Wat zijn jouw schoonmaakgewoontes in huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Wat zijn jouw schoonmaakgewoontes in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:24

Daar zit je dan, als student in je eigen kamer. Hij is best groot en je hebt hem mooi ingericht. Trots kijk je rond en neem je je voor om alles goed schoon te houden... maar hoe?

Dat vraag ik me nu af, van enkel m'n eigen bed te hoeven verschonen, run ik nu m'n eigen 'huishouden'. Ik heb een huisgenoot, maar die is niet veel thuis. Zij doet de badkamer, we ruimen onze eigen afwas op en ik doe de wc.
Ik heb mezelf nu aangeleerd om: -1x in de week te stofzuigen (eigen kamer en keuken)
-1x in de week de wc schoon te maken
-Aanrecht maak ik schoon na de afwas (2-3x per week)
-Elektrisch fornuis bijna altijd na het koken, dan koekt er niks aan
-Beddengoed om de week (enorme hekel aan, slaap er toch niet iedere nacht. Ook sla ik het dekbed om zodat het goed kan luchten :o)
-Tafel dagelijks afhalen met een doekje
-Kasten wekelijks afhalen met een doekje

Dus nu vroeg ik me af: wat zijn de schoonmaakgewoontes van bokkers, en in wat voor huishouden woon jij?

floorsil

Re: Wat zijn jouw schoonmaakgewoontes in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:33

Oef toen ik student was maakte ik wel wat minder schoon dan jij. In het begin nog elke week trouw daarna wanneer het nodig was. Vaak een keer per 2 weken stofzuigen en bed verschonen. Afwassen wel bijna elke dag. Rooster voor wc/douche en keuken was eens in de 5 weken.

Nu woon ik samen en maken we vaak 1x per twee weken douche/wc en bed echt goed schoon. Wc nog wel eens kort 2x per week en stofzuigen een keer pwr week. Dwijlen eens per maand of zo. Ramenlappen 2x per jaar. Stoffen ook niet zo vaak. Wij zijn misschien niet heel erg netjes.

Mungbean

Re: Wat zijn jouw schoonmaakgewoontes in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:34

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:40

Uhh... ik was wel eens af en strijken vind ik leuk om te doen. Ook ben ik in het bezit van een stofzuiger.

Kattenbakken doe ik elke dag en mijn zadelkast is pico bello in orde. Dat dan weer wel.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:40

Wc kan wel een keertje vaker hoor :). Als je je bed niet zo vaak wil verschonen kun je ook een extra onderlaken nemen en die een keer vaker wisselen. Die wissel je zo en daar zweet je het meest op.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:46

Ik woon ook in een studentenhuis. Wij hebben geen vaste afspraken. (Misschien handig om eens af te spreken, maar ach, vind het zo ook wel prima..

Gemiddeld gezien maak ik vrij weinig schoon, nu wordt het ook niet gek vies in je eentje als je zo'n 8-12 uur van huis bent op een dag, maar toch.
-Zo'n 2-3 wassen in de week.
- Ongeveer eens per maand verschoon ik mn bed helemaal, sommige mensen zullen dit vies vinden, maar ik geloof niet dat heel Nl elke 2 weken zn bed verschoont. Zeker niet de studenten -> dat zal meer op 3-6 maanden zitten xD
- Wc en badkamer als ze vies zijn, zo eens per 2 weken, remsporen en vloer wordt tussendoor bijgehouden.
- Ik heb een grondige hekel aan afwassen dus dat doe ik zo min mogelijk, wel spoel ik alles af als ik het gebruikt heb. Dus das eens per 3 weken.
- Elke week de kattenbak en stofzuigen. Vaak ook 2x per week stofzuigen, dan ook direct de keuken & badkamer.
- Tussendoor wordt in de keuken bijna elke dag aangeveegd en haal ik als ik kook direct een doekje over mn aanrecht.
- Minstens 1x per week wordt het fornuis ook gedaan.
- Stoffen? Wat is dat? Dat doe ik alleen als ik fancy visite krijg of als ik er zin in heb (dus eens per 2 maanden ofzo..)

Af en toe krijg ik een enorme schoonmaak kick en dan worden alle deuren en handvaten en keukenkastjes ook goed gedaan. Dit is vaak snachts als ik eigenlijk moet slapen voor een belangrijk tentamen :o

Nog even getwijfeld of ik dit echt ga verzenden.. Maar ja, dat ga ik doen. Want als ik om me heen kijk is het hier echt niet bizar ranzig en krijg ik juist vaak complimenten over hoe netjes het studentenhuis is waarin ik woon. Dus tadaa, hier het realistische beeld van een vrij net studentenhuis.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:51

Euhm, nou. Schoonmaken ? :D

Ikzelf doe wekelijks de was, ik heb een hele lieve schoonmama die iedere woensdag een paar uurtjes naar de hond komt en die plooit de was op voor ons. Deze steek ik dan wel dezelfde dag (meestal) nog weg. Strijken doe ik zelden. Onze kasten zijn wat krapjes dus de boel kreukelt opnieuw. Strijkplank en strijkijzer staan wel ready to go, knopje induwen en 5 minuutjes later kan ik snel dat hemd of dat bloesje strijken voor we het aandoen :).

Dagelijks de kattenbakken, katten voederen, chinchilla's voederen, cavia's voederen, vlees ontdooien voor hond en ook geven.
dagelijks of om de 2 dagen met mijn steelstofzuiger door het huis (living, keuken, bijkeuken en slaapkamergangen, eens per week ook alle slaapkamers.)
Indien nodig gooi ik een dweiltje tussendoor, maar enkel indien ik iets gemorst heb, hond in huis geplast heeft of we visite krijgen.

Iedere vrijdag komt de poetsvrouw, die zuigt en dweilt de living,keuken,bijkeuken,gang en badkamer, en doet overal het stof af. Ook de aanrechten en badkamer poetsen, en in de zomer regelmatig de ramen.

om de zoveel tijd maak ik het berghok weer netjes, of de koelkasten, of de gewone kasten of kleerkasten.

Wekelijks beddengoed en de dekens in de sofa vervangen/wassen. Wekelijks de terras en de kennel van de hond (en de cavia en chinchillahokken).
En dat zal het zowat zijn denk ik :D

ohja, hier trouwens een loft van 250 m², 2 volwassenen, 1 grote hond; 3 katten, 2 chinchilla's en 2 cavia's

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:34

Aangezien er een recent ander topic is geopend waarin ook schoonmaakgewoontes besproken worden plaats ik hier een slotje.

Sizzle schreef: