Welke laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Welke laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 17:27

Hallo,

Van mijn huidige laptop (https://www.notebookcheck.nl/Packard-Be ... 687.0.html) begint de accu het te begeven, deze is continue onder stroom, al jaren trouwens. Heb ik verder geen moeite mee.
Hij blijft nu op 38% hangen en laadt niet meer verder op.
Het beestje is nu 10 jaar oud *\o/* .

Nu kan ik ervoor kiezen om een andere accu te zoeken.. of een andere laptop.
Ik ben ouderwets dus hoef geen super luxe gadget ding, gewoon een laptop die het altijd doet zonder gedoe. Zoals mijn PB dus.
Wat doe ik ermee?
- Surfen
- Photoshop
- Foto's opslaan
- Muziek opslaan en luisteren
- Hij blijft altijd thuis

Ding heeft mij bij dus weinig te doen, dus zo lastig lijkt het niet, maar ik heb echt 0,0 verstand van processors en al die termen. Het enige wat ik wil is een betrouwbaar beestje wat zo weer een jaar of 10 mee kan. GEEN APPLE 8-), 15 inch scherm.
Welke merken zijn goed?
En waar moet ik op letten?

Ladygiroc

Re: Welke laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:32

Niemand? :\

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:44

Heb je ook een bepaald budget? Ik had laatst een leuke laptop voor mijn broer uitgekozen maar dat is misschien "teveel" voor jou (dingen die je niet nodig hebt maar wel voor betaald :+)

Gewicht maakt niet uit neem ik aan omdat hij thuis blijft?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:00

Ik heb geen merk voor je, wel een tip.
Veel computers hebben tegenwoordig een SSD. Heel handig, want daardoor start hij heel snel op.
Zorg alleen dat áls je er een neemt met SSD dat die dan niet te klein is.
En bedenk dat je bij elk programma wat je installeert moet aangeven dat het niet op de SSD moet maar op de gewone harde schijf.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:17

Tilmar schreef:
Ik heb geen merk voor je, wel een tip.
Veel computers hebben tegenwoordig een SSD. Heel handig, want daardoor start hij heel snel op.
Zorg alleen dat áls je er een neemt met SSD dat die dan niet te klein is.
En bedenk dat je bij elk programma wat je installeert moet aangeven dat het niet op de SSD moet maar op de gewone harde schijf.

Of gewoon eentje die alleen SSD heeft dan slap je alles op op je SSD en gaan die programma's ook sneller opstarten (geloof ik pin me er niet op vast)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:51

Iets wat een jaar of 10 mee kan, maar geen apple? Andere laptops gaan bijna nooit zo lang mee, vooral als je er niet te veel aan wil hoeven sleutelen.. als ie na 10 jaar nog goed moet draaien dan kom je toch al snel bij een apple uit.

Van windows spul heb ik weinig verstand. Hier in de familie hebben we ooit een Acer, een Asus en een HP gehad, maar alle drie hebben niet veel langer dan een paar jaar geleefd.
Als je photoshop wil gebruiken zou ik iig kijken naar een laptop met minstens 8gb werkgeheugen, i7 processor, en een goede 1gb videokaart, en idd een ssd harddisk.

Edit, als ik dat bij kieskeurig intyp dan komt er maar een laptop uit, nl deze: https://www.kieskeurig.nl/laptop/produc ... 2vw-fy273t
Maar ik zou niet weten hoe de kwaliteit is.
Ik zou sowieso eerst naar een winkel gaan om je laptop te testen en te kijken hoe scherp het beeld is.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:28

Hoe serieus ben je bezig met photoshop? Als je het nu namelijk kunt op een 10 jaar oude laptop denk ik niet dat je een erg snelle laptop nodig hebt.
Verder is je budget ook handig om te weten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:48

Een SSD geeft meer snelheid dan een snellere processer, een i5 met een SSD kaart is sneller dan een i7 zonder SSD. Ik zou dus eerder wat meer geld uitgeven aan de SSD (die dingen zijn nog steeds prijzig namelijk) dan aan een processor.

Als je veel doet met photoshop zou ik ook kijken naar de beeldkwaliteit van het scherm en de videokaart.

