Stel ik me nou aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JustAshley

Stel ik me nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 19:33

Lang verhaal maar ik ga het zo goed mogelijk vertellen

Ik heb al een heletijd een beste vriendin. We kennen elkaar nu ongeveer 10 jaar.
Ze heeft het zelf nooit goed gehad thuis. Daardoor deed ik altijd alles voor haar.
Als ze snachts belde stond ik voor haar deur maakt niet uit hoe laat ik de ochtend weer aan het werk moest.
Niet alleen psygisch deed ik alles voor haar maar oom financieel.
Omdat ze het niet breed had thuis betaalde ik vaak veel dingen voor haar.
Ook als we samen leuke dingen gingen doen heb ik alles voor haar betaald omdat ze me elke keer vertelde dat ze er geen geld voor had.
Natuurlijk is dat mijn eigen keus geweest om dingen voor haar te betalen maar het is niet leuk voor haar dat als we ergens zijn zij niet mee kan doen. Daarom betaalde ik het dan voor haar.
Ik bracht haar vaak weg sochtends vroeg als de bus niet ging.
In feite voelt ze als een zusje voor me omdat ik daar vaak ook thuis kwam om hun te helpen.

Nu komt ze deze week de hele week bij ons slapen omdat ze veel moet leren voor het zelfde als waar ik ook voor heb geleerd.
Vandaag was ze op schiphol en zou ze afspreken met mijn vriend om samen naar huis te rijden zodat hij met de auto haar spullen mee kon nemen voor deze week.
Toen kwam hij haar tegen in de AH.
Blijkt ze ineens een pakje peuken te kopen.
Toen ze mijn vriend zag reageerde ze erg geschrokken.
Blijkt ze al een half jaar te roken zonder mij het te vertellen.
Op whatsapp heb ik haar gevraagt waarom ze mij dit nog nooit had verteld. Toen gaf ze als antwoord :" Huh het is nog nooit ter spraken gekomen daarom weet je het niet'

Terwijl we normaal altijd alles tegen elkaar vertellen en ze weet hoe anti roken ik ben.. Maar goed ik dacht nog kan gebeuren.
Dus ik vroeg aan haar : Hoe veel rook je ? Toen vertelde ze dat ze veel rookt.
De afgelopen maanden zijn er wel is weken geweest dat ze 3/4 bij me was waarin ik haar niet heb zien roken.
En ze rookt veel.. Dus dan had ik dit moeten zien.
Na wat heen en weer gepraat vertelde ze me dat ze het wel voor me had verzwegen.

Ik weet dat ik niks over haar te vertellen heb en dat ik haar moeder niet ben maar ik voel me behoorlijk gena*id dat ze mij dit niet verteld heeft maar wel elke x heeft gezegt ik heb geen geld.
Dan vraag ik er over en dan gaat ze ook nog is liegen dat ze het niet voor me verzweeg maar dat bleek dus wel het geval.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.
Nu vraag ik mij af: stel ik me aan dat ik boos ben?...

Captain

Re: Stel ik me nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:36

Ik vind niet dat je boos mag zijn om het feit dat ze rookt, dat moet ze zelf weten. Ik vind het wel logisch dat je boos bent dat ze wel geld heeft voor sigaretten maar jou laat betalen voor andere dingen, daar zou ik ook mee stoppen. :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:38

Ik zou inderdaad ook de geldkraan dichtdraaien, maar niet boos worden omdat ze rookt.
Is haar eigen keus toch :)
Maar een goed gesprek over het geld kan geen kwaad denk ik :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:39

Ianrowan2009 schreef:
Ik zou inderdaad ook de geldkraan dichtdraaien, maar niet boos worden omdat ze rookt.
Is haar eigen keus toch :)
Maar een goed gesprek over het geld kan geen kwaad denk ik :)

Hier ga ik helemaal in mee.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:39

Je zegt het eigenlijk zelf al je kunt niet "de baas"over haar spelen en inderdaad dat kan ook niet

Omdat ze weet dat jij een antiroker ben, was het voor haar dubbel zo moeilijk het je te vertellen!

