cake rauw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

cake rauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 12:06

Ik baal, want mn cake probeersel is iets rauw gebleven in het midden.

Ik had een paar bananen en appels die wat minder mooi werden, dus recept opgezocht voor een soort cake. Leek mooi, maar hij is te klef en iets te rauw in het midden.

Heeft iemand hem na afkoelen nog weleens terug gezet in de oven om na te garen? Je hebt wel meer dingen die je meerdere keren in de oven kan opwarmen, dus ik zou het willen proberen, maar twijfel over de temperatuur, eventueel een folie erop??

Of zou ik het in plakjes kunnen snijden en een soort koekjes van maken?

dierfysio

Re: cake rauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:07

Niet rauw eten, gewoon terug in de oven. Niks te verliezen, want nu is het oneetbaar. Je zou het ook na kunnen garen in de magnetron.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 12:09

Maar hoe? Er is een plakje uit. Hoe warm zal ik het zetten en hoelang nog?

Garen in de magnetron? Die gebruik ik weinig, dus weet niet welke stand ik dan beste kan gebruiken.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:15

De volgende keer dat je weer een cake bakt. Prik je even met een saté prikker in het midden van de cake de prikker moet schoon er uit komen zo niet moet de cake nog iets langer in de oven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 12:18

Hij werd al iets donker aan de bovenkant. Er stond bij recept 180 graden, maar dan is dan te heet?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:18

Ik vind jou niet gare cake juist heeeeeeeerlijk.
Ik bak ze zelf altijd wel gaar, hoe ik ook mijn best doe.

Ik denk in een voorverwarmde oven 160 graden en dan nog 10 minuten hooguit?
Succes!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:29

Of afdekken met alufolie tegen het nog bruiner worden.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:10

Weet je zeker dat het binnenste rauw is? Ik bak regelmatig bananenbrood, de binnenkant is dan ook niet altijd helemaal 'hard' door de bananen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:14

Wat Ayla zegt. En ook wat dierfysio zegt, als cake (of andere dingen) te donker worden maar nog niet helemaal gaar zijn, terug de oven in met alufolie erover.

Als je hem nu terug zou zetten zou ik er dus folie overdoen en de oven niet heter dan 160 zetten. En met 10 minuten prikken of ie dan wel gaar is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 21:03

Ik heb hem terug gezet op 180 gr. Ruim 10 minuten en daarna pas afgedekt met alu folie. Moest weg en dat had ik gevonden. Het is niet echt beter geworden, maar ga straks een stuk proberen en manlief laten testen.

Ik denk volgende keer iets anders doen in de voorbereiding of met de oven? Het was best een stevige, kleverige massa. Er stond niet bij dat het moest rijzen, maar toch maar proberen dan?? En lagere stand en langer in de oven?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:06

Heb je hem niet gewoon te snel aangesneden? Heb ik ook wel eens gehad namelijk, dat afkoelen is namelijk echt wel een ding :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 21:10

Ik heb hem een uur nadat de oven klaar was een stuk doorgesneden. Ik durfde niet te testen, omdat ik dacht dat een cake dan in elkaar zakt. Ben 42, maar mis mn oma echt. Vandaag flink tegen mn moeder gemopperd dat zij niet beter heeft opgelet bij dr moeder vroeger, ppfff, hahahaha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:12

Heb je een hetelucht oven of een met boven- en onder verwarming? Heteluchtovens moeten vaak wat minder warm staan. Dan kun je hem ook zonder problemen wat langer bakken zonder dat de korst zwart wordt.
Ik zet mijn cake eigenlijk bijna altijd zeker 10 min langer in de oven, en in mijn kleine heteluchtoven zelfs 20 min langer.
Ook brood bak ik meestal iets koeler en dan iets langer af.
Het kan lonen om een oventhermometer aan te schaffen zodat je de precieze temperatuur weet. De meeste ovens zijn niet erg nauwkeurig.

Als je een afgekoelde cake opnieuw wil afbakken dan moet je idd aluminiumfolie gebruiken, maar het duurt wel wat langer dan 10 minuten voordat de binnenkant warm genoeg is dat hij verder kan garen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-03-17 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:13

8nnemiek schreef:
Het kan lonen om een oventhermometer aan te schaffen zodat je de precieze temperatuur weet. De meeste ovens zijn niet erg nauwkeurig.

Plus dat als je oven wat ouder wordt het zomaar kan zijn dat er een element stukgaat zonder dat je het merkt. Tenzij je een thermometer hebt :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:56

Bananenbrood/cake? 45-50 min op 180 graden (en oven voorverwarmen) lukt meestal wel, echter als je de eieren flink luchtig geklopt hebt, kan het wat langer duren. In plakken snijden en 2e keer bakken smaken ze ook best. Normaal 15 min (rechtstreeks uit de vriezer), maar nu ontdooit en niet geheel gaar denk ik 20min, beetje richting beschuit maar zachter van binnen is warm ook best lekker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 00:02

We hebben een groot gasfornuis met hetelucht en boven en onder stand etc. Is pas 5 jaar oud. de temperatuur stel je met een knop in, niet digitaal, dus misschien wel minder nauwkeurig.

Ik had hem tussen de middag dus ruim 10 min in een voorverwarmde hetelucht gezet en daarna folie erover. Kan het niet nog een keer doen, verwacht ik.

Eigenlijk bak ik te weinig. Bij dit recept denk ik dat ze meer ervaring verwachtte, want veel info over de oven, stond er niet bij.