dat heel zuur is omdat dat tegen ooit gemaakte afspraken die jij fair vind in gaat snap ik, maar het is wel de verdeling die toendertijd eigenlijk wijselijk afgesproken had moeten worden. Dat je moeder van het huis af wil snap ik ook wel en als het op juli of augustus aan zou komen neem ik aan dat als dat enigste probleem was ze daar ook wel over heen zou stappen, echter financiele plaatje (weet niet hoe groot het gat is) is dan nog niet kloppend.

Wijsheid.. maar niet leuk.. let it go.. verkoop.. pak je 25% en zoek uiteindelijk ooit een ander huis. Overigens snap ik niet helemaal als je nu nog studeert en wat bij verdiend hoe je als het huis met stallen is etc. daar voldoende hypotheek voor zou krijgen op korte termijn, gaat dan toch nog om aanzienlijk deel.

Niets zo erg als dit soort erfenissen geeft alleen ruzie en ellende.

(ik in theorie mijn vader het huis uit kunnen jagen jaren geleden toen mijn moeder overleed, door mijn kindsdeel op te eisen (kon toen nog en hij kon dat niet betalen) dan had hij gedwongen moeten verkopen om mij mijn deel te geven. Ik heb toen gezegd, enjoy!! Laat maar zitten kan mijn eigen boontjes wel doppen (studeerde toen nog) ga je niet je huis uit gooien ook al was dat leuk startkapitaal geweest voor mijn toekomstige woning. Heb ondertussen paar jaar terug zelf huis gekocht zonder dat geld, want hij woont er nog steeds. Ik had met dat geld erbij allicht mijn droomhuisje met stalletjes en land kunnen kopen, maar over familie lijken ga je niet is mijn mening dan maar geen paarden aan huis.)

Roosch

Berichten: 36649
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:38

Denk ik nou veel te makkelijk als ik zeg: huur het huis een poosje. Focus op je afstuderen en een baan vinden. Bouw wat op en koop het daarna?

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:47

Dit is een situatie waarin jullie alledrie moeten meebeslissen en het is dan ook niet meer dan eerlijk dat jouw broer het deel krijgt waar hij recht op heeft. Wat hij verder met deze centen doet is jouw zaak niet, even heel bot gezegd. Maar het is wel zo netjes als dit een bedrag is dat ergens op gebaseerd is. Het klinkt haast te mooi om waard te zijn dat jij in jouw situatie dit huis kan afkopen, toch hoop ik voor je dat jullie tot een oplossing komen waar jullie alledrie achter staan.
Bedenk wel goed of je dit ten koste van je relatie, familiebanden, werk én studie wilt laten gaan.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:55

Als vruchtgebruiker heeft de moeder het recht om er zelf te wonen en of te verhuren en het geld zelf te ontvangen, ze mag ervan profiteren zolang ze leeft.

Ik weet niet of ze nu ook meebetaald aan hypotheek? of dat het huis al helemaal afbetaald is, dan speelt het ook mee dat ze ook recht heeft op het geld dat ze er zelf in had gestoken, ook al is ze niet de eigenaar, dat is wat je ook jouw moeder moet gunnen. Ik zou het wel mijn eigen moeder gunnen als het mij was overkomen.

Wat er dan overblijft is dan 50 en 50 voor TS en haar broer.

Of je gaat er wonen en huurt het van jouw moeder (huurkoop).....en koop jouw broer uit en bij overlijden van de moeder, het resterende bedrag wat nog niet is afbetaald via hypotheek maar dan is de hypotheek al lager doordat je het al via huurkoop aan jouw moeder was betaald. Zo ongeveer...

Maar dan moeten jullie alle 3 het er wel mee eens zijn en eruit komen en dat jouw broer elders gaat wonen wanneer je er gaat wonen of hij mag er ook inwonen.........zolang hij geen eigen woning heeft elders maar dan moet hij wel gewoon zijn deel betalen en dat is juist nu het probleem........hij kan niet met het geld omgaan en geeft het uit aan andere dingen dan aan de huur van het huis.

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Wanneer een huis kopen geen fun meer is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:38

Ik ga met roosCH mee.

Eerst gewoon lekker huren. Een nette prijs met je moeder afspreken.

Het huis laten taxeren en nu al afspreken dat mocht je het willen kopen, dat het van de prijs van u is en niet van over een paar jaar.

Ik begrijp jer broer en moeder ook wel. Als het huis veel meer geld waard is als dat ze eerst dachten, dan zou ik ook meer willen.
2 jaar geleden lag de huizenmarkt nog wel meeer op zijn gat natuurlijk.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:46

Overigens kom je er ook bij de belastingdienst echt niet mee weg als je erg ver onder de marktwaarde zou betalen. Ik zou dus een goede taxatie laten maken voor zowel verkoop als verhuur en dan met je moeder om de tafel gaan om te kijken of zij het voor ca. die prijs aan jou wil verhuren. Logischerwijs zijn dan alle bijkomende kosten zoals belastingen en gwl ook voor jou maar dat lijkt me niet meer dan redelijk. Is dit niet haalbaar voor jou qua kosten tja dan zal je gewoon heel realistisch moeten zijn dat dit huis op dit moment gewoonweg geen optie is voor jou en gewoon onderaan de ladder moeten beginnen zoals de meesten van ons.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:36

Lastige situatie.
Waren je ouders in gemeenschap van goederen getrouwd?

ht
Citaat:
http://www.erfwijzer.nl/partner-wetteli ... eling.html
Tot 2003 hadden kinderen het recht om hun deel van de erfenis meteen op te eisen als hun ene ouder overleden was, en de andere nog leefde. Het kon dan bijvoorbeeld gebeuren dat de achtergebleven ouder zijn woning moest verkopen, om de kinderen hun deel van de erfenis uit te kunnen betalen. Wilde je dit voorkomen, dan moest je als ouders een langstlevende testament maken, waarin je bepaalde dat al je bezittingen bij je overlijden naar je echtgenoot / partner gingen.

Dit is veranderd. Sinds 2003 geeft de wet bescherming aan de achtergebleven echtgenoot en geregistreerd partner. Bij overlijden krijgt de langstlevende automatisch alle bezittingen (en schulden) van de overledene. De kinderen kunnen niet meer meteen hun erfdeel opeisen, maar krijgen slechts een vordering in geld ter grootte van hun erfdeel. Deze vordering is pas opeisbaar na het overlijden van de langstlevende. Het maakt hierbij niet uit of het om een ouder of een stiefouder gaat. Zodra er een achterblijvende echtgenoot /partner én een kind is, gelden de regels van de wettelijke verdeling.