Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:40

Oh, interessant, dus je bouwt je verhaal uit deelvragen op?

@Ailill, succes! :j

Inmiddels begint de inspiratie weer te broeien, ik laat het rustig door mijn hoofd spoken, maar over het algemeen heb ik al heel snel hele ideeën in mijn hoofd staan.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:40

Precies dat. Neem even de tijd (een paar weken of maanden) om te bedenken waarover je wil schrijven. Over wie, in welke periode, wat je hem/haar wil laten meemaken, welke boodschap je de lezer wil meegeven. Wil je dat ze het verhaal eindigen met een hoopvol gevoel? Of wil je hen net shockeren?

Maar zoals Lieveli zegt, ik heb de indruk dat je jezelf enorm veel druk oplegt en verplicht dat je een verhaal moét bedenken. Je moet accepteren dat het ontwikkelen en bedenken van een verhaal een proces is dat een lange tijd in beslag kan nemen. Om je een idee te geven: ik heb al meer dan een jaar een idee van een verhaal dat ik wil schrijven, maar ik heb nog niet meer dan één pagina op papier staan. Gewoon omdat ik merk dat er nog dingen zijn waar ik over moet nadenken. Over hoe de personages zullen worden, wat er juist zal gebeuren. De set-up zit in mijn hoofd, maar de rest moet gewoon nog wat sudderen en rijpen in mijn hoofd. De ideeën komen met de tijd en ik haal ze uit het nieuws, uit andere boeken die ik lees, uit verhalen die ik opvang. Dat zijn dingen die ik mentaal opsla, of als herinnering in mijn telefoon, of even ergens neerschrijf om er over enkele maanden weer bij terug te komen. En dat is helemaal prima, want je hoeft nou eenmaal niet op één maand tijd je heel verhaal neer te schrijven.

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:43

Nee geen deelvragen. Niet plannen. Zodra ik ga plannen help ik m'n muze om zeep.

Het is meer een soort "huh maar waarom?" en het antwoord vormt zich dan vanzelf in mn hoofd en dat schrijf ik op.

Kan zijn dat ik dan echt een chaotisch hak op de takverhaal heb maar dat maakt niet uit. Dat is voor het herschrijven.

Wat Yas schrijft herken ik ook. Ik heb al een hele tijd twee verhalen in mijn hoofd. Maar het is nog niet het moment om het op te schrijven... Ik moet mijn hoofdpersoon eerst beter leren kennen.

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:45

Nou, ik verplicht me zelf nooit tot iets, ik ben de meest naïeve puber op bokt maar ik houd me gewoon erg netjes aan de regels (nee, iets te overdreven :') ). Ik heb een beetje een doorzet mentaliteit. Als ik aan een verhaal begin wil ik het ook wel af krijgen! Nu is dat wel wat minder, zoveel tijd heb ik ook niet, dus heb veel tijd om na te denken. Maar zoals nu; ik begin wel gelijk in een avond aan een nieuw idee. Hier denk ik grondig over na. De inspiratie komt ook vaak van internet.
Eenmaal een plan, laat ik het rusten en kan het inderdaad wat sudderen in mijn hoofd.

De drang is wel hoog ja, maar ik leg verder geen druk op mijn schouders van 'het moet en zal volgende maand af zijn!'

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:50

Het gebeurt bij mij ook vaak dat ik concrete ideeën heb voor bijvoorbeeld een dialoog of een bepaalde scène. Dan zet ik die wel op papier (geloof me, ik heb een hele Google Drive vol met halve A4tjes van losse ideeën), maar als ik niet weet hoe ze in het geheel passen, dan forceer ik het ook niet. Dan denk ik er gewoon weer even een maand over na.

Als je nu vast zit en je weet niet hoe je verder moet, laat het dan even los ipv op zoek te gaan naar schema's. Grote kans dat je té dicht op je verhaal zit en een tunnelvisie hebt en daarom met oogkleppen naar je verhaal kijkt, waardoor je niet alle opties ziet of overweegt. Geef het tijd. Denk na, ga andere dingen doen, lees andere boeken en verruim je visie. En het is echt oké om half afgewerkte verhalen even te laten voor wat het is. Ik ben er zeker van dat pakweg Stephen King naast de tientallen gepubliceerde werken zeker honderden andere onafgewerkte verhalen heeft staan die niets zijn geworden, of die later pas worden afgemaakt.

