Thuisstudie en baankansen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Thuisstudie en baankansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 11:08

Beste allemaal,

In het jaar 2018 of 2019 wil ik graag nog een HBO studie gaan volgen. Momenteel ben ik bezig op MBO 3, met een beetje geluk start ik na de vakantie direct aan niveau 4.

Waarop ik aan het oriënteren ben is de studie commercieel management. Ik zit momenteel in de verkoopwereld maar ik zou hier graag iets dieper op in gaan en gelieve ook uiteindelijk niet meer op de winkelvloer willen staan. Als ik google op deze opleiding kom ik het meeste LOI, NCOI etc tegen maar ik ben erg bang of deze opleidingen wel echt erkend worden. Het zou ook zonde zijn een paar duizend euro in een opleiding te stoppen waar ik uiteindelijk niks mee kan.

Wat ik mij afvraag in hoeverre word zo'n thuisstudie serieus genomen. Het volgen van een voltijd 4 jaar opleiding is helaas niet mogelijk ivm vaste lasten etc.

Ik verwacht ook niet dat ik met een thuisstudie diploma een mega goede baan krijg maar word het überhaupt wel gezien als toegevoegde waarde?

Brand los!

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:19

Is het niet mogelijk om deeltijd te studeren op het HBO?

Dat doe ik zelf ook, mede ook omdat ik mij altijd heb afgevraagd of een thuisstudie wel goed te boek staat.
De meeste studies bestaan nl. ook gewoon in deeltijdvariant. Dat is wel moeilijk en vraagt veel van je, maar dat doet een thuisstudie ongetwijfeld ook. Vaak is een deeltijd variant maar drie jaar, ipv de vier jaar op voltijd. Dan ben je iets minder geld kwijt op jaarbasis en heb je een keer in de week school, daarnaast kun je gewoon blijven werken of eventueel betaald stage lopen.

Ben wel benieuwd of er mensen zijn die een thuisstudie hebben gedaan, daarna ook een goede baan hebben kunnen vinden bij die studie...

Maureen_M

Re: Thuisstudie en baankansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 11:29

Ik ben eerlijk gezegd bang of t nou deel of voltijd is ik het niet kan bekostigen of ik moet al alles bij elkaar lenen. Ook dat is mogelijk maar vind ik ook best een risico factor. Voor hetzelfde geldt doet zich iets voor dat ik het niet terug kan betalen.

Bedankt voor je reactie!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:33

Ik doe ook deeltijd en betaal per maand zo'n 200 euro voor mijn opleiding.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 11:35

Mhh nou ja goed nu valt 200 inderdaad mee.

Mijn inkomsten zijm huidig maar netto 850 maar zodra ik 21 of 22 ben zal dit ook meer zijn

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:37

Maureen_M schreef:
Mhh nou ja goed nu valt 200 inderdaad mee.

Mijn inkomsten zijm huidig maar netto 850 maar zodra ik 21 of 22 ben zal dit ook meer zijn

Als je deeltijd studeert hou je ook wat tijd over om te werken, misschien kun je kijken of je dan meer uren kan werken? Op boeken kun je ook besparen door ze tweedehands te kopen en te zoeken naar goede deals.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:40

Van de LOI weet ik dat veel van hun opleidingen erkend zijn door het ministerie, dus die staan gelijk aan een daglopleiding bij hbo of mbo. Vraag ze gewoon of dat ook geldt voor de opleiding die jij op het oog hebt.

Als je de opleiding afmaakt, staat dat zeer goed op je CV. Want vergis je niet, een thuisopleiding vergt meer doorzettingsvermogen dan een dagopleiding. De afleiding is groter, de druk om ermee door te gaan is minder. Werkgevers weten dat ook, dus die waarderen dat hoog.

Hoezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:40

Ik lees ook even mee. Ik doe op dit moment Human Technology MBO niveau 4. Ik wil zeker weten geen voltijd HBO opleiding gaan doen. Ik twijfel aan een deeltijdstudie of thuisstudie. Ik wil daarnaast gaan werken. Wordt hoe dan ook een zware periode maar ik heb de zelfdiscipline wel! Het lastige is dat ik ook nog niet weet welke kant ik op wil qua leren. Snufje techniek, ontwerpen (SketchUp) van huizen en tuinen etc, marketing en communicatie, etc. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:41

Lastig he. Ik weet niet zo of een thuisstudie wel of niet goed te boek staat. LOI en NCOI geven gewoon erkende diploma's dus ik snap niet dat daarin een verschil zou moeten zitten. Wel is het thuis studeren echt niet gemakkelijk, want het vergt veel zelfdicipline.
Als werkgever zou ik iemand die op dat niveau een thuisstudie heeft gevolgd best waarderen, want je weet in ieder geval dat de de dicipline hebben om dat tot een goed einde te brengen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:45