Wat is je budget? Daarnaast moet je er vanuit gaan dat je zo'n 4 a 5 jaar met een laptop doet, 10 jaar is afzonderlijk lang voor een windows apparaat.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:54

Mijn hp gaat ondertussen al 9j mee, dus het is beetje zever om te zeggen dat enkel een apple lang mee gaat. Het hangt er vanaf wat je ermee doet, hoe je het onderhoudt en wat je verwachtingen op termijn zijn.

Ik zou inderdaad ook gaan voor SSD, dat is gewoon veel fijner qua gebruiksgemak. Wat is inderdaad je budget? Daar zal veel van afhangen. Een laptop met een goede, grote ssd zal al snel meer kosten dan eentje met enkel een harde schijf.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:04

Wat is je budget?

Ik heb na jaren een Acer gehad te hebben (wat een rotding) overgestapt op een Asus en tot op de dag van vandaag ontzettend blij mee :D

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 09:13

Ik heb geen bepaald budget. In de loop der jaren heb ik met andere merken gewerkt (HP en Acer) maar die waren beduidend minder snel dan die ik nu heb.
SSD is dus sneller, i is hoe hoger hoe beter. Ik ben al iets wijzer door jullie.
Beeldkwaliteit is inderdaad een goeie.

Mijn packerd bell is geen hoogstandje geloof ik qua merk maar dat ding doet het altijd zonder morren.
Er zijn wat nieuwe namen bij gekomen zag ik tijdens googlen, oa Lenovo. Maar is dat een goed merk ?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:23

Lenovo is een interessant merk, niet verkeerd, ook vaak wel leuk geprijsd. Dell is ook prima, ik heb er een die toch ook al 6,5 jaar mee gaat (mijn moeder gebruikt hem nu nog, voor mij is die te traag). Acer zou ik je niet aanraden, dat is toch een beetje een B merk.

Zelf ben ik heel tevreden met mijn Surface Pro, maar goed die zijn wel een stuk duurder en is een combinatie tussen een laptop en een tablet, daar betaal je natuurlijk ook voor.

Tegenwoordig zitten bij veel laptops vaak geen DVD speler meer bij. Ook belangrijk om naar te kijken.

Een fijne website voor vergelijken van items vind ik coolblue, die hebben vaak ook nog wel leuke aanbiedingen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:29

Een HP Probook is ook prima hoor :j

i5 processor is voor jou prima, i7 is niet nodig voor jouw doeleinde.
Qua opslag inderdaad een SSD pakken ipv HDD. Ik zou aanraden een 128GB of 256GB SSD kaart, afhankelijk hoeveel je op je laptop opslaat.
Qua scherm voor een Full HD gaan, dat is voor jouw fotoshop wensen wel handig :j

Dan zou bijvoorbeeld de HP Probook 450 G4 wel iets voor je kunnen zijn :)
Laatst bijgewerkt door MondyJoker op 24-04-17 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:30

8nnemiek schreef:
Iets wat een jaar of 10 mee kan, maar geen apple? Andere laptops gaan bijna nooit zo lang mee, vooral als je er niet te veel aan wil hoeven sleutelen.. als ie na 10 jaar nog goed moet draaien dan kom je toch al snel bij een apple uit.

Van windows spul heb ik weinig verstand. Hier in de familie hebben we ooit een Acer, een Asus en een HP gehad, maar alle drie hebben niet veel langer dan een paar jaar geleefd.
Als je photoshop wil gebruiken zou ik iig kijken naar een laptop met minstens 8gb werkgeheugen, i7 processor, en een goede 1gb videokaart, en idd een ssd harddisk.

