2e studie tijdens 1ste studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

2e studie tijdens 1ste studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 09:25

Hi!

Momenteel zit ik in mijn 3e jaar van de opleiding Bewegingstechnologie en wordt het weer tijd om na te gaan denken over het pad dat ik hiermee/hierna wil gaan bewandelen.

Nu denk ik er al even over om hier nog fysiotherapie achteraan te gaan plakken. Met mijn opleiding zou dit verkort kunnen in 3 jaar en heb ik een mooi pakket van 2 opleidingen die goed op elkaar aansluiten.

Maar nu komt het.. Dit wordt waarschijnlijk een behoorlijk duur grapje. Beide opleidingen vallen onder de 'gezondheidszorg'. Nu begreep ik op internet dat ik mij tijdens mijn huidige studie in zou kunnen schrijven voor een 2e studie en dat je dan geen extra collegegeld betaalt, maar alleen het wettelijke collegegeld. Alleen mijn studiefinanciering zou dan komen te vervallen.

Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Of iemand die hier ervaring mee heeft? Zou ik mij dan zomaar kunnen inschrijven voor fysiotherapie, wat ik dan kan gaan volgen vanaf september 2018?

Alvast bedankt!

Ierpier

Re: 2e studie tijdens 1ste studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:16

Als je je tweede studie begint tijdens je eerste betaal je wettelijk collegeld, naar mijn weten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:20

Als je de tweede studie begint voor je de eerste afrond betaal je idd wettelijk collegegeld. De enige vraag is of je nieuwe opleiding het accepteert dat je het eerste jaar ingeschreven gaat maar geen vakken volgt (als dat is wat je wil). Daarvoor moet je bij de opleiding zelf zijn, kan zijn dat ze hier niet van gediend zijn. Andere optie is 1 vak open laten van je eerste opleiding, eerste jaar van je nieuwe opleiding volgen en dan pas dat laatste vak van de eerste afronden. De meeste mensen die ik ken pakken het op die manier aan.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:23

Eef_Bam schreef:
Als je de tweede studie begint voor je de eerste afrond betaal je idd wettelijk collegegeld. De enige vraag is of je nieuwe opleiding het accepteert dat je het eerste jaar ingeschreven gaat maar geen vakken volgt (als dat is wat je wil). Daarvoor moet je bij de opleiding zelf zijn, kan zijn dat ze hier niet van gediend zijn. Andere optie is 1 vak open laten van je eerste opleiding, eerste jaar van je nieuwe opleiding volgen en dan pas dat laatste vak van de eerste afronden. De meeste mensen die ik ken pakken het op die manier aan.

Dit inderdaad. Ik heb hetzelfde gedaan op de universiteit. Ik heb afgelopen december mijn bachelor Biomedische Wetenschappen afgerond en hoop komende juli mijn bachelor Geneeskunde af te ronden.

Het open houden van een vak, door bijvoorbeeld niet naar het tentamen te gaan of door een verslag niet in te leveren is iets wat veel gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:15

Je betaalt idd wettelijk collegegeld, het is voor de wet gereld dat je tweede studie 'gratis' is. Dit is vooral ingericht voor mensen die een tweede bachelor willen doen, maar uiteindelijk wordt het vooral gebruikt door mensen die twee masters willen doen en daarom een vak open laten staan zodat ze uiteindelijk een master tegen gereduceerd tarief kunnen doen :+

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:25

Ik heb ook zoiets gedaan, alleen dan met een tweede master. Ik zou bij beide studies even overleggen met een studiebegeleider. Ik kon namelijk in overleg wat regelen waardoor ik gewoon na elkaar m'n masters kon volgen en wel gewoon een tweede master voor normaal tarief kon doen. Mijn eerste master heb ik afgerond in september en toen was mijn andere master al begonnen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 06:52

Ik heb hetzelfde gedaan met 2 lerarenopleidingen. Je moet er wel opletten dat je, je propedeuse etc weer op tijd haalt, je zit weer vast aan een aantal ec wat je moet halen. Das pittig als je verder ook wil afstuderen zonder vertraging.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 23:06

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga het inderdaad eens goed uitzoeken en misschien kan de studiebegeleider mij daar wel even bij helpen.

Als ik een verslag of tentamen niet wil maken, dan moet ik dat wel nu al een beetje gaan bepalen. Volgend jaar, in mijn laatste jaar, heb ik namelijk alleen nog een minor, stage en afstuderen.