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:51

Bedankt meiden!
Ik ga nu niet expres langzamer schrijven als ik wel inspiratie vind, maar ik zal er geen haast achter zetten. :)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:21

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar kan je echt het volgende boek aanraden: How not to write a novel

Gaat niet over hóe je een boek moet schrijven, maar over wat je vooral niet moet doen als je ooit gepubliceerd wil worden. :D Daarnaast is het ook gewoon heel informatief, op het gebied van taalgebruik, plot devices, conventies in fictie, archetypes etc. Ik ervaar het zelf als schrijver sowieso als handig om ook het één en ander te weten over de structuur van verschillende teksttypes en ook op de hoogte te zijn van literatuurtheorie etc. Daarmee kun je een redelijk gevoel ontwikkelen voor wanneer een plot 'klopt'. Dat klinkt een beetje plastisch, maar als je echt wil publiceren zal je een werk moeten produceren wat mensen ook willen lezen, hoe voor de hand liggend dat ook klinkt. :')

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:26

Ja, dat klopt helemaal, rider :j Ik heb talen/literatuur gestudeerd en haal nog steeds heel veel inspiratie uit de theorieën en verhaalstructuren die we in literatuurwetenschap bestudeerd hebben, of uit de archetypes van personages. Inderdaad een heel goede tip om even te kijken naar de grote klassiekers op het gebied van structuur, genres, personages!

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 23:42

Bedankt, ik zal er naar kijken. Ik neem nu even de tips van jullie mee.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:03

Interessant topic!
Wat ik een fijne manier van werken vind, is om het begin en einde te weten. Wat is de beginsituatie? Waarom bevalt die situatie niet en gaat hij veranderen? Hoe is hij aan het einde? Wat zijn de karakters van de personages? Hoe zijn die veranderd aan het einde van het verhaal? Wat is de onderlinge relatie tussen de personages en hoe is dat aan het einde?
Zo weet ik waar ik in grote lijnen naartoe moet werken. Hoe dat gebeurt, laat ik de personages ter plekke bedenken.
Ook weet ik graag een paar belangrijke punten in het verhaal. Als ik dan vastloop kan ik kijken wat het volgende punt is en hoe ik vanaf het punt waar mijn personage is daar terecht kan komen. Dit zijn dan wel de keerpunten van het verhaal. Bijvoorbeeld dat je personage de moordenaar van zijn vrouw tegenkomt. Hoe hij gaat reageren weet ik nog niet want de rest van de situatie is niet echt bekend nog, maar dat gaat gebeuren, maar zolang hij in een verlaten bos is, zal dat niet gebeuren, dus hoe krijg ik hem op een plek waar de ander wel kan zijn? Maargoed, dit is persoonsgebonden dus misschien werkt dit voor jou totaal niet.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:11

Ik schrijf zelf ook veel en heb vaak ideeën. Dit typ ik uit op mijn telefoon of laptop en sla het op. Ook ik heb bijna 16gb aan documentjes. Inspiratie haal ik uit oa mijn dromen.

Máár ook ik loop vaak vast en dan laat ik t maar. Dan is t niks voor mij.

Er is 1 lijn waar ik mee bezig blijf en daar wil ik nu serieus mee bezig.


EDIT: ook iets wat voor mij werkt is het zoeken op pinterest naar afbeeldingen die er bij passen!

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 08:35

Hier ook iemamd die al wat jaten schrijft maar tot voor kort nooit wat afmaakt. Ik volg op FB de pagina boekschrijven.nl Die plaatsen bijna elke dag wel tips.

Laat ten eerste het idee los dat je moet schrijven of dat je de next JK Rowling moet worden. Niks moet alles mag. Ik schrijf altijd met muziek, dat inspireert mij.

Ga niet nu al herschrijven. Doe alleen maar schrijven. Wat handig is of althsns wat mij geholpen is om na te denken over wat ik met mijn verhaal wil. Voor welke dodlgroep ik wil schrijven.

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 13:28

eclair98 schreef:
Ik schrijf zelf ook veel en heb vaak ideeën. Dit typ ik uit op mijn telefoon of laptop en sla het op. Ook ik heb bijna 16gb aan documentjes. Inspiratie haal ik uit oa mijn dromen.

Máár ook ik loop vaak vast en dan laat ik t maar. Dan is t niks voor mij.

Er is 1 lijn waar ik mee bezig blijf en daar wil ik nu serieus mee bezig.


EDIT: ook iets wat voor mij werkt is het zoeken op pinterest naar afbeeldingen die er bij passen!


Ik heb er ook afbeeldingen bij inderdaad. :)

Anoniem

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:07

Ik denk dat een van de belangrijkste dingen die je moet doen is leren om je eigen schrijfwerk kritisch te beoordelen of iemand in je omgeving vinden die echt hard voor je kan zijn. Eerlijk is eerlijk, de kans dat je op je 17e een literair meesterwerk kan schrijven is erg klein, en de kans is even klein dat een uitgever je gaat tekenen. Dat klinkt heel banketstaaf maar het is wel de realiteit. Er zijn heel veel mensen die willen schrijven en die het misschien ook wel kunnen, maar uiteindelijk moet je iets unieks kunnen laten zien wil je er ook daadwerkelijk iets mee.

Vooral als je voor jongvolwassenen of jongeren wilt schrijven zou ik goed nadenken of je puur een 'verhaal' wilt schrijven of dat je wil dat er een boodschap in zit, een educatief element of wat dan ook. Wat is de conclusie van het verhaal dat je wilt vertellen?

