Keuzestress!! Uni of HBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Narita

Keuzestress!! Uni of HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:25

Hoi allemaal :)

Dit is eigenlijk een van de eerste keren dat ik een topic open maar ik zou graag objectieve meningen van buiten mijn eigen kringetje horen.

Ik heb mijn HAVO afgerond op mijn 16e. Het ging altijd wel vlotjes. Ik moest er wel wat voor doen, maar een avond van te voren beginnen deed het meestal wel :+ Vervolgens ben ik begonnen aan de PABO. De stages waren uitdagend maar qua leerstof was het toch wel echt heel erg beneden niveau. Ik hoefde eigenlijk niks te doen behalve de lessen volgen en een samenvattinkje maken 2 dagen van te voren. Het was niet iets dat ik mezelf mijn hele leven lang zag doen. Ook wilde ik graag wat meer uitdaging qua leerstof. Ik werd toen aangeraden om de universiteit te proberen en zelf wilde ik dat ook heeel graag. Ik heb altijd al psychologie willen studeren. Ook wilde ik graag op kamers. Ik woon dichtbij de grens en ben toen in Gent gaan kijken, wat me heel erg aansprak. Ik ben vervolgens dit jaar in Gent op kamers gegaan om psychologie te gaan studeren. Toen ik daar kwam bleek het toch wel een hele grote overgang. Het was echt veel meer en veel moeilijker dan wat ik gewend was. Ik voelde me er ook niet echt thuis. In België heb je maar 2 keer per jaar tentamens dus mijn eerste tentamens waren pas in januari. Tegen die tijd was mijn motivatie eigenlijk weg omdat ik het moeilijk vond en me er niet echt thuis voelde. Ik heb toen ook maar 1 van de 6 tentamens gehaald. Dat ene tentamen dat ik wel gehaald heb is ook het enige tentamen waar ik echt moeite voor heb gedaan, een samenvatting voor heb gemaakt.
De stof zelf vind ik wel heel interessant, maar de hoeveelheid en abstractheid waarmee het komt vond ik teveel.
Ik wil nu dus weer teruggaan naar Nederland. Ik twijfel zelf heel erg of ik opnieuw psychologie op de universiteit wil proberen, of dat ik terug moet gaan naar HBO. België is, volgens verhalen, veel theoretischer + je hebt geen werkcolleges dus het verwerken van de stof is volledig aan jezelf. Ook heb je maar 2x per jaar tentamens, waardoor je pas in januari echt hoogte krijgt van hoe het nu gaat. Maar zou ik het dan in Nederland wel halen? Mijn SLB-er destijds zei dat ze dacht dat ik het wel aan zou kunnen. Maar ik wil absoluut niet nu opnieuw beginnen aan de uni en het dan weer niet halen.. Dan heb ik 2 jaar verspild.
Verder heb ik me georiënteerd op de opleiding communicatie op het HBO. Ook deze opleiding spreekt me wel aan. Het is een stuk kleiner en meer persoonlijk contact met leraren etc. dan nu natuurlijk is (en op elke universiteit zal zijn). Maar ik ben bang dat dit weer net onder mijn niveau is en dat ik er zonder moeite doorheen zal gaan. Ik hou wel van een beetje uitdaging. Ik ben niet zo dat ik denk ‚’oh lekker makkelijk’’ omdat ik bang ben dat ik later spijt krijg dat ik niet net wat harder heb gewerkt of meer heb geprobeerd. Het voordeel is dan weer wel dat ik dingen buiten school om kan doen die goed op mijn CV staan (vrijwilligerswerk, talencursus etc.).

