Argh, mijn laptop wil niet meer opstarten. Hij blijft hangen op 'windows voorbereiden, schakel het apparaat niet uit'. Uiteindelijk, na 10 minuten ofzo gaat ie over op een ander scherm waarbij hij geloof ik zegt dat ie aan het opstarten is, maar dan, ook weer een hele tijd later, krijg ik een foutmelding over een geheugending met een code van zeker 20 cijfers lang. De melding is maar heel kort in beeld, dus wat er precies staat is niet te lezen.
Het gaat om een Sony Vaio van vier jaar oud die draait (als ie het doet...) op windows 10. Van de week deed ie het wel een keer en hebben we een virusscan gedaan, niets gevonden.
Er zit een 'Sony Assist' knop op, waarmee je een reddingsmodus aan kan zetten en oa in de bios kan komen. Kan ik de laptop terugzetten naar fabrieksinstellingen? Gaat ie dan terug naar windows 8, wat ie had toen ik hem kocht, of ben ik windows helemaal kwijt? Ik heb geen besturingssystemen op externe dragers staan, dus kan niks herinstalleren. Alle belangrijke bestanden staan overigens wel op een usb-stick, dus die zijn gered.