Ouder dan dat je je voelt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Ouder dan dat je je voelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 15:13

Het staat er echt; 1987. Stiekem, terwijl ik eventjes niet oplette, was ineens, zomaar hup, flats, floep, de 30 in zicht :wave:

Terwijl ik op een doordeweekse donderdagavond in een kroeg vol studenten de nacht doorhaal, mijn eigen bed niet zie en vervolgens s’ochtends met een redelijk glad gezicht en fit lijf de trein in stap – zijn mijn vriendinnen hoogzwanger of al huisjeboompjebeestje. Lily Allen wrijft het, met haar nummer 22, nog extra in. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Auw.

Ik ben aan het afstuderen en heb een leuke baan, dus met m’n carriere is niks mis (vind ik). Mensen schatten mij meestal 23 en doen weddenschapjes over mijn echte leeftijd. Sommige zeggen “je bent zo oud als dat je je gedraagt”. En andere zeggen “je gedraagt je nog als een losgeslagen student en dat is raar met jouw leeftijd.” M’n jongere broertje noemt zich inmiddels mijn ‘broer’. Dikke prima wat mij betreft.

Wie herkend dit?

Het is niet zo dat ik erover wil klagen ofzo. Want eerlijk bekennen; af en toe m’n ID kaart nog moeten laten zien voelt best goed! Maar toch doet het wat met me. Er knaagt iets. De realiteit van ouder worden brengt een soort van afschuw met zich mee.. Het besef dat je niet meer tot de jongeren behoort, hakt er hard in.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sabini op 16-04-17 15:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Piekosjj

Re: "Je bent zo oud als dat je je voelt" Echt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:23

Je bent niet de enige. Mijn vriend is 30 en daar is ook niks aan af te zien. Is ook nog aan het studeren, doet niks onder aan zijn klasgenoten. En ik ben dan opeens een heel stuk jonger met m'n 21 :wow: Wij zeggen altijd dat onze leeftijden in het midden uit komen, want mij schatten ze meestal wat ouder in en hem iets jonger. En tsja, ik vind 't soms best een raar idee dat hij twee maanden in het jaar wel 10 hele jaren ouder is dan ik, maar leeftijd is maar een nummertje. Toch? :D

Magrathea

Re: Ouder dan dat je je voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:27

Ja, ik zag ook dat een goede vriend van me uit het eerste jaar universiteit zijn eerste huis heeft gekocht... En dat terwijl ik al vrij oud was (1-2 jaar ouder dan de rest ivm tussenjaar) :o
Nu ben ik nog niet zo heel oud (25) maar het knaagt wel dat het gros van mijn leeftijdsgenoten al helemaal aan het werk is, huis gekocht, fulltime baan etc. Daar zou ik wat voor geven! :o

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:52

Hier precies hetzelfde ik voel me ook jonger dan ik ben en zoe er ook nog jonger uit word meestal 22 geschat. Ik werk met heel veel collegas van in de 20 en val ook nog is op jongere mannen. Mannen van mijn leeftijd zien er 9 van de 10x uit of ze al dik in de 40 zijn.

Terwijl oud klasgenoten allemaal al huisje boompje beesje hebben. Woon ik pas sinds me 29ste op mezelf en ben ik ook nog is recent weer single. Ben er echt nog niet aan toe om al moeder ofzo te zijn. Terwijl je om je heen wel is hoort van wanner ga je is een vent zoeken en aan kinderen beginnen.
Laatst bijgewerkt door Roosje01 op 16-04-17 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:53

Nou, en?

Als je nog twee keer met je ogen knippert, is de 40 in zicht.

Laat je vooral leven door wat men vindt, hoe het hoort en wat normaal is.
Dan weet je tenminste een ding zeker: echt spannend zal het nooit worden.........

Of kies je ervoor je eigen leven te leiden. De dingen te doen die JIJ belangrijk vindt en daarheen te reizen waar JIJ graag wil zijn. Rechtsaf slaan als de goegemeente links gaat en links kijken als men zegt dat je rechts moet kijken. Je muzieklijst gewoon uit Mozart en Armin van Buren laten bestaan en een oude Land Rover rijden als iedereen vindt dat je een burgerbak moet rijden (of ook leuk: een burgerbak met spierballen nemen }> )

JIJ hebt de keuze hoe spannend jouw leven is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:55

x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:07

Kijk, met ikke kan ik praten :+
Joh, ik ben al 29 jaar lang 28. Bevalt prima. Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen, zou Loesje zeggen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:10

Ook ik haal nog met gemak een nacht door. Ga op scouting kampen zo goed als laatste naar bed en ben er vaak als eerste weer uit. Ga dan vervolgens met een blij gezicht de andere leiding wakker maken die zich kreunend nog eens om moeten draaien.
30? Was het maar waar. ik ben al 33 jaar ouder als de jongste leiding in het team.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:35

Ik tik over een ruime week pas de 28 aan, maar ik herken je gevoelens wel een beetje.

