Vraagje zorgverzekering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Vraagje zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 20:16

hoi bokkers!

Ik heb even een vraag waar ik op internet geen antwoord op kan vinden.

Stel. ik heb mijn gehele eigen risico verbruikt. Ik ga naar de tandarts en heb bijvoorbeeld een behandeling van €500, maar ik ben maar voor €250 verzekerd.
Moet ik dan die €250 zelf betalen? Of kan je nooit meer dan je eigen risico betalen?

Bedankt! Groetjes Sophie

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:22

Volgens mij moet je dan gewoon die 250 euro bijbetalen. Je bent immers maar voor 250 euro verzekerd?
Anders zou je vervolgens overal onbeperkt gebruik van kunnen maken. ;)

Liezel1

tandarts is aanvullend.
Je ER betaal je alleen over de basisdekking.
Dus als je voor 250 aanvullend verzekerd bent voor de tandarts en je hebt een behandeling van 500, dan moet je 250 zelf betalen.
Maar dat heeft niets te maken met je ER.

risje

Hoe oud ben je?

Ben je 18+ valt de tandarts in een aanvullend pakket en staat je eigen risico er dus los van.

Destination

https://www.tandartsverzekering.nl/eigen-risico.html
"Let op: dit betekent niet dat je zonder meer alle tandartskosten vergoed krijgt. Tandartsverzekeringen bieden namelijk een vergoedingspercentage tussen de 75%-100%. Indien het vergoedingspercentage lager uitvalt dan 100%, krijg je te maken met een verhulde vorm van eigen risico. Krijg je bijvoorbeeld 75% vergoeding? Dan dien je bij elke behandeling zelf 25% van de kosten te betalen. Vergelijk hier de verschillende vergoedingspercentages van tandartsverzekeringen en voorkom extra verhulde kosten;"

Zoals ik het hier lees, moet je het dan nog wel zelf betalen en is het een soort verhuld eigen risico.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:23

Eigen risiko telt niet voor de tandarts.valt nl niet onder de basisverzekering.de extra tandartsverzekering vergoed tot een bedrag van 250 euro en daar boven moet je zelf betalen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:25

Hangt ook van de behandeling af of ze die wel vergoeden, ik heb deze maand een kroon laten zetten die helemaal niet vergoed werd door mijn verzekering. Die 500 euro kon ik dus geheel zelf betalen, en ik heb nog steeds mijn volledige eigen risico. Ik zou het van tevoren even goed nakijken!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:37

Liezel1 schreef:
tandarts is aanvullend.
Je ER betaal je alleen over de basisdekking.
Dus als je voor 250 aanvullend verzekerd bent voor de tandarts en je hebt een behandeling van 500, dan moet je 250 zelf betalen.
Maar dat heeft niets te maken met je ER.

:j Tandarts is inderdaad aanvullend. Als je maar voor 250 verzekerd bent, zal je ook maar 250 vergoed krijgen. Of je nu wel of niet je eigen risico verbruikt hebt, dat heeft er dus niets mee te maken in dit geval. :)
Voor behandelingen die onder de basisverzekering vallen, geldt wel dat als je ER 'op' is je vanaf dan geen kosten daar meer aan hebt. Dit geldt dus niet voor behandelingen die niet vallen onder de basisdekking; dan kan je te maken hebben met maximale vergoeding, eigen bijdrage, maximaal aantal behandelingen etc.

Telpeva schreef:
Hangt ook van de behandeling af of ze die wel vergoeden, ik heb deze maand een kroon laten zetten die helemaal niet vergoed werd door mijn verzekering. Die 500 euro kon ik dus geheel zelf betalen, en ik heb nog steeds mijn volledige eigen risico. Ik zou het van tevoren even goed nakijken!

Tandarts is aanvullend, dus je eigen risico wordt daar niet voor gebruikt, ook als je kroon wel vergoed werd. :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:01

Tandarts valt inderdaad niet in de basis verzekering boven de 18.
Bij een behandeling van €500,- dien je als je tot 250 verzekerd ben zelf de rest bij te betalen.

Heb het vorig jaar ook gehad (1650 euro zelf betalen).
Ik weet niet wat voor behandeling je moet en welke haast er achter zit ?

Volgend jaar kun je trouwens het niet vergoede deel aftrekken bij de belastingdienst (- je drempelbedrag)

verootjoo

Re: Vraagje zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:05

Ja, je moet idd €250 zelf betalen en je eigen risico heeft niks met een aanvullende verzekering te maken :)

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:25

Je hebt eigen risico en eigen bijdrage. De extra 250 euro valt in dit geval dan onder eigen bijdrage, omdat je eigen risico al verbruikt is.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:28

Super, bedankt!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:30

Murloc schreef:
Je hebt eigen risico en eigen bijdrage. De extra 250 euro valt in dit geval dan onder eigen bijdrage, omdat je eigen risico al verbruikt is.

Nee, zo werkt het niet. Die €250 moet TS betalen omdat haar tandartsverzekering maar tot €250 vergoed. Daarboven moet je dus zelf betalen. Niet omdat het eigen risico al verbruikt is.

Eigen bijdrage is weer wat anders, maar de eigen bijdrage en eigen risico hebben niks met deze vraagstelling te maken, die slaan alleen op de basisverzekering ;)

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:10

verootjoo schreef:
Murloc schreef:

Nee, zo werkt het niet. Die €250 moet TS betalen omdat haar tandartsverzekering maar tot €250 vergoed. Daarboven moet je dus zelf betalen. Niet omdat het eigen risico al verbruikt is.

Eigen bijdrage is weer wat anders, maar de eigen bijdrage en eigen risico hebben niks met deze vraagstelling te maken, die slaan alleen op de basisverzekering ;)

Je hebt gelijk, ik was een beetje in de war met een situatie die een tijd terug voor mijzelf van toepassing was.