Ik vind dus beide opleidingen leuk, ookal is het wel heel verschillend. Psychologie is gewoon iets wat ik altijd al wilde en ook het feit dat ik dan universiteit doe zorgt ervoor dat ik me goed over mezelf voel (klinkt raar, maar het is een soort van ego-standje dat ik echt goed bezig ben). Maar ik ben gewoon bang dat ik het alsnog niet haal.. Dat zou wel echt een ramp voor me zijn.
Communicatie vind ik ook erg leuk. Het is gewoon veel praktischer. Het zal me hopelijk makkelijker afgaan wat ervoor zorgt dat ik nog wat vrije tijd heb ( :+ ) en ik kan natuurlijk evt. dingen ernaast doen. Meer uitdaging zoeken kan natuurlijk ook naast je opleiding. En bij deze opleiding is er wel minder onzekerheid, meer zekerheid dat ik het haal.

Maar aan de andere kant denk ik dat ik universiteit toch wel aan kan, omdat ik dit jaar al niet meer gemotiveerd was tijdens de examenperiode en ik heb de meeste dingen toch wel met 8/20 en 9/20 gehaald (echt net niet). Maar ik wil het gewoon ABSOLUUT niet opnieuw proberen en dan falen... Als ik nu zou beginnen aan de universiteit ben ik in ieder geval wel gemotiveerd omdat ik dus echt niet wil falen!

Misschien is de tekst een beetje warrig. In mijn hoofd is het ook warrig :+ Hoop dat jullie er iets van snappen en een beetje advies kunnen geven. Ik ben nu 18 even voor de informatie, dus in principe een prima leeftijd om met uni of HBO te beginnen.

Destination

Re: Keuzestress!! Uni of HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:37

Even voor de duidelijkheid, je hebt dus je HBO niet afgerond, maar wel je propedeuse?
En heb je ook een meeloopdag gevolgd voor psychologie? :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:44

Narita schreef:
Hoi allemaal :)

... Het is een stuk kleiner en meer persoonlijk contact met leraren etc. dan nu natuurlijk is (en op elke universiteit zal zijn).

Ik ben bij de 2e helft een beetje afgehaakt, maar wilde over dit stukje zeggen dat dat zeker niet zo hoeft te zijn!

Ik heb hbo en daarna premaster en master gedaan. En mijn premaster en master jaar waren beiden maar zo'n 30-40 studenten, dus dat was echt heel vergelijkbaar met hbo. Gewoon tijd om vragen te stellen en docenten waarderen/verwachten inbreng van studenten etc. Ook wel eens paar vakken met andere opleidingen samen gehad (hoorcolleges), maar dan was er bv na de les ook altijd wel tijd om vragen te stellen etc aan de docent.
Dus zeker niet daardoor tegen laten houden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:50

Je kunt natuurlijk eens vragen bij de studieadviseur van de opleiding psychologie of je eens een dag mee kunt lopen met wat studenten. Een paar colleges bijwonen, wat van de stof inzien... dat geeft al een indruk.

Verder denk ik dat je het jezelf lastig kunt maken door de lat zo hoog te leggen. Ook als je na een jaar zou besluiten dat het niet je plek is, dan nog is dat niet hetzelfde als falen of tijd verspillen. Wat je leert is waardevol, hoe dan ook.
Bovendien loopt vrijwel iedereen wel eens tegen hertentamens of lastige vakken aan. Het zou jammer zijn als je dat zoveel stress zou geven. Het hoort er namelijk gewoon bij, een van die vele dingen bij het ouder worden. Het is geen falen, het is alleen maar het niet halen van een vak. Ik zou daar op een of andere manier wel een weg in proberen te vinden, want ik denk dat dat je meer parten kan gaan spelen dan de inhoud.

