Wanneer spullen gaan sparen voor "de uitzet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Wanneer spullen gaan sparen voor "de uitzet"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 21:44

Wanneer is t ongeveer normaal dat je spullen op gaat sparen voor de uitzet? Deze vraag kwam gister in me op na een bingoavond waar ik een set van 3 messen+ een kaas/snijplankje heb gewonnen.
Paar kennissen van mij vroegen "sarcastisch" aan mij ga je deze bewaren voor de uitzet?
Ben nu 18,5 jaar, dus t kan nog wel een aantal jaar duren voordat ik huis ga, maar mischien denk ik wel over anderhalf jaar ofzo laat ik iets voor mijzelf gaan zoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:49

Ik ben daar nooit echt mee begonnen. Pas toen ik een huis had gekocht met mn toen vriend ben ik eens gaan bedenken wat we nodig hadden en dingen aangeschaft.

Maar dat rare gedoe dat mensen echt jaren spullen sparen heb ik nooit zo begrepen := de helft daar van heb je toch nooit nodig. Je kunt dan beter oas dingen aanschaffen als je het nodig hebt was mijn tactiek :+
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-04-17 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Re: Wanneer spullen gaan sparen voor "de uitzet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:50

Ik heb wel alles bewaard wat ik vanaf m'n 18e aan spul kreeg, maar toen ik op mezelf ging wonen, had ik het meeste daarvan toch niet nodig, dus kocht alles gewoon nieuw. Behalve dan handdoeken met van die handdoekacties, glazen van mcdonalds actie. Dat soort kleine dingen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:51

Als je voor je gaat verhuizen een middag los gaat in ikea of de xenos, dan heb je ook alles.
Als je speciale dingen zoekt, of echt op mooie aanbiedingen wil letten, dan kun je beter eerder beginnen met je uitzet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:53

Hier ook pas gekocht toen ik een huis had. Dat sparen vond ik zo stom, smaak verandert door de jaren heen. Wat ik op mijn 18e leuk vond, vond ik afschuwelijk op m'n 24e.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:53

Ik spaarde idd spulletjes die toevallig langskwam. Zo'n setje was waarschijnlijk ook in die kast terecht gekomen. Spaaracties, aanbiedingen van de Hema voor theedoeken, dat soort dingen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:55

Ik heb via de AH pannen, bestek en glazen gespaard. Leek mij wel handig om zulke dingen die je toch wel nodig hebt al eerder bij elkaar te sparen, is de klap in je portemonnee niet in een keer zo groot als je uit huis gaat :')

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:58

mariekerocky schreef:
Ik heb via de AH pannen, bestek en glazen gespaard. Leek mij wel handig om zulke dingen die je toch wel nodig hebt al eerder bij elkaar te sparen, is de klap in je portemonnee niet in een keer zo groot als je uit huis gaat :')

Deze dingen zou ik inderdaad gaan opsparen, dat scheelt je een hoop geld. Ik heb zelf ook bijzettafeltjes, een salontafel en lampen gespaard maar die heb ik toen ik ging verhuizen niet eens meer meegenomen omdat ik ze toen lelijk vond. :=

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:10

Ik snap ook niets van dat uitzet sparen. :D

Ik deed gewoon elke maand een bedrag op mijn rekening sparen voor mijn toekomstig huis toen ik een beetje serieus ging verdienen. Toen ik mijn huis kocht had ik een mooi bedrag om te kopen wat ik leuk vond.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:11

Nooit wat gespaard, toen ik uit huis ging het broodnodige gekocht en in de loop van de jaren dingen bijgekocht die ik miste.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:13

grappig...ik ben nu 52 en daar heb ik nog nooit over nagedacht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:16

geerke schreef:

Niet?
Ik meen dat vroeger bijna iedereen dat deed.
Ik had ook al veel gespaard.

Anno nu zou ik het ook niet meer doen.
Nu ga je naar de action en koopt alles wat je nodig hebt.

Maar toen was er alleen de blokker en al die spullen veel duurder.
En zo verzamelde je alles rustig bij elkaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:18

bruintje123 schreef:
geerke schreef:

Niet?
Ik meen dat vroeger bijna iedereen dat deed.
Ik had ook al veel gespaard.

Anno nu zou ik het ook niet meer doen.
Nu ga je naar de action en koopt alles wat je nodig hebt.

