Sparen, hoe doe je dit handig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sparen, hoe doe je dit handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:58

Hallo allemaal,

Ik ben nooit heel goed in sparen geweest, ik doe geen buitensporige uitgaven en denk er altijd wel over na, maar als ik iets wil hebben en het nodig vind, koop ik het. In mei ga ik op vakantie en daarna heb ik besloten maar eens serieus te gaan sparen. Met mijn salaris moet ik tussen de 250 en 500 kunnen sparen zonder al teveel moeite.. Nu red ik dit zelden.

Ik heb hiervoor een budget bepaald voor boodschappen, persoonlijke verzorging, huishoudelijke uitgaven, uitgaan, uit eten, enz. Brandstof ed laat ik erbuiten, aangezien ik toch naar het werk moet ;)

Hoe pakken jullie dit aan? Ik moet eigenlijk mijn pinpas thuis laten, hier ga ik namelijk de mist in, achteraf zet ik alles wel bij elkaar, maar door de maand heen heb ik dan bijna geen inzicht.. Voor mij zal het werken om het bedrag in cash te pinnen (wekelijks of voor de hele maand?) en hier de week/maand mee door te moeten komen. Hoe doen jullie dit? Gebruik je hier een app oid voor? Wat is handig?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:01

Ik zet gewoon meteen 500 euro op mijn spaarrekening als mijn loon gestort wordt. En dan natuurlijk de discipline hebben dat niet terug te gaan storten :P

Verder maak 'k nog een vast bedrag over naar de gemeenschappelijke rekening voor afbetaling lening, boodschappen enz. Met wat er over blijft moet 'k de maand zien door te komen voor de extraatjes :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Sparen, hoe doe je dit handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:05

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:06

Ik stort meteen na storten van nieuw bedrag wat op spaarrekening. En alles wat meer op de rekening staat na storten van nieuwe bedrag gaat ook naar spaarrekening. Heb wel bewust drie rekeningen. Een voor vaste lasten (gas enz) een voor boodschappen en een rest rekening waar het overige bedrag heengaat. Daarvan tank ik oa.

Als nieuwe bedrag op de lopende (rest) rekening gestort wordt gaat er 300 naar de boodschappen rekening en omgekerend 800 euro naar de vaste lasten rekening (raar bedrag maar hypotheek is de helft mijn kosten en ik krijg bruto bedrag). Alles wat daarvan dus over is aan eind van de maand gaat naar spaarrekening, dan spaart het best rap toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:10

Ik geef mezelf 'zakgeld' (waar ik dus uitgaven +50 extra van betaal) en de restgaat naar de spaar. Bij meer uitgaven moet ik dus overboeken naar mijn betaalrekening. Dit is eigenlijk nooit nodig. Volgende maand boek ik weer net zoveel weg tot het bedrag wat mijn zakgeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:12

Bellatrix schreef:
Misschien heb je hier wat aan: [LZP] Wie spaart er?

Die had ik idd gezien, maar gaat meer over wie er spaart en waarom.. Ik zal hem nog verder doorlezen over hoe het handigst is en wat voor mij zou werken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:14

Ik doe een paar dingen;

1) Een x-bedrag aan jezelf uitkeren als 'zakgeld' (ik gebruik het voor etentjes, drankjes op terras, etc.).
2) Een fors bedrag direct na het loon op je spaarrekening zetten (en dan niet meer aankomen!).
3) Alles bijhouden in een app. Ook kosten die nog gaan komen, zet ik alvast voor de betreffende maanden erin. Dat heeft bij mij in ieder geval ogen geopend in waar al dat geld altijd naartoe verdwijnt én waar ik de komende tijd aan toe ben qua bestedingsruimte.

Anoniem

karuna schreef:
Ik stort meteen na storten van nieuw bedrag wat op spaarrekening. En alles wat meer op de rekening staat na storten van nieuwe bedrag gaat ook naar spaarrekening. Heb wel bewust drie rekeningen. Een voor vaste lasten (gas enz) een voor boodschappen en een rest rekening waar het overige bedrag heengaat. Daarvan tank ik oa.

Als nieuwe bedrag op de lopende (rest) rekening gestort wordt gaat er 300 naar de boodschappen rekening en omgekerend 800 euro naar de vaste lasten rekening (raar bedrag maar hypotheek is de helft mijn kosten en ik krijg bruto bedrag). Alles wat daarvan dus over is aan eind van de maand gaat naar spaarrekening, dan spaart het best rap toch.

Hm, een rekening erbij is ook wel een idee.. 1 rekening voor de vaste lasten (allemaal incasso) en 1 rekening waarvan ik alles kan pinnen..

JoycexEnya

Ik volg ook even ik plunder altijd mijn spaarrekening, terwijl ik graag wil sparen al heel lang voor een laptoo nieuwe camera en mijn paarden.