En joh boos worden is alleen maar negatieve energie en het levert je niks op, dus niet doen ;)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:43

Dat ze het niet heeft verteld is haar keuze en dat je zegt dat zij weet hoe anti-roken jij bent, vind ik geen excuus. Want ook al ben jij anti-roken, dat betekent niet dat zij niet mag roken.
Maar wat ik dan niet netjes vind, is dat ze zegt geen geld te hebben maar wel sigaretten koopt. Maar je geeft ook aan dat je haar, in tijden dat je haar veel zag, niet zag roken. Dus misschien valt de hoeveelheid dat ze rookt wel mee. Weet je zeker dat ze altijd zelf de pakjes koopt of krijgt ze misschien i.v.m. weinig geld vaak pakjes van anderen?
Ik zou toch een gesprek met haar aangaan om dingen duidelijk te krijgen, want als ze gewoon geld heeft om te roken vind ik dat niet netjes van haar. :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:43

Eigen keus dat ze rookt, kan jij niks over zeggen vind ik. Echter zou ik geen dingen meer voor haar betalen, ze kan toch zelf ook prima een baantje zoeken, het klinkt nu meer of ze gebruik van je maakt.
Ik zou niet boos zijn maar wel een beetje teleur gesteld :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:45

Als zij wil roken is dat haar verantwoording. Maar roken is wel een dure hobby. Dus rijker zal ze er niet van worden.

Jij zult zelf moeten beslissen in hoeverre je nog dingen voor haar wilt betalen :)

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 19:47

Ik ga mee met jullie advies !
Nu is boos een groot woord.. het is meer dat ik heel telleurgesteld ben.
Ik weet dat ik niet boos mag zijn over het feit dat ze rookt maar het gaat er mij meer om dat ze het heeft verzwegen tegen me en dat ze er daarna nog over liegt ook.
Terwijl ik er altijd ben geweest voor haar en haar altijd geld heb gegeven.
En ik apte net met d'r en toen reageerde ze ineens niet meer omdat ze geen zin heb in 'gezeik' volgens haar.
Dat vind ik ook niet echt tof van d'r zeg dan gewoon : joh ash sorry maar zullen we het hier een andere x over hebben.

Maar ik heb haar zeker wel duidelijk gemaakt dat ik helemaal niks meer voor d'r betaal en dat ik me best genaaid voel.
Als het goed is is ze nu bij me thuis dus ik spreek haar daar vanavond wel over.
De geldkraan is dicht voor haar. En deze week betaal ze ook maar gewoon zelf haar eigen avond eten. Okal was ik van plan om dat ook voor haar te doen. Dat is nu voorbij.

Maar nogmaals ik ben niet boos omdat ze rookt. Okal vind ik dat behoorlijk dom van haar. Dat is verder haar eigen keus. Het gaat mij erom dat ze niet eerlijk tegen me geweest is en dat ze welk elke x tegen me zegt dat ze geen geld heeft. ze weet dat ik het dan voor haar betaal.
Laatst bijgewerkt door JustAshley op 17-03-17 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:47

Dat gevoel kan ik me heel goed voorstellen. Niet fijn- niet dat ze het verzwegen heeft, en niet dat ze daar wél geld voor heeft.

Het is ook zonde, er is zoveel waar je je geld beter aan uit kunt geven dan aan sigaretten.

Wat je echter ook vindt- roken is haar eigen keuze. Haar financieel ondersteunen was, en blijft jouw keuze.

Misschien goed om eens om tafel te zitten over waaróm ze voelde dat ze het moest verzwijgen. Een open en eerlijk gesprek, zonder vingerwijzen (wellicht met iemand erbij die daar? kan helpen, zoiets wordt door emoties al snel wat steviger dan nodig). Ik denk dat voor jou het 'pijnpunt' is dat ze het je niet heeft durven vertellen, en dat je je gebruikt voelt omdat je dingen voor haar betaalt, niet het roken zelf.

Heel banketstaaf, begrijpelijk schiet je dit even in het verkeerde keelsgat

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:25

Hoe oud zijn jullie? Want dit lijkt me hoe dan ook geen gezonde situatie zo.. Jij probeert voor haar te zorgen, betaald veel voor haar, je bent haar moeder niet. Ze is verantwoordelijk voor zichzelf en haar eigen zaken. Ook voor het roken dus. Haar keus.