Bij mij komen ze voornamelijk omdat ik uit een omgeving kom waar je op je 30e wel gesetteld bent. Mensen die elkaar van uitgaan of school kennen, relatief (voor Nederlandse begrippen) jong aan samenwonen/ huizen kopen / kinderen beginnen en ik als "gestudeerd, naar een super klein appartementje in de Randstad vertrokken, doe een PhD" val niet in dat tijdsschema en leef een heel ander leven.
Mijn omgeving lijkt dat best erg voor me te vinden, terwijl ik het super prima naar mijn zin heb. Ik ben relatief recent single en erachter dat ik best goed ga in mijn eentje, borrel wat af, neem elk jaar wel weer een nieuwe hobby erbij, heb eindelijk geld om te reizen, en een groot huis lijkt me alleen maar vervelend want dat maakt zichzelf niet schoon :+

Ik probeer mijn omgeving duidelijk te maken dat dit is wat ik wil, maar het duurt lang ze daarvan te overtuigen. Onze generatie heeft gewoon de "luxe" om ons jong te blijven voelen/gedragen, ze wennen er maar aan *\o/*

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:56

Ik ben over de dertig en heb 7 kinderen maar kan nog steeds door voor 18-20 en moet nog regelmatig mijn ID laten zien. Ik voel me ook echt geen dertiger, maximaal 20 ofzo, de meeste van mijn vriendinnen zijn ook begin tot halverwege 20, het enige verschil is dat ik kinderen heb en zij niet.

Volgens mijn moeder is het tijd om volwassen te worden, moet ik stoppen met naar concerten gaan maar ik zie niet in waarom.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 16:56

Haha helemaal met Ibbel eens!

Echter snap ik dus ook wat Blijheid en NoeskaMoos typen. Het is alsof andere mensen/de maatschappij iets bepalen voor je. Of beter gezegd; andere mensen van jouw leeftijd doen heel iets anders dan jij. En de mensen van jouw gevoelsleeftijd vinden het ook maar raar dat jij 'al 30' bent :(:)

En ook al wil ik geen kinderen, heb ik geen interesse in een koopwoning en mag een relatie nog wel even op zich laten wachten, tóch zet ik mezelf hiermee aan het denken. Terwijl het heel normaal is dat je gevoelsleeftijd veel lager is dan je echte leeftijd (aldus wetenschap) -> pfieuw.

Het is wel fijn dat anderen dit ook herkennen :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:04

Ik ben ook bijna 30, ik vind het juist wel leuk eigenlijk dat ouder worden en andere fases doorlopen. Iedereen wordt ouder, niemand blijft zijn leven lang 20 en eerlijk gezegd zou ik het ook niet meer willen zijn... Ben getrouwd, kinderen wil ik niet, mijn man en ik doen wat we leuk vinden, of dat nu stappen is, burgerlijk met een boek in huis, feesten, of niksen... Op mijn 20ste trok ik me nog erg aan wat een ander van me vond, inmiddels gelukkig niet meer.

Dus laat maar komen die 30 voor mij veranderd er niks :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:46

Hmm ja, ik ben het ook zeker met Ikke en Ibbel eens :j Ik trek ook m'n eigen plan en áls ik al in het standaard plaatje had willen vallen dan was dat op mijn 17e (toen kwam ik ziek thuis te zitten) al mislukt :+ Ik ben op zich dus wel gewend om een ander leven te hebben dan gemiddeld, en meestal is dat ook best prima.
Maar het is met 30 worden toch anders dan toen ik 28 werd, op de een of andere manier. Ik heb bijvoorbeeld nog geen flauw idee of ik kinderen wil. Dat voelt als iets voor 'later als ik groot ben' }:0 Terwijl als je de dertig aantikt, en je nog geen partner hebt, het toch langzamerhand tijd word daar over na te denken en een partner te gaan vinden.
Ik vind op zich het ouder worden dus helemaal niet erg, wat Mars ook zegt, je leert steeds bij en ik vind het wel tof om te merken hoeveel meer ik nu kan en durf dan toen ik 25 was. Maar voor sommige dingen komt de 'nu of nooit' datum wel in de buurt, en dat voelde 5 jaar geleden nog veel verder weg. Nu voelt het nog steeds alsof ik daar nog jaaaaren de tijd voor heb, maar is het stiekem niet zo.

