'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 10:12

Ik ben terug gebeld. Had nog geen tijd gehad om eerder te reageren.

Deze meneer heeft documenten gevonden die aantonen dat gedeeltes van dit verhaal kloppen. De boerderij waar hij denkt dat dit is geweest is inmiddels gesloopt en heeft gestaan aan de lekdijk aan de kant van Benschop.

In die tijd was het zeer gebruikelijk dat paarden ' bruin' 'zwart' of 'bles' heten. De documenten die hij heeft gevonden zijn dagboekpassages maar deze zijn geschonken aan (ben de naam kwijt van die vereniging) als vertrouwelijke stukken. Hierdoor mag hij geen kopieën maken of inhoudelijk veel vertellen.

Of het verhaal werkelijk zo letterlijk geweest is dacht hij van niet en dat is heel moeilijk te achterhalen. Maar sommige stukken kon hij wel bevestigen. Sowieso het verhaal van een paard dat terug is komen lopen na een paardenrazzia en daarbij meerdere soldaten heeft verwond
heeft hij bevestigd.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:27

Wow wat een bericht!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:30

Wat leuk dat delen toch zeker waar zijn.
Natuurlijk zullen er ook stukken geromantiseerd of aangedikt zijn zoals het toch gaat bij op een gegeven moment vertellen alsof het een boek is.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 11:05

bruintje123 schreef:
Wat leuk dat delen toch zeker waar zijn.
Natuurlijk zullen er ook stukken geromantiseerd of aangedikt zijn zoals het toch gaat bij op een gegeven moment vertellen alsof het een boek is.



Hij gaf ook aan dat veel mensen niet van de ophef hielden en daarom de verhalen die vertelt werden niet bevestigde of ontkende.

Hij zei ook wel dat het een mooi verhaal voor een film of goed boek zou zijn. Wie kent er een goede script schrijver en regisseur ?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:08

Ja het zou zeker een geweldig verhaal zijn voor een boek of film.
Met je vraag kan ik je helaas niet helpen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:13

Uums op bokt hier heeft het een boek uitgebracht. Maar zo fijn dat een deel van het verhaal dus wel degelijk correct is. Complimenten voor de vasthoudendheid van de onderzoeker.

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:20

Jillsil schreef:
Of het verhaal werkelijk zo letterlijk geweest is dacht hij van niet en dat is heel moeilijk te achterhalen. Maar sommige stukken kon hij wel bevestigen. Sowieso het verhaal van een paard dat terug is komen lopen na een paardenrazzia en daarbij meerdere soldaten heeft verwond
heeft hij bevestigd.

:+
Ik zie het al helemaal voor me...

Duitser: we nemen die.
Boer: ze is niet de braafste, ze...
Duitser: we nemen die. (op basis van ongetwijfeld een mooie bouw, goed in de spieren, denkend dat de boer het beste paard voor zichzelf wilt houden)
Boer: jouw begrafenis...

Paard wordt weg geleidt. Loopt braaf mee op het erf, echter zo gauw ze de poort uit is worden gerichte trappen en beten uitgedeeld....

Ik kan me hier ook alleen maar een merrie bij voorstellen :') :+

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:33

nou de paarden van mijn opa zijn ook gepakt aan het einde van de oorlog, daarmee wilden ze het land ontvluchten. Zelfs het ingespannen paard en de wagen zijn onder dwang met gerichte en geladen geweren geroofd....niemand stond zijn paard af uit vrije wil aan een duitse soldaat. Daar was mijn vader zelf bij als 8 jarig kind! hij heeft mij dat ook zelf verteld!Bijzonder was wel dat deze merrie drachtig was en zelf terug naar huis is gekomen een week voor ze beviel van een bijzonder mooi veulen bruin met grijze manen en blauwe ogen en witte benen aan.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:00

kwita schreef:
nou de paarden van mijn opa zijn ook gepakt aan het einde van de oorlog, daarmee wilden ze het land ontvluchten. Zelfs het ingespannen paard en de wagen zijn onder dwang met gerichte en geladen geweren geroofd....niemand stond zijn paard af uit vrije wil aan een duitse soldaat. Daar was mijn vader zelf bij als 8 jarig kind! hij heeft mij dat ook zelf verteld!Bijzonder was wel dat deze merrie drachtig was en zelf terug naar huis is gekomen een week voor ze beviel van een bijzonder mooi veulen bruin met grijze manen en blauwe ogen en witte benen aan.



Zo dat is ook een verhaal zeg! Maar wel fijn dat ze toch de weg naar huis nog heeft kunnen vinden :D

Janine1990

Berichten: 43823
Geregistreerd: 13-03-05

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:08

Wat gaaf TS!

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 16:11

Laats werd ik aangesproken door een oude leraar. Hij verdiept zich in de geschiedenis en had gehoord van mijn vraag. De verhalen kende hij ook en weet bijna zeker dat er behoorlijk wat van waar is. Na de kerstdrukte gaat hij het verder uitzoeken. Hij heeft zich ook verdiept in de verhaallijn van het verzet van Benschop (het boek) dus is er denk ik, goed van op de hoogte.

Als ik meer weet zal ik het hier plaatsen

01San

Berichten: 18752
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:14

Leuk!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:35

Wat leuk dat er zo steeds meer mensen bij betrokken raken :)

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:29

Leuk dat er nog steeds naar gezocht wordt! Blijft toch echt interessant

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:59

Wat leuk zeg, ik ben benieuwd! :)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:25

Ik volg ook nog steeds :j

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 22:11

Nog niets gehoord helaas. Zodra ik wat weet geef ik het door.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 21:51

Ik kreeg een berichtje of er al nieuws was. Maar echt iets nieuws is het niet. Want ook hij loopt een beetje vast. Zodra ik echt meer info heb laat ik het zeker hier ook weten.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:15

Ik volg nog, is best interessant!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:58

he ...blijven posten hoor!

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 12:18

Eigenlijk loopt iedereen een beetje tegen halve verhalen aan. Van wat ik nu begrepen heb is er zeker een kern van waarheid maar kloppen de puzzelstukjes niet overal. Maar hij wilde binnenkort langs een kennis gaan die heel veel oude documentatie erover heeft. Dus wie weet wat daar nog uit komt.

Hij zei wel dat zijn gevoel hem ingaf (klinkt lekker vaag ) dat de mensen waar het omgaat nooit zouden willen dat het in de aandacht kwam omdat er zo weinig van bekend is.