Luxeprobleem; DGK Utrecht/DGK Gent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij doen?

Utrecht
33 (47%)
Gent
36 (52%)

Totaal aantal stemmen: 69

xKim97

Luxeprobleem; DGK Utrecht/DGK Gent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 08:37

Hallo,

Op het moment studeer ik DGK in Gent, maar omdat ik op het moment van inschrijven nog niet wist hoe ik de examens had gemaakt, had ik ook in Utrecht meegedaan. Nu heb ik in Gent alles gehaald, maar ben ik ook binnen in Utrecht *\o/* Alleen nu komt het, ik weet niet zo goed wat ik wil!

Hier in Gent vind ik het op zich prima, ik heb alles gehaald en ik vind het wel gezellig. Maar ik vind het wel jammer dat ik weinig tijd over heb voor andere dingen, en dat ik soms dingen moet leren die echt nergens over gaan voor een toekomstig dierenarts. Een voordeel van hier vind ik dat ik hier in kleine huisdieren en onderzoek tegelijk kan afstuderen. Weet iemand hoe dat in Utrecht zit? Ik zou namelijk graag onderzoek en praktijk kleine huisdieren combineren. Verder heb ik gehoord dat vanuit Gent de kans op een baan iets groter is, dat vind ik ook wel belangrijk. Maar het kan ook dat mensen dat alleen zeggen omdat ze weten dat ik in Gent studeer, idk. Hebben mensen die in Utrecht/Gent afgestudeerd zijn daar ervaring mee?

Verder ben ik wel benieuwd naar de roosters van Utrecht, lange dagen? En worden de lessen van Utrecht opgenomen of niet? En hoe bevalt het dat de leerstof in het Engels is?

Mijn voordelen voor beide op een rijtje (ook voor mezelf haha)
Gent
-Ik heb alles gehaald
-Ik vind het hier wel gezellig
-Diploma iets meer waarde
-Het scheelt 2 jaar
-Onderzoek en kleine huisdieren
Utrecht
-Wss red ik het daar ook wel
-Ontmoet ik daar ook mensen
-Minder tijd kwijt aan onzin kennis stampen
-Meer praktijk
-Niet meer op kamers

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en antwoorden, alvast bedankt!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:00

Wat bedoel je met onzin-vakken? Later heb je daar profijt van omdat je een bredere achtergrondkennis hebt, lijkt me?
Voor mij idee staat Gent wat beter aangeschreven dan Utrecht.
En dat je nu even minder tijd hebt voor andere dingen, maar straks twee jaar eerder klaar bent lijkt me logisch. Teveel vrije tijd leidt alleen maar af 8-) .

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:07

Wat is in jouw ogen onzinkennis?
Met diergeneeskunde heb ik geen ervaring, maar in de humane geneeskunde is me opgevallen dat collega's die in Belgie zijn opgeleid veel meer parate kennis en kennis over (patho)fysiologie hebben. Misschien niet leuk om te leren op het moment dat je het voor een tentamen moet stampen, maar later wel heel veel profijt van bij het begrijpen van ziektebeelden en behandelingen.

xKim97

Re: Luxeprobleem; DGK Utrecht/DGK Gent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:00

Mja ik ben nu bijvoorbeeld bezig met rassenleer, en er staan wat oude examenvragen online zoals deze:

1. geef de domesticatie van het paard
1e domesticatie: (3500 v.Chr.) Zuid-Oekraïne = Tarpan → (2000 v.Chr.) Mesopotamië = 1e
bereden paard → (500 v.Chr.) China: zadel+stijgbeugels.
Amerika: 16 (Spaanse) paarden gebracht door Cortes (1519), Engelse halfbloeden gebracht
door Anglosaksische kolonisten.
Hoogtepunt paardenbestand na Napoleonistische periode tot aan WOI (1914-1918)
→ staatsstoerijen, daarna drastisch verlaagd.
Sinds 1980 gestabiliseerd op 60.000.000-65.000.000 eenheden.

Dat soort dingen, dat kan ik wel leren maar daar ga ik later denk ik weinig mee doen en daarnaast kosten dit soort dingen juist zo veel tijd. En ik heb dus ook wel het idee dat BE een streepje voor heeft, dat is wel een punt waarom ik misschien alsnog in Gent wil blijven.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:02

Gent, 100 procent. Staat veel beter aangeschreven en veel meer kans op een leuke baan later. Juist doordat je daar meer moet leren.
Het heeft toen voor mijn zus ontzettend veel gave deuren geopend, terwijl studiegenoten uit Utrecht vaak nee te horen kregen, puur door de achtergrond.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:08

Vergeet vooral niet dat het collegegeld hier in Nederland belachelijk hoog is, ruim 2x zo veel als in Gent!
Daarnaast zou je in Utrecht weer opnieuw moeten starten. Dus als je het in Gent naar je zin hebt, zou ik je studie zeker daar voortzetten.