Ik had via pb ook een goed bericht gehad. Maar ik kan mij waarschijnlijk gewoon voor mei volgend jaar inschrijven voor fysiotherapie (wel selectie), en dan in september 2018 daarmee beginnen. Op moment van inschrijven ben ik dan nog gewoon bezig met bewegingstechnologie.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:52

Volgens mij moet je dan de hele tijd voor 2 studies ingeschreven staan. Dus dan zou je bw pas afronden gelijk met fysiotherapie. Vriendin van me heeft een soortgelijke constructie gedaan en nu 2 bachelors op zak (hbo en wo). Maar was dus wel de hele tijd ook bij de 2 studies ingeschreven.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:54

DewiRox schreef:
Ik had via pb ook een goed bericht gehad. Maar ik kan mij waarschijnlijk gewoon voor mei volgend jaar inschrijven voor fysiotherapie (wel selectie), en dan in september 2018 daarmee beginnen. Op moment van inschrijven ben ik dan nog gewoon bezig met bewegingstechnologie.

Ik weet niet precies wat je met dit laatste bedoelt. Maar het moment van inschrijven bepaald niet of je instellingscollegegeld of het wettelijke tarief betaald. Dus je mag je andere bachelor niet afgerond hebben op 1 september 2018 (als je dan wilt beginnen).

@miccamaaike, dit was eerst wel zo. Maar dit hebben ze veranderd. Je hoeft maar 1 jaar voor beide ingeschreven te staan.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:01

miccamaaike schreef:
Volgens mij moet je dan de hele tijd voor 2 studies ingeschreven staan. Dus dan zou je bw pas afronden gelijk met fysiotherapie. Vriendin van me heeft een soortgelijke constructie gedaan en nu 2 bachelors op zak (hbo en wo). Maar was dus wel de hele tijd ook bij de 2 studies ingeschreven.

Dit is niet waar. Je moet alleen bij het starten van je 2e opleiding nog ingeschreven staan voor de eerste. Ook al rond je dan de 1e opleiding af, dan betaal je nog steeds wettelijk collegegeld voor de overige jaren van de 2e studie.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 16:16

Sannens schreef:
DewiRox schreef:

Ik weet niet precies wat je met dit laatste bedoelt. Maar het moment van inschrijven bepaald niet of je instellingscollegegeld of het wettelijke tarief betaald. Dus je mag je andere bachelor niet afgerond hebben op 1 september 2018 (als je dan wilt beginnen).

@miccamaaike, dit was eerst wel zo. Maar dit hebben ze veranderd. Je hoeft maar 1 jaar voor beide ingeschreven te staan.

Ah zo, dan had ik het inderdaad verkeerd. Dus dan zou ik mij eigenlijk nu al moeten inschrijven en dan 2 jaar dubbelop het wettelijke collegegeld betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:22

Nee je betaalt altijd maar 1x wettelijk collegegeld. Het handigste is als je uit dit jaar 1 opdracht open laat staan als je volgend jaar alleen langlopende projecten doet.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:24

DewiRox schreef:
Sannens schreef:

Ah zo, dan had ik het inderdaad verkeerd. Dus dan zou ik mij eigenlijk nu al moeten inschrijven en dan 2 jaar dubbelop het wettelijke collegegeld betalen?

Er is in eerdere berichten al vermeld dat je nooit dubbelop betaald. De tweede studie is 'gratis' zolang je dubbel ingeschreven staat. Dus je betaalt altijd, al doe je 20 studies, maar 1x collegegeld.

Dus je zou je nu kunnen inschrijven, maar hierbij kan je dus de problemen krijgen dat je niet kan voldoen aan je BSA omdat je geen vakken van fysiotherapie kan doen. Dus mijn advies is om 1 verslag niet in te leveren of 1 toets niet te halen. En deze pas in te leveren op het moment dat je begonnen bent aan fysiotherapie. Hierdoor sta je dus dubbel ingeschreven in het jaar 2018-2019, en heb je dus op papier een jaar uitloop voor je eerste studie.