Maar het lukt mij niet!!
Hopelijk lees ik ook wat tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:15

Szan schreef:
Ik doe een paar dingen;

1) Een x-bedrag aan jezelf uitkeren als 'zakgeld' (ik gebruik het voor etentjes, drankjes op terras, etc.).
2) Een fors bedrag direct na het loon op je spaarrekening zetten (en dan niet meer aankomen!).
3) Alles bijhouden in een app. Ook kosten die nog gaan komen, zet ik alvast voor de betreffende maanden erin. Dat heeft bij mij in ieder geval ogen geopend in waar al dat geld altijd naartoe verdwijnt én waar ik de komende tijd aan toe ben qua bestedingsruimte.

Dat laatste doe ik in excel, maar dat is altijd meer achteraf, inzicht is er dus wel.. Maar door de maand heen moet ik steeds weer geld van de spaar halen (wat ik er na mijn salaris heel dapper op zet :+ )

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:16

Ik heb een app gedownload "financieel" alle vaste lasten en inkomsten opgevoerd. Daarnaast mijn gewenste spaarbedrag ingevuld bij vaste lasten.

De app geeft vervolgens aan wat je nog vrij te besteden hebt. Het is de kunst jezelf niet te "krap" te budgetteren, dan ben je te snel geneigd geld van je spaarrekening weer over te boeken.

Ik heb naast mijn standaard spaarrekening een online spaarrekening. Overschrijven duurt dan een dag (of een weekend), waardoor ik niet even snel geld van m'n spaar naar lopende rekening over kan schrijven.

Ik heb ook een tijdje iedere maand geld overgemaakt naar m'n ouders. Zolang ik het niet zag was het er niet. En aan het einde van het jaar had ik een fantastische spaarpot :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:16

Wat het beste werkt is voor iedereen verschillend, hangt van je discipline en omstandigheden af. Als eerste door je papieren gaan, gas/elektra oversluiten, verzekeringen nalopen op overbodige zaken. Abonnementen die je niet of nauwelijks gebruikt opzeggen. Folders uitpluizen en een weekmenu maken. Zaken die je vaak gebruikt groot inslaan wanneer ze flink in de aanbieding zijn(1+1). En elke keer wanneer je salaris krijgt direct 10% naar de spaarrekening boeken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:17

Gewoon je portemonnee nergens aan mee nemen :)

Okee, nee iets serieuzer. Ik heb heel lang geleefd van heel weinig per maand. Ik had niet meer, dus kon het me ook niet veroorloven om ergens iets aan uit te geven. Dus ik schreef al mijn verplichte uitgave in een excel aan het begin van de maand. Alles wat automatisch afgeschreven werd liet ik op m'n rekening staan. Wat ik uitgaf aan boodschappen nam ik contant mee (ongeveer 100 euro). Hield ik iets over, dan was dat 'wild' geld. Dan kon ik mezelf trakteren.

Na 1,5 jaar dat gedaan te hebben merk ik dat ik nu vaak zat gewoon vergeet dat ik aan het einde van de maand nog wat geld over heb... Zit het gewoon nog in m'n portemonnee, dus dat geld schuif ik dan door naar een nieuwe maand. Het overblijvende op m'n rekening gaat naar m'n spaarrekening.
Het moet eerst een gewoonte worden, dan is het makkelijk.

linoleum

Szan schreef:
Ik doe een paar dingen;

Heb je hier een handige app voor? Ik hield het altijd in Excel bij, maar sinds ik geen laptop meer heb kan dit niet. Merk dat ook aan mijn uitgaven.

Wat ik dus doe (deed) bekijken hoeveel aan vaste lasten kwijt ben, wat ik verwacht aan extra kosten die maand en dan hoeveel ik binnenkrijg. Vaste lasten zoveel mogelijk gelijk betalen als loon binnen is. Dam wat ik denk nog nodig te hebben op lopende rekening laten staan en overige op spaarrekening. Was afgelopen paar maanden niet veel, aangezien ik net verhuisd ben en samenwoon. Maar inmiddels is alles redelijk compleet en ben ik ook in loon omhoog gegaan, dus nu gaat het weer redelijk lekker.

karuna
Drukke kabouter

Ik heb van de vaste lasten rekening ook geen pinpas. Alles gaat daar automatisch vanaf. Ik zorg voor ruim voldoende saldo en weet zo ook dat altijd de rekeningen betaald worden.

De rest rekening doet ook weinig, tanken, dierenarts en eens een keer uit eten of zo. Maar de boodschappen rekening heette vroeger de feestrekening. Daarvan gingen alle extras. Nu ook. Ik heb minder dan 300 nodig voor boodschappen en hondenvoer. Ik houd daar dus altijd van over, ene keer meer dan andere keer maar de extraatjes gaan daarvan af, sauna, uit eten, keer ene kleurboek of zo

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:21

linoleum schreef:
Szan schreef:
Ik doe een paar dingen;

Heb je hier een handige app voor? Ik hield het altijd in Excel bij, maar sinds ik geen laptop meer heb kan dit niet. Merk dat ook aan mijn uitgaven.

