Ik ben op zoek naar de oorzaak van een vage stroomstoring in mijn huis.
Ik liet mijn huis nieuw bouwen nu 10 jaar geleden (aannemingsbedrijf met ingehuurde vaklui voor diverse zaken). Ongeveer een half jaar na oplevering kreeg ik incidenteel een vreemde stroomstoring. Een van de twee aardlekschakelaars schakelt uit. Dit gebeurt enkel bij flinke regenbuien na een droogteperiode. Er zitten 4 groepen op deze schakelaar. De boosdoener is altijd de groep van mijn huiskamer (begane grond). Schakel ik die groep uit dan kunnen de overige 3 groepen weer draaien met de aardlekschakelaar weer aan. Na een paar uur tot anderhalve dag is de stroomstoring weer over en kan de huiskamergroep ook weer gebruikt worden. De pest is vooral als het gebeurt als ik niet thuisben. Het stallicht zit daar ook op (niet fijn voor mijn stalgenoot als die in de avond komt). En ook mijn koelkast/vriezer zit op 1 v/d andere groepen die dan ook uitgeschakeld is.
Dit gebeurt zo'n keer of 3 tot 5 per jaar. Inmiddels heb ik een haspel klaarliggen om de belangrijkste functies te kunnen gebruiken. De installateur van indertijd heb ik na de eerste keer gebeld en die zei: check buitenverlichting, dat is het meestal. Verder is het heel lastig om zo'n storing op te sporen als hij er op dat moment niet is... Dat is eigenlijk niet te doen voor ze, en ze zagen het niet zitten om te komen. Blijkbaar is doormeten niet mogelijk om het op te sporen. Omdat de omstandigheden telkens zo exact hetzelfde zijn lijkt mij dat de oorzaak toch te achterhalen moet zijn. Maar wat zou het zijn? Ik vermoed met regenwater op de bodem (buiten of in de kruipruimte waar altijd wel iets water staat). Ergens verzamelt zich water en trekt de bodem in waardoor het euvel weer voorbij is. Ik heb geen idee en de hele kruipruimte doorkruipen op zoek naar iets waarvan ik niet weet hoe het eruit moet zien om oorzaak te kunnen zijn is niet mijn ding. Wie heeft een idee?