Wellicht iemand die het weet. Iets staat me bij dat je daar recht op hebt!
Als je een 0 uren contract heb, en je werkt aantal weken/maanden gemiddeld het zelfde uur.
Dan heb je toch recht on een de x gemiddelde uren contract te vragen? Iemand hier wellicht ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Banyu op 21-03-17 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Celiien
Geplaatst: 21-03-17 17:06
Wat zegt de wet over het 0-uren contract? Volgens de wet mag in de eerste 6 maanden van een arbeidscontract van het principe ‘geen werk is geen loon’ worden uitgegaan. Na deze 6 maanden kan de werknemer een vast aantal uren claimen, waarover de werkgever een doorbetalingsverplichting heeft. Het urenaantal komt overeen met het gemiddeld aantal gewerkte uren van de voorafgaande 3 maanden. Ook als de werknemer niet wordt opgeroepen of ziek is moet de werkgever doorbetalen.
(Wet werk en zekerheid)
Let wel op, dit werkt dus twee kanten op. Jij kan dan een vast aantal uren claimen, maar je werkgever mag die dan ook voor je invullen (naar alle redelijkheid uiteraard)
Banyu
Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 17:17
Ik lees dir ook via google:
Is een werknemer met een 0-uren contract ziek? Dan moet de werkgever de ingeplande uren uitbetalen.
Celiien
Geplaatst: 21-03-17 17:17
bron?
Klopt overigens wel, als je al ingeroosterd bent/opgeroepen bent.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 21-03-17 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Of je een contract met x-aantal uren kan eisen? Of ze een minimum x-aantal uren moeten uitbetalen bij ziekte? Loopt je contract af en wil je weten wat je allemaal kunt eisen in een nieuw contract?
Na 6 maanden heb je daar inderdaad recht op. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen is een dingetje. Ikben hier al maanden over bezig met mijn werkgever..:
MilesNF
Geplaatst: 22-03-17 13:33
Na 3 maanden geldt dit al. Kijk maar in het burgelijk wetboek 7, artikel 610b. Je kan ook googlen op rechtsvermoeden arbeidsomvang.
De bepaling die Celien noemt is alleen van toepassing als dit expliciet is opgenomen in je contract of cao.
Ik heb in een soortgelijk vraagstuk met mijn werkgever veel hulp gehad aan mijn rechtsbijstandsverzekering, mocht je die ook hebben vraag het daar zeker eens na.
1. Heb je na een bepaalde tijd recht op een contract voor meer uren omdat je de afgelopen x weken/maanden gemiddeld zoveel uur hebt gewerkt? Nee, volgens mij heb je geen recht op een contract met uren, maar kun je na een bepaalde periode wel uitbetaling van een x aantal uren claimen als je werkgever je plots veel minder inplant dan daarvoor.
2. Wat moet je betaald krijgen bij ziekte in geval van een 0-urencontract? Volgens mij de ingeplande diensten die je normaal gesproken zou werken.
Ik zal het later nog even wat beter voor je nazoeken, dit is even zo uit mijn blote hoofd.