Stoppen met studie? Of toch afmaken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:26

Wat voor jou de beste keuze nu is kan ik niet zeggen, die zul je zelf moeten maken. Wat ik wel erover kwijt wil is dat de keuze die je maakt goed overwogen moet zijn. Zelf heb ik een gigantische blunder gemaakt voor mijn gevoel met mijn opleiding. Ik heb toendertijd die keuze gemaakt omdat de andere opleiding die ik wilde doen niet meer mogelijk was door een verandering van school. Deze fout achtervolgt mij tot op de dag van vandaag. Nu ga ik proberen om die fout alsnog te corrigeren en de opleiding volgend jaar alsnog te doen. Daarom, denk goed na wat je echt wilt. Anders zul je je nooit prettig voelen in hetgeen je gaat doen.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 20:08

Ik vind inderdaad het niveau op de school belachelijk laag liggen. De helf goed is een 5.5, en als je een dag van te voren alles een keertje doorleest heb je een dikke voldoende....
Wat mij er toe gebracht heeft om deze studie te gaan doen is: ik wilde eerst kunstacademie gaan doen, maar dat vond ik echt niks toen ik er kwam, dus ben ik dit maar gaan doen. Meer zo van: 'je moet toch wat, en het lijkt me wel leuk' verder misschien iets te weinig over nagedacht.

Je krijgt trouwens voor 4 jaar studiefinanciering, dus als ik na dit jaar stop, krijg ik nog 3 jaar, wat het Nimeto voor mij ook is.

Ik ga waarschijnlijk wel stoppen, en ben nu al aan het kijken bij andere open dagen.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:15

Bettine schreef:
als je een dag van te voren alles een keertje doorleest heb je een dikke voldoende....
.


Dat ligt ook een beetje aan welke opleiding je hebt gekozen binnen hbo-nederland hoor!
Want mijn vriendin die officemanagement deed had idd alleen maar van die vakken waar je aan 1 dagje genoeg had.

Bij makelaardij was de stof zoveelomvattend dat je echt wel meer tijd nodig had.
Ik deed ook alles maar 1 dag van tevoren maar dan kon ik nog niet de helft van de stof doorlezen. Ik scande dus echt de pagina's af en als ik alle hoofdstukken min of meer gehad wilde hebben was ik zo meer dan acht uur kwijt. En dan had ik per pagina een zin of drie echt gelezen.

De vakken als marketing en boekhouden en calculatie etc daar besteedde ik niet meer dan een half uurtje aan.
Ik heb hiernaast ook de svm examens gedaan en daar moest ik dus ook die gigantische hoeveelheid stof voor leren. Heb alle examens wel gehaald (op bouwkunde na dan Boos! ) dus op zich sloot de opleiding wel goed aan!

Succes met het kiezen van een andere studie dan maar!
Maar klein tipje: probeer je niet teveel te verkijken op de opleiding zelf maar kijk vooral naar het werk wat je wilt gaan doen en wat je dan aan de opleiding hebt!
Vervelende vakken hebben is niet leuk maar daar kom je wel overheen, een vervelende baan hebben is erger!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:57

kaj schreef:
Bij makelaardij was de stof zoveelomvattend dat je echt wel meer tijd nodig had.


En dat is wel logisch ook. Geschifte steen, Half steens verband, kruisverband, Jugendstil. Amsterdamse school.(<--- bouwkunde Knipoog ) Wat dacht je van de nieuwe erfpacht regels of de regeling m.b.t. de winst op je oude huis. Zulke dingen moet je toekomstige klanten uit kunnen leggen. Ik snap niet dat sommige mensen het zich zo makkelijk af doen. Avondje van te voren leren, net een 5,5 halen en tevreden zijn. Ik niet igg, zulke cijfers kunnen ze opvragen en een beetje onderscheiding mag er wel in zitten. Je zet een stap in 't bedrijfsleven waar je je geld in moet verdienen, niet omdat het verplicht is. (niet persoonlijk tegen Kaj hoor)

Vraagje over de svm examens, hoeveel waren allemaal ze in prijs?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:00

DeesDeBest schreef:
Ik niet igg, zulke cijfers kunnen ze opvragen en een beetje onderscheiding mag er wel in zitten. Je zet een stap in 't bedrijfsleven waar je je geld in moet verdienen, niet omdat het verplicht is. (niet persoonlijk tegen Kaj hoor)


Helaas gebeurd dat zelden tot nooit...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:12

Wat? Dat cijfers worden opgevraagd of dat mensen beseffen dat 't niet verplicht is en dat ze er zelf voor kiezen?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:13

Dat cijfers worden opgevraagd. Ik heb het iig nog nooit meegemaakt, de mensen die ik ken ook niet. Als je een diploma kunt overleggen is het goed...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:17

Ik ging niet voor de 5,5 hoor!
Mijn winst zat in het feit dat ik de lessen altijd bijwoonde en een erg goed geheugen bezit!
Ik kon de examens dus erg goed maken! Ik ben gewoon zo'n vervelend persoon die alles makkelijk onthoudt en dus zo door de opleiding heenrolt.