Ik studeer zelf geen DGK, maar er is geloof ik wel een HK topic hier op bokt. Daar kun je je vraag ook nog stellen!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:21

Vroeger zou ik altijd Gent hebben gezegd, ik heb DGK in Antwerpen gedaan (einde bachelor gestopt) en wist dat het onderwijs 'hoger' aangeschreven staat. Maar ik werd in het Belgische systeem doodongelukkig, ook daarna in een andere opleiding. Nu studeer ik in NL en ik ben zo enorm enthousiast over mijn opleiding, dat mijn interesse enorm is aangewakkerd en ik ook gemotiveerder ben om er voor te gaan. Dat zorgt ervoor dat ik volgens mij een betere professional word dan wanneer ik de opleiding in België zou hebben afgemaakt. Als ik nu dus zou moeten kiezen (6 jaar ouder en wijzer), dan zou ik in Utrecht gaan studeren als die mogelijkheid er was.

Ik raad je dus aan om te kijken naar jezelf en puur voor jezelf te bepalen waar jij gemotiveerd en gelukkig van wordt. Of je nu in NL of BE studeert, als je een goede student en later DA bent dan vind je gewoon werk. Een fijne baan vinden is in de branche niet gemakkelijk, maar daarom moet je je dus onderscheiden van de rest door te laten zien wat jouw goede capaciteiten zijn die een ander misschien niet heeft. Als je die beter kan ontwikkelen in NL, dan zou ik daar opnieuw beginnen. Kan je die in Gent ook verder laten groeien, dan is het evengoed om in Gent te blijven en ben je dus ook sneller klaar met je studie.

En ik ga akkoord met je mening over onzin-kennis. Daar zijn ze in België wel fan van, niet enkel binnen DGK. Voor mij zou dat niet perse hoeven, zo bewijs je vnl. dat je enorme hoeveelheden stof kan verwerken op korte termijn, maar daar word je niet perse een betere professional van. Imo gaat dat vaak ten koste van je parate kennis over dingen die er echt toe doen, omdat je daar minder tijd en ruimte voor hebt gehad om die er helemaal in te krijgen en onder de knie te krijgen. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die beide soorten kennis perfect kunnen combineren en daar ook blij van worden dat ze het allemaal geleerd hebben.

Vriendinnen van mij die het in België (DGK) echt enorm zwaar vonden om alles rond te krijgen naast hun 'gewone leven' studeren nu een andere master in NL (eerst Belgische bachelor afgerond) en kunnen via dierwetenschappen bijvoorbeeld ook gewoon in het onderzoek verder en gaan doctoreren. En dat gaat hen gewoon beter af, dus het is heel persoonlijk hoe je je bij een studie voelt.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:50

@Ilsiee Dat huiskamertopic is ook een goeie! Over de financiele kant; ik heb het idee dat dat niet zo een groot verschil gaat maken. Want het college geld is indd 3x zo duur in NL, maar in Nederland zou ik de eerste 3 jaar niet op kamers hoeven omdat ik niet zo ver weg woon, dus uiteindelijk denk ik dat het geldtechnisch niet zo veel scheelt.

@ine123 dat is weer een heel andere kant, heb ik nog niet zo goed over nagedacht. Maar op het moment zit ik wel in een gezellig studentenhuis met allemaal jaargenootjes, dus ik denk dat dat al heel veel scheelt voor mij! Ik hoor van best wat mensen om mij heen dat ze het best wel zwaar vinden omdat het af en toe zo eenzaam is, daar heb ik geen last van. Wel fijn dat je alsnog iets hebt gevonden waar je iets aan hebt. Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:20

Ik weet niet hoe het met baankansen zit maar ik hoor hier erg veel dat veel dierenartsen hier niet graag stageplekken geven aan mensen uit belgie. Niet omdat ze niet genoeg kennis hebben want ze weten in theorie wel wat ze moeten doen maar ze kunnen gewoon helemaal niks zelf uitvoeren door enorm gebrek aan praktijk. Vandaar dat ik zelf voor Utrecht zou kiezen omdat ik veel praktijk belangrijk vind. Je kan nog zo veel weten maar pas in de praktijk leer je echt hoe en wat.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 14:46

Mja het verschilt een beetje per dierenarts wat ze liever hebben heb ik het idee. Maar omdat ik misschien ook onderzoek zou willen doen is wat meer theoretisch ook niet verkeerd. Al zou het voor het praktijk gedeelte wel beter zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:55