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 17:28

Amuseren, lijkt me logisch toch? :)

Anoniem

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:32

Hoezo is dat logisch? Veel jeugdliteratuur heeft nog een extra doel, bijvoorbeeld informeren over bijvoorbeeld seks of drank/drugs.

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 17:33

Oh, omdat ik niet in dat genre schrijf. Vind ik niet leuk om te lezen, dus schrijf ik liever ook niet.
Maar dan snap ik je vraag. :j

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:00

Amuseren is breed he?

Chicklits moet ik bijvoorbeeld zelf erg om lachen. Ze zijn kats voorspelbaar en flauw maar heerlijk hersenloos om te lezen. Dat noem ik wel amuseren.

Maar als ik voor kwaliteit ga kies ik geen chicklit. Dan kan een autobiografie me veel meer trekken, of een jeugdroman, of Harry Potter of de Grijze Jager, of juist Jane Austen...

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:06

Schrijven schrijven schrijven zonder aan te passen. Dan je tweede boek schrijven zonder aan te passen. Dan je derde boek schrijven zonder aan te passen.

En dan terug gaan naar je eerste boek. Waarom?

1. Het is nu zo lang geleden geschreven dat je een objectieve kijk erop hebt.
2. Je hebt nu 3 boeken geschreven en dus ben je een betere schrijver.

Verder is het goed om beta lezers te hebben. Mensen die je vertrouwt en die jou begrijpen en je feedback durven te geven.

Over het vast lopen; zorg dat er altijd een probleem in je verhaal zit dat opgelost moet worden. Het liefst met heel veel druk en grote consequenties. Dit werkt in elk genre en kan elk mogelijke vorm aannemen. Maar dat is altijd de kern van een pakkend verhaal :) Tegelijkertijd geeft het je handvatten om verder te schrijven.

Persoonlijk maak ik altijd een crazy wall met alles waar ik tegen aan loop. Vragen die beantwoordt moeten worden in het verhaal. Etc. Dat werkt zo goed omdat je er voor kunt gaan staan en alles in één keer in je op kunt nemen.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 17-03-17 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 18:09

Lente schreef:
Amuseren is breed he?

Chicklits moet ik bijvoorbeeld zelf erg om lachen. Ze zijn kats voorspelbaar en flauw maar heerlijk hersenloos om te lezen. Dat noem ik wel amuseren.

Maar als ik voor kwaliteit ga kies ik geen chicklit. Dan kan een autobiografie me veel meer trekken, of een jeugdroman, of Harry Potter of de Grijze Jager, of juist Jane Austen...


Ja, maar amuseren betekend puur dat je de lezer wilt vermaken. Of ik dit nou met een roman of een thriller doe. :+

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:10

Maar moet je voor een lezer schrijven? Ik denk dat het minder druk legt en je schrijven er beter van wordt als je niet richting je publiek schrijft.

In elk geval je eerste draft.

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 18:14

Er werd net een vraag gesteld waar ik antwoord op gaf, ik vind nu dat er op elke mogelijke manier word gekeken of ik mezelf die druk opleg. Ik schrijf voor mezelf, wil voor mezelf een verhaal maken die mij trekt. Ik denk niet 'maar misschien vind die ene groep jongeren het niet leuk als ik zo schrijf', dat is niet mijn instelling.
Het moet niet af, ik ergerde mij er alleen aan dat ik mijn stuk niet af kreeg.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:24

AlwaysH schreef:
Oh, omdat ik niet in dat genre schrijf. Vind ik niet leuk om te lezen, dus schrijf ik liever ook niet.
Maar dan snap ik je vraag. :j

Maar ieder boek heeft toch een boodschap? Niet alleen jeugdliteratuur?

Lord of the Rings: werk samen, wees solidair en volhardt zelfs wanneer het grote kwaad voor de deur staat (is geschreven in de tijd van de wereldoorlogen en J.R.R. Tolkien wou het volk oproepen om zich te verenigen tegen de vijand).
Harry Potter: als je voor het goede strijdt en solidair bent en doorzet, zal het goede van het kwade overwinnen.
Hunger Games: één persoon kan helpen de wereld te veranderen.

Hoe jong of oud je doelpubliek is, er gaat altijd een boodschap, hoe algemeen of specifiek ook, in je boek zitten. Je moet je afvragen wat je wil dat de lezer leert uit je verhaal.

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 18:28

@Yasmine, natuurlijk. Mijn verhaal nu laat zien, wees dapper, zet door/geef niet op en klets je mond niet zomaar voorbij; maar ik lees niet boeken en denk dan: 'Goh! Ik moet echt meer doorzetten!'
Op die manier dus niet. Een informatieve encyclopedie heeft als doel om je te informeren, dus dan leer je in verhouding veel, en veel meer.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:28

Wat Yasmine zegt idd, ik schrijf nu een fantasy boek en ook daar zitten boodschappen in, hoe minimaal ze wellicht ook lijken.

Amuseren kan meerdere dingen zijn, zoals leuke columns over niks maar over wel degelijk amusement met een boodschap.