Wat ik me wel afvraag: heb je toegang tot de universiteit? Je geeft aan de pabo wel begonnen te zijn, heb je daarmee voldoende om in te stromen op de uni?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:04

Ik zou aanraden, begin aan psychologie op het WO, is het niks voor jou? Geen man overboord, je hebt het geprobeerd en zult nooit meer met de gedachten zitten 'wat als'?
Zoals Shadow al heel mooi aanhaalde, falen is het niet want alles wat je ervan opsteekt is altijd bruikbaar en kostbare kennis! :j

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:03

Als je havo en hbo nog met hoofdletters schrijft, mag je ook wel naar het mbo. :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:08

xRivaldo schreef:
Als je havo en hbo nog met hoofdletters schrijft, mag je ook wel naar het mbo. :+

Wauw. Volgens mij moet je een berg zand uit een lichaamsonderdeel scheppen. :')

TS, ik denk dat als ik jou was, ik zou kijken voor wat jou het meeste trekt.
Wat spreekt je meer aan in de opleidingen?
Je moet niet iets doen puur en alleen omdat het kán!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:14

xRivaldo schreef:

Wow jeetje. Dan hoor ik volgens mij op het LWOO ipv op het WO. _/-\o_ Met je verkeerde been uit bed gestapt?

@ TS: Kijk of je een meeloopdag kunt volgen (beide opleidingen op beide niveaus voor het meest complete beeld), dan kan je eens kijken hoe het daar aan toe gaat. Ik heb zelf vrij veel werkgroepen gehad (faculteit sociale wetenschappen) zeker in de eerste jaren en dat vond ik erg prettig omdat het dan niet puur theoretisch blijft maar je de stof toch wat meer in de praktijk brengt. En als je niet alles in een keer haalt geeft het niks toch? Ik studeer inmiddels ook al 4 jaar en hoop dit jaar dan wel mijn bachelor te behalen..

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:58

Misschien had ik de laatste smiley 450x moeten uitvergroten. :')

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:02

Misschien had je je rare oneliner niet hoeven plaatsen.
Doet namelijk helemaal niks voor de topicstarter.
Misschien wat wenkbrauwtraining door het optrekken.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:08

upendo schreef:
Misschien had je je rare oneliner niet hoeven plaatsen.
Doet namelijk helemaal niks voor de topicstarter.
Misschien wat wenkbrauwtraining door het optrekken.

Genoeg gemiept. OT. :Y)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:14

Wellicht interessant om te kijken naar psychologie aan de Erasmus Universiteit. Daar gebruiken ze een Problem-Based Learning (PBL) manier wat misschien wat beter aansluit op wat je fijn vindt. Daarnaast hebben ze geloof ik 8 toetsmomenten, dus dan heb je ook veel eerder door hoe je er aan toe bent.

Ik doe zelf ook PBL maar dan in een andere studie, en dat maakt veel stof net wat minder abstract. Uiteraard zullen er verschillen zitten in de studies, en hoorcolleges blijven gewoon wat abstracter, maar ik zou je aanraden daar eens naar te gaan kijken! Wellicht kan je een meeloopdag doen, en anders contact zoeken met iemand binnen de studie met wie je onofficieel misschien een dagje mee kan lopen. Aanmelding sluit op 1 mei.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 17:46

@Destination, ja, ik heb mijn propedeuse gehaald en daarmee kun je dan toegelaten worden op de uni. Voor psychologie hadden ze geen meeloopdagen meer, dat is vaak helemaal aan het begin van het schooljaar en ben daarvoor helaas te laat.. Wel heb ik me nu aangemeld voor psychologie en kan ik deelnemen aan de matching, dat zijn online kleine minicolleges met bijbehorende vragen waarbij je kunt zien of je het niveau aan kan. Super handig! Ben er vandaag mee begonnen en geeft echt een hoop inzicht.

@Dispar_Vulgo: fijn dat het voor jou zo was! Denk dat dat wel een groot verschil is tussen masters en bachelors. Aan een bachelor beginnen vaak een hoop mensen (wij waren dit jaar zelfs met 800 eerstejaars, wel heel veel) en vallen er vervolgens steeds mensen af.