Als je dat al een onzinvak vindt... :+ Wat je doet is een universitaire opleiding, dat is academisch en betekent vooral : een brede theoretische kennis. Misschien ligt daar in Nederland minder de nadruk op, maar hier in België is het toch vooral als je praktijk wilt, dat je hogeschool moet gaan doen.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 14:58

Nee ik vind het geen onzin vak, ik vind gewoon dat sommige elementen te overdreven benadrukt worden.
En wat extra achtergrond kennis is soms wel goed, maar ik vind dat ze daarin soms wel erg ver gaan. Dat is dan misschien het verschil tussen Nederland en België.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:49

Ik ben zelf student in Utrecht, nu derdejaars. Hierna ga ik de master Landbouwhuisdieren en Volksgezondheid doen, want ik ben destijds decentraal geselecteerd :)
In mijn eerste jaar startte er veel mensen die al DGK hadden gestudeerd in België. Het grootste verschil vonden zij de hoeveelheid praktijk in Utrecht, en toch ook stiekem iets meer vrije tijd ;) Niet dat de studie bij ons makkelijker is hoor, maar deze studenten gaven vooral aan dat de roosters bij ons gewoon veel prettiger zijn.
Je geeft aan dat ene Belgisch diploma meer waard zou zijn, maar dat snap ik niet helemaal. Mij is juist altijd verteld dat een Utrechts Diergeneeskundediploma op heel de wereld geldig is, en die uit België niet.

Wat betreft de studie in het algemeen in Utrecht: het is super ;) Je gaat zeker weten ontzettend leuke mensen (en docenten!) ontmoeten, de sfeer is geweldig en ik heb het er erg naar mijn zin.
Succes met je keuze!

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:58

Ik heb gekozen voor Belgie. Naar mijn idee is veel theorie krijgen helemaal niet erg. Ja je krijgt minder praktijk, maar als je gemotiveerd bent en veel meeloopt met dierenartsen kun je dat zelf al voor een deel aanvullen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:03

Ik heb de inhoud van de opleidingen vergeleken. België is veel meer vakinhoud. Nederland is typisch weer veel competentie geneuzel. Mijn voorkeur zou naar een Belgische opgeleide veearts gaan, als klant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:02

Ik zou alleen al om het feit dat je hier je eerste jaar hebt afgerond (wat erg pittig schijnt te zijn in België, ze laten meer mensen toe maar het eerste jaar doorkomen is dan weer heel moeilijk) gewoon lekker blijven zitten. Zonde om weer een jaar over te doen alleen maar omdat je er bent toegelaten. Ik denk dat het uiteindelijk ook niks uitmaakt waar je gestudeerd hebt, maar ik vind dat veel opleidingen in NL zoals Arabesk zegt te veel gefocust zijn op het leren in competenties en dat dat soms echt een goed leertraject in de weg zit.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 17:05

@hafjelinger ja, de studie lijkt mij in Utrecht door het iets meer praktijk gericht zijn leuker. Je zegt dat mensen de roosters fijn vinden, maar wat is het rooster ongeveer? Daar ben ik wel benieuwd naar :)
En Utrecht is indd internationaal meer waard, maar ik had gehoord dat binnen NL Gent weer iets hoger staat, al verschilt dat ook weer per dierenarts.

@ikbencarmen oh hey, zit je dan in mijn jaar? of zit je al verder?

@arabesk Ik hoor wel meer mensen die liever een Vlaamse dierenarts hebben ja! Maar als ik dan hoor dat er ook dierenartsen zijn die geen Gentse stagairs willen is dat weer de andere kant ervan }:0

@emmaa__ Ja klopt, 2 jaar extra is best veel..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:48

xKimss schreef:
@hafjelinger ja, de studie lijkt mij in Utrecht door het iets meer praktijk gericht zijn leuker. Je zegt dat mensen de roosters fijn vinden, maar wat is het rooster ongeveer? Daar ben ik wel benieuwd naar :)
En Utrecht is indd internationaal meer waard, maar ik had gehoord dat binnen NL Gent weer iets hoger staat, al verschilt dat ook weer per dierenarts.

@arabesk Ik hoor wel meer mensen die liever een Vlaamse dierenarts hebben ja! Maar als ik dan hoor dat er ook dierenartsen zijn die geen Gentse stagairs willen is dat weer de andere kant ervan }:0

We lagen dubbel toen we het NLse curriculum zagen een vak als 'dier, dierenarts & maatschappij' :roll: en nog erger 'persoonlijke en professionele ontwikkeling'. Wat heb ík daar als klant aan, ik heb liever dat mijn VA of DA in díe tijd meer geleerd had over z'n vak. 8)7

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 17:58

Nou in Gent is ook niet alles even nuttig hoor, al klinken de vakken misschien wel zo :P
Ik denk dat die vakken inhouden dat je leert hoe je je klant slecht nieuws kan brengen oid?