Maar toen was er alleen de blokker en al die spullen veel duurder.
En zo verzamelde je alles rustig bij elkaar.

Ik ben nog geen 52, maar mijn ouders rond de 60 en die deden het ook niet.
In die tijd trouwde je en kreeg je met het verlovingsfeest en trouwfeest alles wat je nodig had volgens hun :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:19

Maar dan moet je wel trouwen. :+

Mijn broers zijn wel getrouwd en die hebben idd veel gekregen.
Maar het meeste gespaard.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 01-04-17 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:20

Ik heb wel gespaard, maar het meeste vond ik niet zo mooi meer toen ik het eindelijk nodig had :')

Zou het mijn kinderen ook afraden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:20

bruintje123 schreef:
Maar dan moet je wel trouwen. :+

Ja, anders heb je dus geen uitzet :Y)

Maar 40 jaar geleden, over die tijd had ik het, trouwde iedereen toch wel volgens mij. De trend van het 'hokken' kwam later pas.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:21

niet aan beginnen, dan ontmoet je dadelijk een leuke jongen ga je samen wonen en heeft hij misschien ook al een uitzet, zit je dan met alles dubbel. (of totaal andere smaak )
Gewoon gelijk voor mee sparen qua geld en dan een middagje shoppen.

en je eigen smaak kan met de tijd ook veranderen. of past niet in het huisje

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:21

Ik heb nooit voor een uitzet gespaard.
Toen ik het huis uitging, het noodzakelijke gekocht en in de loop van de tijd kwam er meer bij.

Maar vroeger toen mensen nog wel echt voor een uitzet spaarden, dat was ook omdat alles bij elkaar moest passen.
Een heel servies van een bepaald merk, allerlei textiel met bijpassende kleuren en zelf dan nog iets erop borduren of zo.
Dan was je wel een paar jaar bezig van te voren. :D
Toen kon je het niet maken om met spullen te beginnen wat niet allemaal bij elkaar paste.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 01-04-17 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:22

Toen begon dat wat om te keren had ik het idee. Dat er steeds minder mensen trouwde. Of minder groots.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:26

Goedkoop servies bestond er amper. Er was geen action.
En bepaald servies bleef jaren in.
En dat verzamelde je dan.
Een soepkom voor 6 gulden per stuk of zo.

Afbeelding

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:27

Ik heb ook.al van alles borden. Pannen. En vooral de aparte dingen roze <3 of ik nou alleen ga wonen of met een vent die moet er maar tegen kunnen :))
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:30

Ik ben er mee begonnen toen ik bij Ikea werkte, ivm de personeelskorting die ik kreeg :Y) Twee jaar later ging ik het huis uit. Toen was ik 21.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:32

Ik heb wel eea 'gespaard', maar dat was misschien ook omdat ik van mijn 18e een (bij)baantje had bij Ikea . Toen bv mijn favoriete servies in de aanbieding was, heb ik de hele mikmak gekocht. Zelfde gold voor mijn favoriete bestek (beide heb ik overigens nog steeds...en vind ik ook nu ik 44 ben nog steeds mooi), handdoeken toen er een aanbieding was van 10 gulden per kg, kandelaars etc.

*Edit: zelfde geval als de post van koper boven mij dus :D
Laatst bijgewerkt door vikki op 01-04-17 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:35

Ik ben daar denk ik op mijn 18e mee begonnen? Ben inmiddels 25 en nog steeds niet uit huis. Heb inmiddels wel al heel veel bij elkaar gespaard voor de uitzet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:35

Ik ben ook nog steeds heel blij met mijn servies. Nu is het niet meer te koop, dus ik ben blij dat ik er destijds verschillende dingen van gekocht heb. Heb het nu al bijna 20 jaar. Daarna ben ik Blond Amsterdam gaan verzamelen en dat een tijd gebruikt maar dat gaat nu de deur uit. En het Ikeaservies blijft.

Toen ik eenmaal op mijzelf woonde heb ik wel her en der bordjes en bekers enzo er bij gekocht of gekregen. En zo nu en dan een nieuwe koekenpan. Maar bij voorbeeld de pannen die ik als negentienjarige kocht gebruik ik nog steeds dagelijks. Zo ook het bestek, al is dat nu wel aangevuld met bij voorbeeld AH-bestekonderdelen.