Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
swaatje schreef:Tjonge jonge he... ik moet t toch even kwijt!
Even wat van me afschrijvenven mogelijk dat er mensen nog tips hebben?...
Sinds enkele weken is er een collega gestart. Fijn want ik kwam om het werk!
De eerste twee weken verliepen redelijk. Je kunt nog niet zoveel vragen van iemand die nog ingewerkt moet worden... dus ik heb nog flink wat werk voor mijn rekening genomen.
We hebben uiteindelijk een taakverdeling gedaan en nu is dus vast gesteld wie wat wanneer doet.
Punt is, in de praktijk bakt ze er vrij weinig van... ze komt vrij sterk in vergaderingen of overleggen over. Kan ook snel netwerken maar alle andere werkzaamheden (waar je met name fysiek iets meer moet doen of groepen moet aansturen) dat laat ze liggen waardoor ik met mijn andere eigen werkzaamheden in de knel kom...
Laatst probeerde ik haar daar in te spiegelen... "goh, ik vond het vervelend hoe dit was gelopen... zou je hier en hier wat meer op kunnen letten"...
Nou... waar ik het over had en dat was niet zo... dat lag allemaal niet aan haar etc.
....
Ik merk dat ik me tevens gruwelijk stoor aan haar constante geroddel... over iedereen heeft ze wel iets negatiefs te zeggen...
Ik zit zelf totaal niet zo in elkaar.. gun iedereen in de wereld t beste en heb het gewoon druk met gelukkig zijn.. haha...
Dit alles wordt nog eens 'mooier gemaakt' door het feit dat ik een tijdelijk en zij een vast contract heeft... ik merk dat zij deze machtspositie uitbuit. Ik heb eerder ook het idee gehad dat ze achter mijn rug om roddelt over me... en niet bepaald leuke dingen of dingen die kloppen...
Al met al voel ik me erg gevangen in deze situatie...
Ik kan proberen dit met haar zelf te bespreken maar iemand die haar beter kent en die gelukkig wat neutraler hierin raadt me af dit te doen...
Zij zou dit toch anders zien en vanuit haar onzekerheid (want dat zit onder dit gedrag) zou ze me het wel eens veel moeilijker kunnen gaan maken... zeker gezien ik nu een vrij spannende tijd tegemoet ga ( einde tijdelijk contract).
Wat te doen?
piezze schreef:Brr klinkt niet fijn, ik zou lekker verder gaan solliciteren en me niet op mijn kop laten zitten. Jij zit er langer, ze moet gewoon haar werk goed uitvoeren. Verder hoef je geen vriendinnen te worden dus gewoon terugbitchen.
pateeke schreef:swaatje schreef:Tjonge jonge he... ik moet t toch even kwijt!
Even wat van me afschrijvenven mogelijk dat er mensen nog tips hebben?...
Sinds enkele weken is er een collega gestart. Fijn want ik kwam om het werk!
De eerste twee weken verliepen redelijk. Je kunt nog niet zoveel vragen van iemand die nog ingewerkt moet worden... dus ik heb nog flink wat werk voor mijn rekening genomen.
We hebben uiteindelijk een taakverdeling gedaan en nu is dus vast gesteld wie wat wanneer doet.
Punt is, in de praktijk bakt ze er vrij weinig van... ze komt vrij sterk in vergaderingen of overleggen over. Kan ook snel netwerken maar alle andere werkzaamheden (waar je met name fysiek iets meer moet doen of groepen moet aansturen) dat laat ze liggen waardoor ik met mijn andere eigen werkzaamheden in de knel kom...
Laatst probeerde ik haar daar in te spiegelen... "goh, ik vond het vervelend hoe dit was gelopen... zou je hier en hier wat meer op kunnen letten"...
Nou... waar ik het over had en dat was niet zo... dat lag allemaal niet aan haar etc.
....
Ik merk dat ik me tevens gruwelijk stoor aan haar constante geroddel... over iedereen heeft ze wel iets negatiefs te zeggen...
Ik zit zelf totaal niet zo in elkaar.. gun iedereen in de wereld t beste en heb het gewoon druk met gelukkig zijn.. haha...
Dit alles wordt nog eens 'mooier gemaakt' door het feit dat ik een tijdelijk en zij een vast contract heeft... ik merk dat zij deze machtspositie uitbuit. Ik heb eerder ook het idee gehad dat ze achter mijn rug om roddelt over me... en niet bepaald leuke dingen of dingen die kloppen...
Al met al voel ik me erg gevangen in deze situatie...
Ik kan proberen dit met haar zelf te bespreken maar iemand die haar beter kent en die gelukkig wat neutraler hierin raadt me af dit te doen...
Zij zou dit toch anders zien en vanuit haar onzekerheid (want dat zit onder dit gedrag) zou ze me het wel eens veel moeilijker kunnen gaan maken... zeker gezien ik nu een vrij spannende tijd tegemoet ga ( einde tijdelijk contract).
Wat te doen?
Hoi,
Het klinkt redelijk herkenbaar voor mij. Ik heb ook zo'n collega al is de verhouding bij mij wel wat anders.
Owv privacy van mezelf en van mijn collega('s) in kwestie treedt ik liever niet in detail over de situatie met de collega in kwestie
.
Wat ik wel wil meegeven is: probeer dit toch eerst onderling op te lossen. Geef je collega concrete feedback, zonder oordeel en probeer ook het positieve te benoemen. Met concrete feedback bedoel ik: wat zie je, wat hoor je,...? Hierbij kan je je gevoel ook aangeven: blij, boos, verdrietig, ontgoocheld, bang,... Probeer in verbinding te gaan met je collega. Zoek misschien eens op geweldloze communicatie. Dit kan je goede handvaten bieden. Je bent in principe goed begonnen met de feedback: ik vond het vervelend hoe dit was gelopen... Misschien kan je "vervelend" hier vervangen door een concreter gevoel? En de zin aanvullen met omdat... In plaats van te zeggen: zou je hier en hier wat meer op kunnen letten zou ik persoonlijk eerder proberen aangeven waar jij nood aan hebt (samenwerking, leiding, verbinding, communicatie, rust,... --> dit kan vanalles zijn). Zoals je het nu hebt geformuleerd kan het op sommige mensen "aanvallend" overkomen. Luister ook naar haar: wat zijn haar observaties? Hoe voelt zij zich? waar heeft zij nood aan? En probeer samen naar een oplossing te zoeken die tegemoet komt aan de behoeften van jullie beiden. Dit bereid je best wel eerst goed voor: wat heb je precies geobserveerd, hoe voel je je, waar heb jij nood/behoefte aan? En vooral wil je het gesprek in verbinding wel aangaan?
Als ik feedback geef, probeer ik bovendien ook altijd heel erg vanuit mezelf te spreken (niet in naam van anderen) en voorbeelden te geven van situaties die duidelijk kunnen maken wat ik bedoel (bv. in situatie x heb ik jou a horen zeggen / b zien doen).
Ik vind het zelf overigens ook prettiger wanneer mensen mij gewoon zeggen wat hen stoort dan dat ik dit via via moet horen of ik het later allemaal tegelijk op een evaluatie of zo op mijn bord krijg. Da's natuurlijk persoonlijk, maar ik ben wel voorstander van feedback gewoon rechtstreeks te geven.
Als het echt de spuigaten uitloopt, kan je natuurlijk altijd naar je baas gaan, maar dat zou ik eerder enkel doen wanneer jullie er onderling niet uitkomen.
Veel succes!