Jou en jouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Jou en jouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:17

Om het even onder de aandacht te brengen ;)

Al maanden zit ik namelijk te twijfelen, maar steeds weer besluit ik; "Ach, mijn Nederlands is ook niet perfect". Maar tegelijkertijd erger ik me er zo verschrikkelijk aan.

We kennen inmiddels allemaal het your en you're fenomeen wel. En bijna iedereen die meer dan vijf woorden Engels spreekt struikelt erover. Nou struikel ik dus net zo hard over jou en jouw, want daarmee blijkt een soortgelijk probleem te zijn!

Even gekopieerd van beterspellen.nl:

Wat is het verschil tussen 'jou' en 'jouw'?
In deze zinnen staan 'jou' en 'jouw' op de goede manier:
- Henk zet jou op de lijst.
- Henk zet jouw gegevens op de lijst.

- Is deze fiets van jou of van hem?
- Is deze fiets van jouw vader of van zijn vader?

En dit kan allebei, maar betekent iets anders:
- Is het boek van jou of zijn vader? (= van jou of van zijn vader)
- Is het boek van jouw of zijn vader? (= van jouw vader of van zijn vader)

Dit topic heb ik niet gemaakt om iemand voor zijn schenen te schoppen, maar hopelijk is het leerzaam voor mensen die zich hier niet bewust van zijn. Op naar de correcte vorm van jou(w)! :D

Chiave

Re: Jou en jouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:22

Serieus? :')

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:24

Chiave schreef:
Serieus? :')

Tsja, je moet wat op zaterdagavond als je de volgende ochtend moet werken ;)

Dus ja, serieus! :D

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:24

Kunnen we het ook meteen even over 'me' en 'mijn' hebben? :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:24

Nou veel mensen hier op Bokt hebben hier problemen mee hoor.
Het is eigenlijk heel simpel. Er komt een -w achter als het bezittelijk is. Dus jouw boek, kast, pop, paard etc.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:25

Ik heb geleerd dat als je twijfelt, je 'jou/jouw' moet vervangen door 'u/uw'. Zeg je dan 'u' schrijf je 'jou' zonder W. Zeg je dan 'uw' dan schrijf je 'jouw' met W.

Een paar voorbeeldjes:
... Paard
uw paard
jouW paard.

Het paard is van ...
Het paard is van u
Het paard is van jou

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:26

Zullen we het dan meteen over na en naar hebben. Die worden zijn niet eens gerelateerd, toch lijkt niemand ze uit elkaar te kunnen houden :Y) .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:26

Loolotte schreef:

Toch is dat vaak gemakzucht. Me dochter, eh mijn dochter, typt dit vaak als ze appt met vriendinnen.
Ik vind het verschrikkelijk maar goed. Het schijnt bij de jeugd te horen. Me paardjuh..... -O-

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:27

Nog een ezelsbruggetje: als je er uw van kunt maken. Even inhaken op Suzanne F: uw boek, uw kast, uw pop. Niet u boek, u kast en u pop.

Edit: wat Horsies7 ook zegt :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:28

Loolotte schreef:

Amen to that!

Jouw is bezittelijk, jou is aanwijzend. Lijkt me niet overmatig lastig toch?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:31

Op me verkeerd geschreven zou gewoon een gevangenisstraf moeten staan :') (grapje!) Maar zodra ik iemand me zie schijven op het moment dat ze mijn bedoelen heb ik direct het gevoel dat ik het bericht lees van iemand met een aanzienlijk laag IQ zullen we maar zeggen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:32

Wat boeit het jouw?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:32

lieveli schreef:
Wat boeit het jouw?