Ik snap best dat je je genaaid voelt, maar eigenlijk was het natuurlijk wachten tot er zoiets gebeurt. Had je je ook zo gevoeld als ze een dure jas of schoenen had gekocht?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:30

Jullie zijn volwassen, let go en ga je neus na laten kijken want als zij zoveel rookt en je bent zo vaak bij elkaar dan had je de stank allang meegekregen. Misschien zijn jullie na een gesprek nog vriendinnen maar misschien kom je er achter dat je ergens op de weg van 12 to 22 jarige andere wegen in bent geslagen en nemen jullie afscheid van elkaar. Niet erg, dat betalen heb je zelf gedaan, zonde maar helaas.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:35

Oef, ik snap je gevoel heel erg goed. Een vriendin van mij, al zie ik haar momenteel erg weinig doordat ze altijd bij der vriend zit, heeft ook nooit geld. Ik wilde dan nog wel eens de bioscoop oid betalen (ik heb het ook niet heel erg breed) omdat ik allang blij was dat ze een keer meeging. Maar als ik dan zie wat voor een onzin ze allemaal koopt en hoe duur dat allemaal is, maakt me dat best boos.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 21:05

Bigone: Wat heeft mn neus na laten kijken met dit verhaal te maken? Sorry maar ik vind je berichtje echt belachelijk en ga hier verder dan ook niet op in.

Zorro: Ja ik had ook boos geworden als ze een veel te dure jas had gekocht. Als ze al dit soort dingen kan betalen moet je niet tegen mij zeggen dat je geen geld heb.

Nogmaals het gaat me niet om dat ze rookt maar het gaat mij erom hoe het gegaan is.

Eclair : Jij snapt me ! ik betaalde ook vaak voor haar omdat ik dan blij was dat ze mee kon gaan en omdat we het dan gezellig hadden.
En ja ik weet het ik heb haar dat geld zelf gegeven maar het gaat er mij om dat ze het niet eerlijk tegen me verteld heeft. terwijl ik elke x dat geld gaf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:13

Omdat je duidelijk kan ruiken dat iemand rookt. Ik vind het wel dat je er met haar over moet praten en aan moet geven dat je het jammer vind dat ze het niet gezegd heeft. En wie weet heeft ze het geld voor die sigaretten van iemand gehad. Om nou in deze week ineens te zeggen dat ze zelf haar eten moet kopen vind ik kinderachtig. En dit kleine ding laat je je weekje gezelligheid toch niet in de weg staan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:17

JustAshley schreef:
Bigone: Wat heeft mn neus na laten kijken met dit verhaal te maken? Sorry maar ik vind je berichtje echt belachelijk en ga hier verder dan ook niet op in.

Zorro: Ja ik had ook boos geworden als ze een veel te dure jas had gekocht. Als ze al dit soort dingen kan betalen moet je niet tegen mij zeggen dat je geen geld heb.

Nogmaals het gaat me niet om dat ze rookt maar het gaat mij erom hoe het gegaan is.

Eclair : Jij snapt me ! ik betaalde ook vaak voor haar omdat ik dan blij was dat ze mee kon gaan en omdat we het dan gezellig hadden.
En ja ik weet het ik heb haar dat geld zelf gegeven maar het gaat er mij om dat ze het niet eerlijk tegen me verteld heeft. terwijl ik elke x dat geld gaf.

Omdat je het haast niet kan missen als iemand rookt :+ er is geen deo of parfum wat die lucht verdoezelt.

Ben het er wel mee eens. Niet netjes van je vriendin en m.i. ook rare manier van prioriteiten stellen, maar jij kan hier niks mee. Laat het gewoon los :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:33

Ik denk dat dit topic misschien wel nuttig is geweest om het gewoon van je af te schrijven ;) maar ik denk dat het een goed idee was om om te beginnen de geldkraan al dicht te draaien. Ik heb mezelf daar ooit ook in mispakt, en het geeft zo'n belazerd gevoel. Je denkt dat je de mensen helpt, maar dan achter je rug om spenderen ze geld aan iets anders wat dan een grotere kost is dan al hetgene ze niet konden betalen. Ze moet maar eerst zelf prioriteiten stellen, als ze wel veel kan roken, dan kost dat ook super veel geld

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 21:40

De geldkraan gaat zeker dicht

En om even alles duidelijk te maken: ik zie haar soms elke dag en soms een maand niet omdat mijn vriend en ik allebij wisseldiensten hebben. Bij haar thuis word veel gerookt dus als ik ooit iets zou hebben gemerkt dan dacht ik vast dat het bij haar moeder vandaan kwam.
Tevens komt zij uit een niet zo heel fris gezin. daardoor ruikt zij niet altijd even lekker. Omdat dat gewoon nooit bij haar opvoeding hoorde.
Ik laat deze week ook zeker niet verpesten maar het is een week waar ze veel in moet leren dus veel gezelligheid zou er ook niet zijn.
Daarbij draaien mijn vriend en ik deze week allebij middag diensten dus zijn we tijdens avond eten niet thuis. Het is niet zo dat ik ga koken en eten maar haar niet mee laat eten. Ze moet zelf voor haar eten zorgen deze week. Zoals ze dat thuis ook altijd moet doen. Maar eerst was ik van plan om haar eten voor deze week te betalen maar daar zie ik nu vanaf. Vandaar dat ik zeg ze mag haar eigen eten betalen.