@Shadow: thanks voor je uitgebreide reactie! Ik heb toegang tot de uni met mijn propedeuse. Ze zijn volgens mij bezig om dit strenger te maken maar tot nu toe kan het gelukkig nog. Ik zal inderdaad eens een mailtje sturen of ik een dagje mee kan lopen. Ik leg inderdaad ook een hele grote druk op mezelf qua studie. Komt vooral door mijn omgeving denk ik. Ik probeer het ook te relativeren want het is idd niet het eind van de wereld.

Thanks Minjon!!

@Upendo: daar heb je een goede idd. Het is voor mij ook heel erg zoeken wat voor soort stijl van onderwijs bij me past. Ik vond het hbo toen te weinig theorie en heel veel praktijk, ik wilde meer theorie, maar op de uni weer teveel. Nu heb ik denk ik ook de 2 uitersten gehad, pabo is een hbo-opleiding met veel praktijk en in België is er juist heel veel theorie :+ Ik vind het ook beide heel interessant, het is gewoon heel anders. Wel heb ik het gevoel met psychologie meer te kunnen bereiken. Ik wil later heel graag carrière maken en hogerop komen, met psychologie heb ik het gevoel dat ik meer kanten op kan. Is niet specifiek om de inhoud dus.

@Amburtjoz: waar studeer jij als ik vragen mag? Ook in Tilburg? Ik heb van een vriendin gehoord die daar rechten studeert dat zij wel veel werkcolleges heeft. Dat vind ik heel erg fijn. Dan neem je de inhoud gelijk door in een kleinere groep en verwerk je het alvast. Dit jaar had ik geen één werkcollege en dat vond ik toch wel lastig. Daar heb je gelijk in!

@Urbiezira: dat wist ik helemaal niet! Ik zal daar eens naar kijken dit weekend! De tijd dringt nu inderdaad, haha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:52

Ts, jij bent het typische voorbeeld van een zeer intelligent iemand die in de valkuil stapt, juist omdat het je eerder zo gemakkelijk afging gaat het mis op de uni. Je hebt waarschijnlijk nooit geleerd om te leren en dat is op een uni iets wat je echt moet kunnen. Keuze voor uni of hbo is eigenlijk simpel. Wil je wat praktijkgerichter aan de studie of dieper in bepaalde vakgebieden duiken. En wat betreft studie, is SJD of een opleiding in die richting niet iets voor je??

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:10

Ik raad je af om psychologie te gaan studeren, op welk niveau dan ook. Het is een relatief makkelijke studie dus denk dat je hem wel aan kan op de uni. Maar de baankans na je studie is echt bedroevend, lees je maar eens in over "werkervaringsplaatsen". Ik heb mijn bachelor psychologie cum laude gehaald, maar achteraf gezien had ik beter een andere studie kunnen doen. Ik doe nu 2 Masters in compleet andere richtingen.

Als ik jou was zou ik gaan voor communicatie op de uni of het hbo, daar kan je nog veel kanten mee op. Ook dat is een studie op de universiteit die niet heel zwaar is (naar mijn mening).

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 00:50

@bigone: Helemaal waar!! Ik heb nooit hard hoeven studeren dus ik ben het niet gewend. Op de uni zal er echt een tandje bij moeten. SJD spreekt me persoonlijk niet zo aan. Vrijwel alle sociale opleidingen op het hbo spreken me niet zo aan (sociaal werk, pedagogiek, toegepaste psych) voornamelijk om de slechte baankansen. SJD heeft geen slechte baankans maar spreekt me qua inhoud niet zo aan.