:')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:33

Ik weet nooit wat ik van dit soort topic's moet vinden. Als dyslect doe ik erg mijn best om zo goed mogelijk te schrijven. Dit is niet makkelijk en ik zal vast nog wel genoeg fouten maken in spelling en grammatica. Helaas is spellingscontrole ook niet zaligmakend waardoor er geen concrete oplossing is zodat iedereen foutloos schrijft.
Heel eerlijk: leven en laten leven. Veel mensen hebben een schijthekel aan de zogeheten taalnazi's en dit soort topic komen toch altijd denigrerend over.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:35

miss_lizje schreef:
Ik weet nooit wat ik van dit soort topic's moet vinden. Als dyslect doe ik erg mijn best om zo goed mogelijk te schrijven. Dit is niet makkelijk en ik zal vast nog wel genoeg fouten maken in spelling en grammatica. Helaas is spellingscontrole ook niet zaligmakend waardoor er geen concrete oplossing is zodat iedereen foutloos schrijft.
Heel eerlijk: leven en laten leven. Veel mensen hebben een schijthekel aan de zogeheten taalnazi's en dit soort topic komen toch altijd denigrerend over.

Laat mij het je vertellen als ex-student Nederlands. Print de OP, leg het papiertje op de WC en wacht tot je een flinke buikinfectie hebt...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:35

Eef_Bam schreef:
Zullen we het dan meteen over na en naar hebben. Die worden zijn niet eens gerelateerd, toch lijkt niemand ze uit elkaar te kunnen houden :Y) .

Ja dit!! Nog wel de meest irritante fout gemaakt. Elke keer als iemand 'na' typt terwijl er 'naar' moet staan moet ik de zin 2x lezen voordat ik het snap. Zo vervelend. Overigens, mits en tenzij verwisselen is ook vervelend. Of als/dan. Argh ergenissen :Y) (ik ben verder ook niet heel goed in NL dus accepteer het maar :P)
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 08-04-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:36

lieveli schreef:
Wat boeit het jouw?

Droog :')

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:49

Laatst bijgewerkt door yvje86 op 08-04-17 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:49

Je vergeet 'jouwn' nog in je lijstje te zetten. :o

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:54

miss_lizje schreef:

Maar uit jouw hele post blijkt dat je wel een goede woordkennis/zinsbouw hebt. Dat vind ik persoonlijk heel iets anders dan de 'apptaal' van tegenwoordig die maar standaard lijkt te worden. En ja, daar weet ik helaas alles van. Ik geef geschiedenis.. B-)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:10

Bedankt voor het compliment.
Ik schrijf heel veel met behulp van een fotografisch geheugen. Ik kijk af wat anderen schrijven en pas mij daar op aan en ik kijk echt ( o dit klinkt zo stom) naar of het woord mooi geschreven staat. De regels betreft taal zijn voor mij soms net chinees, ik begrijp er niks van en het blijft ook niet hangen terwijl ik de moeilijkste bacterie namen foutloos kan schrijven :') .
Gelukkig heb ik een hoop mensen die mijn werk (waaronder verslagen en officiële documenten zoals sollicitatiebrieven) graag voor mij nakijken, maar het blijft soms een beetje een kneusjes gevoel geven. Ik had heel graag docent willen worden, maar die ambitie heb ik opgegeven omdat het nakijken van verslagen enzovoorts niet gaat lukken.

lieveli schreef:
miss_lizje schreef:

Laat mij het je vertellen als ex-student Nederlands. Print de OP, leg het papiertje op de WC en wacht tot je een flinke buikinfectie hebt...

:') Kan je op wc papier afdrukken? Normaal A4 papier is niet zo zacht en heb ik dadelijk papercuts op plekken waar je ze niet wil hebben :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:16

En wat dan van hun en zij...
Overigens snap ik nooit wanneer je beslist of besloten moet neerzetten...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:27

Ik zit precies in die leeftijd maar ik word er helemaal gek van als mensen de hier genoemde fouten maken...

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:31

Loolotte schreef:

Aan dit erger ik me nog veel meer!

Me huis, me hond, me kip, me paard -:(-
Laatst bijgewerkt door youaremystar op 08-04-17 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:32

youaremystar schreef:
Loolotte schreef:

Aan dit irriteer ik me nog veel meer!

Me huis, me hond, me kip, me paard -:(-

Je ergert je en iets irriteert je.