Ik wou weten stel ik me aan dat ik me genaaid voel of zeggen mensen : Maak je niet druk.. Kan gebeuren. Ik heb het al met haar besproken en heb haar aangegeven dat ik me genaaid voel. Verder hebben we geen ruzie want op dit moment heeft zij al genoeg belangrijke dingen aan haar hoofd waar ze deze week veel moet voor leren en alle aandacht moet nu even daar heen gaan.
Iedereen maakt wel is een fout en daarom zou ik haar altijd blijven steunen maar financieel kan ze me even de pot op
Laatst bijgewerkt door JustAshley op 17-03-17 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:42

En jou vriendin weet dat je dit allemaal schrijft over haar.
Geen fris gezin, ruikt zelf niet lekker
Bij mij zou nu de vriendschap over zijn als ik dat zou lezen zeg.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 21:44

Het is niet zo bedoeld als jij dit zegt. Ik heb haar daar veel mee geholpen en ze weet dit zelf ook! Maar dit zijn dingen die zei nooit mee gekregen heeft. Ik ga niet haar prive leven van haar oliebol hier neer zetten. Want dingen zijn heel heftig en erg. Maar dit is iets waar we ook gewoon over kunnen praten met zn 2e en ik doe dit zeker niet achter haar rug om !

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:49

Maar als ze dat allemaal niet van huis uit heeft meegekregen, heeft ze dan überhaupt wel geleerd hoe je verstandig met geld omgaat?

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 21:55

Je heb pb Verootjoo

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:05

JustAshley ik snap zeker jouw gevoel en redenering.

Ik wil je wel een tip geven: Let op met wat je schrijf ook al bedoel je het goed. Bokt leest het soms|vaak anders en gebruikt het dan tegen jou en dan ga jij je alleen nog rotter voelen. ;)

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:10

Dankje voor je tip laibadji! Ik heb inderdaad gemerkt dat heel veel mensen heel anders reageren. Maar ik denk inderdaad omdat ik hier natuurlijk niet het hele verhaal kan vertellen en dat het typen al heel snel anders overkomt dan het iemand vertellen.!
Maar ik neem niemand iets kwalijk, ik snap dat het soms anders over komt bij mensen.

Maar ik bedoel alles alleen maar heel goed! Ik twijfelde om er over in gesprek te gaan ik dacht misschien stel ik me wel aan. Maar 'gelukkig' lees ik dat andere mensen het ook niet tof zouden vinden.
Dus ik ben met mijn gevoel naar haar toe gegaan en ze snapt dit. Vanavond na me werk zie ik haar en dan gaan we er nog even goed over praten. Daarna geef ik haar een dikke knuffel en is alles weer goed!
Want hoe dan ook zou ik altijd voor dr klaar blijven staan en nooit gemene dingen over haar zeggen. Okal lijkt dat misschien wel een beetje hier boven maar zo bedoelde ik dat helemaal niet !

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:14

Ik zou proberen het van je af te zetten. Je vraagt of je jezelf aanstelt. Ik vind dat je het jezelf te veel aantrekt. Laat het los, haar leven en haar keuzes. Ik denk dat je haar in alles iets losser moet laten. Ze is volgens mij volwassen en ze moet zelf leren haar keuzes te maken en op zijn tijd eens op haar bek te gaan.

Wel zou ik haar vertellen dat je het zo zonde vind. Dat ze het al niet breed heeft en nu heel veel geld uitgeeft aan iets wat alleen maar enorm slecht is voor je gezondheid. Maar dat het wel haar keuze is. Natuurlijk kun je wel van haar eisen dat ze niet in jullie huis rookt, maar verder is het aan haar natuurlijk of ze een paar sigaretjes rookt of een heel pakje per dag.

Ik zou financieel niets meer voor haar gaan betalen. Ze is volwassen en ze moet leren dat je nu eenmaal moet werken voor je centjes. Hoe meer er voor haar betaald wordt, hoe makkelijker ze waarschijnlijk over geld gaat denken en hoe minder moeite ze er waarschijnlijk zelf voor doet.