Ik doe het in Uitgaven (iPad). Maar er zijn er vast nog meer. Volgens mij worden in het andere spaartopic daar ook tips voor gegeven.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:22

Ik heb een gezamelijke rekening met vl, we wonen ook al jaren samen en alle loon en inkomaten komen daarop. Daarnaast heb ik nog een eigen rekening waar ik elke week 20 euro op stort, gaat automatisch dus merk je niet. Op mijn eigen rekening komt ook elke maand de zorgtoeslag binnen. Verder hebben we ook nog een spaarrekening waar we ook elke maand een bedrag op storten, verschild per maand hoeveel, ligt eraan hoeveel we overhouden als t loon weer gestort word.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:24

Heb je ING? Dan kan je losse spaarpotjes in de vorm van spaardoelen aanmaken. Ik vind het zelf altijd makkelijker als het meteen duidelijk is waar het heen gaat en waarvoor :')

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:26

ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.

ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan

ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen

ben benieuwd

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:37

JoycexEnya schreef:
Ik volg ook even ik plunder altijd mijn spaarrekening, terwijl ik graag wil sparen al heel lang voor een laptoo nieuwe camera en mijn paarden.

Maar het lukt mij niet!!
Hopelijk lees ik ook wat tips!

er bestaan spaarrekeningen die je voor paar jaar vast kan zetten misschien is dat wat voor je

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:38

Ik heb ook een rekening voor de vaste lasten en een aparte betaalrekening. Daarnaast heb ik ook nog een spaarrekening bij een andere bank, zodat het lastiger is om snel even geld over te maken.
Aan het begin van de maand ga ik even mijn agenda door om te kijken wat voor afspraken ik heb staan (bijv. naar de sauna, bios, etentje, enz) Daar schat ik ongeveer van in wat het gaat kosten en dat neem ik mee in mijn berekening van wat ik overhoud van mijn loon. Dan haal ik nog de boodschappen en benzine eraf en dan kan ik aardig inschatten wat ik naar m'n spaarrekening over kan maken terwijl er ook nog wat geld blijft staan voor evt kleren of andere spontane acties.
Zoals ik het lees klinkt het heel omslachtig, maar het is echt simpel en werkt voor mij perfect :D

Ik heb trouwens geen paard meer, dat helpt wel enorm om een leuk bedrag te kunnen sparen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:39

Ik zet zo goed als al mijn geld op mijn spaarrekening en ik probeer zo weinig mogelijk terug te halen.
Als dat nodig is, is er al een handeind voor nodig en in die tijd bedenk ik of het echt nodig is of dat ik koop om het kopen. :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:43

Ik heb mijn spaarrekening elders onder gebracht dan waar mijn inkomsten/uitgave rekening staat.
In mijn geval is de lopende rekening bij ING en spaarrekening (gratis *D ) bij de sns.
Op deze manier duurt het veel langer dan 1 seconden dat ik het geld daadwerkelijk tot mijn beschikking heb.
Tegen de tijd dat het op de lopende rekening staat ben ik meestal alweer bekoeld en kan het dus retour, maar eigenlijk boek ik om die reden nooit wat over.
Op deze manier blijf ik er dus lekker vanaf :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:46

bello2005 schreef:
ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.

ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan

ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen

ben benieuwd

Ik moet redelijk duur eten ivm voedselallergie. Alleen groenteboer is me echt te duur. Pas een keer geweest. 7 euro voor 2 kilo aardappelen wat raapstelen en mini beetje zuurkool. :oo bakker kan ik niks mee ivm voedselallergie ook. Ik heb ook twee honden en heb twee autos. (Hoogbejaarde atos en een iets minder bejaarde maar roestige ford transit bus). Maar ja wel twee heel oudjes die ik in vaste lasten met zijn tweeen voor 100 euro heb staan. Maar geen paard meer, geen dure kleding, parfum of vaak stappen. Alleen leesmap voor wat afleiding met een paar boekjes. Grondig in geschrapt wel. Geen andere abbonementen oid. Geen dure telefoonrekening mobiel. Daar betaal ik 10 euro per maand voor. Inclusief beperkt internet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:59

Ik hou alles in Excel bij en heb een betaalrekening en 2 spaarrekeningen. Eentje voor mijzelf (dus mijn eigen geld waar ik mee mag doen wat ik wil) en eentje voor de rest van de 'potjes'. Ik spaar elke maand automatisch 40 euro voor mijzelf en er gaat 370 euro naar de andere spaarrekening. Dat is oa voor later, auto, eigen risico, katten, zorgtoeslag. Ik heb 50 euro boodschappengeld per week en dat pin ik dus 1x. Ik tank 1x met mijn pinpas en wil ik meer benzine dan betaal ik dat van het cash geld dat ik verdien met jureren. Verder raak ik mijn pinpas niet aan.