Eerlijk, ik denk persoonlijk dat dit nog te weinig is voor veel photoshop ed. Mijn mac air met inderdaad 8gb ram, wel i5, 1,5gb videokaart blijft toch af en toe moeite hebben met combi importeren in LR + PS of enig ander programma.
Aangezien je wilt dat je laptop zo lang mee gaat zou ik persoonlijk kijken naar 16gb werkgeheugen, wetende dat dit soort programma's over het algemeen met de tijd ook nog zwaarder kunnen worden. Mocht mijne ooit overlijden (hopelijk niet is pas van early 2014) ga ik voor 16, dat heb je wel al snel nodig met wat serieuser foto of video werk :)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:31

Ik gebruik inderdaad zoals Rena al zegt ook vaak de website van coolblue, ik heb hier wat dingetjes aangeklikt die me interessant leken voor je:

https://www.laptopshop.nl/category/1789 ... 1867=61701

Een 15", met een SSD van 256GB of groter en een minimaal werkgeheugen van 8GB. Wat betreft de processor zou ik kijken naar een i5 (of als je nog meer te besteden hebt een i7, maar een i5 is ook prima).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:24

Ik denk dat je met jou wensen niet snel mis kan gaan. Maar ik zou wel je verwachtingen bij stellen. Een laptop die 10 jaar meegaat is eerder uitzondering dan gewoonte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:33

Mijn Toshiba is 6 jaar , maar veel problemen gehad en ook aan het einde van zijn latijn .

Lenovo hoor ik veel goeds over ook kwa prijs .

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:55

Ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen (ik heb gezocht naar een centraal topic, maar niet gevonden). Ik heb nu zo'n vier jaar een HP Pavilion, en deze is ook een beetje aan zijn einde. Hij is traag, valt regelmatig uit en de accu houdt het nog geen 10 minuten vol (wat niet heel handig is als je regelmatig 3,5 uur in de trein zit :+ ) Dus.

Wat moet mijn laptop kunnen:

- Ik werk een dag in de week thuis. Ik moet dus een VPN-verbinding kunnen maken met de kantoorserver en aan het werk kunnen zonder dat de processor ontploft
- Ik heb geen tv, ik gebruik mijn laptop om series te kijken. Zowel via Netflix als * ahum *. Een beetje geheugen en een goede grafische kaart zijn dus ook eisen
- Ik heb nu een touchscreen, en dat vind ik eigenlijk best fijn. Het is echter geen vereiste, maar een pre
- Verder draai ik geen zware programma's zoals Photoshop oid
- Oh ja, en een accu die dus minimaal 4 uur, liefst langer, meegaat

Iemand tips?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:04

Foaly schreef:
Ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen (ik heb gezocht naar een centraal topic, maar niet gevonden). Ik heb nu zo'n vier jaar een HP Pavilion, en deze is ook een beetje aan zijn einde. Hij is traag, valt regelmatig uit en de accu houdt het nog geen 10 minuten vol (wat niet heel handig is als je regelmatig 3,5 uur in de trein zit :+ ) Dus.

Wat moet mijn laptop kunnen:

- Ik werk een dag in de week thuis. Ik moet dus een VPN-verbinding kunnen maken met de kantoorserver en aan het werk kunnen zonder dat de processor ontploft
- Ik heb geen tv, ik gebruik mijn laptop om series te kijken. Zowel via Netflix als * ahum *. Een beetje geheugen en een goede grafische kaart zijn dus ook eisen
- Ik heb nu een touchscreen, en dat vind ik eigenlijk best fijn. Het is echter geen vereiste, maar een pre
- Verder draai ik geen zware programma's zoals Photoshop oid
- Oh ja, en een accu die dus minimaal 4 uur, liefst langer, meegaat

Iemand tips?

Wat is je budget? Maar ik zou een Microsoft Surface aanraden!

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:08

je hebt hier waarschijnlijk niet veel aan maar, GEEN medion kopen! Ik typ nu op een medion en is vreselijk sloom en een groot virushol... :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:13

Mijn budget is ca. 1000 euro, minder mag natuurlijk altijd :p

Oh ja, en ik typ gigantisch veel, dus een handige toetsenbordindeling en een fijn toetsenbord in het algemeen is ook een vereiste :j

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:43

Ik denk dat je vooral de system requirements moet zoeken van fotoshop, en je hierop baseren voor je RAM, GHZ en video kaart.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:44

Foaly schreef:
Oh ja, en ik typ gigantisch veel, dus een handige toetsenbordindeling en een fijn toetsenbord in het algemeen is ook een vereiste :j

Zou je dan geen 17inch overwegen?