http://forum.belgiumdigital.com/f21/lr5 ... 85670.html
Citaat:
Die "voorvertoningscache" mag je gewoon verwijderen (de catalogus zelf uiteraard niet...). Daarmee zou dat probleem van de baan moeten zijn.
Bij mij is dat de map "Lightroom 5 Catalog Previews.lrdata". Als je daar de eigenschappen van neemt zal je zien dat die enorm veel mappen en eigenlijk niet zoveel data bevat : ik heb daar een 5000 mappen en een 5000 bestanden in...
Die map mag je gewoon verwijderen. Ik werk met windows, en het ding staat in de bibliotheekmap "afbeeldingen", onder Lightroom" (dezelfde map waar ook mijn hoofdcatalogusfile staat : dus "Lightroom 5 Catalog.lrcat").
Wel zorgen dat je die catalogusfile NIET verwijdert, want dan ben je je catalogus kwijt !!! Dus enkel die "previews"...
Je zal daar normaal ook een map "backups" vinden, waar Lightroom die catalogusfiles per datum van backup bijhoudt. Dus mocht je per ongeluk je catalogus hebben verwijderd, dan kan je daar een iets oudere versie ervan terugvinden.
Die zaken kunnen ook elders staan, want je kan in Lightroom hiervoor een andere lokatie instellen.
Nadat je Lightroom terug opgestart hebt, zal na het verwijderen van die map Lightroom gewoon die cache terug opbouwen. Dus het verwijderen van die cache is helemaal geen probleem.