@Eef_Bam: dat ligt ook erg aan de richting die je kiest neem ik aan? Je kunt er zoveel verschillende kanten mee op. Economie, sociale richting, onderzoek etc. Ik weet dat er in de klinische psychologie weinig werk te vinden is, ik neig zelf eerder naar de economische richting of de cognitieve neuropsychologie.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 01:08

Ook in de psychologie is er nog erg veel verschil. Bij ons in Maastricht wordt je bij de opleiding psychologie niet opgeleid voor het worden van psycholoog. Hiervoor moet je de richting GGZ doen binnen gezondheidswetenschappen.
Mocht je makkelijk kunnen leren, dan durf ik voor 99% zekerheid te zeggen dat je gezondheidswetenschappen kunt halen. Dus misschien ook iets om naar te kijken? Dit heeft een heel breed eerstejaar, waarbij je ook biologie, beleid en preventie van gezondheid meekrijgt, naast het GGZ gedeelte.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 01:16

Als je echt "hogerop wilt" plus een daar aan gekoppeld inkomen, kun je beter kiezen voor een meer commerciële studie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:52

Voor een heleboel functies, en zeker rondom communicatie, is het helemaal niet zo heel belangrijk welk diploma je precies hebt. Veel werkgevers vinden het ook prima als je een verwante opleiding hebt en verdere interesse toont - het is meer dat je hebt laten zien dat je om kunt gaan met de informatie op WO-niveau dat nuttig is.

Verder heb je nog keuzevakken en minors, en komt ook kennis van de psychologie wel degelijk van pas in veel settingen anders dan als psycholoog.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:21

senna21 schreef:
Als je echt "hogerop wilt" plus een daar aan gekoppeld inkomen, kun je beter kiezen voor een meer commerciële studie.

Of technisch. Maar dat moet maar net binnen de interesses van TS liggen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 17:25

@Sannens: thanks voor je tip! Ik wil zelf echt voor psychologie gaan dan en vind bv. biologie best moeilijk, dus ik denk dat specifiek psychologie beter bij me past. Ik wil het liefst ook thuis blijven wonen. Ik heb het afgelopen jaar op kamers gezeten maar moest dat allemaal lenen en heb toch liever een zo klein mogelijke studieschuld. Mijn collegegeld wordt betaald door mijn ouders dus als ik thuis blijf wonen bouw ik geen schuld op.

@senna en Rivaldo: klopt. Zou ik eigenlijk voor een studie als commerciële economie moeten gaan, of idd iets technisch. Beide spreekt me alleen echt niet aan :n Dus ik ga dan liever voor een studie die me wel aanspreekt.

@Shadow0: oké, duidelijk. Vindt communicatie idd zelf ook best breed en denk ook inderdaad dat je daar kunt komen met een verwante opleiding. WO is dan idd een plus. Precies, ik wil ook denk ik niet de klinische richting op en in verschillende richtingen is er echt wel veel werk te vinden. Ik geloof niet dat de studie nutteloos is, je kunt er veel kanten mee op.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:42

Je praat vooral over de studies, maar heb je wel een idee wat je later als werk wil gaan doen? Dat is uiteindelijk ook waar je voor studeert natuurlijk.
Daarnaast bestaat er ook nog een HBO studie toegepaste psychologie. Is dat niet iets voor je als je denkt dat uni te lastig is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:08

Psychologie kent vaak zeer weinig contact uren, vriend van onze zoon deed deze opleiding eerst ook, welgeteld 12 uren per week, de rest allemaal zelfdiscipline. En dat kan zeker jou struikelblok zijn , juist omdat het meeste je altijd gemakkelijk afging kun je ook hier de boel laten versloffen. Misschien eerst HBO toegepaste psychologie gaan doen, word je iets meer gedwongen in het stramien mee te lopen. En heb je veel meer contact met je studiegenoten, door groepsopdrachten enzenz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:04

Erasmus is misschien zeker wel een leuke optie, ik was ook wel het type uitstelgedrag maar omdat je daar met verplichte onderwijsgroepen werkt moet je je stof telkens wel bijhouden. Je kan namelijk niet met lege handen in je onderwijsgroep staan. :Y)
Verder vond ik psychologie daar best wel te doen, ik heb er uiteindelijk alleen ook niet echt wat mee gedaan. :') Je mag wel een PB sturen als je vragen hebt over de studie psychologie op het Erasmus!