Overwaarde oude huis in nieuwe huis steken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

Overwaarde oude huis in nieuwe huis steken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 12:58

Goedemorgen!

Ik heb vorige maand mijn appartement kunnen verkopen met een leuke winst. Over een paar weken krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis (samen met mijn vriend gekocht). Nu sprak ik met een collega die in het zelfde schuitje zit. Haar financieel adviseur heeft haar gezegd dat de overwaarde van het huis ('winst' en reeds afgeloste hypo) in het huis gestoken moet worden. Dat kan door iedere waardevermeerdering die je kunt bedenken, zelfs een gordijnrails, als je de bon maar bewaart voor de belastingdienst.

Mijn financieel adviseur heeft aangegeven dat alles van overwaarde van het vorige huis afgelost moet worden in de hypotheek omdat je anders geen recht meer hebt op hypotheekrenteaftrek.

Ik heb al even gegoogeld maar kan geen duidelijk antwoord vinden. De belastingdienst zegt op de site:
. Sluit u een hypotheek of lening af voor uw nieuwe huis? Dan mag u de rente aftrekken over maximaal de aankoopprijs van de nieuwe woning, min de eigenwoningreserve (overwaarde van uw oude woning en eventuele eerder ontstane overwaarde). https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... enregeling

Ingewikkeld! helpt me verder?

Uiteraard bel ik van de week nog een keer naar de financieel adviseur maar ik ben nu heel benieuwd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:26

Klopt, de overwaarde van je oude huis moet je stoppen in je nieuwe huis anders ga je daar heel veel belasting over betalen.

Janneke2

Re: Overwaarde oude huis in nieuwe huis steken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:38

Ik zie het probleem niet.

Je hebt winst gemaakt en daar hoort belasting betalen bij.

Zo lees ik het citaat van de belastingdienst.
Kennelijk schijnt er een constructie te zijn om de roerende waarde van het nieuwe huis te verhogen ("zelfs gordijnroedes") en dan...?
Daarmee verhoog je niet de hypotheek noch de hypotheekrente.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:40

Ik zou het idd in hypotheekvemindering stoppen. Als je het op je bankrekening laat staan kun je de helft wegbrengen naar de belasting :7

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:59

Maar als je het uit laat betalen en in verbouwing steekt, stop je het toch ook in je nieuwe huis? Als je dus dan maar bonnen bewaard.

Ik vind het ook lastig. Wij hebben overwaarde en stuk aflossing. We willen straks paarden aan huis en ik wilde het gebruiken voor een goede bak, omheining etc.

Ik weet ook mensen die niet verhuizen, maar de overwaarde laten uitkeren en daarvan een nieuwe keuken, badkamer, auto etc aanschaffen.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:00

Je moet de overwaarde idd in je nieuwe huis stoppen. Hierdoor heb je een lagere hypotheek nodig en krijg je dus minder hypotheekrenteaftrek dan over een 'volledige' hypotheek.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:04

Het gaat erom dat je maar 1x mag profiteren van hypotheekrenteaftrek.

Stel jij hebt een overwaarde van 80.000 en een nieuwe hypotheek van 280.000.
Dan mag je nog maar over 200.000 hypotheekrente aftrekken.

Daarnaast is t zo dat veel mensen denken dat je geld krijgt bij hypotheekrenteaftrek en je dat nu 'misloopt'. Je krijgt geld terug, maar daar heb je ook voor betaald. Daarnaast gaan je maandlasten niet alleen omlaag door een lagere hypotheek, je betaalt uiteindelijk na je volledige hypotheek looptijd ook minder rente dus het kan zeker wel slim zijn om je overwaarde in de nieuwe hypotheek te stoppen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:06

Je moet niks.

Het werkt zo: de hypotheekrente die je af mag trekken is de aankoopprijs - overwaarde oude woning. Dus stel: overwaarde 50.000 aankoopprijs: 200.000 dan is 200.000-50.000=150.000 aftrekbaar. Heb je een hypotheek van 170.000 mag je 20.000 niet aftrekken, de 150.000 uiteraard wel.

Zo heel veel scheelt dat ook niet. Mensen rekenen zich graag blut als het om belasting gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:10

Nies_ schreef:
Je moet niks.

Het werkt zo: de hypotheekrente die je af mag trekken is de aankoopprijs - overwaarde oude woning. Dus stel: overwaarde 50.000 aankoopprijs: 200.000 dan is 200.000-50.000=150.000 aftrekbaar. Heb je een hypotheek van 170.000 mag je 20.000 niet aftrekken, de 150.000 uiteraard wel.

Zo heel veel scheelt dat ook niet. Mensen rekenen zich graag blut als het om belasting gaat.

Nou idd.. Ik heb mijn overwaarde niet in het huis gestoken, ik heb een deel gebruikt voor de financiering (percentage KK wat je zelf moet betalen) en de rest staat nu lekker op mijn spaar. Bij de belastingaangifte hoef je ook nergens die overwaarde in te vullen.. Je krijgt alleen de vraag of je een woning met overwaarde hebt verkocht en of je deze overwaarde in je nieuwe woning hebt gestopt. Maar een bedrag hoefde ik nergens in te vullen. Hypotheekadviseur zei destijds ook dat het amper iets scheelde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:16

Relaxed schreef:
Nies_ schreef:
Je moet niks.

Nou idd.. Ik heb mijn overwaarde niet in het huis gestoken, ik heb een deel gebruikt voor de financiering (percentage KK wat je zelf moet betalen) en de rest staat nu lekker op mijn spaar. Bij de belastingaangifte hoef je ook nergens die overwaarde in te vullen.. Je krijgt alleen de vraag of je een woning met overwaarde hebt verkocht en of je deze overwaarde in je nieuwe woning hebt gestopt. Maar een bedrag hoefde ik nergens in te vullen. Hypotheekadviseur zei destijds ook dat het amper iets scheelde.

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe hoog je overwaarde is. Als het maar 20k is staat het prima op je spaarrekening maar als het 100k is kan je beter een lagere hypotheek nemen voor lagere maandlasten en minder rente :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:23

verootjoo schreef:
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe hoog je overwaarde is. Als het maar 20k is staat het prima op je spaarrekening maar als het 100k is kan je beter een lagere hypotheek nemen voor lagere maandlasten en minder rente :)

Klopt, omdat je dan meer belasting over je spaargeld moet betalen dan dat het je kost aan hypotheekrenteaftrek.. Zoveel overwaarde hadden we niet :+

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 16:32

Super bedankt voor jullie uitleg! Nu is het wel duidelijk :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:08

Omdat dit topic beter past op Huis Tuin en Techniek (HTT) verplaats ik het even.

LZP -> HTT.