Ik had bijv op de svm examens voor privaatrecht een 8!
Niet verkeerd dacht ik zo. De andere cijfers weet ik niet meer allemaal uit mijn hoofd maar die acht wist ik nog omdat ik daar ook echt heel blij mee was. Ik kan ze nog wel nakijken maar ik heb ze zo niet bij de hand.

De svm examens deed ik nog tijdens het guldentijdperk. Ik betaalde geloof ik 150 gld inschrijfgeld (ongeacht hoeveel examens je deed) en dan 190 gld per examen.

Ik weet het niet meer 100% zeker maar de prijzen liggen in de buurt.
Het zal inmiddels wel weer veel duurder zijn.
Ik heb vijf van de zes certificaten. Ik had nog wel de mogelijkheid om bouwkunde alsnog te gaan halen maar omdat ik toch niet zoveel ambities had richting de makelaardij en ik ook absoluut geen trek had in de praktijktest voor de beediging heb ik het maar zo gelaten

Mijn cijfers waren echt niet slecht en ik heb dus wel mijn hbo-papiertje op zak.
Bouwkunde heb ik voor mijn hbo-opleiding wel gehaald (anders had ik het diploma niet) maar voor de svm niet. Tja als ik echt nog die richting op had willen gaan dan had ik er wel voor gezorgd dat ik het gehaald had maar nu vond ik het niet meer nodig.

Intussen werk ik alweer bijna 3 jaar en doe helemaal niets meer in de richting makelaardij. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat dat niet de richting is voor mij.
Wat wel dat weet ik helaas nog steeds niet.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:23

Zijn dat examens van de Nederlandse Associatie voor Praktijkexamens..? Die zijn errug duur! Ik heb voor mijn boekhoudcursus zo'n € 98 per examen te voldoen...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:25

Van 't svm: makelaardij. Is geheel zelfstandig dacht ik. ik hoorde dat ze nu zo'n €150 waren. Dan zijn ze wel flink duurder geworden.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:27

Pervinco schreef:
Dat cijfers worden opgevraagd. Ik heb het iig nog nooit meegemaakt, de mensen die ik ken ook niet. Als je een diploma kunt overleggen is het goed...



Ik zal het je nog sterker vertellen!!
Ik heb net even de certificaten van het svm erbij gepakt. Ik heb een aantal gewone svm certificaten en een aantal waarbij het svm inmiddels smv-nivo was. Bij de nieuwe certificaten staat alleen dat je het hebt gehaald er staat niet eens een cijfer op!!
Ik kan het dus niet eens meer nazien wat ik had.
Ik heb nog wel de cijferlijst van hbo-nederland ik heb de belangrijkste vakken eens nagekeken en mijn laagste cijfer is een zes(duh anders had ik het niet gehaald) en het hoogste cijfer een acht.
Merendeel zevens. Maar goed dat zegt op zich niet veel hoor!

Want als iemand heel hard leert en dan een zeven haalt is die persoon niet perse geschikter voor een baan dan iemand die op zijn sloffen een zes heeft gehaald. Het kan wel wat over de houding van die persoon zeggen maar dat hoeft ook niet!

Maar goed we gaan heel erg offtopic inmiddels. Ik geloof dat topicstarter er inmiddels uit is dat ze gaat stoppen met deze opleiding.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:22

Een beroepsopleiding, ook HBO, doe je toch meestal om klaargestoomd te worden voor een bepaalde branche. Maar als je de opleiding helemaal niet trekt, vind je je toekomstige werkterrein vast ook niet je-van-het... Zonde toch, als je daar tot je 65e in moet doorzwoegen omdat je nu een foute keuze hebt gemaakt? Als je een jaar hebt verloren met deze studie dan is dat toch nog relatief weinig? Ik denk dat je je veel prettiger zou voelen bij een richting die beter bij je past, zodat je met plezier naar je werk gaat later. Instromen in andere opleidingen is ook nooit zo`n bezwaar.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 18:21

Wat ik later met deze opleiding wil gaan doen weet ik idd niet.
Er is niet echt iets wat mee aanspreekt. Op een reisburo lijkt me verschrikkelijk, zakenreisburo ook, ik wil niet in een soort managementfuncite tercht komen en heb ook nog niet direct de ambitie om als rondleidmuts toeristen te gaan rondleiden.,,,

Ik ben er dus inmiddels idd al wel uit dat ik iets anders ga doen.
Heb het goed met mijn ouders overlegd, en die vinden het ook.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:43

Nou, dat lijkt me een hele opluchting voor je! Succes met het oriënteren op je nieuwe carrière!