Mijn eisen en wensen:
- Hoogzitter. Dit is echt een harde eis. Het mag ietsje lager dan hoogzitter zijn, maar een normale auto waarvan de stoel omhoog kan is vaak niet genoeg. Als ik op zijn hoogst zit, zit ik nog niet hoog genoeg, maar als ik me dan vooroverbuig zit ik al wel tegen de zonneklep aan is mijn ervaring. Maar misschien dat er een model is waarbij het wel werkt. Nog een laatste opmerking: een hoge instap is echt wat anders dan een hoge zit.
- Geen boodschappenautootje. Ik rij 40.000 - 50.000 km per jaar, waarvan veel lange einden op de snelweg. Vier uur achter elkaar in een herriemakende stuiterbak is dan niet echt comfortabel en vind zowel mijn lichaam als mijn hoofd geen goed idee. Hiermee vallen alle kleine autootjes dus af, denk hierbij aan de Splash, i10, Spark, Aygo, wagonR etc.
- In elk geval géén Renault. Bij voorkeur ook geen Citroën, liever een Koreaan of Japanner. Maar in elk geval Renault dus per definitie niet.
- Qua ledig gewicht maximaal 1350. Minder mag, graag zelfs, maar meer absoluut niet.
- Dan het budget, die is helaas minder groot dan gewenst. Ergens rond de 6.000, al is mijn familie zo lief me nog wat speling te gunnen. Uiteraard gaat het om een tweedehands auto.
Wie heeft een goed idee voor mij?
Tot slot ook nog de opmerking dat ik op LPG rij en dat blijf doen. De auto moet daar dus ook nog een beetje tegen bestand zijn. Opmerkingen over diesel mogen achterwegen blijven, hier is geen discussie over mogelijk.
. Kia Venga zou iets kunnen zijn, net als de Ix35, maar die zijn er allebei helaas niet in mijn prijsklasse te vinden. Voor een auto op benzine moet het budget al akelig ver opgerekt worden en dan rijd hij nog niet op LPG. Helaas, want vooral de Ix35 zag ik wel zitten.