BKR registratie en inkomenstoets bij afsluiten abonnement?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

BKR registratie en inkomenstoets bij afsluiten abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 19:56

Hallo,

Ik had een vraag en hoop dat jullie mij misschien konden helpen. Ik mag 15 mei een nieuw abonnement afsluiten alleen het blijkt dat er 1 mei dus van alles gaat veranderen omtrent het in gaan van een BKR registratie. Nu las ik dat je bij het afsluiten van een abonnement een inkomenstoets moet afleggen. Nu vraag ik mij af wat een inkomenstoets nu inhoud. Ik ben student en heb op dit moment geen baantje omdat ik me op mn stage wilde focussen en het afronden van mijn opleiding. Nu krijg ik wel geld van Duo en wat geld van mn ouders maar verder niet. Ben inmiddels wel weer opzoek naar een nieuwe baan. Houd dit dus in dat ik dan helemaal geen telefoon kan lenen aangezien mijn inkomenstoets waarschijnlijk iets van 180 euro is? Of werkt het anders? Ik had namelijk bijvoorbeeld de iPhone 7 op het oog waarbij ik 180 euro bij moest leggen en dan 30,50 per maand zou moeten betalen.

Ik hoor het graag!

Groet,
Willemijn

Yevrah

Re: BKR registratie en inkomenstoets bij afsluiten abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:00

Deze vraag kun je het beste bij je provider neerleggen. :-) Deze regel gaat inderdaad per 1 mei in en dan is er geen ontkomen meer aan. Je kunt er wel voor kiezen om de eerste keer meer bij te betalen zodat het 'leen'bedrag lager is! Wellicht nog een idee.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 20:10

Harvey1 schreef:
Deze vraag kun je het beste bij je provider neerleggen. :-) Deze regel gaat inderdaad per 1 mei in en dan is er geen ontkomen meer aan. Je kunt er wel voor kiezen om de eerste keer meer bij te betalen zodat het 'leen'bedrag lager is! Wellicht nog een idee.

Oke bedankt :), dan zal ik vrijdag even contact opnemen!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:11

Dynamiet Nederland kan je bkr registratie verwijderen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:16

Oh, inkomenstoets voor een abonnement? Kan leuk worden, ik heb nauwelijks inkomen. Dan kan ik dus geen abonnementen afsluiten?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:16

30.5 euro per maand komt waarschijnlijk niet door een inkomenstoets inderdaad (en logisch, met de studiekosten meegerekend is dat in principe een uitgave die je niet kunt verantwoorden)..

heb je overigens wel eens uitgerekend hoeveel je wel niet voor je nieuwe toestel betaald met zo'n abbonement?

zou je niet gewoon je oude toestel aanhouden en een simpel goedkoop abonnement afsluiten waarbij geen en niet noemenswaardige inkomenstoets hoort?

ik betaal een tientje meer per maand voor 3 mobiele nummers, inclusief extra's van de aanbieder. flink aantal gig's en nog wat extraatjes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:18

bkr kent verschillende gradaties, een bkr puntje voor een mobiel abbonement stelt niets voor.. zou ik ook geen kosten aan maken om het te laten verwijderen..

het is puur een optelsom voor eventuele hypotheekverstrekkers zodat die kunnen bepalen of je schuldenlast niet boven een grens uitkomt, waardoor je de hypotheek niet voldoende kunt aflossen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:27

Ik zou even met je provider bellen maar het lijkt me idd dat je niet door de inkomenstoets gaat komen.

Tessa_93 schreef:

:z niet in deze situatie neem ik aan.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:33

Tessa_93 schreef:

Nooit doen! Laten je veel geld betalen en lukt ze niet. Enige manier waarop een negatieve BKR registratie verwijderd kan worden is door dit iom met de kredietverstrekker en BKR te doen. En dan alleen als de registratie onterecht is.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:34

De provider zou hier alleen hoogst waarschijnlijk geen informatie over mogen geven, tenzij de desbetreffende werknemer daar de juiste papieren voor heeft (dezelfde als die bank-medewerkers dienen te hebben voor bij hypotheekadviezen). Dus via de telefoon zullen ze je waarschijnlijk niet kunnen helpen, je zou dus het beste even een winkel in kunnen lopen en daar je vraag stellen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:38

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:52

Ja dynamiet nl is echt onzin!
Je kunt een bkr registratie voorkomen als je totaal prijs van de lening onder de 250 blijft.

Ze pakken je totaal kosten van je abo met telefoon en leggen die naast het zelfde abo zonder telefoon (sim only) en dat verschil (wanneer boven 250) wordt geregistreerd bij BKR.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:57

mysa schreef:
Oh, inkomenstoets voor een abonnement? Kan leuk worden, ik heb nauwelijks inkomen. Dan kan ik dus geen abonnementen afsluiten?

