Bedrijfsovername, waar op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Bedrijfsovername, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 16:54

Hai!

In het kort gaan wij het bedrijf overnemen waar mijn man werkt.
Dit gaat om een 1 mans zaak. Maar de baas groeit het boven het hoofd.
Dus dit bedrijf wil hij van de hand doen.

Nu is het in het kort. De baas is alleen eigenaar en regelt de financieën.
Manlief is bedrijfleider en regelt de rest.

Dan hebben ze nog een boekhoudster 1x per week, en dat word mijn werk om kosten te besparen.

Het bedrijf zal aan ons verhuurd worden waarschijnlijk. Incl inboedel. Of het huurkoop word moeten we nog horen. En alles valt en staat met de huurprijs per maand.

Het bedrijf is rendabel met de nodige aanpassingen. Mocht het toch mis gaan, gaan wij niet de schuld in, aangezien we er geen geld voor moeten lenen.

Nu is de vraag.
Waar moeten we nog op letten. ML heeft al het nodige op papier, maar ik ben liever goed dan half voorbereid.

Hebben jullie ideeën?

Liever geen gokjes of mensen die maar wat roepen.

Voor de gene die mij kennen, graag nog even zwijgen naar de omgeving.

En aangezien ik de bedrijfsboekhouding moet gaan doen, ben ik op zoek naar een geschikte cursus om dit zo snel mogelijk te kunnen volgens de regels.
Welke (thuis) studies zijn daarvoor geschikt. Ook ivm btw afdrage etc.

Bvd.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:04

Ga naar een adviseur. Belastingadviseur/accountant of iets in die richting. Dat kost inderdaad geld, maar een bedrijf overnemen kan je beter goed voorbereid doen.

Tsja welke cursus is geschikt... Dat hangt af van hoe ver jij zelf wil gaan. Ga je het eenvoudige werk aanpakken of wil je verder dan dat. Ook de omvang van het bedrijf speelt daarin een rol en de eenvoud van het werk.

Chiave

Re: Bedrijfsovername, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:16

Toen mijn ouders het bedrijf overnamen hebben zij, zoals jeannnaa al tipte, een Accountancy & Belastingadviseurs kantoor in de arm genomen en daar werken zij tot op de dag van vandaag nog mee. Zeker mijn vader (die de praktische kar trekt) heeft veel aan dit kantoor en kan ook met hen goed brainstormen. Mijn moeder (trekt de financiële/boekhouding kar) doet de administratie ism hen (ook omdat je je best kunt verkijken op de boekhouding van een bedrijf, is namelijk een heleboel). Dus mocht je overwegen een kantoor in de arm te nemen: zeker doen!

Qua cursus... Mijn moeder heeft geen cursus gevolgd, kwam direct van de modevakschool. Wil je de cursus thuis doen? LOI, NCOI... Voor elk wat wils.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 18:01

Ja ik wil toch wel wat meer dan alleen rekeningen betalen en kijken of alles klopt. Ik wil wel dat de boekhouding op orde is.

Uiteraard in samenwerking met een boekhouder voor evt de kwartaal btw en de jaarlijkse sws. Maar die van het kwartaal wil ik uiteindelijk ook zelf kunnen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:38

Wij hebben 2 jaar geleden het akkerbouwbedrijf van mn schoonouders overgekocht.
Wij zijn hier druk mee geweest met de boekhouder/accountant. Hij kon ons erg goed adviseren.

Dingen als notaris, pensioen, verzekeringen etc laat hij je aan denken.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:02

oei ik moet je toch adviseren om je boekhouding te laten doen ( of lig controleren) door een echte boekhouder en de belasting ook daar laten doen. De financiële administratie is niet iets wat je in een cursusje leert en waarmee je wel t hele bedrijf om zeep kan helpen. Dus schakel een goede boekhouder in die jou ook kan leren wat jij bij moet houden en moet doen. Verder kan ik je qua overname niet helpen maar vraag hulp bij een prof

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:22

Bij een bedrijfsovername zijn een aantal dingen essentieel. Dingen die je niet zomaar vanaf een beeldscherm kan bepalen maar waarmee je met een accountant de boeken en jaarrekeningen in moet duiken. Mijn accountant heeft me destijds zó geholpen, hij is echt goud waard wat dat betreft.

Want vragen als
- wat is het bedrijf waard bij overname?
- hoe zit het met de financiële, fiscale, juridische en pensioenaspecten? Kloppen de boeken?
- wat zijn sterke en zwakke kanten van het bedrijf? Moeten er dingen worden verbeterd zodra de overname rond is?
moeten echt in samenwerking met een goeie adviseur worden beantwoord! En die kan ook adviseren over het (deels) zelf doen van de boekhouding.

NB wat bedoel je met de opmerking of het bedrijf misschien verhuurd zal worden? Heb je het dan over onroerend goed of bedoel je iets anders?

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:48

Ik zou jou ook adviseren om een Belastingadviseur/accountant mee te laten kijken en jullie te advies te geven over hoe en wat.

Zelf hebben we nooit een cursus of iets gevolgd, maar we hebben wel altijd zelf de administratie bijgehouden en zelf de kwartaal omzetbelasting ingevuld. Ik heb bij ons eerste gesprek met de boekhouder voorgelegd hoe ik in gedachten hadden hoe een goede boekhouding hoort te zijn en hun hebben toen gezegd wat er wel en niet nodig was om bij te houden.
Dit eerste gesprek waren geen kosten aan verbonden. Ze hadden liever dat hun toekomstige klant goed voorbereid werd om zo een slechte boekhouding in de toekomst te voorkomen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 20:40

We werken sws samen met een boekhouder. Die zal mij toch wegwijs moeten maken. Kwartaalbelasting wil ik met de tijd wel zelf doen. Maar de eerste tijd zal de boekhouder dat moeten doen.
Eerst maar eens een nieuwe boekhouding aanleggen die voor ons logisch is.

Maar goed. Daar ging mn vraag niet over natuurlijk ;)

De baas zal het bedrijf aan ons overdoen dmv huren of huurkoop. Dat horen we nog. En tegen welke prijs.
We doen dat niet via de bank. De maandprijs betalen we rechtstreeks aan hem. Het pand is al betaald door hem. En zodoende hoeven wij geen lening af te sluiten en een bedrijfsplan te (her)schrijven. Want het is een lopend bedrijf. Alleen een kvktje halen.