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:16

xKimss schreef:

Ik zit momenteel in mijn 3de jaar in Antwerpen dus ik start aankomend jaar aan de master in Gent :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:20

Ik denk dat je het pas echt kan vergelijken wanneer je van beide studies ook daadwerkelijk de vakken hebt ingekeken. De titels van de vakken in België klinken meestal wel mooier en interessanter dan ze zijn, vind ik uit ervaring :+ . Ik heb ook een vak levensbeschouwing gedaan en veel over het boeddhisme geleerd, maar of mijn toekomstige klanten dáár nu echt iets aan hebben weet ik ook zo niet... Die 'dier, dierenarts en maatschappij' is misschien (wilde gok hoor) vergelijkbaar met de Belgische 'veterinaire volksgezondheid', maar dat klinkt natuurlijk minder academisch. Ik zou echt niet durven beweren dat een Nederlandse dierenarts minder weet over het algemeen, heb met beide landen ervaring en voor mij zijn de Nederlanders even kundig (ik ben een Belg overigens ;) ). Ik heb enorme prutsers gehad uit België, maar mijn huidige dierenarts is ook een Belg omdat ik hem het fijnst vind in deze regio.

Maar wanneer je richting onderzoek wilt dan lijkt me een meer academische opleiding zoals in Gent wel net iets geschikter misschien.

Waar de Nederlanders vinden dat hun systeem te competentie gericht is, vinden veel Belgen dat we in België ons onderwijs minder theoretisch moeten maken. Een gulden middenweg daarin vinden zou imo ideaal zijn. Ik studeer nu een HBO opleiding in NL met mijn academische achtergrond uit België en vind dat het mooiste van beide werelden. Qua contact met docenten etc staat Nederland wel voor vind ik, daar is alles een stuk minder hiërarchisch dan in België.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 09:45

@ine123 Het liefst zou ik praktijk en onderzoek combineren :)
Maar ja, dat hierarchische in België daar moest ik ook even aan wennen!
Al die verschillende manieren van aanspreken blabla
Van sommige profs heb ik wel het idee dat ze het juist wel leuk vinden dat er af en toe nog wat Hollanders in de zaal zijn, die wel durven te antwoorden op vragen :+

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:44

Arabesk schreef:
xKimss schreef:

We lagen dubbel toen we het NLse curriculum zagen een vak als 'dier, dierenarts & maatschappij' :roll: en nog erger 'persoonlijke en professionele ontwikkeling'. Wat heb ík daar als klant aan, ik heb liever dat mijn VA of DA in díe tijd meer geleerd had over z'n vak. 8)7

Weet jij wel wat die vakken eigenlijk inhouden? :)

Met persoonlijke en professionele ontwikkeling leren onder andere hoe we een goede anamnese afnemen, hoe we op een goede manier slecht nieuws moeten brengen etc. Het vak 'dier, dierenarts & maatschappij' ken ik niet, dit zal nu dan wel 'Veterinaire volksgezondheid' heten, waarin onder andere de risico's van zoönosen aan bod komen (bijv. Q-koorts, aviaire influenza, maar ook toxoplasmose etc.) en hoe men daarmee om moet gaan (crisismanagement). De dierenarts heeft echt een belangrijke rol in onze volksgezondheid, die regelmatig onderschat wordt.

Het lijkt mij als klant toch prettiger als de dierenarts niet als een botte lompe boer komt zeggen dat het beter is om Fikkie naar de hemel te sturen ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:49

Als je het onderzoek in wilt, zou ik in Gent blijven.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:57

xKimss schreef:

Wat betreft de roosters: deze is elke dag anders. Ik heb soms dagen vrij of alleen in de ochtend of middag les, of dagen van 09.00 tot 17.00. Je hebt zelden tot na 17.00 college, en eigenlijk ook nooit voor 09.00. Een uitzondering zijn de tentamens, deze beginnen soms om 08.30.
Maar het feit dat ik met 4 uur reistijd per dag, 2 paarden 4/5 per week trainen, een hond en een baantje in het weekend nog steeds alles in een keer gehaald heb, zegt genoeg over het rooster :P Neemt niet weg dat ik lange dagen maak, maar het is me alles waard ;)

Als je twijfelt, waarom kom je dan niet eens een dagje kijken in Utrecht? Dan kun je praten met studenten en docenten, alles nog een rustig bekijken en al je vragen stellen. Wellicht kun je met iemand meelopen, je mag me best een pb sturen ;)