Jawel. Het gaat om de duurdere toestellen die je erbij kan nemen. Als je een abonnement afsluit met daarbij een toestel met een waarde van € 250 of meer, krijg je automatisch een BKR registratie en kun je bijvoorbeeld minder lenen voor een hypotheek. En dat kan heel hard gaan, komt neer op twaalf keer de nieuwwaarde van de telefoon.

Check Tweakers voor uitleg hierover :)

Ik zou overigens in vrijwel alle gevallen een sim only abonnement met een los toestel adviseren.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:58

Als ik het goed begrijp kun je dus als student geen abbo met telefoon meer afsluiten? Dat ik al al die jaren zonder probleem betaal a €50 beslissen zij even dat ik dat niet meer kan... lekker dan :roll: een registratie aan m'n broek interesseert me niet, hypotheek gaat m toch al niet worden de komende 8 jaar...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:01

Jezus wat is dit een circus..

Heb gisteren verlengd maar krijg mijn telefoon pas na 1 mei. Kan ik aannemen dat ik nu nog nét niet onder die nieuwe regeling val?

€800 Galaxy S8 €33,33 €9314

Anders zou bovenstaand het prachtige gevolg voor mij zijn later..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:16

Er zijn verschillende manieren waarop je geregistreerd kan worden he. Een registratie en een negatieve registratie. Als jij een lening afsluit, rood staat op je bankrekening en vanaf 1 mei dus een abonnement afsluit waarbij je maandelijks je telefoon afbetaalt, heb je een registratie. Als jij vervolgens laat blijken dat je niet in staat bent om dit te betalen, krijg je een negatieve registratie. Het duurt doorgaans 5 jaar (pin me hier niet op vast) voordat deze weer uit het register verdwijnt.

Als je een telefoon op afbetaling koopt zal dat niet betekenen dat je overal waar een krediettoets wordt toegepast gelijk weggestuurd wordt, maar voor grotere leningen kan het zeker wel invloed hebben.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:18

Aha, dan begrijp ik het beter. Als ik dus gewoon mijn lasten prima betaal (zoals ik de afgelopen 2 jaar ook heb gedaan) dan hoef ik me eigenlijk niet zo druk te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:23

xPabloBokt schreef:
Aha, dan begrijp ik het beter. Als ik dus gewoon mijn lasten prima betaal (zoals ik de afgelopen 2 jaar ook heb gedaan) dan hoef ik me eigenlijk niet zo druk te maken?

Neuh. Je hebt wel een registratie en dat kan dus naar boven komen als je een grote lening wilt afsluiten voor bv een hypotheek, maar het betekent echt niet dat je gelijk als wanbetaler in het boekje staat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:46

Een registratie betekent inderdaad niet dat je als wanbetaler te boek staat. Wel heeft een registratie invloed op de maximale hoeveelheid hypotheek die je kunt lenen. Je telefoonabonnement waarbij een afbetaling van de telefoon bij in zit wordt vanaf 1 mei net zo gezien als een lening of doorlopend krediet.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 20:24

Oke bedankt, maar als ik nu bijvoorbeeld een telefoon heb gezien bij een abonnement waarbij staat dat die 552 euro kost en ik betaal alvast 280 euro. Hoef ik dan ook geen inkomens toets te doen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:32

Koop gewoon een eigen telefoon en neem een simlock vrij abonnement. Dan heb je helemaal geen gezeur. Dan is de telefoon van jezelf en betaal je 15 euro in de maand aan abbo kosten.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:41

Suzanne F. schreef:
Koop gewoon een eigen telefoon en neem een simlock vrij abonnement. Dan heb je helemaal geen gezeur. Dan is de telefoon van jezelf en betaal je 15 euro in de maand aan abbo kosten.

Precies, dat zou ik ook doen ts!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:44

Iedereen die verlengd (dus besteld) voor 1 mei heeft nergens last van, ook niet als het toestel later geleverd wordt.
Vanaf 1 mei moet je aan je provider je inkomsten en vaste lasten doorgeven. Zijn vullen dan de lastencheck in. Kom je er doorheen? Dan mag je het abonnement afsluiten.
De check hoeft alleen gedaan te worden als je een abonnement met telefoon neemt waarbij je lening €250,- of meer is. Neem je een sim only of betaal je het toestel in 1x af dan geldt de inkomstencheck niet.

Bijv. je wilt een abonnement met een Galaxy S8 van €850,-
En je wilt het toestel maandelijks afbetalen. Dan ga je een lening aan van €850,- en moet je door de check EN krijg je een BKR registratie.
Betaal je €650,- aan, dan is je lening nog maar €200,-. Dan krijg je geen check en geen registratie.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 20:46

Hmm, ja het is meer dan moet ik langer wachten en mijn telefoon houd het niet helemaal meer zeg maar. Anders had ik langer de tijd om te sparen.

Bedankt Eline! Dit is helder!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:47

Tja dan wordt het een 5s of een SE ipv een 7.... Die doen het ook prima hoor. Ik zou het wel weten.