Moeilijk te omschrijven. Het is niet zozeer dat ik nu druk voel van 'de maatschappij' of mijn omgeving. Eerder van mezelf. Het ene moment wil ik vrolijk doorhuppelen zoals nu, het andere moment voelt het toch alsof het wel tijd word voor serieuze beslissingen. Zoiets :Y)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:55

Ach ik word 40 dit jaar.
Voel me ook niet zo, maar komt ook omdat ik vroeger dacht dat volwassen zijn anders zou aanvoelen.
En hoewel ik al 15 jaar samenwoon, al 11 jaar een koophuis heb voelt het nog niet als volwassen. Terwijl ik altijd dacht dat als je volwassen leeft je je ook zo voelt.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 21:29

Maar wat is je volwassen voelen dan precies?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:32

Ik meld me even... afgelopen december 30 geworden en voel me nog 20. Ik word ook jonger geschat. Soms wrl leuk, maar het knaagt bestwel, misschien ook omdat ik single ben en alleen een woning heb gekocht. Iedereen om me heen is bezig met kinderen en trouwen enzo... zo "oud" voel ik me niet hoor :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:44

Ik ben vorig jaar 'plotseling' 30 geworden. :+ ik vond het toch wel een dingetje. We zaten wel in een heftige kraamperiode waardoor ik het niet bewust heb meegemaakt. Daarom denk en zeg ik nu regelmatig dat ik 29 ben :').
Maar goed, nu dus een huis, huwelijk, baan, kind en daarmee word ik wel geacht volwassen te zijn en heb ik een grote-mensen-leven. Moet er wel even aan wennen eigenlijk.
Ik voel me ook pas halverwege 20 ofzo...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:48

1987? Dat was toch hooguit 10-15 jaar geleden of zo? :oo -O- >;)

Wat ikke zegt: twee knipperen en je bent ineens 40 (+) _O-

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:50

Oh tell me about it.

Ben net 30 geworden en vindt het vreselijk. Om en of andere reden voelt het als of het leven voorbij vliegt en ik wil niet dat het zo snel gaat. Ik heb het gevoel dat ik gisteren 23 was.

Heb het gevoel dat alle mensen weet wat ze wil in het leven en ik wil gewoon reizen en dansen op festivals. Haha

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:52

Ik heb het andersom: ik heb me altijd al oud gevoeld :+ Ik ben nu 25

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:55

Ik had dat vroeger ook altijd: dan werd een vriendinnetje 12 en was ik nog 11 (in 1987 dus _O- ) en dan dacht ik: "Woww..12! Dát is wat!" en dan werd ik zelf 12 en dan had ik zoiets van: is dit alles? :')

En "ineens" ben ik héél erg oud, met al 23 jaar dezelfde vent, twee kinderen, een huis en al 20 jaar aan het werk _O-
WTF happened! :oo

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:58

Alsof de duvel ermee speelt: ik ben toegevoegd in een FB gesprekje met een aantal mede-eerstejaars van mijn allereerste studie (2008). Van de 8(?) (ex mijzelf) zijn er sowieso vier getrouwd en hebben en vier minstens 1 kind :o Eeeeeeh okee. Het plan was om weer eens samen te komen, lijkt me heel leuk, maar ik vind het doodeng haha, ik spreek namelijk ook net af met een vriend om volgende week dinsdag speciaalbier te gaan drinken want in het weekend konden we nooit :o :o

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:09

Hahaha ja het gaat best hard...

Ik geef les aan de onderbouw van een vmbo. En als je dan begint over 9-11 en je ziet ze kijken alsof ze water zien branden.... die kids waren nog niet eens in de maak :oo

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:31

...Of dat je een ouder van een van je leerlingen feliciteert met haar 3e zwangerschap, dat ze vervolgens zegt: 'Ja we dachten, nou kan het nog!' en bij navraag blijkt ze dan nét 31 te zijn _O- Mens, ga weg: ik had toen pas mijn eerste _O-

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:43

MamaMiesje schreef:
...Of dat je een ouder van een van je leerlingen feliciteert met haar 3e zwangerschap, dat ze vervolgens zegt: 'Ja we dachten, nou kan het nog!' en bij navraag blijkt ze dan nét 31 te zijn _O- Mens, ga weg: ik had toen pas mijn eerste _O-

:')