Met een thuisstudie heb jd gewoon de zelfde verplichtingen als een reguliere studie. Je moet gewoon stage lopen en opdrachten inleveren. Je word ook gewoon begeleid door leraren. Die leraren kan je gewoon 24/7 een mail sturen en krijg je natuurlijk ook gewoon een antwoord op. Ook krijg je gewoon een erkend hbo/mbo diploma. Dit is het zelfde diploma wat je zou halen op het reguliere onderwijs. Ook doe je net zo veel ervaring op met stages en de bij behoorende opdrachten. De controle is net zo streng als met een reguliere opleiding alleen doe je alles zelfstandig. Dus dat moet je dan overwegen of je het zelf wil doen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 12:18

Een thuisstudie lijkt voor mij het meest geschikt.

Ik doe momenteel een BBL opleiding waarbij ik ook alles zelf thuis doe en ik ga 1 x per week naar school. Op school werken wij zelfstandig er worden geen lessen gegeven. Je kunt je dan natuurlijk wel tot de docent wenden als je vragen hebt. Het lijkt mij inderdaad een mooie toevoeging voor mijn CV

Bedankt voor jullie reacties!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:26

Hi!

Ik ga waarschijnlijk per september starten met de thuisopleiding accountancy bij de LOI. Ik vind het behoorlijk eng, toch bang dat ik de kracht er uiteindelijk niet voor heb.... Maar als je uiteindelijk dat papiertje in je zak hebt, is het je ook super veel waard. :)

Ook ik kies bewust voor werken en leren, omdat ik graag geld wil gaan verdienen, en me nu na mijn mbo 4, niet nog is 4 jaar voltijd op school zie zitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:31

Mijn dochter volgt de opleiding paraveterinair bij de LOI. Keuze was moeilijk omdat ze ADHD heeft en dus vooral in het begin erg moest wennen dat ze zelf structuur moest aanbrengen.
De eerste examens heeft ze inmiddels achter de rug (met 8-en dus erg trots). Oefenopgaven gaan ook steeds goed. Het is heel belangrijk om voor je zelf aan het begin van de week een weekschema te maken en je studie-uren echt in te plannen, zodat je goed kunt zien of je de benodigde studie-uren per week ook echt haalt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:32

:D :D :D Ik krijg hier gelijk een banner van concurrent NTI te zien. Maar LOI is echt een betere keus. :D :D

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:33

Deeltijd HBO is na een niveau 4 zo goed als niet mogelijk! Weet niet 100% of dat bij alle opleidingen is, ik had er afgelopen jaar naar gekeken binnen de sport js het niet mogelijk

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:36

Bonnyyyyyy schreef:
Deeltijd HBO is na een niveau 4 zo goed als niet mogelijk! Weet niet 100% of dat bij alle opleidingen is, ik had er afgelopen jaar naar gekeken binnen de sport js het niet mogelijk

Bij mijn opleiding was dat geen probleem. :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:37

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 12:48

Dat zijn niet de meest recente topics :)

Waarom is een deeltijd niet mogelijk na een niv 4 opleiding?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:57

Maureen_M schreef:
Ik ben eerlijk gezegd bang of t nou deel of voltijd is ik het niet kan bekostigen of ik moet al alles bij elkaar lenen. Ook dat is mogelijk maar vind ik ook best een risico factor. Voor hetzelfde geldt doet zich iets voor dat ik het niet terug kan betalen.

Bedankt voor je reactie!

Maar LOI etc is toch evenduur als een gewone opleiding? Of zie ik dat nou verkeerd?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 13:07

LOI kost gemiddeld 1500 tot 2000

Een voltijd hbo opleiding loopt soms uit tot 30.000 euro. toch wel een degelijk verschil

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:12

Hoe kom je aan die bedragen TS?

Ik zou toch eens kijken of deeltijd een optie is :) De lesstof is veel meer up to date dan bij bijvoorbeeld het LOI en ook de begeleiding is beter.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:15

Maureen_M schreef:
LOI kost gemiddeld 1500 tot 2000

Een voltijd hbo opleiding loopt soms uit tot 30.000 euro. toch wel een degelijk verschil

Volgens mij haal je instellingstarief en wettelijk tarief door elkaar heen. Instellingstarief kan 30.000 euro zijn en dat geld voor mensen die van buiten Europa komen of als mensen al een bachelor hebben.

Anders is het gewoon 2000 per jaar (=wettelijk tarief).

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:16

Het LOI is veel beter dan het NTI. NCOI is prima, maar een stuk duurder dan het LOI. Je gaat hier ook een dagdeel of een dag in de week naar toe.
Het collegegeld van deeltijd HBO is net geen 2000 euro per jaar, dus lang niet die de bedragen die hier genoemd worden. (Zolang je niet al een hbo opleiding hebt, maar dat heeft TS niet.)