Ik denk ook dat je te hard krast, je verflaag is nog heel vers en niet goed op sterkte om tegen krabben te kunnen.
Wij geven aan dat een laag droog genoeg is om te schilderen als je met schuren stof krijgt en niet van die rare 'wurmpjes'.
Qua volgorde doe je het goed, eerst ontvetten en dan schuren. Waar ontvet je mee? Dat kan ook invloed hebben op de droging van je verf.
KellyR schreef:Zorg er verder voor dan je in vlakken schildert. Dus eerst 1/3 van de deur, dan 2/3 en dan 3/3. Als je de vlakken hebt geschilderd (zorg dat je 1 kant op schildert, uitsmeren maakt niet uit, maar ga vervolgens alleen naar beneden en niet weer retour omhoog.) ga je vanaf boven weer helemaal naar beneden en dit herhaal je over de hele vlakte. Zo droog het goed op zonder rare strepen. En bij ons laten de deuren ook echt niet los op deze manier. (je kan natuurlijk ook van hot naar her schilderen zonder dat het los laat, maar dan is het een stuk minder netjes).
Kijk hiermee uit, deze manier kan je alleen gebruiken als je terpentinegedragen lak gebruikt. Met watergedragen verf kan dit niet, dan blijft je de strepen van je kwast zien.
En voor binnen is het slimmer om watergedragen verf te gebruiken, dat is sneller droog, stinkt minder en vergeelt niet of nauwelijks.
kelseyclover schreef:ik doe zelf wonen en interieur opleiding, na dat de primer is aangebracht goed laten drogen en heel goed schuren (ik heb geleerd in rondjes) , met de laklaag gewoon aanbrengen en met föhn er over heen gaan (300/400 graden, 30cm van af houden en in beweging houden). Ook geleerd om alles in 1x te verven aangezien je anders lagen gaat zien, lange halen maken. Succes..
Het is beter om je verf langzaam te laten drogen, gebruik liever geen föhn. De toplaag van je verf droogt hierdoor heel snel maar alle verf daaronder neemt enorm lang om te drogen. Daarnaast weet ik niet hoe slim het is om een warmtebron bij natte verf en verfdampen te houden ivm brandgevaar.