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:24

Ik doe ook 2 studies en mij is altijd verteld dat ik voor allebei tegelijk ingeschreven moet blijven staan. Ik mag dus alleen mijn diploma in ontvangst nemen als ik allebei de studies heb afgerond. Eén studie heb ik al af, maar vraag ik dus nu nog niet mijn diploma aan tot ik ook klaar ben met de ander. (biomedische wetenschappen&geneeskunde)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:26

_Liv schreef:
Ik doe ook 2 studies en mij is altijd verteld dat ik voor allebei tegelijk ingeschreven moet blijven staan. Ik mag dus alleen mijn diploma in ontvangst nemen als ik allebei de studies heb afgerond. Eén studie heb ik al af, maar vraag ik dus nu nog niet mijn diploma aan tot ik ook klaar ben met de ander. (biomedische wetenschappen&geneeskunde)

Dit is niet waar. Een paar jaar geleden was dit wel zo, maar dit is een tijdje terug veranderd. 1 jaar dubbel ingeschreven staan is voldoende.

Ikzelf heb dezelfde combinatie doorlopen als jij en een paar klasgenoten van mij ook. Ik rond mijn studies wel beide in hetzelfde jaar af, maar dat is puur toeval eigenlijk. Vrienden van mij hebben hun eerste studie vorig jaar al afgerond en ronden dit jaar geneeskunde af.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 16:44

Sannens schreef:
DewiRox schreef:

Er is in eerdere berichten al vermeld dat je nooit dubbelop betaald. De tweede studie is 'gratis' zolang je dubbel ingeschreven staat. Dus je betaalt altijd, al doe je 20 studies, maar 1x collegegeld.

Dus je zou je nu kunnen inschrijven, maar hierbij kan je dus de problemen krijgen dat je niet kan voldoen aan je BSA omdat je geen vakken van fysiotherapie kan doen. Dus mijn advies is om 1 verslag niet in te leveren of 1 toets niet te halen. En deze pas in te leveren op het moment dat je begonnen bent aan fysiotherapie. Hierdoor sta je dus dubbel ingeschreven in het jaar 2018-2019, en heb je dus op papier een jaar uitloop voor je eerste studie.

Dankje, nu wordt het duidelijk (wat dit soort dingen betreft ben ik wat minder snel van begrip :Y) ). Over 2 weken begint mijn laatste blok van dit jaar en dan zou ik dus dan moeten besluiten om een verslag inderdaad niet in te gaan leveren. Volgend jaar heb ik namelijk alleen nog mijn minor, stage en afstuderen. Maar dan zou ik dat verslag dus ook niet in mijn 4e jaar in moeten leveren, maar pas het 5e jaar. Zodat ik mij dan dat 5e jaar ook in kan schrijven bij fysiotherapie. Mocht ik mij nog bedenken dan kan ik het altijd volgend jaar nog inleveren en wel gewoon de studie in het 4e jaar afmaken natuurlijk.

Ik neem aan dat ik dit wel even moet aangeven op school? Het is natuurlijk de oplossing, maar het gaat voor mezelf ook wel een beetje tegen mijn gevoel in. Ik heb altijd mijn schoolwerk goed op orde en dan zou ik nu gewoon meerdere inlevermomenten overslaan.

Het enige is dat ik fysiotherapie verkort kan doen met mijn opleiding. Maar de kans bestaat natuurlijk dat dit alleen is wanneer ik mijn diploma heb gehaald.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:59

DewiRox schreef:
Sannens schreef:

Dankje, nu wordt het duidelijk (wat dit soort dingen betreft ben ik wat minder snel van begrip :Y) ). Over 2 weken begint mijn laatste blok van dit jaar en dan zou ik dus dan moeten besluiten om een verslag inderdaad niet in te gaan leveren. Volgend jaar heb ik namelijk alleen nog mijn minor, stage en afstuderen. Maar dan zou ik dat verslag dus ook niet in mijn 4e jaar in moeten leveren, maar pas het 5e jaar. Zodat ik mij dan dat 5e jaar ook in kan schrijven bij fysiotherapie. Mocht ik mij nog bedenken dan kan ik het altijd volgend jaar nog inleveren en wel gewoon de studie in het 4e jaar afmaken natuurlijk.

Ik neem aan dat ik dit wel even moet aangeven op school? Het is natuurlijk de oplossing, maar het gaat voor mezelf ook wel een beetje tegen mijn gevoel in. Ik heb altijd mijn schoolwerk goed op orde en dan zou ik nu gewoon meerdere inlevermomenten overslaan.

Het enige is dat ik fysiotherapie verkort kan doen met mijn opleiding. Maar de kans bestaat natuurlijk dat dit alleen is wanneer ik mijn diploma heb gehaald.

Ja je hebt het door! Misschien een idee om zo snel mogelijk een afspraak te maken met de studieadviseur. Als iemand je hier meer over kan vertellen is die het meestal!